12 V accu bis

Vragen, informatie èn discussie over de techniek en het onderhoud van de Insight Hybrid.

12 V accu bis

Postby Rode Schicht » 04 Jan 2016 09:22

Ik probeer een nieuw topic over mijn 12 V accu, want ik kan geen reply meer sturen op het vorige. Het is een week goed gegaan met de accu, het kijkvenstertje liet een mooi blauw ringetje zien, maar na een avondlijke rit van 100 kilometer (met dimlicht aan dus) is het weer mis: accu bijladen. Dat kan toch niet komen door die nieuwe xenonlook halogeenlampjes van 55W die ik geïnstalleerd heb? Kan een accu van krap drieënhalf jaar oud nu al werkelijk aan vervanging toe zijn? Of is er meer aan de hand?

O ja, iedereen nog een inzichtrijk Hondajaar toegewenst!
Rode Schicht
 
Posts: 54
Joined: 06 Oct 2011 06:16
Location: Asse, België
Huidige auto: Honda Insight Elegance 2012 Milano red

Re: 12 V accu bis

Postby Marcel34 » 04 Jan 2016 13:58

Misschien moet je hem maar eens laten doormeten dan, die accu?

gr.Marcel
User avatar
Marcel34
 
Posts: 48
Joined: 25 Dec 2011 22:15
Huidige auto: Honda Insight Hybrid Elegance

Re: 12 V accu bis

Postby Rode Schicht » 05 Sep 2016 08:49

Dit is er misschien weer eentje voor Red Devil of voor alle anderen op het forum die ervaring hebben met hun 12V accu. M'n vier jaar oude OEM-accu is het de hele zomer goed blijven doen, met een spanning die bij contact niet onder 11,3 V gaat op mijn Ultragauge en bij rijden schommelt tussen 12,5 en 13,75 V, zoiets - te verklaren door het bijladen, heb ik begrepen. Verbruik was ook behoorlijk (onder de 4,5 l) en de start/stop deed het ook, als je de ventilatie/airco bij stilstand uitzet. Maar ergens heb ik toch het idee dat het beter kan en dat ik de oude accu uit voorzorg weleens mag vervangen, vooral omdat mensen die het gedaan hebben (op andere fora) daar helemaal geen spijt van lijken te hebben.

Hoe dan ook, er was tot nu toe dus niet echt een reden om 'm te laten doormeten. Dat kan hier om de hoek bij mij waar ze Fulmen verdelen, maar dan heb ik toch liever een Bosch of een Varta. Nu las ik ergens een topic dat de HCH absoluut een OEM-accu wil die specifiek is voor hybrides, maar hoe zit dat met de HIH? Heeft er soms iemand al ervaring met de Blue Dynamic 540 126 033 die Varta in zijn assortiment heeft voor de HIH en die identiek zou moeten zijn met de BOSCH 0 092 S40 180? Ik kan er een laten bezorgen door PostNL voor 62 euro + 10 euro verzendkosten, of de oude inruilen bij batterydiscount in Brussel voor 88 euro, dan ben ik die meteen ook kwijt.

Batterydiscount heeft ook een ROCKET (SMF54235)-accu in de aanbieding voor 72,50 euro, maar daar vind ik alleen maar heel vage informatie over op Indische sites. Iemand al van gehoord soms?

Tot slot: weet er iemand zeker of ik error-codes in de IMA-software krijg bij het af- en weer aankoppelen van de 12V-accu? Kunnen die er alleen uitgehaald worden met een Honda-laptop?
Rode Schicht
 
Posts: 54
Joined: 06 Oct 2011 06:16
Location: Asse, België
Huidige auto: Honda Insight Elegance 2012 Milano red

Re: 12 V accu bis

Postby RedDevil » 05 Sep 2016 22:33

Hallo Rode Schicht,
Je accu lijkt me nog steeds goed genoeg... aan de andere kant: ooit plat gestaan dan heeft ie een knauw gehad.

De nieuwe accu hoeft niet per sé OEM te zijn, er is geen reden om aan te nemen dat die beter zou zijn dan accu's van andere gerenommeerde merken.
Je hoeft niet bang te zijn voor IMA foutcodes als de accu afgekoppeld is geweest, wel zal je wellicht de radiocode opnieuw in moeten geven.
2011 HIH Elegance Image => Image over 131.484 km.
Image
User avatar
RedDevil
 
Posts: 584
Joined: 23 Oct 2012 20:49
Location: A2, A12, A27
Huidige auto: Honda Insight Hybrid Elegance met Accord toeter, grille block, Green Oil, Waxoyl, UltraGauge, LED & Xenon

Re: 12 V accu bis

Postby civicmobiel » 06 Sep 2016 06:38

RedDevil wrote:De nieuwe accu hoeft niet per sé OEM te zijn, er is geen reden om aan te nemen dat die beter zou zijn dan accu's van andere gerenommeerde merken.
Je hoeft niet bang te zijn voor IMA foutcodes als de accu afgekoppeld is geweest, wel zal je wellicht de radiocode opnieuw in moeten geven.

Klopt, toen ik nog een HCH had, heb ik dat ook een keer gehad.
Alle lichtjes op het dashboard gingen aan, maar geen starten mogelijk.
Accu overleden/zeer slecht, nieuwe accu erin, geen duur merk.
Alles weer top, alleen radiozenders weg en opnieuw instellen.
mmm...even wegdromen....zie wel waar ik kom.........met mijn zwarte BMW 318i M-Pakket .
Image.........Image
User avatar
civicmobiel
 
Posts: 272
Joined: 31 Aug 2011 18:08
Huidige auto: BMW 318i Touring M-Pakket

Re: 12 V accu bis

Postby Rode Schicht » 07 Oct 2016 08:27

De Varta Blue Dynamic 540 126 033 (type A14) zit erin, als gegoten. Ik heb 'm gekocht in Brussel bij batterydiscount.be voor 88 euro en 'm er meteen in gezet, op straat, voor de shop. Het contact met de jonge Franstalige verkoper was erg correct en hoffelijk - een echte zakendeal in vertrouwen, je komt het nog maar zelden tegen.

De accu dan. Bij contact scande mijn Ultragauge zich automatisch weer in en gaf als spanning 12,25V op. Dat kan kloppen, zei de winkelier, een nieuwe accu moet wel even geladen worden. Het was in ieder geval stukken beter dan de 11,25V die mijn oude accu nog in zich had. Ik moest de radiocode ingeven, maar verder oogde alles normaal. De motor kwam gezwind tot leven, ik hoorde meteen dat hij er zin in had. Ik kreeg meteen het gevoel van een tikje meer assist, maar het grootste verschil was de start/stop, die treedt nu bij vrijwel elke halte in en het weer op gang komen kost een fractie minder tijd.

Slotsom, mijn eerste indrukken zijn die van: hé, een tevreden, nieuwe Schicht. Het is nog wat vroeg om van een lager verbruik te spreken, de teller is op nul gesprongen en ik zat meteen in druk verkeer. Maar het valt me toch op dat de waarden bij 'gliden' lager lijken dan voorheen. Een en ander moet zich bevestigen, daar post ik nog wel over.

Alles bij mekaar is een 12V-accu van vier jaar oud wisselen een makkelijke operatie die best loont, omdat je ECM en het hele IMA-systeem er een boost door krijgt. Er is veel meer tijd gekropen in de research vooraf dan in de koop zelf. Maar het leukste van de deal is als je verwachtingen uitkomen...
Rode Schicht
 
Posts: 54
Joined: 06 Oct 2011 06:16
Location: Asse, België
Huidige auto: Honda Insight Elegance 2012 Milano red

Re: 12 V accu bis

Postby marcofr » 02 Mar 2017 17:46

effe alles mee gelezen hier, en bedankt voor de bevestigingen. mijn oude accu gun ik ook maar eens zijn rust ....
marcofr
 
Posts: 51
Joined: 24 Jan 2016 19:23
Huidige auto: Honda Civic Hybrid

Re: 12 V accu bis

Postby Roy » 07 Sep 2017 10:06

Een tijd geleden liet mijn vriendin het binnenlicht branden. Eén nacht en de auto startte niet meer. Stom. Vorige week bracht ze iemand naar huis en liet per ongeluk de lichten branden (denkt ze). Na wat napraten binnen, bleek de accu leeg. Toen de auto gisteren voor een grote beurt naar de garage moest, heb ik dus eens gevraagd of ze de accu konden nakijken. Dat bleek nog de originele accu te zijn (8 jaar oud, ongeveer 140.000 km) en op zich was hij niet slecht, maar hij maakte soms kortsluiting omdat de polen wat krom waren. Dan wil hij natuurlijk nog wel eens plat gaan, gelukkig nooit voor een stoplicht. Hij is nu vervangen (€ 82,-) en morgen gaat de auto mee naar Schotland, dus de timing lijkt me niet slecht.
User avatar
Roy
 
Posts: 106
Joined: 17 Feb 2014 11:00
Huidige auto: Honda Insight Elegance


Return to Insight Hybrid - Techniek en onderhoud

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 3 guests

cron