Page 1 of 1

P0138 Code

PostPosted: 28 Oct 2017 11:33
by PaulS
Hallo Lui,

Ik krijg de foutcode P0138(lambdasonde Bank 1 Sensor 2 Circuit High Voltage) en deze wilt er maar niet uit.
Wat heb ik al gedaan:
Lambda vervangen
4 gassenmeting is goed geweest (dus geen katalysator stuk)
kabels van de lambda zijn niet gesmolten o.i.d.

de auto is van 2011 en heeft 156.000 gelopen. Ik heb geen onderhoudsboekjes maar de eerstvolgende beurt moet op 170.000 volgens de garage en daarvoor is alles volgens onderhoudschema gedaan

Ik kom er even niet meer uit, misschien kunnen jullie helpen?

Re: P0138 Code

PostPosted: 29 Oct 2017 09:36
by MyHCH
Vervelend! Heb je de code handmatig gewist? Dat moet je namelijk ook doen, dus niet alleen de oorzaak wegnemen maar ook de foutcode (laten) resetten.
Daarnaast kun je misschien ook nog even kijken waar de bedrading aan de massa zit. Misschien is er wat roestvorming o.i.d.

Succes!

Re: P0138 Code

PostPosted: 29 Oct 2017 15:42
by PaulS
Die heb ik inderdaad gewist. En hoe bedoel je dat qua massa?

Waar de sondeaansluiting massa maakt met het blok?

Re: P0138 Code

PostPosted: 31 Oct 2017 07:34
by MyHCH
Ik weet niet precies hoe dat bij de lambda-sonde zit, maar elke kabelboom heeft ook een 0-draad. Deze loopt naar een schroef aan de carrosserie en zit daar aan de massa van de auto gekoppeld. De min-pool van de accu zit dat ook. Als een massapunt wat begint te corroderen, dan kan deze wat weerstand geven. Hierdoor kan een sensor een verkeerde waarde meten en voor een storing zorgen. Ik heb ooit een oudere Lancia gereden (Thema LX :D ) en dan waren de massapunten juist het eerste waar je naar keek. Bij Honda is dat stukken beter.
Succes!

Re: P0138 Code

PostPosted: 25 Nov 2017 18:32
by sch1ppert
Welke sensor heb je vervangen, voor de kat of na? sensor 2 is namelijk na de katalysator, misschien wist je dit al.
Bij een standaard civic gehad dat het probleem in de ecu zat, door uitwisseling met een andere civic erachter gekomen.

Re: P0138 Code

PostPosted: 13 Jul 2018 15:57
by PaulS
Late reactie. Probleem is verholpen.

De verkopende garage had de boel genept.
Brandstof pomp ging kapot. Daardoor liep de motor te arm. Resultaat: cat en lambda kapot.

Verkopende garage wilde de lambda vervangen met een dummy om me af te wimpelen. Gelukkig vrat de computer de dummy niet en gaf foutcodes
Uiteindelijk de lambda vervangen voor een origineel en de cat vervangen met een tweedehands(zelf de cat gedaan).

Gelukkig bleven de kosten hierdoor gedrukt.

In ieder geval vermijd autoservoce Brian in lelystadm zogenaamd exptert in hybride. Maar een oplichter dus....