HCH: Defect accupakket (+ poll)

Vragen, informatie èn discussie over de techniek en het onderhoud van de Civic Hybrid.

Is jouw accupakket al vervangen?

Ja, de auto was jonger dan een jaar
7
6%
Ja, de auto was ouder dan een jaar
33
30%
Nee
70
64%

Total votes : 110

Re: HCH: Defect accupakket (+ poll)

Postby kesse » 22 Nov 2015 15:34

Bennos wrote:97000 neem ik aan?

Ja correct!
kesse

Huidige auto: Honda Civic Hybrid

Postby kesse » 22 Nov 2015 15:37

MarcTelkamp wrote:
kesse wrote:Ook mijn HCH accu pakket vandaag vervangen bij kmst. 09700 bj 2008

Geluksvogel ! :) Ging bij jou het IMA-lampje branden ? Hoe lang reed je al rond met een slecht accupakket ?
Die van mij is ook uit 2008, met 110.000km. De accu is zo'n beetje waardeloos geworden, maar het IMA-lampje gaat maar niet branden !!

Sinds twee weken ging het lampje een paar keer aan en uit .
Ter controle naar de dealer gegaan en die heeft vastgesteld dat het accupakket onvoldoende was..
kesse

Postby pquist » 31 Dec 2015 12:30

Op de valreep van het jaar is vandaag het accupakket vervangen van mijn HCH 2010 bij een kilometerstand van 97.000. Het IMA-lampje ging regelmatig branden en na doormeting van de accu bij Hondadealer van Roon in Krimpen a.d. IJssel was vervanging geen enkel probleem. Wat mij opviel was dat het systeem wel wilde opladen, maar dat er geen blokjes bijkwamen. Vervolgens ging het IMA-lampje branden en daarna ging het opladen wel. Verder viel het extra verbruik mij mee tijdens de weken dat de storingen zich voordeden. Normaal 1:20, nu 1:19.
pquist

Huidige auto: Lexus CT200H Business Line

Postby Sunny » 03 Feb 2016 17:15

Vandaag bij Honda Los Ridderkerk/Rijsoord langsgeweest. De laatste 4-5 maanden krijg ik als ik met de auto rijd minimaal 1 keer een re-gen en ik zwijg nog over mijn verbruik (7,5 l / 100 km is geen uitzondering). Tijdens het rijden zakt de accu van 7-8 streepjes soms spontaan naar 2 en laadt dan binnen paar minuten weer op naar vol.
Helaas geen IMA lamp die aan is geweest en bij het meten van de accupack wordt er aangegeven dat de accu nog op 13% sterkte is. Uit ervaring weten ze dat bij 10% de IMA aangaat en als ze dat dan het bestand/rapport doorsturen aan Honda dat de accupack wordt vervangen. :| IMA lampje is dus leidend.

Mijn Honda is van mei 2008 en er staat nu 149.500 km op de teller, dus nog binnen de garantie als het lampje voor die tijd aan zou gaan.
Even een vraag over het forceren van de IMA, ik lees bij een re-gen zet de contactsleutel op start. Is dat dus waar je normaal doordraait om je auto te starten, want normaal als je hem start en je sleutel loslaat dan spring hij een stand terug.

Desalniettemin ga ik gewoon in feb met mijn Honda lekker naar Oostenrijk, misschien dat dan het lampje aangaat? Zucht..... (even een tijdje niet meer op forum geweest, auto heeft altijd goed gereden tot de laatste maanden dan).
Sunny

Huidige auto: Honda Civic Hybrid 2008 model

Postby MyHCH » 04 Feb 2016 07:51

Je moet inderdaad de sleutel even in de stand draaien waarin je ook de motor start. Helemaal doordraaien dus. Al heb ik gehoord dat het niet bij iedereen werkt (ligt aan de software-versie). Je doet dit 'starten' op het moment dat je terugvalt naar 2 blokjes; dan stopt de noodoplading en gaat je accu snel in de fout. Een andere methode is vaak geforceerd de accu leeg maken,door bijvoorbeeld 30 a 40 te gaan rijden op alleen de elektromotor.
Jammer trouwens dat de dealer niet inziet dat 13% ipv 10% ook best reden voor vervanging zou moeten zijn. Sterkte ermee!
2017 Jazz:Image > 60.000 km
2014 Civic:Image over 104.094 km
2010 Jazz:Image over 102.170 km
2007 HCH: Image over 83.077 km
MyHCH
Moderator

Huidige auto: Honda Jazz 1.3 CVT comfort

Postby Bennos » 04 Feb 2016 07:56

Heb zelf heel slechte ervaringen met Los.....

Kan ook aan de dealer liggen dus, zijn erg goed in zich onder verantwoording uit wurmen.
Toyota Auris TS Hybrid Lease Pro '13
Image
Bennos

Huidige auto: Toyota Auris TS Hybrid Lease Pro '13

Postby Sunny » 04 Feb 2016 20:32

Ik heb minimaal een IMA nodig volgens Los, heb mijn HCH daar gekocht. Het heeft geen zin om bij een andere Honda garage (bv. Verhagen) binnen te stappen zonder deze melding.
Maar over het 3 seconden je sleutel in de startpositie te draaien bij een re-gen, iemand?
Sunny

Postby Strampke » 05 Feb 2016 22:24

Ik herken het vreemde gedrag.
De electromotor bijschakelen op momenten dat je gewoon 80 rijdt zonder helling of tegenwind.
Als de accu bijna leeg is 80 rijdend elctriciteit trekken uit de accu.
Accu plotseling naar 2 blokjes, laden, laden, laden en er gebeurt niets en dan plotseling naar 6 blokjes.

Er klopt gewoon iets niet.
https://www.dropbox.com/sh/gq0477dn2560 ... DdOGa?dl=0

Ik wil het graag gerepareerd hebben maar het IMA lampje is ook kapot, lijkt het, want dat wil maar niet branden, ondanks het vreemde gedrag.

En hoe zit dat nou met dat starten tijdens het rijden?
Maak je de accu dan zodanig kapot dat het IMA lampje wel gaat branden?
Volvo 244 GL 1979: ongeveer 1 op 10
Honda Civic Hybride 2010: Image
Volvo V60 PIH 2013: Image
Strampke

Huidige auto: Honda Civic Hybrid en een Volvo V60 PIH

Postby Sunny » 05 Feb 2016 23:28

MyHCH wrote:Je moet inderdaad de sleutel even in de stand draaien waarin je ook de motor start. Helemaal doordraaien dus. Al heb ik gehoord dat het niet bij iedereen werkt (ligt aan de software-versie). Je doet dit 'starten' op het moment dat je terugvalt naar 2 blokjes; dan stopt de noodoplading en gaat je accu snel in de fout. Een andere methode is vaak geforceerd de accu leeg maken,door bijvoorbeeld 30 a 40 te gaan rijden op alleen de elektromotor.
Jammer trouwens dat de dealer niet inziet dat 13% ipv 10% ook best reden voor vervanging zou moeten zijn. Sterkte ermee!

Ik heb de laatste software versie erop staan en vandaag heb ik het geprobeerd met het draaien naar de start stand. Wat gebeurt is dat mijn motor uitvalt en ook de radio etc tijdens het rijden gedurende de drie seconden (best wel gevaarlijk) in die stand. Als ik wil starten moet ik dus naar P en dan pas starten. Helaas, geen IMA lampje dat aangaat. :cry: :cry:
Sunny

Postby MyHCH » 08 Feb 2016 14:06

Strampke, jouw IMA lampje brandt toch regelmatig? Ik zie op veel foto's in oranje IMA oplichten (onder beide groene lampjes). Dat hoort bij een 'normale' noodoplading niet te gebeuren. Ook het zeer hoge verbruik en toerental (gezien de snelheid) duidt op iets abnormaals. Met deze reeks foto's zou het toch moeten lukken om de dealer te overtuigen en een nieuwe accu te krijgen? Anders zou ik de rechtsbijstand er eens op loslaten. Of de auto in de garage parkeren en weigeren mee te nemen totdat deze gerepareerd is. Met het oog op de strenge overheidscontroles naar aanleiding van sjoemelsoftware lijkt mij dit ook een milieudelict van Honda...

Bij eerdere software-versies kon je door opnieuw te starten een noodoplading tijdelijk afbreken. Dan stopt dus het geforceerd bijladen. Dat heeft als grote voordeel (voor ons; nadeel voor de fabrikant) dat de spanning van de IMA accu lang erg laag blijft. Dat triggert een fout, zodat het IMA lampje gaat branden. Omdat dit bekend is geworden, is het blijkbaar anders geprogrammeerd.

Het lijkt me dat Honda een nieuwe accu moet plaatsen of, zoals elders omschreven, het accupakket uit elkaar moet halen en opnieuw balanceren. Waarom moeten wij als consument het allemaal zelf uitzoeken? Schandalig :o .
2017 Jazz:Image > 60.000 km
2014 Civic:Image over 104.094 km
2010 Jazz:Image over 102.170 km
2007 HCH: Image over 83.077 km
MyHCH
Moderator

Huidige auto: Honda Jazz 1.3 CVT comfort

Postby Feliciano » 08 Feb 2016 18:20

revolution-nl wrote:
mars80 wrote:Kan de poll nog een extra mogelijkheid krijgen? Aan het hoeveelste accu pack ben je bezig? ;)

Vandaag telefoontje van de dealer ontvangen nadat mijn Honda daar al een dikke week stond ivm nieuwe klachten rondom de performance van het accupack.
Ik heb begin dit jaar al het "geluk" gehad een nieuwe accupack te mogen ontvangen van Honda. Maar in de herfst begonnen dezelfde klachten weer van voren af aan. Wat denk je? Wederom een nieuw accupack in m'n HCH.

Ik ben dus met een auto van anderhalf jaar al met mijn 3e accupack begonnen! Met alle respect, maar dat valt toch niet met een strak gezicht te verkopen door Honda Nederland?? Dit is mijn 1e Honda, maar gelijk ook mijn laatste... pfffff

Bizar gewoon. Het is ook treurig dat Honda geen oplossing heeft voor de problemen. Je zou toch denken dat ze met een constructieve oplossing zouden komen in de vorm van een accupakket wat wel gewoon heel kan blijven. Honda vervangt blijkbaar defecte accupakketten hetzelfde type accupakket. Dat is dus dweilen met de kraan open.

Heb jij nog performance verschillen waargenomen na de eerste wissel van het accupakket. Was deze wissel voor Juni? Zo ja dan heb je grote kans dat je nu de gewraakte "Junï" update krijgt.

Er beginnen bedrijven(kraaiven Den-Bosch) met het testen van opnieuw geconditioneerde accucellen. Alleen ben ik bang dat bedrijven dit als een goudmijn gaat zien terwijl Honda de schuldige is vanwege hun zwakke accupaketten. De techniek is het goedkoopste wat er is om de accu te repareren en zou voor 200 euro te doen moeten zijn.
Feliciano

Postby Strampke » 09 Feb 2016 22:03

@MyHCH
Dat vreemde gedrag vertoont dat IMA systeem eigenlijk alleen in het eerste kwartier.

Na vertrek op een 80 km weg (en dat is bij ons een kleine 12 km met onderweg 1 stoplicht) trekt hij de accu eerst leeg door bij volle accu steeds 1 of 2 streepjes wit te geven rijdend op de CC bij 80 km/u.
Als er 2 blokjes overblijven begint het ineens te laden en de accu loopt weer vol.
Daarna doet 'ie of z'n neus bloed en functioneert normaal.

En dat IMA lampje dat was eens, maar daarna speelde het het spelletje verder zonder het IMA lampje op te laten lichten. (de oplichter!)
Strampke

Postby Robdejong » 05 Jun 2016 13:44

Een maand geleden heb ik mijn pakket laten vervangen door een refurbished pakket bij Hybride Shop en tot op heden is alles prima in orde! Ze hebben hem bij mij op locatie gemonteerd en er zit 3 maanden garantie op.
Robdejong

Postby volkerts » 07 Jun 2016 21:10

Bedankt voor de tip! Daar help je me erg mee (nog altijd geen pakket gevonden).
Ik ga contact opnemen met het bedrijf. Thanks!
volkerts

Huidige auto: Honda Civic Hybrid 2008

Postby Strampke » 03 Jul 2016 11:14

Gelukkig, alles is weer normaal.
De rem rechtsachter zat vast en dat verklaart alles.
Bij het wegrijden ondervindt de auto veel weerstand en schakelt daarom de elektrische aandrijving erbij.
Na een eindje rijden wordt de zaak zo heet dat de weerstand vermindert?
De computer past zich aan aan de verhoogde weerstand?
Geen idee hoe het werkt.

Maar de auto rijdt weer als een zonnetje en het verbruik is weer normaal.
Strampke

Previous

Return to Civic Hybrid - Techniek en onderhoud