HIH (ST): Automatische airconditioning

Een overzicht van de standaarduitrusting, de opties en de accessoires van de Insight Hybrid.

HIH (ST): Automatische airconditioning

Postby Bennink » 17 Mar 2009 13:02

Airco is standaard in de Insight. Hier vind je alle informatie:
  • Temperatuur in gehele graden te regelen.
  • 1 zone.
  • Met ECON-mode zal de airconditioning zorgen voor een gunstiger verbruik.
Reed Insight: Image
Rijdt nu: Renault Mégane.
Bennink
Administrator

Huidige auto: Renault Megane

Re: HIH (ST): Automatische airconditioning

Postby Bennink » 25 May 2009 06:10

Wel ff wennen hoor, die airco. Bij automatische stand gaat ie altijd de lucht recirculeren, dus alleen binnen lucht. Ook blazen de blazers dan alleen in het midden horizontaal, dus niet bij de ruit of voeten. En die aircostand per hele graad is toch ook wel jammer.
Bennink
Administrator

Postby Keanni498 » 25 May 2009 07:39

Bennink wrote:Wel ff wennen hoor, die airco. Bij automatische stand gaat ie altijd de lucht recirculeren, dus alleen binnen lucht. Ook blazen de blazers dan alleen in het midden horizontaal, dus niet bij de ruit of voeten. En die aircostand per hele graad is toch ook wel jammer.

Recirculeren doet ie alleen aan het begin om de temperatuur snel naar beneden te krijgen.
Image
Keanni498

Huidige auto: HCHII

Postby Bennink » 25 May 2009 08:22

Oh, dat is goed nieuws :-) Ff verder oefenen dus nog. Thnx!
Bennink
Administrator

Postby mdeb » 22 Apr 2010 13:47

Keanni498 wrote:
Bennink wrote:Wel ff wennen hoor, die airco. Bij automatische stand gaat ie altijd de lucht recirculeren, dus alleen binnen lucht. Ook blazen de blazers dan alleen in het midden horizontaal, dus niet bij de ruit of voeten. En die aircostand per hele graad is toch ook wel jammer.

Recirculeren doet ie alleen aan het begin om de temperatuur snel naar beneden te krijgen.

Daar heb ik toch andere ervaringen mee. Ik krijg sterk het idee dat wanneer de zon een beetje schijnt en dus de IR sensor geprikkeld wordt, de AC automatisch op recirculatie overschakelt. Ik heb het nu twee ritten geprobeert: beide ritten ca. 50 kilometer met een buitentemperatuur van 14 graden. Binnentemperatuur ingesteld op 19. Zodra ik de auto knop indruk, springt ie op recirculatie.
mdeb

Huidige auto: Honda Insight Hybrid

Postby Hondahok » 22 Apr 2010 14:13

mdeb wrote:
Daar heb ik toch andere ervaringen mee. Ik krijg sterk het idee dat wanneer de zon een beetje schijnt en dus de IR sensor geprikkeld wordt, de AC automatisch op recirculatie overschakelt. Ik heb het nu twee ritten geprobeert: beide ritten ca. 50 kilometer met een buitentemperatuur van 14 graden. Binnentemperatuur ingesteld op 19. Zodra ik de auto knop indruk, springt ie op recirculatie.

Dat is ook logisch als je de binnentemp wil verhogen of verlagen t.o.v. de buitentemperatuur dan zul je moeten voorkomen dat er nieuwe buitenlucht van de te hoge of te lage temperatuur bijkomt. Die moet anders steeeds weer gekoeld danwel opgewarmd worden en dat kost weer energie. Dus het lijkt mij logisch dat de buitenlucht buitengesloten wordt.
Honda Insight Hybrid Urban Titanium
Image
Image
Hondahok

Huidige auto: Honda Insight Hybrid Elegance

Postby MyHCH » 22 Apr 2010 18:55

Hondahok wrote:Dat is ook logisch als je de binnentemp wil verhogen of verlagen t.o.v. de buitentemperatuur dan zul je moeten voorkomen dat er nieuwe buitenlucht van de te hoge of te lage temperatuur bijkomt. Die moet anders steeeds weer gekoeld danwel opgewarmd worden en dat kost weer energie. Dus het lijkt mij logisch dat de buitenlucht buitengesloten wordt.

Dat is op zich helemaal waar. Maar het gaat niet altijd op. Ik zal het kort proberen uit te leggen:
Een auto is een rijdende broeikas. Wanneer je een behoorlijk zonnetje op je auto hebt staan, dan komt er al gauw een paar kW warmte binnen. Wanneer je alleen zou recirculeren dan wordt het snel steeds warmer. Uiteindelijk ontstaat er evenwicht wanneer er evenveel energie binnenkomt als er door transmissie naar buiten toe wordt afgegeven. Wanneer je in deze situatie de airco aanzet, dan zorgt die ervoor dat die paar kW zonnewarmte gecompenseerd wordt.
Maar dit werkt alleen efficient wanneer de buitenlucht warmer is dan de lucht in de auto. Want als het buiten de auto koeler is, dan kun je met alleen de aanjager toe om deze warmte af te voeren. Wel is er dan vaak extra veel lucht nodig, zodat de aanjager een hogere snelheid aanneemt. Vergelijk het met een raampje open zetten in je huis.
Dan is er ook nog de methode van meten van zonnestraling en temperatuur. Deze sensoren zitten vaak in het dashboard en daar is het extra warm als de zon schijnt. Dit is de reden dat ik 's zomers wanneer ik de airco gebruik deze op 24 graden zet om het lekker aangenaam te maken. Op 21 wordt het gewoon steenkoud en onaangenaam; dit is ook niet meer efficient te noemen.
Wat ik niet zeker weet is of de HIH ook op luchtvochtigheid regelt. Dat doet de HCH wel en dat is meestal energievernietiging (eerst lucht koelen om zo te ontvochtigen, dan weer opwarmen om ook de temperatuur goed te krijgen) en niet zo aangenaam (recirculatie omdat het systeem nou eenmaal niet kan bevochtigen en het uitademen van de bestuurder de enige vochtbron is).

Al met al is dit een best complexe materie, die ook in gebouwen nog verre van optimaal werkt; laat staan in auto's.

Uit het oogpunt van energie-efficientie heb ik meestal de airco uit staan en de snelheid van de aanjager in de laagste stand. Wanneer ik in de zon geparkeerd sta, dan zet ik eerst een raampje open terwijl ik nog langzaam door de stad rij. Bij het verlaten van de stad gaat het raam dicht en eventueel de aanjager iets omhoog (naar stand 2 of 3). Als het buiten meer dan 24 graden is dan zet ik pas de airco aan. Voor mij werkt dit qua comfort heel goed (nooit tocht, veel herrie of ineens grote temperatuurverschillen) en de invloed op het brandstofverbruik blijft gering.
2017 Jazz:Image > 56.000 km
2014 Civic:Image over 104.094 km
2010 Jazz:Image over 102.170 km
2007 HCH: Image over 83.077 km
MyHCH
Moderator

Huidige auto: Honda Jazz 1.3 CVT comfort

Postby Carpe Diem » 04 May 2011 06:40

Gisteren mijn Insight in ontvangst genomen.
Ik heb een vraagje over de "auto"-knop van de klimaatregeling.
Als je die indrukt ge je inderdaad in de "automatische" stand.
Om die terug uit te schakelen dacht ik : "nogmaals op de knop drukken"... niet dus.
Volgens de handleiding kan je (in auto-stand) een aantal zaken bijregelen en dan verdwijnt de vermelding "AUTO".
Maar dan staat ie wel niet "manueel" maar in de zgn. "half-automatische bediening" (volgens het instructieboekje). Maar ik wil niks auto, dus terug volledig manueel. Alleen heb ik geen idee hoe...
Wie brengt het licht in de duisternis?
Mijn Prius heeft op 3 mei 2011 plaats gemaakt voor een Insight Elegance(Urban Titanium).
Carpe Diem

Huidige auto: Honda Insight Elegance (Urban Titanium) is er (03/05/2011)!

Postby JeroenE » 05 May 2011 05:59

In de Jazz kan je met die knop ook alleen de auto stand inschakelen en niet uit schakelen. Als je op het knopje van de AC duwt dan spring hij uit de auto stand. Ik denkt dat in de Insight het precies zo werkt.
2011 HJH Elegance : Image => Image
2006 Mitsubishi Colt: Image => Image
JeroenE

Huidige auto: Honda Jazz Hybrid

Postby MyHCH » 05 May 2011 07:10

Als de climate control in de AUTO stand staat, dan worden automatisch alle instellingen aangepast. Zet je daarna handmatig een van de andere instellingen vast, dan worden de rest van de instellingen nog wel automatisch aangepast, maar de gewijzigde niet meer. Als je nu zelf zowel de airco uit zet, de aanjagerstand laag zet en de uitblaasopeningen kiest, dan regelt de climate control vrijwel niets meer, op de inblaastemperatuur na. Dit is volgens mij wat je wil; meer manueel kun je het niet krijgen.
MyHCH
Moderator

Postby keijzer » 31 Jul 2014 20:22

Geachte Heer Bennink,

ik rijd sinds April 2014 een HIH 2010
ik gebruik de AC voor inschakeling van dit systeem benut ik derh. de AC-knop.
Bij het kiezen van dit systeem ga ik er vanuit dat je dan op maximaal comfort kunt rekenen.
Echter bij deze keuze wordt het beneden compartiment,dwz daar waar de voeten de pedalen bedienen,niet van circulatie/luchtstroom voorzien.
De lucht in deze ruimte is derh. statisch.
Tijdens een warmte-periode dan wel een koude periode is dit beslist niet comfortabel.
De overige lucht-toestroom dwz boven het dashboard(bestuurder en ramen) functioneert normaal.
Ik heb de dealer dit probleem kenbaar gemaakt.Reactie : dit is een vast gegeven,dus standaard en moet worden geaccepteerd.!
Dus nog even voor goed begrip,het ontbreken van een adequate lucht-stroom(circulatie!!) ter hoogte van de voeten in de HIH is een productie-standaard.!!

E.e.a. is moeilijk te aanvaarden.Een HIH jaar 2010 model Elegance is pure High Tech.
Maar een simpel component zoals voren omschreven,en standaard aanwezig op iedere "gemiddelde auto" ontbreekt.I!!
Kunt U mij svp "bijlichten" Mijn vorige wagen was een Citroen C5 met een all over perfecte Airco.

Ik gebruik nu nood-gedwongen de handmatige AC-on.! Dat werkt goed.! Instelling "vast 19" .
Wat manuele activiteit bij regeling graden-blower(de bekende streepjes!)
Maar dat is niet de bedoeling van de "Spielerei"
In zo,n Hightech-bak moet de Automatische Aircontrol volledig functioneren,ook het onderstel,van heup tot teen moet prettig worden geconditioneerd.
Wilt U svp Uw licht laten schijnen over deze problematiek,waarvoor bij voorbaat veel dank.
Vriendelijk groet L.Keijzer
keijzer

Huidige auto: Honda Insight Hybrid

Postby MyHCH » 31 Jul 2014 20:51

De klimatisering van een auto is iets heel persoonlijks. Ik heb diverse auto's van diverse merken gehad, waarbij de automatische stand heel vaak niet was wat ik ervan verwacht had. Je bleef corrigeren, omdat het systeem soms verkeerde keuzes maakte. Sommige mensen hebben liever wel een frisse luchtstroom in hun gezicht, anderen niet. Sommige mensen vinden het fijn als de temperatuur zo snel mogelijk wordt gehaald, terwijl anderen de bijbehorende hoge ventilatorsnelheid niet fijn vinden. Het is dus altijd een compromis. Het gaat mij veel te ver om te stellen dat zoiets 'gemakkelijks' als klimatiseren van een auto tegenwoordig bij elke gemiddelde auto al goed voor elkaar is. Dat is niet waar, omdat er vele wegen naar Rome zijn.
Bij de HIH vindt u de standaard programmering dus niet prettig. Daar is niets aan te veranderen. Wel kunt u het systeem iets aanpassen, door na de keuze voor automatisch de luchtstroom op gezicht en voeten in te stellen. De overige zaken worden dan alsnog automatisch geregeld. Het is dus oplosbaar.
Overigens zijn auto's niet geheel luchtdicht (verre van dat), dus statische lucht onder in de voetenruimte zal niet voorkomen.
Overigens zou ik wel even laten kijken (door de dealer) of de kleppen van de uitstroomopeningen goed functioneren. Want misschien komt er gewoon geen lucht uit de onderste openingen door een vastzittende regelklep.
MyHCH
Moderator

Postby Roy » 01 Aug 2014 08:17

Ik ben ook niet helemaal blij met de climate control (ook Elegance 2010 trouwens). Bij ons lijkt het systeem ook altijd binnenlucht te willen gebruiken, ook als het buiten duidelijk koeler is dan binnen. Ik druk 'm altijd meteen op buiten. Hij gaat ook vaak knetterend hard blazen, dus daar haal ik ook altijd meteen twee streepjes vanaf. Ook pakt hij vrijwel altijd de blazers midden in het dashboard (heel soms ook op de voeten). Ik heb eigenlijk het liefst de lucht via de voorruit, maar dat is in de Insight de anti-wasem stand.

Ach ja, de standaard instellingen hebben niet mijn voorkeur (ik vond airco trouwens sowieso fijner van climate control), maar zoals anderen al zeggen, zo'n beetje alles is weer in te stellen.
Roy

Huidige auto: Honda Insight Elegance

Postby RedDevil » 01 Aug 2014 08:27

Ik gebruik de auto stand bijna nooit maar volgens mij werkt het net even anders in economy mode. Dan gebruikt ie inderdaad graag recirculatie en schakelt de airco meer (staat vaker uit).

Probeer eens met economy uit hoe het bevalt. Je bent dan wel een fractie minder zuinig ;)
2011 HIH Elegance Image => Image over 120.757 km.
Image
RedDevil

Huidige auto: Honda Insight Hybrid Elegance met Accord toeter, grille block, Green Oil, Waxoyl, UltraGauge, LED & Xenon

Postby JeroenE » 01 Aug 2014 08:33

Ik weet niet of de automatische airco/verwarming tussen de verschillende Honda modellen ook anders werkt.

Ik rij in een Jazz en daar gebruik ik de automatische stand bijna altijd. Eigenlijk ben ik er best tevreden over.

Bij mij wordt er ook beneden geblazen. Meestal is dat in de winter als de temperatuur in de auto juist omhoog gebracht moet worden.

Met deze hoge buiten temperaturen staat hij bijna altijd op de middenconsole ingesteld.

Warme lucht stijgt en koude lucht daalt. Dus als je wil verwarmen dan blaas je de warme lucht beneden in de ruimte en die zal dan vanzelf omhoog stijden. Bij koelen is het juist precies andersom. Dus dat hij met dit weer bijna niet naar beneden blaast vindt ik eigenlijk helemaal niet vreemd.

Maar af en toe speel ik ook wel met de knoppen. Vooral als de airco aan het koelen is dan staat de ventilatiestand bijna altijd op recirculeren en wordt er geen buitenlucht gebruikt. Dat wil ik nog wel eens aanpassen omdat een beetje verse luchgt ook geen kwaad kan.

Als de fan heel hard blaast wil ik hem soms ook wel eens zachter zetten. Maar dat is dan meer als ik met anderen in de auto zit en we zijn aan het praten.

Waar ik wel een fan van ben is dat hij in de winter eerst een beetje langzaam langs de ruit blaast en wanneer de motor op temperatuur is de warme lucht vanzelf naar de voeten wordt gedirigeerd :)
2011 HJH Elegance : Image => Image
2006 Mitsubishi Colt: Image => Image
JeroenE

Huidige auto: Honda Jazz Hybrid

Next

Return to Insight Hybrid - Standaarduitrusting, Opties en Accessoires