HIH (ST): Autostop

Een overzicht van de standaarduitrusting, de opties en de accessoires van de Insight Hybrid.

Re: auto stop

Postby Mugello » 14 Nov 2009 13:57

Hi all,

Ik heb een vraagje. Ik heb mijn Honda Insight nu net een week. Wat mij opviel was dat de wagen in de eerste dagen erg vaak de Auto Stop toepaste als ik voor een stoplicht stond. Echter sinds een paar dagen, doet de auto stop helemaal niets meer. Wanneer ik stil sta, gaat de motor niet meer uit en het mechanisme lijkt wel te zijn uitgeschakeld ofzo :? Heeft iemand hier ervaring mee?

Ps: Ik heb de ECON mode altijd ingeschakeld staan.
2011 Toyota Auris 1.8 HSD Dynamic (Pearl White)
Mugello

Huidige auto: 2011 Toyota Auris 1.8 HSD Dynamic (Pearl White)

Postby EcoDriver » 14 Nov 2009 16:40

Ha, dat is een goede vraag met een ingewikkeld antwoord > lees in ieder geval het handboek maar eens na. > het hangt onder meer af van: 1) het aantal functies dat je aanhebt (ruitenwisser, verlichting , radio etc. en 2) de airco in combinatie met de weersomstandigheden (luchtvochtigheid etc.). Vandaag hield de AUTO-stop het bij mij ongeveer 30 sec. vol (met alle elektrische aparatuur uit op de Airco na). ECON staat aan.
Image
103.000 km in 8,5 jaar.
EcoDriver

Huidige auto: EcoDriver reed een Honda Insight Hybrid Elegance Model 2010 (Alabaster Silver Metallic) en rijdt nu in een Kia Niro 2018 (Aurora Black).

Postby Mugello » 14 Nov 2009 18:07

Klopt, ik vogelde het vanmiddag uit met de handleiding. het kwam doordat ik de airco niet op AUTO had staan. Toen die weer op de AUTO stand stond, werkte de Auto STOP weer.
Mugello

Postby Vince » 16 Nov 2009 21:55

Ik heb hem nu een week en ik ervaar ook dat het auto-stop niet perfect werkt. Als de ECON aanstaat en aan de voorwaarden in het instructieboekje wordt voldaan slaat hij ook bij mij af, maar nooit voor lang. Ik stoor me er niet aan, maar zal t.z.t. een langs gaan bij de dealer. Ik vind wel dat als de motor afslaat en je de rem loslaat het aanslaan weer erg snel gaat. Op zich dus een prima systeem, moet het alleen verder wel werken.
Vince

Huidige auto: Honda Insight Hybrid Elegance, black pearl metallic

Postby Mugello » 18 Nov 2009 19:50

Vince wrote:Ik heb hem nu een week en ik ervaar ook dat het auto-stop niet perfect werkt. Als de ECON aanstaat en aan de voorwaarden in het instructieboekje wordt voldaan slaat hij ook bij mij af, maar nooit voor lang. Ik stoor me er niet aan, maar zal t.z.t. een langs gaan bij de dealer. Ik vind wel dat als de motor afslaat en je de rem loslaat het aanslaan weer erg snel gaat. Op zich dus een prima systeem, moet het alleen verder wel werken.

Uit jouw verhaal maak ik toch op dat hij werkt? De motor blijft alleen niet lang uit. Dit is een bekend iets bij Honda. De reden waarom hiervoor gekozen is door onze Japanse vrienden is mij ook niet helemaal duidelijk. Ook kon de dealer mij er geen eenduidig antwoord op geven. Niettemin vind ik het een prima systeem. Alle kleine beetjes helpen.
Mugello

Postby Scrutinizer » 04 Dec 2009 07:26

Bij mij is het weer terug bij af. Na de firmware update heeft start/stop twee dagen goed gewerkt (wellicht kwam het door de reset). De motor bleef soms meer dan een minuut uit bij het stoplicht. Nu springt hij net zoals voor de update na 12 seconden altijd weer aan. Je kan je klok erop gelijk zetten. Dat is niet normaal gedrag en ik vind het zeer irritant. Ik denk dat er een sensor niet correct werkt of zo.
Scrutinizer

Huidige auto: Honda Insight Elegance - Spectrum White Pearl

Postby Bennink » 04 Dec 2009 07:54

Heeft dat niet gewoon met de lagere temperatuur te maken?
Reed Insight: Image
Rijdt nu: Renault Mégane.
Bennink
Administrator

Huidige auto: Renault Megane

Postby adrimartens » 04 Dec 2009 14:20

Ook ik merkte dat sinds een paar weken de auto-stop van mijn HIH niet meer functioneerde. Mijn garage adviseerde mij toen de verwarming/ventilatie standaard op "auto" te zetten.
En inderdaad, sindsdien werkt de auto-stop weer elke keer als ik stil sta.
adrimartens

Huidige auto: Honda Insight Hybrid Elegance

Postby Mugello » 04 Dec 2009 14:54

Bij mij is het inderdaad zo dat wanneer ik 's ochtends de auto start en het blauwe meldingslampje op het dashboard brandt vanwege de nog koude temperatuur van de motor, de autostop niet functioneert. Zodra de temperatuur hoog genoeg is en het lampje dooft, werkt de autostop wel weer. Daarbij helpt het inderdaad ook als de airco op Auto staat.
Mugello

Postby Scrutinizer » 05 Dec 2009 07:07

Bennink wrote:Heeft dat niet gewoon met de lagere temperatuur te maken?

Nee, ik heb het over een warme motor. Ik heb de airco op Auto. Bij koude motor slaat hij helemaal niet af maar dat hoort volgens het instructieboekje. Hoe vol de accu is heeft ook geen invloed. Het is altijd precies twaalf seconden.

-edit-

Ow.. ik ben niet de enige geloof ik: Auto stop - permanent restart after 12 sec's
Scrutinizer

Postby Mugello » 05 Dec 2009 18:02

Scrutinizer wrote:
Bennink wrote:Heeft dat niet gewoon met de lagere temperatuur te maken?

Nee, ik heb het over een warme motor. Ik heb de airco op Auto. Bij koude motor slaat hij helemaal niet af maar dat hoort volgens het instructieboekje. Hoe vol de accu is heeft ook geen invloed. Het is altijd precies twaalf seconden.

-edit-

Ow.. ik ben niet de enige geloof ik: Auto stop - permanent restart after 12 sec's

Exact, en dat de motor nog zo koud is (en dat het langer duurt voordat deze de minimum temperatuur heeft bereikt waardoor het meldingslampje op het dashboard dooft, en dus ook de autostop nog niet functioneert zolang dit lampje brandt) is een direct gevolg van de lage(re) buitentemperaturen. Zowel jij als Eric praten dus weldegelijk over hetzelfde. Alleen heeft de een (Eric) het mijns inziens over de oorzaak en de ander (jij) over het daaraan gekoppelde gevolg, dat op zijn beurt weer de oorzaak is van het gevolg dat de autostop niet functioneert in bepaalde gevallen. Volg je me nog? ;)
Mugello

Postby Scrutinizer » 05 Dec 2009 22:33

Hai Mugello,

Volgens mij volg jij me niet. Ik heb het over de situatie met warme motor. Dan is het altijd maar 12 seconden, tenzij het boven de 32 graden is buiten, dan blijft hij minutenlang uit.
Scrutinizer

Postby Mugello » 06 Dec 2009 08:06

Ik zie het, je hebt gelijk.

Ik moet zeggen dat het doorgaans 12 seconden is inderdaad. Al had ik laatst wel een periode afgelopen maand dat de motor soms wel een minuut uitbleef. Echt ontzettend lang. Ik begreep dit ook niet. Dit omdat er ook in de handleiding staat dat de motor normaliter na 12 seconden vanzelf weer aan zou (moeten) springen.
Mugello

Postby Scrutinizer » 06 Dec 2009 14:18

Mugello wrote:.. Dit omdat er ook in de handleiding staat dat de motor normaliter na 12 seconden vanzelf weer aan zou (moeten) springen.

Waar zie jij dat in de handleiding staan dan van die 12 seconden?
Scrutinizer

Postby Mugello » 06 Dec 2009 19:18

Ik heb het ergens gelezen (ik geloof in die dikke handleiding die je bij de Insight geleverd krijgt).
In ieder geval heb ik ergens gelezen dat die +/- 12 seconden gebruikelijk is en dus niets is om je zorgen over te maken. Of het handig is, is een tweede. En wat dat betreft ben ik het helemaal met jou eens.

Daarnaast heb ik laatst ook bij de Honda dealer (De Bois) gevraagd naar de auto stop, en die vertelde mij eveneens dat het auto stop systeem (om en nabij de) 12 seconden hoort te werken en daarna uitschakelt. Op de vraag waarom dit is, kon hij mij geen eenduidig antwoord geven.
Mugello

PreviousNext

Return to Insight Hybrid - Standaarduitrusting, Opties en Accessoires