HIH (ST): Verlichting

Een overzicht van de standaarduitrusting, de opties en de accessoires van de Insight Hybrid.

Re: HIH (ST): Verlichting

Postby Hondahok » 14 Jun 2010 14:10

Dank je dit is sneller :D
Honda Insight Hybrid Urban Titanium
Image
Image
Hondahok

Huidige auto: Honda Insight Hybrid Elegance

Postby RedDevil » 08 Jan 2013 22:33

LED there be light!

Net de stadslichten vervangen door 13 SMD 5050 T10 CANBUS leds, de kenteken- en instap (deur)verlichting door 5 SMD leds en de bagageruimteverlichting door een 9 SMD led.
Alles met CANBUS voor de zekerheid, en omdat het bij LED.voordeel.nl bijna niks uitmaakte. Keurig geleverd binnen 2 dagen, alles werkt.
Je moet wel rekening ermee houden dat de LED maar op 1 manier in de houder gestoken moet worden; brandt ie niet dan even omkeren.

De 13 SMD leds zijn echt torentjes die flink vooruit steken in de koplamp; is ook de enige plaats waar ze passen. Ze geven bijna 3 keer zoveel licht als de originele 5 watt lampjes tegen de helft van het stroomverbruik. Ze geven ook veel meer licht naar opzij, daar ben ik erg blij mee gezien de fietspiraten hier. De dimlichten geven haast geen strooilicht opzij, zelfs niet met een Xenon set erin. Die qua kleur (5000K oftewel tandpasta wit) heel mooi aansluit bij het licht van de LEDjes; die zijn een fractie blauwig maar het stoort niet.
(Ik heb foto's gemaakt maar daarop is niet duidelijk te zien hoeveel verschil het in werkelijkheid maakt)

De 5 SMD leds geven ongeveer evenveel licht als de 5W kentekenlampjes, maar de kleur is blauwer. Mijn kentekenplaat lijkt nu ietwat groenig geel ipv. oranje. De plaat is in zonlicht gewoon hard geel, de LEDs benaderen die kleur beter dan de gloeilampjes.
Ze zijn duidelijk feller dan de 3,4W lampjes van de instapverlichting. De 9 SMD leds zijn daar net te groot voor, anders had ik die gebruikt. Maar ook de 5 SMD leds geven dus al winst.
De 9 SMD led past wel in de bagageruimteverlichting en geeft daar bijna 2 keer zoveel licht als het 5W peertje.

Tip en waarschuwing:
- De 5 SMD leds zijn eigenlijk net te groot voor de kentekenverlichting. Ik heb de helft van de connector afgeslepen maar zelfs dan past het eigenlijk net niet.
Maar kleinere LEDs geven te weinig licht.
Misschien passen kleine LED plaatjes die je met een draadje aan een T10 connector kan koppelen wel, maar ze moeten ook dan echt klein zijn.
- De plastic lamphouder van de kentekenverlichting heeft een plastic lip als veer die makkelijk afbreekt.
Probeer tijdens het naar rechts duwen de linkerkant naar voren te halen, daar zit de haak aan die achter het plaatwerk haakt. Zet niet teveel kracht anders breekt de veer dus.
De lamphouder rust op een schuimrubber pakking, als je voordat je naar rechts schuift de lamphouder even stevig tegen het plaatwerk drukt zal het wat makkelijker gaan.

Ik heb de veer van een van de lamphouders moeten lijmen, ik hoop maar dat het houdt.
Last edited by RedDevil on 15 Feb 2013 22:39, edited 1 time in total.
2011 HIH Elegance Image => Image over 108.129 km.
Image
RedDevil

Huidige auto: Honda Insight Hybrid Elegance met Accord toeter, grille block, Green Oil, Waxoyl, UltraGauge, LED & Xenon

Postby RedDevil » 09 Jan 2013 11:21

Hoe stom kon ik zijn...!

Vanochtend wilde de auto niet starten: systeemwaarschuwing. ABS, airbag, nog zo het een en ander.
Ik had na het monteren van de LEDjes de auto niet gestart, en o wat heb ik daar spijt van. Systeemstoring en het waren nog wel CANBUS leds!
Eruit met die bende, originele lampjes erin. Nog niet starten.

De lampjes branden wel wat zwak. en hee, ook het leeslampje stond nog aan! Die heeft de hele nacht de accu leeg staan trekken! :oops:
Startkabels erop, starten! Kind naar school, racen naar mijn werk (120 km/u waar het mag en 105 waar niet). Meer dan 5.0 l/100km voor dit ritje.

Vanavond de LEDjes er maar weer instoppen, en meteen even starten om te kijken of het echt werkt.
En dan ook LEDjes bestellen voor de leeslampjes en de binnenverlichting, dan kan ik zelfs na nog eens zo'n blunder nog starten. :roll:
Image
RedDevil

Huidige auto: Honda Insight Hybrid Elegance met Accord toeter, grille block, Green Oil, Waxoyl, UltraGauge, LED & Xenon

Postby Henk.W » 09 Jan 2013 13:26

Ik heb dat verleden jaar met de kerstvakantie in Duitsland in een donkere parkeergarage van het hotel gehad en de accu is dan eerder leeg dan je denkt.
Maar gelukkig had ik een simplestart accu van black en decker bij mij en deze op de sigaren aansteker gehangen, en dan kan je na een kleine tijd gewoon weer starten.

Ik heb dat ding voor nood bij onze oude vw camper, daar wil het ook wel eens gebeuren dat er wat leeg getrokken wordt door wat.
Henk.W

Huidige auto: Honda Insight Hybrid

Postby Tim » 09 Jan 2013 21:04

RedDevil wrote:
Tip en waarschuwing:
- De 5 SMD leds zijn eigenlijk net te groot voor de kentekenverlichting. Ik heb de helft van de connector afgeslepen maar zelfs dan past het eigenlijk net niet.
Maar kleinere LEDs geven te weinig licht.
Misschien passen kleine LED plaatjes die je met een draadje aan een T10 connector kan koppelen wel, maar ze moeten ook dan echt klein zijn.
- De plastic lamphouder van de kentekenverlichting heeft een veer die makkelijk afbreekt.
Probeer tijdens het naar rechts duwen de linkerkant naar voren te halen, daar zit de haak aan die achter het plaatwerk haakt. Zet niet teveel kracht anders breekt de veer dus.
De lamphouder rust op een schuimrubber pakking, als je voordat je naar rechts schuift de lamphouder even stevig tegen het plaatwerk drukt zal het wat makkelijker gaan.

Ik heb de veer van een van de lamphouders moeten lijmen, ik hoop maar dat het houdt.

Ik heb de zes 5 SMD steek ledjes besteld bij selectled.nl (Ik was bijna vergeten ook een steeklampje voor het dashboardkastje te bestellen). Meteen ook drie 31 mm buislampjes mee besteld. De 5 SMD lampjes passen overal prima in, ook in de kentekenverlichting, en geven veel meer licht dan de standaard steeklampjes. De buislampjes geven ongeveer net zo veel licht, dus wellicht ga ik nog high power varianten kopen.
Alle lampjes zijn overigens niet-Canbus. Volgens mij maakt dat voor de Insight niets uit. Vooralsnog geen rare meldingen oid, dus dat lijkt wel goed te zitten.

Wat je zegt over de kentekenverlichting klopt. Ze lijken heel erg vast te zitten, maar het ligt meer aan de manier waarop ze vast zitten. Klein beetje naar rechts en dan kun je hem eruit floepen.
Het is overigens geen 'veer', maar gewoon een plastic clipje waarmee het glaasje vast zit. Idd opletten dat dit niet afbreekt.....bij mij is dat niet gebeurd gelukkig.

Voor de stadslichten ga ik 3W CREE leds bestellen, die had selectled helaas niet op voorraad.

Daarna komt de Xenon, maar ik ben me nog steeds een beetje aan het inlezen.....
Ik zit ernstig te twijfelen over 4300 VS 5000K. Scheelt van dag tot dag :D
Last edited by Tim on 09 Jan 2013 21:08, edited 1 time in total.
Tim

Postby Tim » 09 Jan 2013 21:07

RedDevil wrote:Hoe stom kon ik zijn...!

Vanochtend wilde de auto niet starten: systeemwaarschuwing. ABS, airbag, nog zo het een en ander.
Ik had na het monteren van de LEDjes de auto niet gestart, en o wat heb ik daar spijt van. Systeemstoring en het waren nog wel CANBUS leds!
Eruit met die bende, originele lampjes erin. Nog niet starten.

De lampjes branden wel wat zwak. en hee, ook het leeslampje stond nog aan! Die heeft de hele nacht de accu leeg staan trekken! :oops:
Startkabels erop, starten! Kind naar school, racen naar mijn werk (120 km/u waar het mag en 105 waar niet). Meer dan 5.0 l/100km voor dit ritje.

Vanavond de LEDjes er maar weer instoppen, en meteen even starten om te kijken of het echt werkt.
En dan ook LEDjes bestellen voor de leeslampjes en de binnenverlichting, dan kan ik zelfs na nog eens zo'n blunder nog starten. :roll:

Dat gaat met LEDjes niet zo snel meer gebeuren. Volgens mij is het standaard leeslampje 8W. De LED versie is 0,5W. Dat trekt je accu echt niet leeg (zelfs de te lichte accu in de Insight niet).
Tim

Postby RedDevil » 09 Jan 2013 23:34

Nou, een 0,5 W LED lampje geeft maar ongeveer evenveel licht als een 3 watt gloeiding. Een map kan je daar niet bij lezen. Ik zou er toch minstens 1,5 W aan LED tegenaan gooien.
Maar ook die kan je een etmaal lang vergeten en dan nog starten.
Je hebt van die platte plaatjes met 20 powerLEDs erop, die lijken me ideaal hiervoor.

Mijn stadslichten zijn 2,5 W torentjes van 12 euro per twee bij led-voordeel.nl. Een aanrader wat mij betreft.
De 1W LEDjes met 5 SMD's zijn daar 6 euro per twee. In beide gevallen is zonder CANBUS nog goedkoper.

Mijn 13 SMD LED stadslicht torentjes (bovenin de foto):
Image
Je kan mooi zien dat de kleur (6000K ?) wat blauwer is dan mijn 5000K Xenon set (strooilicht rechts). Die oogt hier wat gelig maar is gewoon wit.
De Xenon lamp geeft zoveel meer licht dan de LED dat het verschil in kleur helemaal niet opvalt.
Maar de gelige lampjes die er eerst in zaten stonden raar.

TIP:
Plak de LEDs vast in de houder met plakband oid.
Test eerst of je ze er goed in hebt gedaan; ondersteboven werken ze niet.
Mijn LEDjes zaten vrij los en als ze eenmaal in de koplampunit zijn gevallen krijg je ze er heel moeilijk weer uit.
Last edited by RedDevil on 08 Nov 2016 19:18, edited 2 times in total.
Image
RedDevil

Postby RedDevil » 10 Jan 2013 00:38

Het viel me op dat de lampbehuizingen van de kleine lampjes niet uitblinken in het optimaal reflecteren van licht, om het voorzichtig te stellen.
Ik overweeg zilverfolie of goudfolie achter de LEDjes te doen om meer licht en eventueel wat geliger licht te krijgen.
Image
RedDevil

Postby Tim » 10 Jan 2013 20:57

Bij een LED is het Wattage niet recht evenredig met het aantal Lumen zoals bij een gloeilamp. Sommige diodes zijn efficienter dan andere. Een high output LED van 1 W heeft bijvoorbeeld 100-110 Lumen, een normale 70 Lumen of veel minder. Zo'n domelight met veel ledjes er op zou volgens mij best passen bij de Insight, je hebt best veel ruimte (niet bij de leeslampjes).

Het punt dat je maakt m.b.t. de reflectie van je stadslichten is de reden dat ik de Cree LED's ga bestellen. Deze high output LED's worden gebruikt in zaklampen en in spotjes en hebben een meer gerichte lichtbundel.

Ik zie wel wat kleurverschil in je foto's, maar het is absoluut niet storend en volgens mij verwaarloosbaar.
Tim

Postby RedDevil » 10 Jan 2013 23:00

Ja, dat kleurverschil. Het is vooral het strooilicht, ik zat af en toe verbaasd naar de camera te kijken want wat je op de foto ziet is anders dan het overkomt.

Ik kan de Xenon 5000K kleur wit vinden, mijn vrouw vindt het blauwig. Maar dat was 's avonds en haar referentiekader waren gloeilampen en gelige straatlantaarns. Wil je lampen die onder geen enkele omstandigheid blauwig aandoen, ga dan niet hoger dan 4300K.

Ik ben best tevreden met de stadslichten. Het zijn de kentekenlampjes , instaplichten en kofferbakverlichting die ik wil versterken. Maar misschien is folie niet het middel, en je moet koste wat kost voorkomen dat de LEDjes oververhit raken, of het lampje als je dat ooit terug zou stoppen.

De ene LED is de andere niet, maar er zijn fysieke grenzen aan wat mogelijk is. Er is geen LED vanm 0,5 W die net zoveel licht geeft als een 8 w gloeilamp. Als je een uitzondering op die regel vindt, vertel me dan heel graag waar ik die kan bestellen :)
Image
RedDevil

Postby RedDevil » 13 Jan 2013 13:58

Nog even wat foto's bij daglicht:

Xenon 5000K en LED 6000K; het kleurverschil valt overdag nauwelijks op, nu is zelfs de camera het daar mee eens.
Image

Vol in de Xenon bundel. Ik was verbaasd dat dit gewoon lukte, waarschijnlijk omdat mijn telefooncamera een enkele lens heeft direct op de chip, dus geen reflecties.
Aan het strooilicht zie je dat de kleur echt wit is. Het gedeelte in de lamp zelf is uiteraard volledig overstuurd, dat zou ook bij een felrode lamp spierwit zijn.
Image

Als je goed kijkt zie je dat mijn instapverlichting nog geen LED is...
Image
Last edited by RedDevil on 08 Nov 2016 12:20, edited 3 times in total.
Image
RedDevil

Postby Tim » 15 Jan 2013 11:56

RedDevil wrote:Er is geen LED vanm 0,5 W die net zoveel licht geeft als een 8 w gloeilamp. Als je een uitzondering op die regel vindt, vertel me dan heel graag waar ik die kan bestellen :)

Klopt, ik zat er naast. Het scheelt een factor 2. Het moet dus 1W zijn.

Wel handig overigens om je dak mee te ontdooien zie ik ;).
Ik zal binnenkort ook eens wat foto's maken.

Omschakelen naar Xenon komt voor mij overigens precies op het juiste moment. Het dimlicht aan de passagierszijde is het aan het begeven (stuk minder fel).
Tim

Postby RedDevil » 15 Feb 2013 22:23

Het heeft bijna een maand geduurd maar mijn bestelling bij Miniinthebox is binnen gekomen.
2x 3W H11 LED 'mistlicht' en 2x 7W(!) 24 PowerLEDs op plankje; € 19,29 voor het geheel inclusief verzending.
Zat in een envelop, geen douanekosten. Gaat meestal goed als je onder de 26 euro blijft, schijnt.
Verpakking van de H11 LEDjes was verkreukt (envelop klem gezeten?) maar de LEDS doen het gewoon.
Het zijn deze keer géén CANBUS LED's. Ze geven echter geen storing, ook niet op de radio.

Hier wat foto's:
2x 3W LED H11 mistlichtvervangers. Ze zijn minder fel dan de mistlichten maar ik had ze ook bedoeld als dagrijverlichting, dus dat is mooi.
Ze passen ook maar net door het gat. Ze hadden wel iets langer kunnen zijn maar ook die ruimte is niet oneindig, echt lange toeters gaan niet passen.
Links de oude halogeen mistlamp, rechts de LED.
Image

7W LED instapverlichting, past met hangen en wurgen in het glaasje:
Image

en geeft een baaierd van licht: Contactlens op de vloer laten vallen? O kijk daar!
Het licht is zo fel dat je zelfs buiten de auto nog aardig wat ziet, handig als je aan komt lopen in het stikdonker.
Image
ter vergelijk; de linkerkant van de auto wordt beschenen door een 20W buitenlamp op minder dan 2 meter afstand.

Zelfde grid op het glaasje van de kofferbakverlichting geplakt (er zit standaard dubbelzijdig 3M tape op de achterkant), want te groot om erin te passen:
Image

En ook daar genoeg licht om nooit meer te hoeven zoeken naar iets:
Image
Ook hier weer die 20W buitenlamp op minder dan 2 meter afstand. Het licht in de kofferbak is veel feller.

Het verschil tussen het originele 5W gloeilampje en de 7W LED grid is onbeschrijfelijk; een factor 20 of meer.
De lamphouder heeft geen reflector, dus veel van het gloeilamplicht gaat verloren.
De LEDS daarentegen schijnen recht de kofferbak in waardoor ze die veel effectiever verlichten.
Met het gloeilampje zit je te emmeren als je iets uit het vloerluik wilt hebben, je ziet vrijwel niks in die zwarte piepschuimen bak.
Met de LEDs kan je met gemak de kleine lettertjes op de pomp lezen e.d.
Voor de zuinigheid heb ik dit niet gedaan, maar het geeft een heel voldaan gevoel.
Last edited by RedDevil on 08 Nov 2016 12:19, edited 3 times in total.
Image
RedDevil

Postby RedDevil » 17 Feb 2013 16:54

RedDevil wrote:... De lamphouder heeft geen reflector, dus veel van het gloeilamplicht gaat verloren.

[EDIT]
De reflectors van alufolie zijn al lang passé. gerichte LEDs en LED plaatjes zijn veel efficiënter en geven veel meer licht.

De metalen lampgeleiders van de instap(deur)verlichting zijn stroomhoudend en maken makkelijk sluiting met het printplaatje van sommige typen LEDs. Gebruik alleen LEDs die geen contact kunnen maken met die geleiders, anders blaas je de 15Amp accessories zekering op en doet de binnenverlichting, deurvergrendeling en het IMA systeem (!) het niet meer...
[/EDIT]

De lamphouders van de instapverlichting, leeslampjes en kofferbakverlichting zijn van grijs, niet reflecterend plastic.
Niet verwonderlijk dus dat er opvallend weinig licht uit komt, zelfs als je de lampjes hebt vervangen door LEDs met een hogere opbrengst.

Daar heb ik nu wat aan gedaan! Althans bij de (deur) instapverlichting en de leeslampjes. Bij de andere hoeft dat niet meer, zie vorige post.

Ik heb op een strook dubbelzijdig plakband aluminiumfolie geplakt.
Van die strook kan je smalle reepjes (handiger dan ineens een groot vlak!) knippen en die in de lamphouders plakken.
Let op dat ze geen contact maken met de stroomhoudende delen van het lampje.
Image
NB. de 5-LED steeklampjes zijn net iets te lang, ik heb de connector korter geslepen om ze goed te laten passen, net als bij de kentekenplaatverlichting.

Het resultaat is ongeveer 2 keer zoveel licht van hetzelfde lampje.
Het licht is niet alleen feller maar ook beter verspreid. De LEDjes projecteren een soort blauw/geel stippenpatroon, dat valt nu minder op.

TIP: doe dit niet als je gloeilampjes gebruikt, het zou oververhit kunnen raken of kortsluiting geven als de lijm van het plakband niet tegen de hitte kan.
Je kan de kapjes wel van binnen wit verven of zo, dat scheelt al iets.

TIP: je kan ook kleine LED grids kopen en in het glaasje leggen, dan heb je geen reflector nodig.
Ik had nog 2 9-LED steeklampjes liggen die ik met wat gepruts (want buisaansluiting nodig) in de leeslampjes heb gedaan, maar anders had ik die grids wel besteld.
Last edited by RedDevil on 08 Nov 2016 12:40, edited 5 times in total.
Image
RedDevil

Postby HNaterop » 06 Apr 2013 19:11

Ik wil de stadlichten als dagrijverlichting gebruiken, je hiervoor ook T10 High Powerleds kopen van 6 of 8 watt, 500-600 lumen. Iemand hier ervaring mee?
HNaterop

Huidige auto: Honda Insight Hybrid 08-2010 Chemical grey

PreviousNext

Return to Insight Hybrid - Standaarduitrusting, Opties en Accessoires