accu probleem? Of...

Vragen, informatie èn discussie over de techniek en het onderhoud van de Civic Hybrid.

accu probleem? Of...

Postby joebarteam » 28 Nov 2018 20:56

Hallo,

Het dashboard van mijn Honda Civic Hybrid uit 2007 is nu een kerstboom geworden.

Behalve het IMA lampje en motormanagement lampje brand sinds een paar dagen ook het rode acculampje.
Nu werkt ook het hybride systeem niet meer.

Het IMA lampje (en soms het motormanagement lampje) brandt regelmatig te pas en te onpas, maar dan werkt iig het hybride systeem nog.

Mijn vraag is nu, is de accu eindelijk overleden? Of kan het bv de dynamo zijn? Of iets anders van het hybride systeem?
En kan ik hiermee doorrijden? Of wordt mijn startaccu nu ook niet meer opgeladen?

Oh, de auto heeft bijna 400.000 km gelopen, dus veel geld wil ik er niet meer aan uitgeven....
joebarteam

Huidige auto: Honda Civic Hybrid

Re: accu probleem? Of...

Postby RedDevil » 29 Nov 2018 12:56

Het kan je 12V accu zijn (daar is het rode accusymbool van). Test daar het voltage maar eens van, kijken of die onder de 10 volt zit.
Op het 12V systeem zit ook de electronica voor je IMA systeem, airbags, de hele santenkraam. Dus als er te weinig spanning op staat gaan al die systemen mekkeren.
Nieuwe 12V accu, klaar. Ik hoop dat het zo simpel is althans.
2011 HIH Elegance Image => Image over 138.983 km.
Image
RedDevil

Huidige auto: Honda Insight Hybrid Elegance met Accord toeter, grille block, Green Oil, Waxoyl, UltraGauge, LED & Xenon

Postby joebarteam » 29 Nov 2018 19:43

Gisteren de 12V accu opgeladen.
Probleem is niet veranderd.

Bovendien is de 12V accu 2 jaar geleden vervangen, dus de kans dat de 12V accu kapot is lijkt me klein (maar niet onmogelijk natuurlijk)
Zal hem dit weekend eens doormeten.

Vandaag de Honda dealer maar eens gebeld.
Nou, daar ben ik dus niets mee opgeschoten...

Ik: Hallo meneer de Honda dealer, mijn dashboard lijkt wel een kerstboom, alle hybride lampjes branden.
Hij: Oh, dan is de accu kapot. Dat kost ongeveer 1500 euro.
Ik: De auto heeft bijna 4 ton gelopen, dus dat lijkt me niet zo'n geweldige optie
Hij: bijna 4 ton? Dan kan er van alles kapot zijn.
Ik: En hoe komen we daar achter?
Hij: dan moeten we hem uitlezen. Dan komen er mss wel 20 of 30 foutcodes uit, maar dan weten we nog steeds niet wat er kapot is. Dan moeten we alle onderdelen stuk voor stuk gaan vervangen.
Ik: Ok... Kan ik doorrijden met die kerstboom?
Hij: Weet ik niet
Ik: Het rode accu lampje, is die van de 12V accu? Of van de hybride accu?
Hij: Weet ik ook niet.
Ik: Als de hybride accu stuk is, start de auto dan met de 12V accu?
Hij: Ook dat weet ik niet.
Ik: Kan ik de hybride accu uitschakelen?
Hij: Geen idee.
Ik: Ok, bedankt voor uw hulp. Ik ben nu een stuk wijzer geworden....
joebarteam

Postby RedDevil » 29 Nov 2018 20:15

Je kan de accuklem even loshalen, zodat alle systemen gereset zijn. Wellicht maakt dat wat uit. Moet je wel de radiocode opnieuw instellen, meestal staat die in het boekje.

Foutcodes uitlezen kan nooit kwaad, als je het lijstje met codes maar mee krijgt. Dan kan je 1 voor 1 de codes googlen en hopen dat iemand dit ook aan de hand heeft gehad en er iets zinnigs over heeft geschreven of zo.
Ik heb alleen ervaring met 1 slechte en 1 matige 12Volt accu met mijn Insight, en dat leverde vergelijkbare problemen op, maar het hoeft niet hetzelfde te zijn.

Sterkte in ieder geval...
2011 HIH Elegance Image => Image over 138.983 km.
Image
RedDevil

Huidige auto: Honda Insight Hybrid Elegance met Accord toeter, grille block, Green Oil, Waxoyl, UltraGauge, LED & Xenon

Postby MyHCH » 30 Nov 2018 08:02

Bijna 400.000 km: respect!

De Honda-dealer weet misschien niet alles, hier op het forum komen we al verder.
- De HCH kan ook op de 12V accu starten. Er is namelijk een kleine startmotor aanwezig. Deze wordt o.a. gebruikt wanneer de auto wordt verscheept van de fabriek naar de dealers (de IMA accu is dan nog afgekoppeld).
- het rode accu-lampje geeft een storing in de laadstroom voor de 12V accu. Dan kan de 12V accu zelf kapot zijn of het bijladen ervan via de interne omvormer en de IMA accu.
- 12V accu kapot, maar IMA accu en omvormer oke: je kan rijden maar op een bepaald moment niet meer starten. 12V accu goed maar omvormer / IMA defect: dan verwacht ik dat de 12V accu tijdens het rijden al leeg loopt en allerlei systemen uit kunnen vallen. Dat lijkt me gevaarlijk.
- je kan de IMA accu loskoppelen en gewoon als een normale auto rijden. Maar dan moet de software wel in de juiste modus worden gezet. En ik denk dat de kerstboom er niet mee is opgelost.

Sterkte!
2017 Jazz:Image > 63.000 km
2014 Civic:Image over 104.094 km
2010 Jazz:Image over 102.170 km
2007 HCH: Image over 83.077 km
MyHCH
Moderator

Huidige auto: Honda Jazz 1.3 CVT comfort

Postby joebarteam » 30 Nov 2018 19:16

Bedankt voor jullie meedenken.

Update:

Vanmorgen sprong niet direct na het starten de kerstboom aan, maar pas na zo'n 3 seconden.
Vanavond duurde het ongeveer 5 seconden voordat alle lampjes gingen branden.

Onderweg naar huis, toen ik wegreed bij het 1e verkeerslicht, merkte ik op dat er 3 blokjes van het accumeter brandden ipv 2 blokjes.
En het IMA lampje brandde niet meer, net zoals het rode acculampje.
Alleen het lampje van het motormanagement brandde nog.
En het hybridesysteem werkte weer. :D

Maandag gaat de Honda naar de garage.
Ik wil weten of de accu het probleem is, of een onderdeel van het oplaadsysteem.

Een getest accupakket (dus geen refurbished exemplaar) met <60% capaciteit, kost 400 euro, incl. inbouw.
Dat heb ik er wel voor over, wanneer dat het probleem zou oplossen.
joebarteam

Postby Feliciano » 10 Dec 2018 17:19

joebarteam wrote:Bedankt voor jullie meedenken.

Update:

Vanmorgen sprong niet direct na het starten de kerstboom aan, maar pas na zo'n 3 seconden.
Vanavond duurde het ongeveer 5 seconden voordat alle lampjes gingen branden.

Onderweg naar huis, toen ik wegreed bij het 1e verkeerslicht, merkte ik op dat er 3 blokjes van het accumeter brandden ipv 2 blokjes.
En het IMA lampje brandde niet meer, net zoals het rode acculampje.
Alleen het lampje van het motormanagement brandde nog.
En het hybridesysteem werkte weer. :D

Maandag gaat de Honda naar de garage.
Ik wil weten of de accu het probleem is, of een onderdeel van het oplaadsysteem.

Een getest accupakket (dus geen refurbished exemplaar) met <60% capaciteit, kost 400 euro, incl. inbouw.
Dat heb ik er wel voor over, wanneer dat het probleem zou oplossen.

Kijk wel uit met die 2e hands paketten, voor je het weet moet je nog een keer.
Feliciano

Return to Civic Hybrid - Techniek en onderhoud