12V accu + klopje

Vragen, informatie èn discussie over de techniek en het onderhoud van de Insight Hybrid.

12V accu + klopje

Postby Rode Schicht » 20 Dec 2015 14:24

De Rode Schicht heeft een probleempje. Buiten is het meer dan tien graden, ik rij elke week minstens 200 kilometer autoweg en verder 150 kilometer in de stad en op gewone weg, en toch staat de onderhoudsindicator van mijn 12 accu op "moet bijgeladen worden" (rode stip in een witte cirkel in plaats van een blauwe). Het verklikkerlichtje voor de accu op het dashboard brandt bij contact en gaat uit als de motor start, dus laden zou oké moeten zijn. Het vloeistofniveau van de cellen is zo te zien ook oké (een halve centimeter onder maximum). De accuklemmen zijn schoon. De accu is, net als de wagen, drieënhalf jaar oud. Er staan voor zover ik weet nergens verscholen verbruikers aan, behalve mijn UltraGauge op de OBD2-poort. Bij rijden tegen 100 km/uur geeft die laadspanning 13,75 V aan, bij nullast 12,5 V, zo ongeveer.Mijn verbruik is behoorlijk goed, zo rond de 4,5 liter per 100 km gemiddeld. Ik probeer zo veel mogelijk de start/stopfunctie te gebruiken, rij dus meestal zonder verwarming maar zet de stoelverwarming al eens kort aan 's ochtends. Kan dat de reden zijn van het probleem of is er toch iets fout met de accu?

Nu kan ik morgen mijn dealer bellen, maar wie weet is er iemand die mij vooraf nog kan adviseren (ik weet dat bijvoorbeeld Red Devil hier wel wat ervaring mee heeft). Heeft het zin een poging te doen mijn accu op te laden met een acculader (vervelend is ik dat ik hem dan moet afkoppelen), of kan ik het beter nog een beetje van nabij opvolgen? Is het een teken dat de accu bijna de geest heeft gegeven, of kan ik rekenen op het accupakket achterin om de rode schicht aan de praat te houden?

Verder hoor ik vooraan rechts geregeld een klopje bij langzaam rijden tegen constante snelheid. Het doet zich bijvoorbeeld voor als ik over een kleine oneffenheid rij, dus niet bij accelereren of in een bocht. Ook bij remmen is het er soms, dus het zijn volgens mij niet de remblokken. Ik denk zo dat het geluid uit de ophanging komt (de schokdemper of een silentbloc?) of anders gewoon uit het interieur of van het deurslot misschien. Vanmorgen deed hij het bijvoorbeeld niet. Vervelend, zo'n spookgeluid... wie weet raad?
Rode Schicht

Huidige auto: Honda Insight Elegance 2012 Milano red

Re: 12V accu + klopje

Postby RedDevil » 20 Dec 2015 14:37

Wat geeft je UltraGauge aan wanneer je nog niet gestart bent?
Bij mij zakt de spanning al snel naar 11,45 Volt of zo, ik vermoed dus dat ook mijn nieuwe 12V accu niet geweldig is.
Beneden de 10 Volt werkt het IMA systeem niet meer en krijg je allerlei rare foutmeldingen.
Zie je de spanning ooit beneden de 11 Volt zakken dan zou ik niet meer wachten.
Zeker omdat de accu indicator ook al aangeeft dat er iets niet klopt.

Ik had ooit een kloppend geluid rechtsachter, dat bleek een forse kiezelsteen te zijn die heen en weer rolde in een holte achter het spatbord. Het klonk helemaal niet als een steen, maar de monteur zei dat dat het was en daarna was het geluid inderdaad weg.
2011 HIH Elegance Image => Image over 120.757 km.
Image
RedDevil

Huidige auto: Honda Insight Hybrid Elegance met Accord toeter, grille block, Green Oil, Waxoyl, UltraGauge, LED & Xenon

Postby Rode Schicht » 20 Dec 2015 18:03

Hallo, Red Devil, ik ben meteen even gaan checken, maar mijn UltraGauge blijft in de positie contact zwart. Starten dus maar, dan schiet de ECU-voltage gelijk naar 13,85 V en als ik de motor weer stilleg, zie ik nog net dat ze terugvalt op 12,65 V. Daarna gaat de UltraGauge opnieuw uit, dus het is moeilijk te zien of de voltage nog verder zakt. Misschien kan ik dat ergens instellen in het menu van het apparaatje, maar het lijkt me toch een indicatie dat de accu toch niet helemaal op is. Ik zal het kijkvenstertje regelmatig in de gaten houden zodat ik, tegen dat het ooit nog eens vriezen gaat, een oplossing kan bedenken. De vraag is dan: originele Honda-accu of een andere merkaccu?

Dat klopje, tja... het zou ook een klok of een tok of een pok kunnen zijn, het lijkt me in ieder geval een geluid dat veroorzaakt wordt door iets dat onder een zekere spanning staat. Vandaar dat ik morgen eens wat kaarsvet aan het deurslot smeer, je weet maar nooit. Ik heb in ieder geval geen gesprongen McPherson-veer kunnen zien, dat is ook al een geruststelling. Maar dat maakt vast een ander lawaai...
Rode Schicht

Postby RedDevil » 20 Dec 2015 20:38

Ook als je het contact aan zet, maar nog niet start?
In Off of Acc is mijn UltraGauge inderdaad ook uit, maar in On niet, ook als de motor nog niet is gestart.

In Acc kan ik de UltraGauge overigens wel aan krijgen, door het mode knopje 2 seconden ingedrukt te houden.
Er zijn dan geen OBDII gegevens beschikbaar maar je kan wel door de menu's wandelen en het 12V voltage wordt wel getoond.
Image
RedDevil

Huidige auto: Honda Insight Hybrid Elegance met Accord toeter, grille block, Green Oil, Waxoyl, UltraGauge, LED & Xenon

Postby Rode Schicht » 21 Dec 2015 10:39

Vanmorgen gecheckt, en inderdaad, ik heb de Ultragauge in contactmodus tot leven kunnen wekken, dit zijn de waarden: tussen 11,33 en 11,60 V. Het gekke is dat ik geen constante waarde krijg, maar dat ze dus voortdurend schommelt. Hoe dan ook, tussen 11,33 en 11,60, dat is dus niet denderend, als ik het goed begrijp. Ik zal het goed in de gaten moeten houden, vooral als het kouder wordt. Misschien giet ik toch eens wat gedistilleerd water bij. En anders kan ik het best uitkijken voor een andere merkaccu...
Rode Schicht

Postby RedDevil » 21 Dec 2015 13:58

Klopt, af en toe zit er ineens 0,25 volt bovenop.
Ik zie dat als een foutje van de UltraGauge, maar wellicht wordt het veroorzaakt doordat de meting in een hele korte tijd wordt gedaan en er een pulserende stroomverbruiker in het circuit zit waardoor de spanning inderdaad fluctueert.
Mijn oude analoge Soviet multimeter geeft een constante spanning aan zonder blips.

11,3 is normaal, maar wel aan de lage kant.
Je kan eens een paar minuten met de motor uit de lichten, achterruitverwarming en radio aan laten en kijken waar het heen gaat met de spanning.
Die zou minstens 5 minuten rond de 11 Volt moeten blijven hangen.
Wanneer de spanning in de buurt van de 10 Volt komt moet je alles uit zetten, anders kom je in de problemen.
Wacht daarna een minuutje zodat de accu bij kan komen, start de motor en laat 'm een tijdje lopen. Bijladen met een acculader kan natuurlijk ook :)
Image
RedDevil

Postby Rode Schicht » 21 Dec 2015 19:16

Vanmiddag heb ik de Rode Schicht dan toch maar aan mijn oude Deense acculader gehangen, die ik in geen twintig jaar gebruikt heb. De accu begon meteen rustig te laden op 2A, vijf uur later al op 0,5A en het kijkvenstertje was weer blauw met rode stip. Ik ben benieuwd of dat morgen nog altijd het geval is! Hoe dan ook, de zes cellen weer dichtgeschroefd, de klemmen vastgezet en hop, daar kwam de Schicht weer tot leven. Een beetje hees eerst, maar hij draaide al snel rond. De Ultragauge moest wel nog even scannen (die geeft nu weer meer dan 12V aan) en ik moest ook de klok nog instellen en de code van de radio invoeren. Daar zag ik eigenlijk het meest tegen op, ook omdat de handleiding beweert dat het monitorvenstertje van de IMA een halfuur niet helemaal precies werkt. Dat zullen we dan morgen wel zien.

Nu hoop ik maar dat de accu er weer een tijdje tegenaan kan. Misschien heb ik er wat te veel van gevraagd doordat ik een paar dagen geleden mijn rechterdimlicht wat hoger heb geregeld. By the way, het is uiteindelijk geen xenonset geworden, maar xenon-look lampen 7500K van GP Thunder, voor nog geen 20 euro. Die schijnen ook niet slecht, helderder in ieder geval dan de Osram Nightbreakers die ik erin zitten had, en ik hoefde er niks voor te slopen of te schroeven. Als ik zou merken dat zij de daders zijn die mijn accu leegzuigen, gaan ze natuurlijk weer naar af...
Rode Schicht

Return to Insight Hybrid - Techniek en onderhoud