HIH (AC): Daytime Running Lights

Een overzicht van de standaarduitrusting, de opties en de accessoires van de Insight Hybrid.

Re: DRL / TFL op de Insight

Postby Roel » 08 Mar 2011 20:34

Je hebt PM!
Roel

Huidige auto: Honda Insight Hybrid
Alabaster Silver

Postby Jdh » 06 Apr 2011 07:20

Heel fraaie en op maat gemaakte TFL vind je op deze site http://www.tagfahrlicht24.de/Honda/Hond ... ht-ZE.html. Mij te duur en daarom heb ik de halogeen lampjes in de mistlichten vervangen door LED-lampjes. Ik heb contact opgenomen met de RDW of het gebruik van mistlichten als dagrijverlichting is toegestaan. Hun antwoord is dat dit mag, mits het licht wit is en niet verblindend. Wel heb ik nu de stadslichten afgekoppeld omdat er geen ander licht aan de voorzijde mag branden. Mijn oplossing is misschien niet heel elegant maar wel goedkoop en doelmatig. De LED-lampjes kostten me inclusief verzendkosten circa €25. Zie bijvoorbeeld http://www.immers.info/Webwinkel-Produc ... 8-SMD(5050)-340-lumen.html
Image
Last edited by Jdh on 07 Apr 2011 17:29, edited 2 times in total.
Honda Insight Elegance 2010 Image => Image
Honda Jazz Hybrid Elegance 2012 Image => Image
Jdh

Huidige auto: Honda Jazz Hybrid

Postby Bennink » 06 Apr 2011 07:45

Op de foto's ziet het er goed uit:
Image

Het lijkt erg veel op de LED's van de Insight Concept:
Image

Alleen van dichtbij vind ik het er niet mooi uit zien... Het ligt er wel erg dik op:
Image
Reed Insight: Image
Rijdt nu: Renault Mégane.
Bennink
Administrator

Huidige auto: Renault Megane

Postby wlunchi » 06 Apr 2011 08:21

Wow, prijs is inderdaad een beetje aan de hoge kant!!
Image
wlunchi rijdt een Honda Civic Hybrid 2009
Verbruik: Image niet up to date 6,67 l/100km volgens de leasemaatschappij, 88000km op de teller
wlunchi

Huidige auto: Broken IMA needs a reboot while driving!!!

Postby Roel » 06 Apr 2011 18:32

Erg duur en alleen beschikbaar voor de Elegance!
Heeft het RDW niet uitgelegd dat je naast je DRL geen andere verlichting mag voeren... dus ook geen verlichting aan de achterzijde! Of heb je je DRL mistlampen apart geschakeld?
Roel

Alabaster Silver

Postby Jdh » 08 Apr 2011 14:52

Roel wrote:Erg duur en alleen beschikbaar voor de Elegance!
Heeft het RDW niet uitgelegd dat je naast je DRL geen andere verlichting mag voeren... dus ook geen verlichting aan de achterzijde! Of heb je je DRL mistlampen apart geschakeld?

Het RVV zegt:
§ 15. Bijzondere lichten

Artikel 41

1. Onverminderd artikel 32, eerste lid, mogen bestuurders van een motorvoertuig bij dag dagrijlicht voeren. Het dagrijlicht wordt niet tegelijk met enig ander licht aan de voorzijde van het voertuig gevoerd.

Dus het tegelijk voeren van lichten aan de achterzijde (achterlicht en kentekenplaatverlichting) is niet verboden.

Hierbij nog het e-mailbericht dat ik van de RDW ontving:
Geachte heer .......,

In reactie op uw e-mail, bericht ik u het volgende.

Dagrijlicht is met ingang van 1 januari 2011 verplicht op nieuwe voertuigen. Voor voertuigen welke reeds een kenteken hebben verandert er dus niks. In de permanente eisen van de regeling voertuigen staat alleen het volgende.

dagrijlicht

een licht dat voorwaarts gericht is en wordt gebruikt om het voertuig tijdens het overdag rijden beter zichtbaar te maken;

Nadere eisen zijn er verder niet. Dus hoe de lampen er uitzien is niet van belang. Geen enkele verlichting mag verblindend zijn, dagrijlicht dus ook niet. Verlichting mag niet verder dan 50 cm vanaf het breedste punt naar binnen zijn gemonteerd dit is ook van toepassing op dagrijlicht. De kleur mag niet anders dan wit zijn. Wanneer de lamp aan bovenstaande voldoet kunt u deze gebruiken als dagrijlicht.

Ik vertrouw erop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

Met vriendelijke groet,

Medewerker Klantenservice RDW
Jdh

Postby Roel » 09 Apr 2011 07:59

Okee! Mag dus wel... vind ik wel een beetje vreemd want als je naar de af-fabriek uitgeruste wagens kijkt brandt de achter verlichting nooit (ongeacht merk).
Dit heeft men, volgens een bevriende Skoda monteur, met de achterliggende gedaan dat als de achterzijde uitgeschakeld is het beter opvalt dat men remt... zeker met de felle zon achterop.
Ik vraag me dan af hoe het met de Europese regels zit... ik neem aan dat het in het buitenland ook geen problemen mag geven.

Tevens maak ik uit het stukje van het RDW op dat mijn gedimd-grootlicht DRL gewoon is toegestaan aangezien ik aan alle gestelde voorwaarden voldoe.
Goed om te weten! Bedankt!
Roel

Alabaster Silver

Re: HIH (AC): Daytime Running Lights

Postby Hondahok » 13 May 2011 12:07

Ook zou dit bericht van de RDW betekenen dat je overdag gewoon met je voormistlampen aan mag rijden aan de voorzijde, want die schijnen wit licht uit naar voren en die verplinden niet. Of mis ik iets?

Verder vind ik de schakeling van Roel erg mooi, als je nog een instructietje heb dan hou ik me aanbevolen. Kun je die in plaats van op je grote licht dan ook op de mistlampen inbouwen? dan gebruik je die lampen ook nog eens een keer, alhoewel mijn grote licht gebuik ik ook al bijna nooit.

alvast bedankt i.i.g.
Honda Insight Hybrid Urban Titanium
Image
Image
Hondahok

Huidige auto: Honda Insight Hybrid Elegance

Postby revolution-nl » 14 May 2011 21:51

Dus als het goed begrijp kan ik simpel mijn stadslicht afkoppeling en heb ik vervolgens daglicht verlichting.
De mist lampen verblinden immers niet :)
revolution-nl

Huidige auto: Ford Focus '11

Postby HCH-CH » 14 May 2011 22:17

Waarom zou je je stadslichten afkoppelen? Als je overdag met dimlicht rijdt branden de stadslichten toch ook? Waarom dan niet alleen mist- en stadslichten?
ch
HCH-CH

Huidige auto: Honda Civic 1.3 DSi i-VTEC Hybrid 2008

Postby revolution-nl » 16 May 2011 10:36

HCH-CH wrote:Waarom zou je je stadslichten afkoppelen? Als je overdag met dimlicht rijdt branden de stadslichten toch ook? Waarom dan niet alleen mist- en stadslichten?
ch

Omdat je anders niet aan de regels voor dagverlichting voldoet.

"Het dagrijlicht wordt niet tegelijk met enig ander licht aan de voorzijde van het voertuig gevoerd"

;)
revolution-nl

Huidige auto: Ford Focus '11

Postby Jdh » 07 Jun 2011 19:36

Ik berichtte al eerder over het gebruik van mijn mistlichten als DRL. Aanvankelijk had ik de stadslichten (breedtelichten) afgekoppeld. Niet zo fraai omdat dan achterlichten en kentekenverlichting bleven branden en de stadslichten helemaal buiten werking bleven. Nu kan ik de mistlichten geheel zelfstandig laten branden en wel door middel van een tussengeschakeld relais. De lichten gaan uit zodra de stadslichten worden ingeschakeld. De voeding van relais en mistlichten loopt via het accessoirecontact.
Dus draai je de contactsleutel naar de ACC-stand gaan de mistlichten ( met led-lampjes daarin) branden. De originele zekering voor de mistlichten heb ik verwijderd uit het zekeringkastje. Het was wel even puzzelen om de goede draadverbindingen te kunnen maken. Bovendien is de bedrading onder het dashboard vrij lastig te bereiken, maar het werkt!
Jdh

Postby Tiswa » 11 Jun 2011 07:38

Hier een schema hoe ik de "mist"lampen als DRL gebruik.
Bij starten en rijden overdag branden alleen de "mist" lampen en verder niets. Ook dimt de dashboard verlichting niet, dit is erg wenselijk.
Bij automatische of handmatige inschakeling van de verlichting gaan de "mist" lampen uit en zijn dan weer als mistlampen te gebruiken

Zojuist de halogeen H8 vervangen door H8 LED het stroom verbruik is dan nog maar 1,5 Amp.

Image
Image
Tiswa

Huidige auto: Nissan Juke 1.6 DIG-T

Postby Jdh » 17 Jun 2011 07:34

Heel fraaie oplossing. Het schema lijkt me universeel toepasbaar, maar is kennelijk gebruikt voor een Nissan Juke? Je hebt het immers over H8 lampjes en de HIH heeft H11 lampjes in de mistlichten. Veel nut hebben die voor het eigenlijke doel - slechte zichtomstandigheden - niet meer na inbouw van LED-lampjes. Deze hebben naast een lager stroomverbruik ook een veel lagere lichtopbrengst.
Jdh

Postby Tiswa » 17 Jun 2011 08:00

Ik rij sinds feb. 2011 een Nissan Juke daarvoor een Honda insight met de zelfde schakeling en heb deze ook al uitgevoerd bij diverse andere merken auto's, het klopt inderdaad dat je mistlampen niet meer de lichtopbrengst hebben zoals je bij mist zou wensen.
Image
Tiswa

Huidige auto: Nissan Juke 1.6 DIG-T

PreviousNext

Return to Insight Hybrid - Standaarduitrusting, Opties en Accessoires