4e software update voor de Insight

Vragen, informatie èn discussie over de techniek en het onderhoud van de Insight Hybrid.

4e software update voor de Insight

Postby RedDevil » 28 Apr 2015 08:22

Bij mijn grote beurt en bandenwissel een maand terug is meteen de 4e software update voor de Insight geïnstalleerd.
Daarvoor moet de garage de insight aan de Honda computer koppelen, dus dat gebeurt niet vanzelf. Je moet er om vragen.

De update heeft impact op het accugebruik en het gedrag van de motor en CVT.
De verschillen zijn niet erg groot en na een grote beurt voelt alles sowieso iets anders.
Maar wat me opvalt en waarschijnlijk niet aan de beurt ligt is:
- De HIH accelereert feller. Met name het op toeren komen vanuit lage snelheid; binnen een seconde tegen het rood aan bij volgas. Lukt niet vanuit stilstand want dan grijpt de tractiecontrole in :)
- De overgang tussen EV mode en benzine is nagenoeg onmerkbaar geworden. Dat ging voorheen met wat duwen en trekken en een andere pedaaldruk, maar nu moet ik naar het metertje kijken om te zien wat er gebeurt. Helemaal reactieloos is het nog niet, maar stukken beter dan voorheen.
- De overgang tussen regenererend remmen naar gewoon remmen bij ongeveer 16 km/u lijkt soepeler te verlopen. Die was bij mij al vrij goed, maar nu nog wat beter.
- De motor houdt een lager toerental aan bij stationair draaien, soms is ie daardoor zelfs een tikje rauw. Het toerental blijft laag als je 'm in N zet waar voorheen het toerental dan steeg. Het heeft nu echt zin om 'm in N te zetten als je moet wachten bij het stoplicht maar 'm niet uit wilt zetten.
- Na een flink stuk in EV mode rijden wil de Insight de batterij bijladen, uiteraard. Voorheen voelde de HIH dan wat doods aan, als je rustig wilde versnellen steeg alleen het toerental en moest je dieper trappen om werkelijk te versnellen. Nu stopt ie even met bijladen zodat je snel op gang bent en gaat ie daarna weer verder met bijladen. Logisch, maar prettig.
- De cruise control is iets minder sloom in eco mode. De snelheid varieert iets minder; wanneer de snelheid zakt pakt de CC sneller wat gas erbij om dat te compenseren, zonder dat het opvalt.
- Belangrijkste plus is dat de acceleratie meer in lijn lijkt met de stand van het gaspedaal. Je hebt als het ware meer controle over de snelheid. Voorheen probeerde de Insight de snelheid te beïnvloeden als dat gunstig zou zijn voor het verbruik, maar dat lokt dan een tegenreactie uit en pakt dan averechts uit. Nu lijken ze daar van afgestapt te zijn en is de bestuurder weer helemaal de baas.

Al met al is het gedrag op een heleboel kleine puntjes merkbaar verbeterd. De HIH was al niet slecht en is nu niet perfect, maar het voelt allemaal beter aan, logischer, verfijnder.

Meer info over de 4e update in deze thread op InsightCentral: http://www.insightcentral.net/forums/honda-insight-forum-2nd-gen-discussion/57769-letter-honda-about-ima.html
2011 HIH Elegance Image => Image over 131.484 km.
Image
RedDevil

Huidige auto: Honda Insight Hybrid Elegance met Accord toeter, grille block, Green Oil, Waxoyl, UltraGauge, LED & Xenon

Re: 4e software update voor de Insight

Postby MyHCH » 29 Apr 2015 06:50

Klinkt als een heel goede update. Toch wel fijn dat Honda met deze update komt ook al wordt de HIH al een tijdje niet meer geproduceerd! Ben benieuwd of je er qua verbruik nog iets van merkt (je scoort de laatste tijd weer erg goed zie ik :D ).
Een aanrader dus voor alle HIH-rijders, deze update.
2017 Jazz:Image > 56.000 km
2014 Civic:Image over 104.094 km
2010 Jazz:Image over 102.170 km
2007 HCH: Image over 83.077 km
MyHCH
Moderator

Huidige auto: Honda Jazz 1.3 CVT comfort

Postby Bassez » 30 Apr 2015 08:14

Mijn Insight heeft pas een beurt gehad, maar volgens mij geen update.
Weet jij toevallig of dit kosteloos is en bij iedere Dealer?
Bassez

Huidige auto: Honda Insight Hybrid Elgance

Postby RedDevil » 30 Apr 2015 09:40

Het zou kosteloos moeten zijn, in die zin dat Honda geen kosten doorberekent aan de dealer en de update natuurlijk gewoon bij de auto hoort.
Honda heeft aan klanten in de USA een brief gestuurd waarmee ze naar de dealer kunnen om de update geïnstalleerd te krijgen.

Voor de dealer kost het wel extra werk.
Mijn dealer heeft 11 euro (of zo, ik heb de rekening niet bij de hand) gerekend voor de extra tijd die ermee gemoeid ging.
Je kan bij je dealer klagen dat het gedrag van het IMA systeem je niet aanstaat, misschien doen ze het dan gratis.
Maar het verschil dat deze update maakt is kleiner dan van de eerste 3 updates (bij Insights van voor eind 2011).

Zoals gezegd is het verschil subtiel, als je er heel wat van verwacht dan valt het waarschijnlijk tegen.
Of hij nu zuiniger is durf ik niet te zeggen, zomerbanden en wisselende omstandigheden en zo.
Ik was inderdaad al niet slecht bezig, maar dat komt ook door de Green Oil; dat scheelde deze winter al gauw een halve tank (vooral de eerste paar kilometer met koude motor minder verbruik dan voorheen), zie mijn Ecomodder link. Deze winter was toch echt (iets) minder zacht dan de vorige.
2011 HIH Elegance Image => Image over 131.484 km.
Image
RedDevil

Huidige auto: Honda Insight Hybrid Elegance met Accord toeter, grille block, Green Oil, Waxoyl, UltraGauge, LED & Xenon

Postby Roy » 30 Apr 2015 10:12

Dat is nu jammer. Een paar maanden geleden had ik mijn Insight juist naar Honda Driessen Eindhoven gebracht voor een beurt om de laatste update te krijgen. Los deden ze die niet en bij de beurt bleek er geen update beschikbaar te zijn, dus had ik die beurt beter door mijn eigen garage kunnen laten doen. Moet ik toch weer naar Driessen.
Roy

Huidige auto: Honda Insight Elegance

Postby Rode Schicht » 17 Aug 2015 16:31

In België krijg je bij elke oliebeurt automatisch en gratis een update van de accusoftware. Alles verloopt meteen een beetje soepeler, de reactie op het gaspedaal is altijd een tikje beter. Maar veel verandert dat niet aan de zuinigheid of aan de start/stop, is mijn ervaring. Het gevoel went ook erg snel. Soms zou je denken dat er weer enige vertraging insluipt, als je begrijpt wat ik bedoel. Hoe dan ook, de Rode Schicht rijdt altijd weer als nieuw als ik bij de dealer wegrij.
Rode Schicht

Huidige auto: Honda Insight Elegance 2012 Milano red

Postby Roy » 18 Aug 2015 07:48

In januari heeft Driessen Eindhoven mijn remschijven voor verwisseld en sindsdien lopen ze aan. De auto staat nu eindelijk weer daar dat ze dat eens oplossen. Ik heb specifiek om de update gevraagd, dus hopelijk installeren ze die ook nog even mee.
Roy

Postby Eds » 07 Oct 2015 19:01

ik breng mijn auto altijd naar Verhagen Rotterdam voor het onderhoud. Voor mij is dat 1x per jaar.
daar wordt altijd de software gecheckt en ge-update wanneer dat nodig is.

wordt niets extra voor gerekend en hoef je ook nooit naar te vragen.
volgens mij rekenen ze uiteraard wel iets wanneer alleen voor een update komt.
Honda Insight Elegance 2009
Spectrum White Pearl
Eds

Postby civicmobiel » 08 Oct 2015 10:41

Eds wrote:volgens mij rekenen ze uiteraard wel iets wanneer alleen voor een update komt.

Tja dat lijkt mij logisch, de beurten elders en de update gratis ergens anders...dat werkt dus niet
mmm...even wegdromen....zie wel waar ik kom.........met mijn zwarte BMW 318i M-Pakket .
Image.........Image
civicmobiel

Huidige auto: BMW 318i Touring M-Pakket

Return to Insight Hybrid - Techniek en onderhoud