HIH (AC): Daytime Running Lights

Een overzicht van de standaarduitrusting, de opties en de accessoires van de Insight Hybrid.

Re: HIH (AC): Daytime Running Lights

Postby Sirach » 26 Jan 2012 18:53

Zie voor foto,s en schakeling beschrijving onder algemeen, Even voorstellen van Sirach, daar staat een cpl opgetuigde met DRL en inwendige accesoires Insight.
Sirach

Huidige auto: HIH Elegance 2012

Postby Jos » 29 Jan 2012 19:13

Ook ik heb van mijn mistlampen dagrijverlichting gemaakt en wel op de volgende manier:
De H11 lampen zijn vervangen door H11 Led (Immers) en de het relais heb ik besteld bij GoMaxx.com
Het is een automatisch werkend relais dat op de + en de - van de accu wordt aangesloten.Het reageerd op de spanning van de accu .Bij 12V gebeurd er niets, maar na het starten als de spanning (13.8V)toeneemt schakelt het reais en gaan de mistlampen branden.Doordat je het relais ook moet verbinden met het stadslicht gaat bij het aanzetten van de verlichting de DRL uit.Het geheel werkt uitstekend en heeft geen invloed op Dashboardverlichting ed.
Het voordeel van deze schakeling is dat je draden hoeft te trekken naar een punt dat spanning voert tijdens contact aan.
De uitgang van het relais wordt paralel met een mistlamp verbonden.
Jos

Huidige auto: Honda Civic Hybrid / Honda Insight Hybrid

Postby Jos » 19 Feb 2012 18:26

Jos wrote:Ook ik heb van mijn mistlampen dagrijverlichting gemaakt en wel op de volgende manier:
De H11 lampen zijn vervangen door H11 Led (Immers) en het relais heb ik besteld bij GoMaxx.com
Het is een automatisch werkend relais dat op de + en de - van de accu wordt aangesloten.Het reageerd op de spanning van de accu .Bij 12V gebeurd er niets, maar na het starten als de spanning (13.8V)toeneemt schakelt het reais en gaan de mistlampen branden.Doordat je het relais ook moet verbinden met het stadslicht gaat bij het aanzetten van de verlichting de DRL uit.Het geheel werkt uitstekend en heeft geen invloed op Dashboardverlichting ed.
Het voordeel van deze schakeling is dat je geen draden hoeft te trekken naar een punt dat spanning voert tijdens contact aan.
De uitgang van het relais wordt paralel met een mistlamp verbonden.
Jos

Huidige auto: Honda Civic Hybrid / Honda Insight Hybrid

Postby HCH-CH » 19 Feb 2012 19:37

Ja, Jos we hebben het gezien. Slim relaistje.
ch
HCH-CH

Huidige auto: Honda Civic 1.3 DSi i-VTEC Hybrid 2008

Postby Hondahok » 23 Feb 2012 08:25

Vraagje, mogelijk is dit al eerder gemeld maar ik kan het niet terugvinden.

Ik heb de H11 lampen onlamgs vervangen door XENON. Nu melde de leverancier dat de stadslichtjes die ik heb (inmiddels had) niet goed zijn vanwege de kleur. Hij had leuke ledjes die mooi bij de XENON passen. Die zijn echter zo helder dat ik ze als dagrijverlichting wil gebruiken.

Nu dan mijn vraag: Bestaat er een schakeling dat de stadslichten automatisch aangaan bij na het starten van de motor en dat de auto stand van de verlichting intact blijft. Dat met het aangaan van de stadslichten de achterlichten ook aangaan vind ik niet erg. Dus de het stadslicht mag ook blijven branden als in het donker de dimlichten aan gaan.

Ik hoor graag van jullie.
Honda Insight Hybrid Urban Titanium
Image
Image
Hondahok

Huidige auto: Honda Insight Hybrid Elegance

Postby HCH-CH » 23 Feb 2012 11:44

Je probleem is natuurlijk dat de stads- en achterlampen blijven branden als je de auto uitzet.
In principe wil je onder alle omstandigheden je stadslampen hebben branden. De eerste vraag is, hoeveel gebruiken die stadslampjes, zodat ze voldoende dagrijlicht kunnen geven.

Het mooiste is een draad met zekering (zwaar genoeg voor de twee stadslampjes) vanaf de accu-plus geschakeld via een relais gestuurd door de ingnition. (bijv van achter de radio of van de sigarettenaansteker) naar de plus van de stadslichten. Of het bovenstaande slimme relaistje (bespaard de draad naar de ontsteking).

Je kan onder de motorkap ook een punt opzoeken waar alleen spanning op staat, als de sleutel in stand I of II staat en dat op de plus van de stadslichten aansluiten. Je moet dan wel zeker weten, dat je daarmee de electronica niet beïnvloedt en/of de bijbehorende zekering het wel kan trekken. Een beetje tricky dus, maar wel weinig draden leggen.
ch
HCH-CH

Postby Hondahok » 24 Feb 2012 09:42

Tiswa wrote:Hier een schema hoe ik de "mist"lampen als DRL gebruik.
Bij starten en rijden overdag branden alleen de "mist" lampen en verder niets. Ook dimt de dashboard verlichting niet, dit is erg wenselijk.
Bij automatische of handmatige inschakeling van de verlichting gaan de "mist" lampen uit en zijn dan weer als mistlampen te gebruiken

Zojuist de halogeen H8 vervangen door H8 LED het stroom verbruik is dan nog maar 1,5 Amp.

Image

Zie ik het goed dat je met dit wisselcontact de lampen via de orginele schakelaar aan kunt zetten en dat ze standaard branden zodra je contact gemaakt hebt? Het relais wisselt dus tussen de schakelaar en contact, dat betekend dat de lampen eigenlijk altijd branden als de sleutel in het contact zit.

Indien dit klopt is het dan ook mogelijk om een weerstand te plaatsen tussen het contact en het relais zodat de mistlampen op ca halve kracht branden als drl en op volle kracht als mistlamp. (kan natuurlijk ook voor het grote licht dan.).

Indien ik de schakeling op de stadslichten zou doen, waar moet dan de stadslicht links op in het schema door vervangen worden? Mijn wens is eigenlijk dat ik de stadslichten zowel als drl wil gebruiken en ook als stadslicht wil laten meebranden als ik dimlichten voer. De lampjes zijn namelijk vervangen door powerleds.

Als een van beide kan met dit relais waar is die dan te koop?
Honda Insight Hybrid Urban Titanium
Image
Image
Hondahok

Huidige auto: Honda Insight Hybrid Elegance

Postby HCH-CH » 24 Feb 2012 11:48

Hondahok wrote:Het relais wisselt dus tussen de schakelaar en contact, dat betekend dat de lampen eigenlijk altijd branden als de sleutel in het contact zit.

Je zegt het misschien wat ongelukkig, want als je de verlichting inschakelt (uiterste knop bij het stuur op eerste of tweede stand), branden de mistlampen pas als je met de de ringschakelaar (dat is in het schema de schakelaar links bovenin) de voor-mistlampen ingeschakeld hebt.

Hondahok wrote:Indien dit klopt is het dan ook mogelijk om een weerstand te plaatsen tussen het contact en het relais zodat de mistlampen op ca halve kracht branden als drl en op volle kracht als mistlamp. (kan natuurlijk ook voor het grote licht dan.).

In principe wel, maar de weerstand wordt dan wel erg heet (en brandt door als die de stroomhoeveelheid niet kan verwerken) Iig bespaar je zo niets, alleen de hoeveelheid licht wordt minder.

Hondahok wrote:Indien ik de schakeling op de stadslichten zou doen, waar moet dan de stadslicht links op in het schema door vervangen worden?
Zoals eerder gezegd, door een punt waar alleen/altijd spanning op staat als de verlichting brandt. Dus stadslichtjes of achterlampjes

Hondahok wrote:Als een van beide kan met dit relais waar is die dan te koop?
Bij elke auto(onderdelen)zaak, ik heb zulke relais' zelfs wel eens bij een supermarkt gezien, bouwmarkten misschien ook nog.
De weerstand zal heel wat meer problemen opleveren, bovendien moet je daarvoor eerst meten en rekenen, wat je precies nodig hebt. En dan is er nog de vraag of je de benodigde stroom wel van het ignition-punt af kan halen, zonder de computers op tilt te zetten.
HCH-CH

Postby Tiswa » 24 Feb 2012 12:27

HCH-CH wrote:
Hondahok wrote:Het relais wisselt dus tussen de schakelaar en contact, dat betekend dat de lampen eigenlijk altijd branden als de sleutel in het contact zit.

Je zegt het misschien wat ongelukkig, want als je de verlichting inschakelt (uiterste knop bij het stuur op eerste of tweede stand), branden de mistlampen pas als je met de de ringschakelaar (dat is in het schema de schakelaar links bovenin) de voor-mistlampen ingeschakeld hebt.

Hondahok wrote:Indien dit klopt is het dan ook mogelijk om een weerstand te plaatsen tussen het contact en het relais zodat de mistlampen op ca halve kracht branden als drl en op volle kracht als mistlamp. (kan natuurlijk ook voor het grote licht dan.).

In principe wel, maar de weerstand wordt dan wel erg heet (en brandt door als die de stroomhoeveelheid niet kan verwerken) Iig bespaar je zo niets, alleen de hoeveelheid licht wordt minder.

Hondahok wrote:Indien ik de schakeling op de stadslichten zou doen, waar moet dan de stadslicht links op in het schema door vervangen worden?
Zoals eerder gezegd, door een punt waar alleen/altijd spanning op staat als de verlichting brandt. Dus stadslichtjes of achterlampjes

Hondahok wrote:Als een van beide kan met dit relais waar is die dan te koop?
Bij elke auto(onderdelen)zaak, ik heb zulke relais' zelfs wel eens bij een supermarkt gezien, bouwmarkten misschien ook nog.
De weerstand zal heel wat meer problemen opleveren, bovendien moet je daarvoor eerst meten en rekenen, wat je precies nodig hebt. En dan is er nog de vraag of je de benodigde stroom wel van het ignition-punt af kan halen, zonder de computers op tilt te zetten.

1 Bij het aanzetten van het contact gaan de mistlampen branden.
2 Het over plaatsen van weerstanden raad ik niet aan omdat deze veel vermogen moeten dissiperen.
3 Wanneer je de stadslichten inschakelt word het relais bekrachtigt en word het circuit onderbroken dus gaan de mistlampen uit.
4 Zoals gezegd bij bijna iedere auto onderdelen zaak is een dubbel werkend werkrelais tekoop of bij b.v. conrad prijs is zo'n 10 euro.

Nog contact gehad met het RDW over deze manier voeren van DRL en zie hieronder het antwoord, dit bleek ook bij een politie controle.

Geachte heer .......,

In reactie op uw e-mail, bericht ik u het volgende.

Dagrijlicht is met ingang van 1 januari 2011 verplicht op nieuwe voertuigen. Voor voertuigen welke reeds een kenteken hebben verandert er dus niks. In de permanente eisen van de regeling voertuigen staat alleen het volgende.

dagrijlicht

een licht dat voorwaarts gericht is en wordt gebruikt om het voertuig tijdens het overdag rijden beter zichtbaar te maken;

Nadere eisen zijn er verder niet. Dus hoe de lampen er uitzien is niet van belang. Geen enkele verlichting mag verblindend zijn, dagrijlicht dus ook niet. Verlichting mag niet verder dan 50 cm vanaf het breedste punt naar binnen zijn gemonteerd dit is ook van toepassing op dagrijlicht. De kleur mag niet anders dan wit zijn. Wanneer de lamp aan bovenstaande voldoet kunt u deze gebruiken als dagrijlicht.

Ik vertrouw erop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

Met vriendelijke groet,

Medewerker Klantenservice RDW

Ik heb de schakeling nu ruim 10 maanden in gebruik en werkt probleemloos voordeel is ook dat je bekabeling origineel blijft ik heb alles in de zekering kast onder gebracht.
Image
Image
Image
Tiswa

Huidige auto: Nissan Juke 1.6 DIG-T

Postby Sirach » 27 Feb 2012 15:00

Inmiddels heb ik ook de mistlampen geschakeld staan maar dan zoals het wel behoort via een relais zoals het wel hoort, voor de goede aansluitingen van het relais dat standaard wordt gebruikt al sinds tien tallen jaren, zie mijn artikel over de montage van dagrijlichten in algemeen onder even voorstellen. in het Insight forum. voordeel geen extra onderbrekingen in de stanaard aansluitingen van de mistlamp bedrading maar een extra aansluiting aan de + pool van de fitting van de mistlamp gloeilamp of halogeenlamp, mistlampen gaan uit bij inschakelen verlichting en kunnen ook gebruikt worden als de standaard verlichting wel werkt.
Sirach

Postby Tiswa » 27 Feb 2012 16:19

Sirach wrote:Inmiddels heb ik ook de mistlampen geschakeld staan maar dan zoals het wel behoort via een relais zoals het wel hoort, voor de goede aansluitingen van het relais dat standaard wordt gebruikt al sinds tien tallen jaren, zie mijn artikel over de montage van dagrijlichten in algemeen onder even voorstellen. in het Insight forum. voordeel geen extra onderbrekingen in de stanaard aansluitingen van de mistlamp bedrading maar een extra aansluiting aan de + pool van de fitting van de mistlamp gloeilamp of halogeenlamp, mistlampen gaan uit bij inschakelen verlichting en kunnen ook gebruikt worden als de standaard verlichting wel werkt.

Het zelfde als mIjn schema dus
Image
Tiswa

Postby Sirach » 27 Feb 2012 17:57

Nee iets anders, bij mij valt het relais af zodra de stads verlichting al aan gaat,wanneer het relais af valt verbreekt het de stroomkring want het is een alleen maak relais, de massa voor de aanspreekspoel is de pluskant van de stadslichten, gaat de stadsverlichting aan dan valt het relais af en krijgen de mistlampen geen spanning meer via het relais en kunnen dan wanneer nodig via de gewone mistlamp schakelaar worden bediend, wettelijk is het zo dat tijdens dichte mist s,avonds en snachts er voor alleen mistlampen mogen branden wanneer het gewone stadslicht alleen brand met de achterlichten er bij, eventueel nog in combinatie met het mistachterlicht via een aparte schakeling.
Sirach

Postby Tiswa » 27 Feb 2012 18:08

Ik heb net even naar je schema gekeken het zijn twee verschillende dingen
ik gebruik mij mistlampen als DRL en als Mistlampen
jij gebruik een externe set DRL en dat is inderdaad mogelijk met een enkelvoudig relais

De werking bij mij is hetzelfde echter is dit niet mogelijk met een enkelvoudig werk relais , als je met een enkelvoudig relais werkt dan zet je het hele circuit onder spanning het principe werkt als volgt de schakelaar verteld aan de computer welk licht/ruitenwisser aan of uit moet. De tijd dat je met je schakelaar de stroom naar de juiste uitgang stuurde is bij een moderne auto zo goed als verleden tijd. Door gebruik te maken van een enkelvoudig relais zet je spanning op je ECU.
Bij mijn schema word tijdens het inschakelen van de stadsverlichting de spoel bekrachtigd en het orginele circuit hersteld waarna de mistlampen weer als mistlampen gebruikt kunnen worden
Kijk eens goed naar het schema het zal je dan duidelijk worden
Image
Tiswa

Postby Sirach » 27 Feb 2012 23:05

Ik heb inmiddels de mistlampen via mijn schakeling aan gesloten maar de voedingspanning om de te laten branden mistlampen komt direct van de accu af, dus buiten de computer besturing om, de stuurstroom voor het relais komt ook van de accessoires stand van het contactslot ook via de canbus om, het was even proberen maar het blijkt te werken in deze configuratie doordat ik om de hele canbus heen werkt, valt echter het relais af dan werkt alles weer via de canbus.
Sirach

Postby Tiswa » 28 Feb 2012 06:18

Sirach wrote:Ik heb inmiddels de mistlampen via mijn schakeling aan gesloten maar de voedingspanning om de te laten branden mistlampen komt direct van de accu af, dus buiten de computer besturing om, de stuurstroom voor het relais komt ook van de accessoires stand van het contactslot ook via de canbus om, het was even proberen maar het blijkt te werken in deze configuratie doordat ik om de hele canbus heen werkt, valt echter het relais af dan werkt alles weer via de canbus.

Gebruik je een 4 polig of een 5 polig relais?
Bij het gebruik van een 4 polig relais ben ik benieuwd hoe je dat hebt aangesloten zonder het circuit en ECU onder spanning te zetten als alleen je DRL brand.
Image
Tiswa

PreviousNext

Return to Insight Hybrid - Standaarduitrusting, Opties en Accessoires