olieverbruik?!

Vragen, informatie èn discussie over de techniek en het onderhoud van de Insight Hybrid.

olieverbruik?!

Postby Rode Schicht » 14 Feb 2017 19:28

Gisteren schrok ik toen ik het olieniveau van de Rode Schicht controleerde. Dat stond net boven het minimum. De Schicht is van 2012 en heeft zo'n 95.000 km gelopen. Altijd goed onderhouden volgens de instructies van de boordcomputer, alleen is er de laatste beurt 5W30 synthetische olie van een ander merk in gegaan. Dat is gebeurd bij een officiële Honda-dealer, maar wel een andere dan die waar ik de Schicht nieuw kocht. Die laatste vertelt me dat ik rustig wat olie kan bijvullen en de volgende beurt afwachten (die is, opnieuw volgens de BC, pas over "130 dagen"). Misschien heeft het met de recente kou te maken, zegt hij over de telefoon.

Nu heb ik een bus Green Oil staan, maar is het eigenlijk wel een goed idee om die bij die 5W30 te gieten, die intussen al goed donker aan het worden is? Misschien kan ik de beurt maar beter vervroegen, heeft iemand van jullie daar ervaringen of een opinie over?

Na wat zoeken op het internet lees ik nu bij http://www.carcomplaints.com/Honda/Insi ... tion.shtml relatief recente, zorgwekkende verhalen van Insight 2012-eigenaars over de hele wereld die bij een kilometerstand van zo'n 100.000 km met excessief olieverbruik af te rekenen hebben gekregen. Het zou te maken hebben met de zuigers en zuigerveren die Honda vanaf 2012 installeerde. Resultaat is uiteraard vervuiling in de cilinderkop en op de bougies. Dat is niet echt een probleem als je nog in garantie bent, Honda zou een reparatieset beschikbaar hebben. Maar anders doet Honda alsof zijn neus bloedt en kost het je een fortuin. Wat is hier van waar? Ik lees zo op het eerste gezicht op andere hybride fora niet zo gek veel over het probleem. Maar stel dat het klopt, dan krijgt Honda wel een heel kwalijke reputatie. Wie weet hier meer over?
Rode Schicht

Huidige auto: Honda Insight Elegance 2012 Milano red

Re: olieverbruik?!

Postby RedDevil » 15 Feb 2017 11:39

Hallo Rode Schicht,

Het lijkt op excessief olieverbruik door koolafzetting op de zuigerveren.
Dat is een probleem waarvan we dachten dat het alleen in de USA optreedt vanwege de matige benzinekwaliteit daar.
Veel 2012 en 2013 Insights daar hebben er mee te kampen.
Honda doet er echter wel wat aan, al is het vaak nodig om flink aan te dringen; er gebeurt pas wat als het olieverbruik hoger is dan een 'quart' per 1000 mijl, wat neerkomt op een liter per 1500 km.

Hier een link naar een post op InsightCentral over iemand met het probleem met verwijzingen naar andere threads en sites met informatie hierover:
http://www.insightcentral.net/forums/honda-insight-forum-2nd-gen-discussion/101122-new-owner-here-5.html#post1144050

5W30 lijkt me onnodig dik. Niet dat dat een probleem zou moeten zijn. Bijvullen met Green Oil lijkt me geen bezwaar, hooguit een beetje zonde van het geld als het verbruik zo hoog is?
Last edited by RedDevil on 15 Feb 2017 19:27, edited 1 time in total.
2011 HIH Elegance Image => Image over 108.129 km.
Image
RedDevil

Huidige auto: Honda Insight Hybrid Elegance met Accord toeter, grille block, Green Oil, Waxoyl, UltraGauge, LED & Xenon

Postby Rode Schicht » 15 Feb 2017 16:37

Hé Red Devil, fijn van je te horen. Ik ben vanmorgen na een doorwaakt nachtje meteen maar naar de hoofddealer in Aalst gereden. Daar heeft de chefmonteur me heel professioneel te woord gestaan en het probleem gerelativeerd. Per slot van rekening had de Rode Schicht maar een halve liter op 10.000 kilometer verbruikt en had ik niet gecheckt of de olie bij de vorige beurt tot het maximumstreepje gevuld was. Dat valt absoluut binnen de perken, zei de man.

"Oké," zei ik, "maar ik heb het wel nog nooit eerder meegemaakt met een Honda." "Wees gerust," zei hij, "een motor van Jazz-origine is best sterk. Wissel liever wat vaker de olie, bijvoorbeeld om de 10.000 km in plaats van om de 15.000, zoals de boordcomputer aangeeft. Dat moet je motor normaal gezien probleemloos halen. En wij doen er sowieso standaard 5W30 in, Honda Belgium geeft geen specifieke instructies over hybride olie. Het mindere benzineverbruik is eerder symbolisch, het wordt vooral zo gemarket. En een tikje dikkere olie gaat in een al iets oudere motor (96.000 km) minder snel verbranden. Hou het deze keer wel goed in de gaten. Als we probleemgevallen krijgen, dan zijn het meestal klanten die erg nonchalant zijn met hun onderhoudsintervallen. En het huidige verkeer stelt best hoge eisen aan een motor."

Tot zover de woorden van een ervaren, maar nog altijd enthousiast monteur. Wellicht krijgen Insightrijders zonder dat ze er erg in hebben dus wel vaker 5W30 in hun motor. Ik ga van één ding uit: de volsynthetische Shell die nu in de Rode Schicht zit, is van goeie kwaliteit. Wat de man wel aanried, toen ik hem vroeg naar interne vervuiling bij laagtoerige motoren, is een toevoegsel tegen koolstofafzetting in de benzine te gebruiken. Daar was hij een absoluut voorstander van, volgens hem is zo'n product van Wynn's of LiquiMoly ook de makkelijkste remedie. Dat ga ik beslist zo snel mogelijk in een autoshop halen. En dan maar hopen dat het goed afloopt. Beter voorkomen dan genezen - andere 2012 HIH's van dit forum die de 100k naderen, kunnen beter hun voordeel doen met dit verhaal.
Rode Schicht

Postby RedDevil » 15 Feb 2017 19:26

Tja, dikkere olie kan een voordeel zijn als de motor slijtgevoelig is.

Maar Honda blokken, en zeker het blok in de Insight dat normaliter niet zoveel toeren draait en ook geen klappen van een schakelbak krijgt, kunnen rustig 3 tot 5 ton wegzetten zonder noemenswaardige slijtage. Ik zie het nut dus niet zo.
Vooral niet van de 5 in 5W30 want dat betekent dat de olie veel dikker is als het koud is. Juist als het koud is wil je dat de olie goed vloeit om de warmte beter te verdelen. Dikke olie is dan een nadeel.
0W30 scheelt je al gauw een tank per beurt als je veel koude starts hebt.
Green Oil is nog dunner bij kou (lees minder dik, het is nog altijd veel dikker dan warme olie) en beslist aan te bevelen.

Je kan een additief gebruiken als je dat wilt, maar ook dat lijkt mij niet zo hard nodig.
Merkbenzine in Europe heeft normaal gesproken al additieven die koolafzetting tegen gaan, en ook het octaangehalte (95, hoog genoeg) helpt daarbij.
Aan de andere kant, als je het uitprobeert en hij gaat er fijner van rijden dan ben je blij dat je het gedaan hebt, en als je niks merkt dan is er geen ramp gebeurd.

Een halve liter per 10.000 km is inderdaad niet alarmerend. Het kan zelfs een luchtbel geweest zijn bij de vorige beurt, als bijv. het oliefilter is vervangen en nog niet vol olie zat bij afvullen. Dan heb je eigenlijk helemaal geen verbruik gehad!
Check de olie snel na een beurt, als je twijfelt.

Ik laat mijn olie elke 20.000 km vervangen. Die ziet er dan prima uit, geen ijzervijlsel, niet al te donker (donkerbruin doorzichtig tot 1 cm dik), normale viscositeit. De Green Oil kwam er ook zo uit, was iets dunner dan de andere samples, maar even dun als het restje uit de fles.
2011 HIH Elegance Image => Image over 108.129 km.
Image
RedDevil

Huidige auto: Honda Insight Hybrid Elegance met Accord toeter, grille block, Green Oil, Waxoyl, UltraGauge, LED & Xenon

Postby Rode Schicht » 16 Feb 2017 10:24

Je hebt gelijk, Red Devil, die dealers zien je natuurlijk liever dubbel zo vaak komen. Elke doorsmeerbeurt van 150 euro is kassa, de klant hoest het wel op. Ze checken ook alles wat je niet gevraagd hebt, zoals het ruitewisservloeistofniveau en zelfs of je lichten nog goed staan - doen ze dat in Nederland ook automatisch? Tja, zo kun je natuurlijk een vol werkuur legitimeren. Ik laat het minzaam gebeuren, er zijn al zo weinig Hondadealers in België en gewiekst zijn ondernemers toch, of ze nu klein zijn of groot.

Maar goed, dit was een beetje een noodgeval. Eerst checken hoe het zit met dat olieverbruik, dan kan ik de volgende keer altijd weer 0W20 vooruit bestellen. Ik zal het goed in de gaten houden deze keer. Nu staat het peil precies op maximum, de olie oogt mooi helder doorzichtig met een ietsje geelgroen erdoorheen en lijkt best dun - al is het nog geen naaimachineolie, wat vroeger in de SU-carburator van de Mini van mijn vader ging, dat was bijna water.

Ik vertrouw ook wel op de additieven die in benzine zitten. Ik tank altijd merkbenzine, meestal Q8 en Total, die laatste beweert heel erg clean te zijn. Maar ik heb me laten vertellen dat de benzine van verschillende merken soms van dezelfde raffinaderij komt. Het verschil zou hem zitten in de kan additieven die de chauffeur van de tankwagen in elke pomp kiepert. Daarbij vraag ik me twee dingen af: 1) of dit geen indianenverhaal is 2) maar stel dat het waar is, is elke tankwagenchauffeur even precies en raakt het additief ook voldoende gemengd? Ze zeggen weleens dat je beter bij een druk bezocht station kunt gaan tanken dan bij een eenzame pomp in the middle of nowhere, kortom, dat benzine ook "beperkt houdbaar" is. Geen idee of de consumentenbond al eens een test gedaan heeft, maar ik ga straks toch een flesje Wynn's halen.
Rode Schicht

Postby Jozef » 16 Feb 2017 15:10

Een halve liter op 10.000km?? Daar kunnen de berijders van een Audi van dromen.
Mijn vorige Audi verbruikte een halve liter op 1000km.
Ik mocht pas reclameren als het 1 op 1000 was.( heb hem toch maar weggedaan)
Jozef

Huidige auto: Honda Insight Hybrid Elegance

Return to Insight Hybrid - Techniek en onderhoud