HIH (ST): Verlichting

Een overzicht van de standaarduitrusting, de opties en de accessoires van de Insight Hybrid.

Re: HIH (ST): Verlichting

Postby RedDevil » 07 Apr 2013 12:53

Houd er rekening mee dat het licht van de stadslichten nauwelijks wordt gebundeld, het verstrooit alle kanten op (omhoog, omlaag) zodat er relatief weinig overblijft richting andere weggebruikers. Mijn stadsLEDs zijn 2,5 watt en totaal niet opvallend. Vier keer zo fel zou nog steeds niet echt opvallen.
De mistlichten bundelen het licht veel meer en zijn dus effectiever. 8 watt LED zou dan al hinderlijk zijn. Mijn 3 watt LEDs voldoen, ietje feller had gemogen.

Maar alis ik opnieuw moest beginnen zou ik 2 4-watt LED dagrijstrips onder de knipperlichten zetten. Misschien doe ik dat alsnog.
2011 HIH Elegance Image => Image over 131.484 km.
Image
RedDevil

Huidige auto: Honda Insight Hybrid Elegance met Accord toeter, grille block, Green Oil, Waxoyl, UltraGauge, LED & Xenon

Postby Tim » 12 Apr 2013 13:44

Ik laat een aantal 5 Watt T10 CREE leds overkomen uit China voor de stadslichten. Kosten nog geen 2 euro per stuk.
Op de kop van deze LED's zit een lens die het licht enigzins bundelt.
Ik denk niet dat je hoger moet gaan met het Wattage omdat je anders wellicht je tegenliggers verblindt.
Hier zie je de 3Watt versie: https://www.youtube.com/watch?v=s_O23z4FOPo

Verder heb je tegenwoordig ook H11 LED's met meer dan 9 Watt. Tot 50 Watt aan toe.
Je hebt zo'n 16 tot 20 Watt nodig om de standaard 55 Watt halogeen mistlamp te vervangen.
Ik laat deze ook uit China komen voor zo'n 10 euro per set (kosten in NL € 60 - € 75).
Eerste de beste link: http://www.jmf-gadget.com/Webwinkel-Product-18847963/H11-25Watt-Samsung-+-Cree-Chip-LED-Dagrijverlichtingen-Mistlampen-Nieuw!!.html
Tim

Huidige auto: Honda Insight Hybrid

Postby HCH-CH » 12 Apr 2013 13:54

Tim, is een aantal twee of heb je ook aan ons forumleden gedacht?
ch
HCH-CH

Huidige auto: Honda Civic 1.3 DSi i-VTEC Hybrid 2008

Postby RedDevil » 12 Apr 2013 14:20

Die 5W T10 LEDs met lens zullen je tegenliggers niet verblinden tenzij ze onder een hoek van 45 graden aan komen rijden, want de stadslichten zitten schuin in de unit...

En 25 W LEDs? Ik vraag me af of dat wel mogelijk is, met 25W zouden de lampen zoveel warmte afgeven dat de LEDs zichzelf vernietigen...? De 5W lampen die ik thuis heb hebben enorme koelribben.
Of bedoelen ze: geeft net zoveel licht als een 25W halogeen lamp? (dat is het een 7W LED).
Hoe dan ook, ik ben heel benieuwd naar het resultaat...

Ik heb mijn 3W H11 LEDs bij miniinthebox gekocht. Daar zie je ook een paar types die nogal op jouw lampen lijken.
Image
RedDevil

Huidige auto: Honda Insight Hybrid Elegance met Accord toeter, grille block, Green Oil, Waxoyl, UltraGauge, LED & Xenon

Postby HNaterop » 12 Apr 2013 20:43

Tim

Als je er genoeg hebt wil ik wel twee 5 watt T10 cree leds overnemen
HNaterop

Huidige auto: Honda Insight Hybrid 08-2010 Chemical grey

Postby Tim » 19 Apr 2013 15:21

Ik laat er een stuk of 6 komen, 2 voor de Honda, 2 voor mijn Peugeot. En ik heb er 2 aan mijn neef beloofd voor zijn Seat.

@Reddevil: Die 5 W Cree's verblinden niet, zeker niet onder een hoek, maar in China heb je lui die 11 of 16 Watt gebruiken (plus, daar mag je die LED's gewoon als DRL monteren in de bumper). Die dingen zijn daar echt veel te fel voor en verblinden dus zeker wel. Je hebt nu ook een 20 Watt versie: https://www.youtube.com/watch?v=tjgiY6xbEEw.

25W LED's zijn zeker wel mogelijk. Gewoon 5 ledjes van 5 W: http://www.alibaba.com/product-gs/821173370/25W_H8_H10_H11_9005_9006.html
De techniek staat niet stil natuurlijk. Die gasten zijn goed bezig. Waar blijft Philips??
Tim

Huidige auto: Honda Insight Hybrid

Postby RedDevil » 20 Apr 2013 23:01

@Tim:
Met alle respect, maar heb je de details van die 25W LEDs goed bekeken?
650 mA bij 12 V is 7,8 W, geen 25 W. En 625 lumen is voor een 7,8 W LED netjes maar niet verpletterend. Of het is 90 Lumen, ze zijn daar niet duidelijk in. Nou dan is het helemaal niks.
De lamp is ook niet echt duur. Bij een echte 25W LED zou ik een veel hogere prijs verwachten.

Als ik wat verder doorkijk op Alibaba zie ik diverse LEDs met 10 - 20 W en veel meer lumen waar de H11 voet van metaal is en flink uitsteekt buiten de houder; blijkbaar om de hitte af te kunnen voeren; dan is dat dus nodig.

Opvallende verschijning in dit kader: http://www.alibaba.com/product-gs/769006096/2013_New_Arrival_4_x_Cree.html. 30 W en 2600 Lumen, dat zag ik nog nergens.
Ze zijn niet overdreven groot voor zoveel vermogen, maar het ding heeft dus een ingebouwde ventilator! Je moet toch wat als je zo veel vermogen kwijt wilt.
De prijs is niet echt leuk, dan kan je beter een setje xenon lampen in je mistlichten zetten...
Image
RedDevil

Postby HNaterop » 23 Apr 2013 17:56

Ik heb afgelopen weekend bij NavAudio de Xenon Pro line plus set met canbus gekocht voor €59,95 en de cmd 5 led T10 € 14,50 voor de stadslichten. De Kinco set van € 49,95 was niet meer op voorraad maar ik heb nu wel de kleine ballasten. Na inbouw wat overigens best te doen was (1,5 uur) getest en een stuk beter licht als halogeen, echter een flinke storing op alle radiozenders. Nou was de ontvangst in de Insight al niet optimaal maar dit doet er nog een schepje bovenop :evil: Ik heb gemaild naar NavAudio met de vraag hoe dat kan terwijl dit een Canbus set is en er in de advertentie ook nog bij vermeld staat dat deze set niet stoort op de radio! Ik kreeg vandaag een reactie met daarin het antwoord dat ik de volgende set bij moest kopen om dit op te lossen, een link naar een radio onstoring set van hun a € 17,50 en hiermee zou het zijn opgelost. Uiteraard ga ik hier niet mee akkoord en heb dit dan ook kenbaar gemaakt, even reactie afwachten. Heeft misschien nog iemand hier mee te maken gehad na het kopen van deze set?

Gr. Henk
HNaterop

Postby RedDevil » 23 Apr 2013 20:28

NavAudio kan hier ook niet veel aan doen; zij krijgen die setjes uit China aangeleverd. Daar kunnen ze heel best een CANBUS sticker plakken op iets wat dat niet is. Ze kunnen ook heel goed een 5000K sticker plakken op een lamp die hooguit 3400K is :o .

Het helpt als je precies weet waarom het stoort.
Het kan gewoon aan één van de ballasten liggen. Maak er eentje los en kijk of het dan nog steeds stoort op de radio. Dan alleen de ander. Dan allebei.
Als er eentje stoort zet die dan op de andere lamp en kijk of ie daar ook stoort, en of de ander ook niet stoort bij de andere lamp.
Als op deze manier blijkt dat het aan één ballast ligt dan hoef je alleen een andere ballast.

NavAudio heeft mijn probleem indertijd wel opgelost. Helaas was het nodig te dreigen er werk van te maken, maar uiteindelijk ben ik goed af.
Image
RedDevil

Postby HNaterop » 30 Apr 2013 15:21

Navaudio zet bij de betreffende set in de advertentie dat deze niet stoort op de radio! Volgens het consumentenrecht heeft men niet geleverd wat vermeld is en zal men als verkoper ook voor een oplossing moeten zorgen. Ik heb Navaudio hierop aangesproken en men komt met het voorstel om een er een radio ontstoring set van €17,50 tussen te zetten om de storing op te heffen, gezien de advertentie tekst zou men deze gratis ter beschikking moeten stellen als oplossing. Er wordt nu intern overlegd of ze mij tegemoet kunnen komen hiermee, het rare is dat op de aangeboden ontstoring set ook staat "Warning Canceler". Dit zou toch bij een Canbus set niet nodig hoeven zijn? De storingen worden meestal veroorzaakt door de hoogspannings trafo's en niet door de ballasten volgens mij. Overigens mijn schoonzoon heeft dezelfde set gekocht voor zijn Ford Focus, ook hij heeft storing op de radio sinds de inbouw!
HNaterop

Postby HNaterop » 02 May 2013 20:25

Navaudio heeft gereageerd op mijn mail met de mededeling dat er voor mij en mijn schoonzoon een gratis radio ontstoringset is opgestuurd. Een geweldige service van NavAudio, dit is voor mij een indicatie van een degelijk bedrijf dat zijn klanten serieus neemt!!
HNaterop

Postby RedDevil » 12 Sep 2013 22:41

Tijd voor een spannend en treurig verhaal met toch nog een goede afloop.
In de hoofdrol een onhandige klungel, namelijk ondergetekende.
Lees en huiver.

Gisteravond weer eens wat andere LEDjes besteld bij Miniinthebox.
Ik was niet helemaal tevreden over de leeslampjes en de instapverlichting onder de portieren, met name die aan de bestuurderskant was ineens erg zwak geworden.

Dus ik haal het ding los en open en zit aan het LEDje te prutsen.
Ineens brandt het LEDje weer op normale sterkte. En uit. Ik hoor een tikje vanachter het dashboard. Vast een zekering.
Het LEDje bestaat uit een printplaatje met 5 SMC's rondom. Nou heeft de houder twee metalen beugels met een uitsparing in de vorm van het gloeilampje, en die beugels zitten vast aan de connector en zijn dus stroomhoudend. Blijkbaar hebben die het printplaatje geraakt en iets kortgesloten.

Maar goed, de zekering ligt eruit, maar welke zou het zijn? Het dekseltje geeft wat aanwijzingen maar niks logisch.
Maar als ik kijk of er meer is wat het niet doet dan vind ik vast iets dat wel als symbooltje bij een zekering staat. dacht ik.
Contact aan. CHECK IMA SYSTEM. Nee! He? Wat?
En de radio doet niks? En de ramen niet? En de deurvergrendeling... en de centrale instapverlichting, en de leeslampjes, noem maar op. Alles plat!
Ik had toch maar één klein tikje gehoord, geen Chinese rol?
Start ie nog wel? chikkechikkecikkechikkevroem! Ja maar dus niet met de IMA maar met het ouderwetse startmotortje.
Mijn A en B teller zijn gereset en worden steeds opnieuw gereset bij elke start, zelfs dat zijn blijkbaar accessoires.

Eens kijken, IMA is zekering 12. Maar mijn dikke handen passen nauwelijks door het gat van de zekeringkast, laat staan dat ik die piepkleine zekeringen los kan krijgen.
Dan maar een klein tangetje gepakt. Ik krijg er ook daarmee geen grip op.

Als ik Honda was dan zou ik er een zekeringentrekker bij doen dacht ik. Even kijken. Het wordt al donker, gelukkig heb ik een LED looplampje bij de hand.
Zou dat oranje ding linksboven wat zijn?
Ik trek eraan en hij komt los. Er komt een 7,5 A zekering mee, de andere (15 A) die er ook onder zit blijft zitten.
Ik peuter met moeite de 7,5 zekering los en druk die weer op zijn plaats, linksboven. Hij staat niet op het schema. Vreemd.

Maar ik kan dat oranje ding vast gebruiken om zekering 12 los te trekken.
Ik druk 'm eroverheen, maar ik krijg 'm niet goed in positie want ook dat oranje dingetje is piepklein en ik kan niet zien wat ik doe omdat mijn hand het zicht blokkeert.
En ineens schiet ie weg , over de binnenkant van het dashboard en achter de bekleding van de voorstijl van het portiergat.
Oef! Gelukkig zat er geen zekering in maar daar kan ik niet meer bij zonder de bekleding te slopen.

Dit is toch minder prettig allemaal dan ik had gewenst. Tijd om op het internet te zoeken of dit vaker voorkomt en wat er aan te doen is.
En jawel, op InsightCentral wordt precies dit probleem omschreven.
Er blijkt een back-up zekering stuk. Mooi! dat is het dus.
Alleen, wat is dat eigenlijk, waar zit ie en waar moet ik 'm mee vervangen? Ik kwam er niet uit.

Vanochtend naar mijn dealer gereden, zonder IMA en zonder muziek.
Ik leg ze alles wat er gebeurd is uit, inclusief het verhaal van InsightCentral. Ze zijn er evengoed een kwartier mee bezig, maar dan zijn ze er uit.
Zekering 1 lag eruit; een shunt voor alle accessoires. Dat was die 15 ampère zekering die onder het oranje wegspringding zat.
De 7,5 ampere zekering was dus de reserve zekering en stond daarom niet vermeld. Logisch. Hij is niet vermeld dus is het een reserve. :roll:
Als ik dat dingetje met beide zekeringen eruit had gehaald en ondersteboven erin had gezet dan was die 7,5 A zekering op die plek terecht gekomen en had alles weer gewerkt, behalve als je alles tegelijk aan zet.
TIP voor de volgende keer denk ik dan maar...
Ik blijk niet de eerste te zijn bij wie het oranje dingetje achter de bekleding schiet en vast ook niet de laatste. Ook zij kunnen die daar niet makkelijk weghalen. Hij zal er niet slechter van gaan rijden denk ik maar.

Vioor de zekerheid hebben ze de diagnose eraan gehangen, geen foutcodes.
Ik krijg de sleutel terug en grijp mijn portemonnee, maar word weggewuifd. Tot ziens bij de servicebeurt.
Dikke pluim weer voor Honda van Loon in Gouda!

Moraal van het verhaal;
Als je je lampjes vervangt door LEDs zorg dan dat die nergens sluiting mee maken. Ik heb het LEDje weer teruggezet, maar de beugels afgeplakt met plakband en ook de LED zelf van wat isolatie voorzien op plekken waar ik dat nodig vond. Hij doet het weer op volle sterkte.
Als je zit te knutselen zet dan het contact uit.
Als je het LEDje zelf wil testen (omdat je je afvraagt of die kortsluiting maakt) dan gaat dat prima met een 9 volt batterij, daar hoef je geen zekering aan op te offeren.
Als er wat fout gaat en je weet niet wat of waarom, begin dan met het internet af te struinen voor een beschrijving van je probleem.

Als de LEDjes van miniinthebox binnen zijn, over dik een maand schat ik, zal ik melden wat dat geworden is.
Image
RedDevil

Postby RedDevil » 08 Nov 2013 23:13

RedDevil wrote:Ik was niet helemaal tevreden over de leeslampjes en de instapverlichting onder de portieren...

Ik was nog steeds niet tevreden.
Vanwege mijn 7 Watt LED grid in de plafondverlichting voegden de 0,9 Watt LEDjes in de deuren maar weinig toe, en de leeslampjes waren door het blauwige licht ook niet je van het.
En ook daarmee heb ik zitten prutsen met de aansluiting; zelf een 'buisfitting' gemaakt en de draadjes op de T10-LEDjes geplakt.
Te weinig licht en het gevaar toch weer die zekering eruit te blazen. Het zat me gewoon niet lekker.

Dus heb ik (zoals ik in de vorige post al aankondigde) bij miniinthebox 2 kleine LED plaatjes en 2 festoon LED leeslampjes besteld en (ruim anderhalve maand later!) ontvangen.
Alles in de kleur 'warm wit' wat inderdaad zacht gelig wit is, witter dan de originele buislampjes maar toch heel prettig en natuurlijk van kleur. En vooral veel feller.

Image
Het leeslampje geeft een vrij aardige bundel af, waardoor je die vrij precies op je schoot kan richten door 'm in de juiste stand te draaien. Enorm veel licht waar je het nodig hebt zonder dat het elders stoort.
Het alufolie is mijn eerder bezongen reflector, die nu niet veel meer doet maar alle kleine beetjes en het eet geen brood en zo.
Met 1,5 W neemt het LEDje zo weinig stroom dat als het de hele nacht heeft staan branden ik de volgende ochtend toch nog kan starten... en ook niet onbelangrijk; waarschijnlijk zie ik nu dat het nog aan staat als ik de auto afsluit. :oops:

Image
De instapverlichting is nu krachtig genoeg om er echt wat aan te hebben. De originele lampjes waren zo zwak dat ze er net zo goed niet hadden kunnen zijn en mijn vorige LEDjes waren niet veel beter en gaven bovendien een raar gekleurd stippenpatroon, wat wel iets beter werd door de reflector maar niet verdween.

Image
Het LED plaatje was te breed om achter het glaasje van de instapverlichting te passen, maar net smal genoeg om op de bodem van het rugkapje te kunnen plakken. De T10 connector zit in de aansluiting geklemd, de koppeling tussen de T10 connector en het LED plaatje is daaronder geschoven maar de rest van de bedrading zit noodgedwongen opgerold tussen het glaasje en het kapje, vóór de LEDjes dus. Er komt evengoed nog steeds veel meer licht langs dan in de originele opzet dus ik maal er niet om.

Al met al en flinke verbetering voor net iets meer dan een tientje!
Last edited by RedDevil on 04 Nov 2016 21:38, edited 1 time in total.
Image
RedDevil

Postby RedDevil » 14 Nov 2013 23:52

Onderaan het lijstje in post nummer 1: Verlichting van het handschoenenkastje.
Ik wist niet dat ik het had! Nog nooit zien branden namelijk.

Klopt want het brandt alleen als de stadslichten aan staan...! :shock:
Die heb ik overdag aan, maar dan is het zo licht dat je het 3,4 Watt lampje helemaal niet ziet branden...
Nu ik ontdekt heb hoe het werkt heb ik er een 1,5 Watt LED in gedaan en nu kan ik 's avonds de zwarte map met het instructie- en het onderhoudsboekje, de zwarte EHBO tas, de zwarte pen en de zwarte houder voor de bandprofieldieptemeter die allemaal in dat kastje liggen nog steeds niet goed zien ;) maar het scheelt wel.
Image
RedDevil

Postby mrgr33n » 04 Nov 2016 16:59

Zo herkenbaar je probleem met de lege accu na het laten aanstaan van het leeslampje. Ik ga deze dan ook snel vervangen met ledlampjes, goed idee!
mrgr33n

Huidige auto: Honda Civic Hybrid / Honda Insight Hybrid

PreviousNext

Return to Insight Hybrid - Standaarduitrusting, Opties en Accessoires