HIH (OP): Xenon

Een overzicht van de standaarduitrusting, de opties en de accessoires van de Insight Hybrid.

Re: HIH (OP): Xenon

Postby RedDevil » 03 Feb 2013 21:50

Ik wou persé H11 pluggen. Als ik in de stromende regen ineens een lamp moet vervangen wil ik niet met tape prutsen.
En ik had een H11 set besteld, geen universele. Kwam ook nog 10 dagen later binnen dan beloofd, de maat was meer dan vol.
Maar goed, ik heb uiteindelijk de juiste kabeltjes en twee gelige Xenon lampen er gratis bij.
(als je jouw lampen bij nader inzien toch te wit vindt; ruilen voor mijn reservesetje?)

Ik vind ook niet dat de lampen overdreven veel licht geven maar dat komt doordat het lenslampen zijn met heel weinig strooilicht. De oude lampen vond ik veel te weinig licht geven. Ik heb nu meer vertrouwen in het donker.
Ik heb halverwege het inbouwen beide lamptypen vergeleken. Het verschil in lichtopbrengst is echt enorm. Het verschil in warmteafgifte ook; als er sneeuw of rijp op de koplamp zit gaat dat er niet afsmelten want het Xenon licht bevat hoegenaamd geen infrarood. Anders dan met halogeenlicht dat in een paar minuten alles weg doet smelten.

Ben wel benieuwd hoe jouw ballasten zitten. Ik moet alles nog eens wat netter wegwerken, als het weer beter wordt en mijn griep voorbij is.
2011 HIH Elegance Image => Image over 108.129 km.
Image
RedDevil

Huidige auto: Honda Insight Hybrid Elegance met Accord toeter, grille block, Green Oil, Waxoyl, UltraGauge, LED & Xenon

Postby Tim » 04 Feb 2013 22:10

Bij jou duurde de soap inderdaad wel heel lang. Dan kan ik me de irritatie goed voorstellen. Als het dan ook niet aan je verwachting voldoet mag je inderdaad op je strepen gaan staan. Bij mij kostte het wat kruim om het setje op te kunnen halen (andere vestiging), maar voor de rest verliep alles soepel. Verder had ik niet de verwachting dat er een 'male' stekker bij zou worden geleverd; namelijk al een hoop montage video's op Youtube bekeken. Deze hadden vaak ook geen verloopstekker.

Ik moet toch terugkomen op mijn eerdere opmerking. Ik had gisteren alleen een kort ritje gemaakt. Waarschijnlijk hadden de lampen meer tijd nodig om in te branden, want vandaag was de lichtopbrengst stukken beter. Ook zie ik bij het starten bijna geen kleurverschil meer. Alleen de stadslichten zien er zo echt niet uit ;). Volgens mij mogen de lampen nog best wat hoger gericht staan. In standje 0 staan ze lager dan de oude halogeenlampen. Nu je het zegt; omdat de Insight projectors heeft blijft het lichtbeeld hetzelde, met alleen binnen de projectie meer licht. Wel zo fijn voor de tegenliggers :).
Halverwege het monteren had ik nog wel gekeken naar het verschil in kleur, maar niet naar de lichtopbrengst zelf. Het is vooral erg fijn licht voor je ogen. Kleuren zijn 'echt'.

Ik ben erg tevreden over de kleur (of liever, het gebrek daar aan), dus ruilen hoeft niet.
Als het weer mee zit zet ik de auto komend weekend weer in de was, dus dan zal ik wat foto's maken. De slimline ballasten zijn echt heel erg compact. Volgens mij een centimeter dik ofzo.
Uiterlijk komt niet overeen met de foto op de website van Navaudio. De kleur is zwart/donkergrijs en alle kabels zijn blauw/zwart. Verder merkloos.....gewoon een of andere Chinese fabriek die voor jan en alleman die setjes produceert verwacht ik.

Beterschap!
Tim

Huidige auto: Honda Insight Hybrid

Postby RedDevil » 04 Feb 2013 22:53

Dank je, ik voel me nu weer wat beter. Iedereen hier ktijgt het vroeg of laat, de meesten zijn er binnen een week weer bovenop. Alleen mijn vrouw en dochter kwakkelen er al veel langer mee.

Van Loon heeft mijn koplampen gratis gesteld, was ook zo gebeurd. Kan misschiien geen kwaad even langs je dealer te gaan.
Image
RedDevil

Huidige auto: Honda Insight Hybrid Elegance met Accord toeter, grille block, Green Oil, Waxoyl, UltraGauge, LED & Xenon

Postby Tim » 08 Feb 2013 13:29

Hier nog wat foto's die ik had beloofd.

Image
Image
Image

Ik denk niet dat mij dealer de lampen gratis stelt. Ik wacht wel tot de volgende beurt, dan vraag ik het wel.

Nu alleen nog de stadslichten vervangen.....

Tip: Haal een griepprik. Ben al een paar jaar niet ziek geweest sinds ik me elk jaar laat inenten.
Tim

Huidige auto: Honda Insight Hybrid

Postby RedDevil » 08 Feb 2013 15:52

Hmm, ik ben indertijd een paar dagen niet lekker geweest van die Spaanse griepvaccinatie...
Er zijn 5 verschillende griepvariaties en de injectie beschermt je maar tegen één van die varianten.
Ik heb een ander extreme maatregel getroffen. Ik stuur mijn kinderen naar een basisschool, dan heb ik in no time alle 5 de varianten gehad.

Mooie foto's. En wat een kleurverschil. Maar eigenlijk zijn de stadsgloeiers altijd al oranjiger geweest dan zelfs de halogeenlampen.
Als je geen zin hebt om te wachten (ik heb een maand op een zending van miniinthebox gewacht: nu binnen (edit), maar dat staat ook op hun site) dan kan je bij ledvoordeel.nl snel en relatief goedkoop een paar mooie LEDjes halen, zie mijn posts daarover. Hij verzendt ze als brief en dan blijven de kosten laag.
Let erop dat de LEDjes goed vastzitten in de houder, borg ze desnoods met wat tape of zo. Als ze in de koplampunit vallen zijn ze bijna niet meer te pakken te krijgen.
Image
RedDevil

Postby HNaterop » 05 Apr 2013 13:58

Ben ook van plan om Xenon in te bouwen, met witte stadslichten. Als ik de stadslichten vervang voor een 9 smd led vraag ik me af of deze dan sterk genoeg is om ook als dagrijverlichting te dienen?
HNaterop

Huidige auto: Honda Insight Hybrid 08-2010 Chemical grey

Postby RedDevil » 05 Apr 2013 15:10

HNaterop wrote:Ben ook van plan om Xenon in te bouwen, met witte stadslichten. Als ik de stadslichten vervang voor een 9 smd led vraag ik me af of deze dan sterk genoeg is om ook als dagrijverlichting te dienen?
Ik vind mijn 13 SMD stadslichten nog te zwak als dagrijverlichting, zie http://www.hondahybridclub.nl/viewtopic.php?f=35&t=1231&start=21
Ik heb nu 3W H11 LEDs in de mistlichten gedaan. Is vrij makkelijk, met een korte kruiskop 1 schroef eruit aan de onderkant dan kan je het plaatje opduwen om bij de lampvoet te komen.
Maar zelfs die geven geen overdaad aan licht.
Als mistlicht heb je er dan niet veel aan, maar met Xenon dimlichten heb je die waarschijnlijk ook niet echt nodig.
Image
RedDevil

Postby RedDevil » 05 Jun 2014 21:07

Vanochtend regende het dus de lampen aan voor beter zicht.

Mooi die chroomstrip op de bumper van mijn voorganger; kun je meteen zien of de lampen het doen. Rechts niet, alleen. O jee.

Xenon lampen horen 6000 tot 8000 uren mee te gaan, en deze had er hooguit 500 uur op zitten.
De ballasten willen echter ook nog wel eens stuk gaan had ik gelezen.
Ik had wel reserve xenon lampen (die gele) maar geen reserve ballast...

Vanavond maar even gekeken. Andere lamp erin, branden! De ballast werkt nog.

Links ook de lamp vervangen want een gelige naast een witte dat is niks.
Het kleurverschil is minder groot dan ik me herinnerde, maar nog steeds teveel om legaal te zijn. De andere reservelamp is ook net iets minder geel.
Het valt nu nauwelijks op dat het geen halogeenlampen zijn.

De uitlijning klopt zo te zien nog steeds, dat valt dan weer mee.
Image
RedDevil

Postby holco » 31 Oct 2015 09:48

Ik ben ook van plan om Xenon te nemen voor mijn mei 2009 Insight, maar waar en wat kan ik het beste nemen als het plug and play moet zijn?
5.0 L/100Km
holco

Huidige auto: Honda Insight Elegance Alabaster Silver + JVC NX7000 nav

Postby RedDevil » 02 Nov 2015 15:49

Helemaal plug and play wordt het nooit omdat een xenon set ballasten heeft die je nog ergens kwijt moet.
Het is op zich niet moeilijk als je je maar goed voorbereidt en een droge, niet al te koude dag met voldoende licht uitkiest.

Het is fijn als de set H11 pluggen heeft, vaak worden goedkope sets verkocht waarbij de aansluitdraden eindigen in losse pennetjes die je in de connector moet stoppen... maar dat is in mijn ogen vragen om ellende.
Om de verwarring groter te maken heeft de ballast ook een aansluiting voor de xenon lamp en die aansluiting lijkt wel wat op een H11 plug... maar past (gelukkig!) niet want die mag uiteraard alleen voor de Xenon lamp worden gebruikt.

Je kan op sites als miniinthebox of dx.com redelijk simpel goedkope setjes bestellen uit China, ze zijn wel lang onderweg. Nederlandse webshops zijn iets duurder maar leveren hun (ook uit China afkomstige) spullen sneller als ze die op voorraad hebben. Ik had er echter pech mee.

Het is een overweging om, als je een goedkoop setje gekocht en geïnstalleerd hebt en tevreden bent met het resultaat, een tweede setje te kopen als reserve.
Bij mij ging een van de lampen stuk na een paar honderd branduren. Door alle perikelen had ik echter een reservesetje lampen voorhanden.
Image
RedDevil

Postby holco » 09 Nov 2015 20:29

Ik heb deze set gevonden, is dat wat?

http://hidxenonverlichting.nl/hid-xenon-h11-kit

RedDevil wrote:Helemaal plug and play wordt het nooit omdat een xenon set ballasten heeft die je nog ergens kwijt moet.
Het is op zich niet moeilijk als je je maar goed voorbereidt en een droge, niet al te koude dag met voldoende licht uitkiest.

Het is fijn als de set H11 pluggen heeft, vaak worden goedkope sets verkocht waarbij de aansluitdraden eindigen in losse pennetjes die je in de connector moet stoppen... maar dat is in mijn ogen vragen om ellende.
Om de verwarring groter te maken heeft de ballast ook een aansluiting voor de xenon lamp en die aansluiting lijkt wel wat op een H11 plug... maar past (gelukkig!) niet want die mag uiteraard alleen voor de Xenon lamp worden gebruikt.

Je kan op sites als miniinthebox of dx.com redelijk simpel goedkope setjes bestellen uit China, ze zijn wel lang onderweg. Nederlandse webshops zijn iets duurder maar leveren hun (ook uit China afkomstige) spullen sneller als ze die op voorraad hebben. Ik had er echter pech mee.

Het is een overweging om, als je een goedkoop setje gekocht en geïnstalleerd hebt en tevreden bent met het resultaat, een tweede setje te kopen als reserve.
Bij mij ging een van de lampen stuk na een paar honderd branduren. Door alle perikelen had ik echter een reservesetje lampen voorhanden.
5.0 L/100Km
holco

Postby RedDevil » 10 Nov 2015 09:02

Ik kan daar moeilijk over oordelen, ik ken die set niet.

Je hebt in principe geen CANBUS set nodig, ik heb die wel maar alleen maar omdat ik per se 5000 K wilde hebben en in die kleur dat de goedkoopste set was; net iets meer dan de helft van jouw setje.
(ik zou als ik opnieuw moest kiezen een 4300 K set nemen (en 'warm wit' LEDs in de parkeerlampjes) - maar mijn reservelampjes bleken van zichzelf ook al geler te zijn dan de originele dus waarschijnlijk heb ik die nu al)
6000K is al enigszins blauwig wit, 8000K is zwaar blauwwit en op de grens van wat nog legaal is, 10000 en 12000 K zijn paarsblauw (ziet er niet eens meer 'wit' uit) en illegaal.

Het verhaal op de site springt van de hak op de tak en het stoort me dat de foto's met de kleurvoorbeelden gewoon de zelfde foto is met een kleurtje erover, zo zie je niet echt wat de kleur is.
Ik zie niets wat de hoge prijs rechtvaardigt.
Image
RedDevil

Postby holco » 10 Nov 2015 09:14

Mag ik vragen welke set jij hebt?

Zat zelf te denken aan 5000K, maar ben huiverig met wat te kopen omdat ik echt geen problemen wil met radio of wat dan maar ook.

RedDevil wrote:Ik kan daar moeilijk over oordelen, ik ken die set niet.

Je hebt in principe geen CANBUS set nodig, ik heb die wel maar alleen maar omdat ik per se 5000 K wilde hebben en in die kleur dat de goedkoopste set was; net iets meer dan de helft van jouw setje.
(ik zou als ik opnieuw moest kiezen een 4300 K set nemen (en 'warm wit' LEDs in de parkeerlampjes) - maar mijn reservelampjes bleken van zichzelf ook al geler te zijn dan de originele dus waarschijnlijk heb ik die nu al)
6000K is al enigszins blauwig wit, 8000K is zwaar blauwwit en op de grens van wat nog legaal is, 10000 en 12000 K zijn paarsblauw (ziet er niet eens meer 'wit' uit) en illegaal.

Het verhaal op de site springt van de hak op de tak en het stoort me dat de foto's met de kleurvoorbeelden gewoon de zelfde foto is met een kleurtje erover, zo zie je niet echt wat de kleur is.
Ik zie niets wat de hoge prijs rechtvaardigt.
5.0 L/100Km
holco

Postby RedDevil » 10 Nov 2015 09:45

Een Chinese set van NavAudio. De set die ik kreeg had niets gemeen met de afbeelding op de site.
Image
RedDevil

Postby holco » 11 Nov 2015 23:33

5.0 L/100Km
holco

PreviousNext

Return to Insight Hybrid - Standaarduitrusting, Opties en Accessoires