zomerbanden

Vragen, informatie èn discussie over de techniek en het onderhoud van de Insight Hybrid.

zomerbanden

Postby Rode Schicht » 05 Apr 2017 17:20

Ik heb de Rode Schicht een paar weken geleden met een set nieuwe zomerbanden verwend. Het zijn Energy Savers (185/55/16 83H) geworden, ter vervanging van de originele Dunlop Enasaves. Die vertoonden na vijf jaar dienst barstjes en begonnen wat hard te lopen. Waarom Michelins? Ik heb Bridgestones, Pirelli's en Yokohama's overwogen, maar heb uiteindelijk de comfortabelste en stilste band gekozen. Het zijn wel de duurste, maar de Schicht loopt er vaster en stabieler mee op de autoweg en dat was een probleem met de Enasaves. OK, je hebt misschien het idee van een tikje meer onderstuur, maar dat komt omdat het stuurwiel zwaarder aanvoelt. In vergelijking stuurden de Dunlops gewoon te licht en te gevoelloos, je gaat er niet al te precies en op goed geluk de bocht mee in. Michelin biedt ook de nieuwe, sportievere Primacy 3 in deze maat aan, maar die heb ik bewust niet genomen. Volgens mij zijn de Energy Savers wat rolweerstand en verbruik betreft wel aan de Enasaves gewaagd. Wie nieuwe zomerbanden wil aanschaffen, zit hiermee wel goed.
Rode Schicht

Huidige auto: Honda Insight Elegance 2012 Milano red

Re: zomerbanden

Postby MyHCH » 05 Apr 2017 20:26

Hele goede keuze; ik heb ze ook onder mijn Jazz (daar levert Honda ze standaard mee af). Ik kan je bevindingen onderschrijven. De Jazz rijdt nu het warmer wordt al bijna met 4 l/100km :D .
De Michelin banden onder mijn vorige Civic diesel hebben ruimschoots de 100.000 km gehaald, dus ze zijn ook nog eens slijtvast (maar worden op het eind wel lawaaiiger).
Veel plezier ermee!
2017 Jazz:Image > 60.000 km
2014 Civic:Image over 104.094 km
2010 Jazz:Image over 102.170 km
2007 HCH: Image over 83.077 km
MyHCH
Moderator

Huidige auto: Honda Jazz 1.3 CVT comfort

Postby tomkaat » 08 Apr 2017 22:13

Rode Schicht wrote:Ik heb de Rode Schicht een paar weken geleden met een set nieuwe zomerbanden verwend. Het zijn Energy Savers (185/55/16 83H) geworden, ter vervanging van de originele Dunlop Enasaves. Die vertoonden na vijf jaar dienst barstjes en begonnen wat hard te lopen. Waarom Michelins? Ik heb Bridgestones, Pirelli's en Yokohama's overwogen, maar heb uiteindelijk de comfortabelste en stilste band gekozen. Het zijn wel de duurste, maar de Schicht loopt er vaster en stabieler mee op de autoweg en dat was een probleem met de Enasaves. OK, je hebt misschien het idee van een tikje meer onderstuur, maar dat komt omdat het stuurwiel zwaarder aanvoelt. In vergelijking stuurden de Dunlops gewoon te licht en te gevoelloos, je gaat er niet al te precies en op goed geluk de bocht mee in. Michelin biedt ook de nieuwe, sportievere Primacy 3 in deze maat aan, maar die heb ik bewust niet genomen. Volgens mij zijn de Energy Savers wat rolweerstand en verbruik betreft wel aan de Enasaves gewaagd. Wie nieuwe zomerbanden wil aanschaffen, zit hiermee wel goed.

Merk je ook verschil in verbruik?
tomkaat

Huidige auto: Honda Insight Hybrid Exclusive

Postby Rode Schicht » 18 Apr 2017 09:43

Niet zo heel erg. Ik merk altijd wel enig verschil met mijn winterbanden, maar dat komt natuurlijk omdat de motor als het wat kouder is meer tijd nodig heeft om warm te draaien. Dan nog scheelt het maar een paar tientjes op het verbruik op de BC. Het hangt er ook van af of ik meer of minder in de stad rij. Het verbruik van de Rode Schicht (2012) schommelt tot nu toe tussen 5 liter/100 km. in barre winterse omstandigheden (met grilleblokkering) en 4,4 liter/100 km in hoogzomer, dus toch altijd in de buurt van 1 op 25. Wat de Energy Savers in de zomer zullen doen, dat is dus nog even afwachten. Maar ik ben sowieso geen hypermiler zoals Red Devil, jammer genoeg. Daarvoor zit ik te vaak in de file of word ik te vaak door een woeste onverlaat gesneden. Kortom, ik ben best tevreden met mijn cijfers. Maar ik probeer wel altijd de eerste 100 km. na het tanken op kousenvoeten te rijden, want dat heeft om de een of andere reden nogal wat invloed op mijn totaal over een hele tank. De Vlaams-Brabantse heuverlrug van anderhalve kilometer naar huis net na het tanken is dodelijk voor mijn gemiddelde, dus tank ik als het even kan pas als ik naar beneden gesjeesd ben (hoogteverschil toch zo'n 40 meter)! Maar dat heeft natuurlijk niks met de banden te maken.

Wat ik nog kwijt wil over de Michelins, die verwerken dwarsnaden, spoorwegovergangen en riooldeksels heel wat volwassener dan de Dunlop Enasaves. Daar ben ik echt wel over te spreken. En het is niet omdat ze nieuw zijn en er nog meer rubber op zit. Ik vind ze de ideale partner voor de al te lichte, ietwat indirecte besturing van de HIH. Ik hou wel van feedback, maar niet van een stuur dat in mijn handen danst.
Rode Schicht

Postby tomkaat » 18 Apr 2017 10:48

Rode Schicht wrote:Niet zo heel erg. Ik merk altijd wel enig verschil met mijn winterbanden, maar dat komt natuurlijk omdat de motor als het wat kouder is meer tijd nodig heeft om warm te draaien. Dan nog scheelt het maar een paar tientjes op het verbruik op de BC. Het hangt er ook van af of ik meer of minder in de stad rij. Het verbruik van de Rode Schicht (2012) schommelt tot nu toe tussen 5 liter/100 km. in barre winterse omstandigheden (met grilleblokkering) en 4,4 liter/100 km in hoogzomer, dus toch altijd in de buurt van 1 op 25. Wat de Energy Savers in de zomer zullen doen, dat is dus nog even afwachten. Maar ik ben sowieso geen hypermiler zoals Red Devil, jammer genoeg. Daarvoor zit ik te vaak in de file of word ik te vaak door een woeste onverlaat gesneden. Kortom, ik ben best tevreden met mijn cijfers. Maar ik probeer wel altijd de eerste 100 km. na het tanken op kousenvoeten te rijden, want dat heeft om de een of andere reden nogal wat invloed op mijn totaal over een hele tank. De Vlaams-Brabantse heuverlrug van anderhalve kilometer naar huis net na het tanken is dodelijk voor mijn gemiddelde, dus tank ik als het even kan pas als ik naar beneden gesjeesd ben (hoogteverschil toch zo'n 40 meter)! Maar dat heeft natuurlijk niks met de banden te maken.

Wat ik nog kwijt wil over de Michelins, die verwerken dwarsnaden, spoorwegovergangen en riooldeksels heel wat volwassener dan de Dunlop Enasaves. Daar ben ik echt wel over te spreken. En het is niet omdat ze nieuw zijn en er nog meer rubber op zit. Ik vind ze de ideale partner voor de al te lichte, ietwat indirecte besturing van de HIH. Ik hou wel van feedback, maar niet van een stuur dat in mijn handen danst.

Bedoelde eigenlijk tov de Dunlops ;) Tov Winterbanden mag ik toch wel verschil verwachten; tussen zomer en winterbanden zat op mijn vorige auto (Seat Ibiza ST 1.2TDi) een verschil van 0,2L/100km.

Tot op heden ben ik niet ontevreden over de Dunlops overigens. De eerste 200km hebben we gemiddeld 4,6L/100km; erg afwisselend gebruik; vooral B-wegen (60 en 80km/u) en stadsverkeer maar ook km of 20 snelweg. In de stad wel zo vroeg mogelijk uitrollen en het is voor mij een sport om in de 30km/u zones electrisch te rijden :)
tomkaat

Postby Rode Schicht » 19 Apr 2017 07:21

Ik snap wat je bedoelt, Tomkaat. En ja, ik heb het idee dat de Energy Savers wel gewaagd zijn aan de Enasaves wat rolweerstand en verbruik betreft. Maar ik vind het wat vroeg om te oordelen. De dagen zijn nog fris, het verkeer wil niet altijd mee. Ik ben benieuwd naar echt zomerse omstandigheden, om te zien of er dan enig verschil op zit. Maar op trajecten waar ik met de Dunlops een goed resultaat behaalde (3,5L./100 km. op de Ultragauge op een vlak stuk weg bij constant 50-60 km./u) doen de Energy Savers het net zo goed. Maar ik ben al tevreden dat de twee in elkaars buurt blijven, dan hoef ik geen spijt te hebben van mijn aankoop. Ik zag gisteren trouwens op een Renault Zoe een Michelin Energy E-V zitten in de maat 195/55/16. Jammer, ik had weleens willen weten hoe zo'n bandje rolt (een A voor brandstofverbruik). Maar goed, ik wou een comfortabele band (daarom heb ik ook de Bridgestone Ecopia EP150 niet gekozen, die rijden volgens de bandenboer wat harder). En veel comfortabeler dan de Energy Saver is er niet, denk ik, tenzij misschien de Pirelli P1 of de Yokohama BluEarth, geen idee. Tja, je kunt banden niet proefrijden, je zit er meteen een paar jaar aan vast, hè? Wat die stukjes die je helemaal elektrisch kunt rijden betreft, daar heb je gelijk in. Het IMA-systeem heeft zijn beperkingen, maar de EV-mode, de boost van de elektromotor en het al bij al meer dan behoorlijke verbruik, dat maakt van de HiH nog altijd een leuke auto.
Rode Schicht

Postby tomkaat » 19 Apr 2017 20:45

Rode Schicht wrote:Ik snap wat je bedoelt, Tomkaat. En ja, ik heb het idee dat de Energy Savers wel gewaagd zijn aan de Enasaves wat rolweerstand en verbruik betreft. Maar ik vind het wat vroeg om te oordelen. De dagen zijn nog fris, het verkeer wil niet altijd mee. Ik ben benieuwd naar echt zomerse omstandigheden, om te zien of er dan enig verschil op zit. Maar op trajecten waar ik met de Dunlops een goed resultaat behaalde (3,5L./100 km. op de Ultragauge op een vlak stuk weg bij constant 50-60 km./u) doen de Energy Savers het net zo goed. Maar ik ben al tevreden dat de twee in elkaars buurt blijven, dan hoef ik geen spijt te hebben van mijn aankoop. Ik zag gisteren trouwens op een Renault Zoe een Michelin Energy E-V zitten in de maat 195/55/16. Jammer, ik had weleens willen weten hoe zo'n bandje rolt (een A voor brandstofverbruik). Maar goed, ik wou een comfortabele band (daarom heb ik ook de Bridgestone Ecopia EP150 niet gekozen, die rijden volgens de bandenboer wat harder). En veel comfortabeler dan de Energy Saver is er niet, denk ik, tenzij misschien de Pirelli P1 of de Yokohama BluEarth, geen idee. Tja, je kunt banden niet proefrijden, je zit er meteen een paar jaar aan vast, hè? Wat die stukjes die je helemaal elektrisch kunt rijden betreft, daar heb je gelijk in. Het IMA-systeem heeft zijn beperkingen, maar de EV-mode, de boost van de elektromotor en het al bij al meer dan behoorlijke verbruik, dat maakt van de HiH nog altijd een leuke auto.

Goed om te horen, ik ben zelf altijd wel 'fan' van Michelin geweest dus mochten onze Dunlopjes vervangen moeten worden zijn deze banden zeker een optie :)
Ik heb ook een proefrit gemaakt in een Prius maar vond de Insight veel prettiger rijden, ik ben dus wel fan van het IMA systeem :P
tomkaat

Return to Insight Hybrid - Techniek en onderhoud