Inbouwen hoofdsteun DVD spelers

Vragen, informatie èn discussie over de techniek en het onderhoud van de Insight Hybrid.

Inbouwen hoofdsteun DVD spelers

Postby chameleonlizzard » 28 Jul 2016 09:34

Sinds 2 weken we een Honda Insight Elegance uit 2009. Alleen kunnen we totaal niet wennen aan de hoofdsteunen, want deze staan veel te ver naar voren gebogen. Ook hadden we portable DVD spelers voor aan de hoofdsteunen voor de kinderen gekocht, maar deze staken veel te ver uit, dus hebben we deze weer teruggestuurd.

Nu dacht ik twee vliegen in één klap te slaan, door hoofdsteunen te kopen met ingebouwde DVD spelers.

Dus de vraag is, waar ga ik de stroomdraden (12v) op aansluiten? Het draad loopt vanuit de hoofdsteun steel de stoel in.

Zijn er draden in de stoelen zelf aanwezig, waarop dit kan aansluiten of erop bij kan aansluiten. Aangezien er een berg electronica in de stoel aanwezig is. Zonder de huidige systemen (zoals de side airbag) ontregelen.

Als het niet mogelijk is de draden in de stoelen aansluiten, zijn er dan andere 12v stroom punten waarop deze DVD stroomdraden kan aansluiten?
Honda Insight Hybrid (2009 - Elegance)
Mazda Miata (1990)
Kawasaki ER-5 Twister (2004)
chameleonlizzard

Huidige auto: Honda Insight Hybrid (2009 - Elegance)
Mazda Miata (1990)

Re: Inbouwen hoofdsteun DVD spelers

Postby RedDevil » 28 Jul 2016 22:00

Hoi Chameleonlizzard, ik zag je post op InsightCentral ook al, nog maar even in het Nederlands nu, toch makkelijker ;)

De hoofdsteunen staan inderdaad wat ver naar voren, maar op zich leefbaar.
Wat kan zijn is dat ze uit positie staan.
Ik kreeg een keer mijn Insight terug na een beurt met de bestuurdershoofdsteun veel verder naar voren dan normaal.
Bleek dat die uit positie was getrokken toen daar, kennelijk nogal ruw, de beschermhoes vanaf was getrokken.
De rechter hoofdsteun zat in de normale positie; die veert ook weer terug als je die naar voren duwt.
De linker stond dus geblokkeerd in de stand helemaal naar voren en veerde niet.

De dealer heeft een beetje aan de hoofdsteun getrokken en ineens schoot hij weer in positie.
Als jouw hoofdsteunen goed staan dan moet je ze een paar centimeter naar voren kunnen duwen, waarbij je merkt dat ze draaien in de basis en met enige kracht terug willen naar hun plek.

Wat de beste aansluitplek is weet ik niet (ik ben daar om andere redenen ook naar op zoek) maar je kan gewoon een plug in de cigarettenaansteker doen en de draad ondrlangs de middenconsole naar de stoelenleiden, kan je meteen ingrijpen als je kroost het volume te hoog zet :)

Ik ben zeer benieuwd naar de hoofdsteunen die je op het oog hebt overigens.

Groeten, Bart
2011 HIH Elegance Image => Image over 131.484 km.
Image
RedDevil

Huidige auto: Honda Insight Hybrid Elegance met Accord toeter, grille block, Green Oil, Waxoyl, UltraGauge, LED & Xenon

Postby chameleonlizzard » 01 Aug 2016 10:11

Super bedankt voor je reactie RedDevil.

ik heb ook contact gehad met de Honda Dealer, die gaf ook net als jij aan dat ik het kan aansluiten aan de cigarette aansteker.
Maar ik vond op internet ook een zekering adapter. Deze optie had ik ook voorgelegd aan de Honda Dealer en die gaf aan dat dit ook een hele goed oplossing is zonder dat aanpassingen moet worden gedaan aan de huidige electronica.

Deze zekering adapter wordt op een bestaande of lege zekering plek gezet en daarop gaat dat de zekering. Op het draadje kan je dan je extra accessoire, in mijn geval de DVDSpelers op aansluiten. Dan is deze ook gelijk gezekerd.

Image
Mazda Miata (1990)
chameleonlizzard

Mazda Miata (1990)

Postby chameleonlizzard » 10 Mar 2017 12:49

Hierbij een update over het inbouwen van de hoofdsteun met DVD spelers.

Het inbouw project is nu bijna afgerond. (foto's volgen nog):

Heb via AliExpress een set van 2 hoofdsteunen met ingebouwde DVD spelers aangeschaft. Dit omdat ik geen vertrouwen heb in alle vage aanbieders die hier in Nederland zitten.
De hoofdsteunen kwamen binnen een aantal dagen binnen en waren helemaal zoals we hadden verwacht.

Het inbouwen van de hoofdsteunen waren binnen een paar uur gedaan.

Eerst de originele hoofdsteunen eruit. Daarna heb ik de achterzijde van de stoelbekleding los geritst. Bij de hoofdsteunen zijn adapters meegeleverd die goed stevig zitten in de stoel, waardoor de nieuwe hoofdsteunen goed vastzitten. Daarna hebben we de draden door de stoel naar beneden laten lopen. Het aarde draad hebben we bevestigd met een ring en aanwezige schroef, achter het kapje achterin op het middenconsole. In die ruimte achter het kapje ook de 2 DVD's aan elkaar gekoppeld doormiddel de bijgeleverde kabelboom. Het power draad door het middenconsole naar voren laten lopen en daarna achter het dashboard langs naar de zekeringenkast laten lopen. Daar doormiddel van een "camelback" het power draad aangesloten op een vrije zekering slot. De DVD springen nu aan als het contact naar ON wordt gedraaid. Hierdoor zal de DVDs mijn start accu niet leeg trekken als ze vergeten worden uitgezet.

Tot nu toe werkt werkt het perfect en zijn de kinderen nog steeds super blij met de aankoop.

---
Het laatste onderdeel van het project is: Een extra schakelaar naast mijn ESP schakelaar om de DVD spelers aan/uit mee te kunnen zetten.

:!: :?: :arrow: nu nog uitvinden welke schakelaar hierin kan passen, want zijn de schakelaars van de Jazz/Civic/Odessy hetzelfde als die van de Insight?
Mazda Miata (1990)
chameleonlizzard

Mazda Miata (1990)

Return to Insight Hybrid - Techniek en onderhoud