HIH (AC): Daytime Running Lights

Een overzicht van de standaarduitrusting, de opties en de accessoires van de Insight Hybrid.

Re: HIH (AC): Daytime Running Lights

Postby Sirach » 28 Feb 2012 08:54

Nee hoor ik heb erg veel relais soorten nog liggen uit mijn radio hobby en oude auto monteurvak ik gebruik een relais erbij dat de zekering die in de stroomdraad naar de mistlampen zit buiten werking stel als ik alleen de mistlampen als DRL gebruikt, schakel ik het licht in dan trekt dat relais aan en valt het andere relais af omdat die dan aan weerskanten dezelfde polariteit ziet, en wordt de zekering weer in het cicuit opgenomen, dus goed beschouwt lijkt de schakeling op jou schakeling alleen iets anders uitgevoerd maar komt wel overeen met de schakeling die je hierboven heb beschreven. alleen toevallig dat we allebei zo een beetje op hetzelfde moment hetzelfde idee hadden van de uitvoering, ik heb het eind Januari gedaan gelijk na de aflevering. in principe zou je ook de dimlichten inplaats van de mistlampen kunnen gebruiken, alleen wordt het stroomverbruik dan wel een stuk hoger, ook met xenon wat een goed alternatief zou zijn, maar heb je nog meer relais nodig want die zijn beiden apart beveiligd door een zekering als ik het goed heb.
Sirach

Huidige auto: HIH Elegance 2012

Postby Hondahok » 28 Feb 2012 10:29

Sirach,

Ik kan het stuk met jouw schakeling niet vinden kun je me die sturen? Het liefst gebruik ik de stadslichten als DRL maar de mistlampen is ook oke, alvast bedankt.
Honda Insight Hybrid Urban Titanium
Image
Image
Hondahok

Huidige auto: Honda Insight Hybrid Elegance

Postby Sirach » 28 Feb 2012 10:37

Hallo Hondahok. De schakeling is in principe gelijk als de schakeling boven de foto,s van de Nissan, alleen heb ik gebruik gemaakt van relais uit de junkbox, dus 2 relais inplaats van een wisselrelais. het schema kan ik eventueel sturen maar het zit in mijn grijze computertje bovenin, dus moet ik het eerst even op papier zetten.
Sirach

Postby RedDevil » 06 Nov 2012 23:18

Op het gevaar af iets doms te zeggen;
Waarom zou je juist de stadslichten niet vervangen door LEDs? Dus niet als strip maar gewoon als vervangend lampje? Kan dak überhaupt?
Zo ja dan kunnen ze bij hetzelfde verbruik heel wat meer licht geven (zolang het maar niet verblindt, uiteraard).
De stadslichten voegen niet zoveel toe als je ze voor je zichtbaarheid overdag zou willen voeren. Maar met LEDs met een 5 tot 6 keer zo grote lichtopbrengst zou dat heel anders uit kunnen pakken.

Donderdag ga ik naar Van Loon Gouda en zal ik ook moeten kiezen of ik iets met LEDs ga doen, en wat.
2011 HIH Elegance Image => Image over 120.757 km.
Image
RedDevil

Huidige auto: Honda Insight Hybrid Elegance met Accord toeter, grille block, Green Oil, Waxoyl, UltraGauge, LED & Xenon

Postby Hondahok » 07 Nov 2012 08:22

Uiteraard kan dat moet er alleen nog het een en ander in de schakeling veranderd worden en daar heb ik geen verstand van, anders had ik dat al gedaan, ik heb nu al leds als stadslicht die meer licht geven dan de oorspronkelijke pitjes.
Image
Image
Hondahok

Postby RedDevil » 07 Nov 2012 09:50

Hallo Hondahok,

LEDs als stadslicht, in de originele houder? Dus gewoon peertje eruit en LED erin?
Klinkt goed, heb je een typenummer van de LEDs?
Image
RedDevil

Huidige auto: Honda Insight Hybrid Elegance met Accord toeter, grille block, Green Oil, Waxoyl, UltraGauge, LED & Xenon

Postby Hondahok » 07 Nov 2012 11:03

Nee ik heb geen type nummer, ik weet echter nog wel waar ze vandaan komen, ik denk dat hij wel weet wat je moet hebben.

JMF-Gadget
www punt JMF-Gadget punt com
Joey Wang
Havenkade 13
2984 AA Ridderkerk.

PS ik heb daar geen aandelen.
Image
Image
Hondahok

Postby RedDevil » 08 Nov 2012 16:49

Ik heb samen met de Honda dealer naar de stadslichten staan kijken...
Ze zitten tamelijk schuin (onder een hoek van plm. 45 graden) in de koplampunit. Als je daar LEDs in doet dan moeten ze van een type zijn dat alle kanten opstraalt, want een smalle bundel licht naar 45 graden opzij lijkt me niet zo nuttig.
Of heb je een houder met een knik zodat je ze naar voren kan richten?

Het mooist blijft imo. een LED strip op de plek van de sierlijst onder de knipperlichten. Maar niet voor meer dan 300 euro excl montage.
Zijn er LED strips met LEDS die onder een hoek van 45 graden opzij staan of die zo zijn in te stellen?
Image
RedDevil

Postby Sirach » 12 Jun 2013 13:52

Wegens problemen met de aansluitingen van mijn mistlampen en het licht dat helder wit hoor te zijn heb ik na contact met RDW en met het raadplegen van de Wegen verkeers Wet en de RVV geconstateerd dat mistlampen nooit of te nimmer mogen worden gebruikt als dagrijlichten, in het glas van de Mistlampen staat namelijk de letter B, (boulliard Frans voor mist) of de letter F (fog, engels voor mist) hierop krijgt U gegarandeerd een dikke prent in alle europese landen aangesloten bij de Europese Unie, de RDW bestudeerd thans de mogelijkheid een voorgestelde schakeling van mij om alleen de dimlichten te laten branden als dagrijverlichting. een grove fout dus van de RDW die zegt dat er geen regels zijn gebonden aan het type Dagrijlicht, in principe is alleen de letter combinatie DRL of D in de lampglazen toegelaten als dagrijverlichting.
U bent gewaarschuwd dus. Groeten Sirach.
Last edited by Sirach on 23 Jul 2013 14:30, edited 1 time in total.
Sirach

Postby Sirach » 17 Jul 2013 14:36

Na een intensief contact met de RDW en de chef afdeling verkeerszaken van de Politie Haaglanden bereikte mij vanmorgen het verlossende bericht dat de RDW een wijziging in de wet op de dagrijlichten niet heeft genoemd of er geen kennis van had, zowel ik als de chef afd verkeerszaken van de politie Haaglanden vinden de reactie van de RDW technische dienst merkwaardig want zij behoren toch de wet te kennen van elke wijziging op het goedkeuren van elk aspect van de verlichting en afmetingen van een motorvoertuig, in het kort komt het erop neer dat mistlampen met de registratie B of F in het glas alsnog als dagrijlichten mogen worden gebruikt en gevoerd mits er geen andere verlichting brand, dus iedereen die alleen de mistlampen heb branden als dagrijlicht is niet in overtreding zoals tot kort hiervoor, al met al een slechte beurt voor de technische dienst en de klantenservice van de RDW.
Sirach

Postby JeroenE » 19 Jul 2013 08:55

Bedankt voor het er achter aan zitten en de "juiste" oplossing te vinden. Zo zie je maar weer dat ook ambtenaren niet altijd precies weten wat wel of niet is toegestaan ;)
2011 HJH Elegance : Image => Image
2006 Mitsubishi Colt: Image => Image
JeroenE

Huidige auto: Honda Jazz Hybrid

Previous

Return to Insight Hybrid - Standaarduitrusting, Opties en Accessoires