Fluitend geluid

Vragen, informatie èn discussie over de techniek en het onderhoud van de Insight Hybrid.

Fluitend geluid

Postby Frisodewit » 24 Jul 2016 11:48

Al een lange tijd( voorzover ik weet vanaf aankoop) hoor ik een fluitend geluid onder de motorkap vanaf zon 90 km/uur.

Dit is minder aanwezig bij 120/130.

Het is niet het joelende geluid van het raam wat ik en anderen soms ook hebben. De dealer vertelde dat het de cvt automaat is en dat normaal is.

Is er iemand met zoiets vergelijkbaars?

Mvg
Frisodewit

Huidige auto: Honda Insight Hybride

Re: Fluitend geluid

Postby MyHCH » 24 Jul 2016 16:28

Welkom op dit forum!

Zover ik weet maakt de CVT geen fluitend geluid, althans dat lijkt mij niet normaal! Je geeft aan dat het vanaf 90 km/u optreedt en bij 120 weer minder wordt. Dan denk ik aan iets dat met wind of luchtstroming te maken heeft.
Hoor je het geluid ook als je de climate control helemaal uit zet? Misschien is het namelijk de compressor van de airco of één van de kleppen in het ventilatiesysteem.
Verder vraag ik me nog af of het geluid vanaf 120 echt minder is, of dat het dan opgaat in het wat hogere geluidsniveau vanwege wat meer windgeruis.
Misschien is het wel iets heel simpels zoals een niet helemaal goed gemonteerde afdekplaat aan de onderzijde van de motorruimte. Of de stuurbekrachtigingspomp die blijft draaien omdat de auto niet helemaal goed uitgelijnd is.
Als het al vanaf aankoop is, dan zou ik teruggaan naar de dealer en vragen om het op te lossen. Normaal is het in elk geval niet en dus zou het onder garantie verholpen moeten worden.

Succes ermee en veel plezier met je Insight!
2017 Jazz:Image > 60.000 km
2014 Civic:Image over 104.094 km
2010 Jazz:Image over 102.170 km
2007 HCH: Image over 83.077 km
MyHCH
Moderator

Huidige auto: Honda Jazz 1.3 CVT comfort

Postby EcoDriver » 25 Jul 2016 09:01

Was er ook niet iets met het voorruit ? Zou je even op moeten zoeken in dit forum. Ik merk het zelf in ieder geval niet bij mijn HIH.

Johan
Image
103.000 km in 8,5 jaar.
EcoDriver

Huidige auto: EcoDriver reed een Honda Insight Hybrid Elegance Model 2010 (Alabaster Silver Metallic) en rijdt nu in een Kia Niro 2018 (Aurora Black).

Postby Roy » 25 Jul 2016 10:47

Daar is al een draadje van inderdaad. Bij mij is het precies bij 80 kmu. Ik dacht zelf aan de schildjes bij de deuren (mijn vorige auto had dat ook), maar het was iets met de voorruit.

[edit]
"Er wil nog wel eens een zoem of bromtoon van de bovenrand van de voorruit komen, bij zijwind rond de 100 km/u. Dan zit meestal het raamrubber niet mooi aangesloten tegen de dakrand. Schijnt met siliconenkit te verhelpen..." Bron.

"Welkom Pepijn! Dat suizende geluid komt hoogstwaarschijnlijk door het rubber in de kier tussen de voorruit en het dak. Als dat niet goed aansluit kan het gaan trillen en dan zelfs een brommend geluid geven. Bij mij zit er een kier sinds de voorruit is vervangen." Bron

[/edit]
Roy

Huidige auto: Honda Insight Elegance

Postby Frisodewit » 25 Jul 2016 13:39

Het raam is het absoluut niet. Dit is al deels verholpen

In december zal ik bij de kleine beurt het nogmaals aankaarten
Frisodewit

Postby RedDevil » 25 Jul 2016 18:00

Ik heb een hoge fluittoon plm. 2 kHz die het sterkst is rond 100 km/u maar vanaf 80 al hoorbaar aanwezig is. De toonhoogte lijkt gelijke tred te houden met het toerental van de motor, de toon verdwijnt als er geen benzine wordt gebruikt (gas los, EV mode).

Daarnaast komt ergens uit het dashboard soms een hele hoge pieptoon, meer dan 10 kHz.
Andere Insights waar ik mee reed hadden dit niet.

Ik ben benieuwd of je wat vindt, wellicht heb ik er ook wat aan?
En uiteraard meld ik het als ik achter de oorzaak van mijn gepiep kom, maar ik ben niet erg op zoek.
2011 HIH Elegance Image => Image over 131.484 km.
Image
RedDevil

Huidige auto: Honda Insight Hybrid Elegance met Accord toeter, grille block, Green Oil, Waxoyl, UltraGauge, LED & Xenon

Postby Frisodewit » 26 Jul 2016 17:23

RedDevil wrote:Ik heb een hoge fluittoon plm. 2 kHz die het sterkst is rond 100 km/u maar vanaf 80 al hoorbaar aanwezig is. De toonhoogte lijkt gelijke tred te houden met het toerental van de motor, de toon verdwijnt als er geen benzine wordt gebruikt (gas los, EV mode).

Daarnaast komt ergens uit het dashboard soms een hele hoge pieptoon, meer dan 10 kHz.
Andere Insights waar ik mee reed hadden dit niet.

Ik ben benieuwd of je wat vindt, wellicht heb ik er ook wat aan?
En uiteraard meld ik het als ik achter de oorzaak van mijn gepiep kom, maar ik ben niet erg op zoek.

Dit is dus PRECIES wat ik bedoel. Ik heb exact hetzelfde.Zodra ik erachter ben in december plaats ik het gelijk.
Frisodewit

Postby NightOwl » 26 Sep 2016 16:41

Ik had ook een fluittoon en nadat de dealer het raamrubber aan de bovenzijde naar de carrosserie had afgedicht met een dun kit randje was het probleem verholpen. Ik rijdt inmiddels 4 jaar (80.000 km) de Insight en het probleem is niet meer teruggekomen. Mijn dealer Honda Kneppers in Zoetermeer had het al een keer eerder meegemaakt en kon mij snel een oplossing aan de hand doen.
NightOwl

Huidige auto: Honda Insight Hybrid

Return to Insight Hybrid - Techniek en onderhoud