HIH (ST): Autostop

Een overzicht van de standaarduitrusting, de opties en de accessoires van de Insight Hybrid.

Re: auto stop

Postby Tim » 07 Dec 2009 00:49

Gisteren en vandaag gereden zonder aanjager (alleen achterruitverwarming aan), en de auto-stop werkte gewoon net zolang als ik het rempedaal ingedrukt had. Minutenlang in ieder geval.
Bij mij springt ie idd snel weer aan zodra ik de AC/aanjager aan heb staan (AUTO stand), maar of dat 12 seconden is....volgens mij vaak zelfs korter, eerder 5 seconden ofzo. Wanneer ik hem van de AUTO stand af haal, werkt de auto-stop helemaal niet. Buitentemperatuur heeft hier volgens mij geen invloed op. In de zomer werkt de auto-stop ook niet als ik de AC aan heb staan (niet in AUTO-stand). Zet ik de aanjager uit, werkt het weer minutenlang (5 minuten op zijn minst).
Volgens mij staat dit ook allemaal beschreven in de handleiding, dus ik snap niet zo goed waar iedereen zich druk om maakt.

Als het echt een probleem is, kun je de aanjager op OFF zetten als je afremt voor een stoplicht, en weer aan zodra het licht op groen springt :D.
Tim

Huidige auto: Honda Insight Hybrid

Postby arjeh » 07 Dec 2009 08:10

Gisteren een paar keer geprobeerd. Lichten waren aan en de de cc op auto (temp. 21 °C). Accu was behoorlijk vol en rijstijl was zeer rustig. Was tweemaal kort achter elkaar ongeveer 30 seconden. Wanneer ik alles uitzet merk ik echt dat het langer duurt.
Image Arjeh rijdt in een witte Honda Insight Elegance
arjeh

Huidige auto: Honda Insight Elegance

Postby RalfG » 07 Dec 2009 08:59

Uit de US handleiding heb ik even wat gekopieerd, misschien werpt dit wat licht op de zaak, "12 seconden" heb ik nergens kunnen vinden.

The engine automatically stops
when: The vehicle comes to a stop with the shift lever in the D position and the brake pedal pressed.
The engine will not stop automatically under the following conditions: Vehicle speed does not go above 7 mph (11 km/h) after starting the engine * The engine coolant temperature is Low * The transmission fluid temperature is low * The vehicle is stopped with the shift position in R, S, or L
When the vehicle is stopped on an incline * The climate control is in use and either or is pressed * The engine may not stop automatically under the following conditions: When the ECON button is on, the engine is more likely to stop. See page for the ECON button. * The vehicle is stopped by braking
Suddenly * The climate control system is in use to dehumidify the moist air inside the vehicle
The ECON button is off, and there is a significant difference between the ambient temperature and the temperature setting of the climate control system * The IMA battery temperature is excessively high or low * The IMA battery charge is low * The engine may also stop when vehicle speed drops below 7 mph (11km/h) with the brake pedal pressed. To help maximize fuel economy, your vehicle has an Auto Idle Stop function. Depending on environmental conditions and vehicle operation, the engine will shut off when you come to a stop. 124 Auto Idle Stop Driving

321

The engine automatically restarts
when: The brake pedal is released Under the following conditions, the engine restarts even if the brake pedal is pressed: * The shift position is changed to R or L * The accelerator pedal is pressed. * The pressure to the brake pedal is reduced and * the vehicle starts moving while stopped on an incline. * The IMA battery charge becomes low * The engine coolant temperature becomes low. * The pressure on the brake pedal is repeatedly applied and released slightly during a stop * The ECON button is off, and the difference between the ambient temperature and the temperature setting of the climate control system becomes significant * The climate control system starts to dehumidify the interior.
The indicator blinks when the Auto Idle Stop system is in operation. If the driver’s door is opened while the indicator is blinking, the buzzer sounds to notify that the Auto Idle Stop system is in operation. Auto Idle Stop Auto Idle Stop Indicator
322
Honda Insight Hybrid Urban Titanium
Image
Image
RalfG

Huidige auto: Honda Insight Hybrid - Elegance - Urban Titanium

Postby Mugello » 08 Dec 2009 20:41

Thanks voor de uitleg Ralf! Ik heb nog even gekeken in de handleiding enz, maar kan niet meer vinden waar ik dat gelezen heb van die 12 seconden. Waarschijnlijk haal ik dingen door elkaar en heb ik het ergens anders gelezen of gehoord. Maar bovenstaand geeft mij in ieder geval ook meer inzicht in waarom die autostop werkt in bepaalde situaties.
2011 Toyota Auris 1.8 HSD Dynamic (Pearl White)
Mugello

Huidige auto: 2011 Toyota Auris 1.8 HSD Dynamic (Pearl White)

Postby DaveVT » 21 Jan 2010 23:59

Las op een buitenlands forum dat het buiten minimaal 5 graden moet zijn voor de autostop. Bij mij doet ie het al weken niet meer, dus dat zou een verklaring kunnen zijn...
DaveVT

Huidige auto: Honda Insight Hybrid Elegance (Black Pearl) Xenon en Navi

Postby EcoDriver » 22 Jan 2010 07:52

De motor dient goed warm te zijn. Airco op automatisch en de tijd geven om alles te reguleren. Verlichting mag aan zijn, maar andere apparatuur MOET uit zijn (zoals bijv. de radio). Dan werkt de autostop goed en lang (> 30 sec.).
Image
103.000 km in 8,5 jaar.
EcoDriver

Huidige auto: EcoDriver reed een Honda Insight Hybrid Elegance Model 2010 (Alabaster Silver Metallic) en rijdt nu in een Kia Niro 2018 (Aurora Black).

Postby Mugello » 22 Jan 2010 09:16

Hoi Eco,

Ik had hetzelfde, maar ik kan je zeggen dat bij mij die autostop na verloop van tijd vanzelf weer ging werken. Daarnaast kan het te maken hebben met de koude temperaturen. Een ander ding waar je misschien even naar kunt kijken is of jouw airco op "auto" staat. Zoniet, zet hem op auto. Wellicht dat hij dan weer aanschiet.
2011 Toyota Auris 1.8 HSD Dynamic (Pearl White)
Mugello

Huidige auto: 2011 Toyota Auris 1.8 HSD Dynamic (Pearl White)

Postby DaveVT » 23 Jan 2010 00:48

Vandaag climate control op full automatic gezet en ja hoor, de auto stop deed het weer (bij 1 graad buiten)

lampen waren aan en navi ook. Motor bleef tussen de 14 en 15 seconden uit en sloeg daarna weer aan. ( ook al had ik mijn voet op de rem)
Honda Insight Hybrid Elegance (Black Pearl) Xenon en Navi
DaveVT

Huidige auto: Honda Insight Hybrid Elegance (Black Pearl) Xenon en Navi

Postby henri » 08 Mar 2010 17:37

Altijd de climate control op automatisch en wanneer het boven nul is doet de auto-stop het een seconde of 15.
Van het weekend eens de climate control uit gezet. Dan blijft de auto-stop gewoon werken zolang als je bij het licht staat.
Wat toch prettig zou zijn als je de auto kon configureren dat de climate control uit gezet wordt als de auto-stop ingaat en weer aan als de auto-stop (om andere reden dus) aan slaat. Dus dat je climate control er niet voor zorgt dat je auto-stop niet werkt.

Ik kan me voorstellen dat niet iedereen dit als standaardgedrag wil hebben, maar instelbaar zou toch mooi zijn. Ik stoor me er aan dat de auto-stop uit slaat en vind het niet erg als de climate-control een minuut uit staat. Dat haalt ie daarna wel weer in.
henri

Huidige auto: Honda Insight Elegance. Kleur grijs, blauwe bekleding.

Re: HIH (ST): Autostop

Postby Bennink » 18 Mar 2010 17:10

Het viel me op dat de autostop langer werkte dan een paar dagen/weken geleden. Zo stond ik vandaag zo lang voor het stoplicht dat mijn turbogauge uit schakelde... en dat is me nog nooit overkomen. Om de proef op de som te nemen ben ik na het tanken de snelweg opgereden en na 4 km de auto stil gezet (natuurlijk wel op de parkeerplaats :roll: ). Ik heb de stopwatch aangezet toen de motor afsloeg en de motor bleef uit! Na vijf minuten heb ik de rem maar weer losgelaten, want ik wilde verder rijden. Maar 5 minuten is aanzienlijk langer dan de normale 12 seconden!

Ff wat (weers)omstandigheden: ECON aan, voet op rem, automaat in D, stoelverwarming uit, airco uit, radio met sub aan, verlichting aan, droog, 16 graden celcius, 4km gereden sinds de laatste stop (max 100km/u), motortemperatuur 83 graden celsius. Toen de motor weer aansloeg (en ik de TurboGauge opnieuw inschakelde) gaf de TG01 een temperatuur van 80 graden aan.

Ik was verrast :lol:
Reed Insight: Image
Rijdt nu: Renault Mégane.
Bennink
Administrator

Huidige auto: Renault Megane

Postby BlueHCH » 18 Mar 2010 18:00

Ik dacht dat in Deventer altijd alle verkeerslichten op rood stonden...

Gappig dat de insight op 83 graden draait. Ik heb de HCH nog niet boven de 80 zien uitkomen en m'n auto heeft z'n winterjas nog aan.
BlueHCH

Huidige auto: Honda Civic 1.3 DSi i-VTEC Hybrid

Postby Hondahok » 18 Mar 2010 21:00

Bennink wrote:Het viel me op dat de autostop langer werkte dan een paar dagen/weken geleden. Zo stond ik vandaag zo lang voor het stoplicht dat mijn turbogauge uit schakelde... en dat is me nog nooit overkomen. Om de proef op de som te nemen ben ik na het tanken de snelweg opgereden en na 4 km de auto stil gezet (natuurlijk wel op de parkeerplaats :roll: ). Ik heb de stopwatch aangezet toen de motor afsloeg en de motor bleef uit! Na vijf minuten heb ik de rem maar weer losgelaten, want ik wilde verder rijden. Maar 5 minuten is aanzienlijk langer dan de normale 12 seconden!

Ff wat (weers)omstandigheden: ECON aan, voet op rem, automaat in D, stoelverwarming uit, airco uit, radio met sub aan, verlichting aan, droog, 16 graden celcius, 4km gereden sinds de laatste stop (max 100km/u), motortemperatuur 83 graden celsius. Toen de motor weer aansloeg (en ik de TurboGauge opnieuw inschakelde) gaf de TG01 een temperatuur van 80 graden aan.

Ik was verrast :lol:

Het enige verschil wat ik heb is dat de AC aan staat (auomatisch) en dat scheelt wel erg veel in je autostop. Zouden ze eigenlijk zo moeten instellen dat je kan kiezen of AC uit of autostop op minimaal.

Oh ja ik heb geen Sub. Althans in de auto. :D
Image
Image
Hondahok

Huidige auto: Honda Insight Hybrid Elegance

Postby HCH-CH » 19 Mar 2010 01:48

Zouden ze eigenlijk zo moeten instellen dat je kan kiezen of AC uit of autostop op minimaal.

Wat zit je nu eigenlijk te zeuren? Dat heb je toch al? Zet de AC maar eens uit, krijg je misschien ook een langere auto-stop.
ch
HCH-CH

Huidige auto: Honda Civic 1.3 DSi i-VTEC Hybrid 2008

Postby Bennink » 19 Mar 2010 07:08

HCH-CH wrote:
Zouden ze eigenlijk zo moeten instellen dat je kan kiezen of AC uit of autostop op minimaal.

Wat zit je nu eigenlijk te zeuren? Dat heb je toch al? Zet de AC maar eens uit, krijg je misschien ook een langere auto-stop.
ch

Precies! Dat deed ik gisteren dus ook en had een autostop van vijf minuten... toen duurde me het te lang en ben ik gaan rijden ;-)

BlueHCH wrote:Ik dacht dat in Deventer altijd alle verkeerslichten op rood stonden...

Haha, je bedoelt Herman Finkers? Da's Almelo:

Herman Finkers wrote:Een stoplicht springt op rood, een ander weer op groen: in Almelo is altijd wat te doen.

BlueHCH wrote:Gappig dat de insight op 83 graden draait. Ik heb de HCH nog niet boven de 80 zien uitkomen en m'n auto heeft z'n winterjas nog aan.

Dat is wel vreemd. Zou haast verwachten dat Honda zo veel mogelijk dingen hetzelfde houdt. Zal wel niet zoveel uitmaken verder, maar ik ben blij dat ik de temperatuur kan aflezen. Vind het een erg fijn gevoel!
Reed Insight: Image
Rijdt nu: Renault Mégane.
Bennink
Administrator

Huidige auto: Renault Megane

Postby Hondahok » 19 Mar 2010 07:25

HCH-CH wrote:

ch

Ik Bedoel het iets geautomatiseerder. Meer een instelling die de AC uitzet op het moment dat je voor het verkeerslicht stopt. Dan krijg je namelijk een lange autostop en die de AC weer aanzet als je gaat rijden. Nu dwingt de AC de motor om weer te starten. Als je de keuze hebt om de boel zo te regelen kan de een kiezen om de temp zo behaagelijk mogelijk te houden en de ander kiest voor een zo lang mogelijke autostop. Ik weet je kunt de AC bij elk verkeerslicht uitzetten maar daar word je ook gek van. En ik ben dan wel geen automatiseerder maar volgens mij kun je dit inprgrameren. Zie het meer als een verbetervoorstel en niet als een kritiek op de auto, ik ben nog steeds tevreden met de auto hoor. Ik zie alleen hier en daar nog vebeterpunten.
Image
Image
Hondahok

Huidige auto: Honda Insight Hybrid Elegance

PreviousNext

Return to Insight Hybrid - Standaarduitrusting, Opties en Accessoires