starten en achterkant

Vragen, informatie èn discussie over de techniek en het onderhoud van de Insight Hybrid.

starten en achterkant

Postby Imoec » 17 Nov 2014 19:17

Hoi
Ik heb nu een klein maandje mijn nieuwe HIH maar heb toch nog even twee vragen aan mensen die al wat meer ervaring hebben.
de eerste vraag is :
Het starten: soms start hij niet en dan geeft hij aan dat hij het systeem aan het checken is. na een of twee keer opnieuw proberen start hij wel nogmaal. Met niet starten bedoel ik dus dat hij niets doet ook de startmotor draait niet. ik heb gemerkt dat indien ik de lichten uitzet ( staan soms op automatisch) hij wel start. kan het zijn dat dit normaal is?

Mijn tweede vraag, en daar maak ik me wat meer zorgen om, is dat ik af en toe een redelijk harde "knak" achter hoor. meestal als ik langzaam rij of net aan het optrekken ben.
het lijkt alsof de as opeens weer "pakt" lijk me niet dat dit het is of zelfs kan maar ik heb wenig ervaring met een automaat :oops:
maar laat ik het omschrijven alsof er iets weer inelkaar "sluit" heeft iemand een idee wat beide problemen kunnen zijn? :?:
Ik zou het namelijk van te voren graag weten voordat ik terug ga naar de garage en zodoende daar "iets beter voorbereid" voor de dag kom.

Verder zeer tevreden over de auto!! lekker zuinig zeker ten opzichte van mijn vorige auto met 11.1 liter op 100!

alvast bedankt voor jullie reaties.
mvg Rob
Imoec

Huidige auto: Honda Civic Hybrid / Honda Insight Hybrid

Re: starten en achterkant

Postby MyHCH » 17 Nov 2014 20:53

Hoi Rob,

Ik neem aan dat je weet dat een automaat alleen start als de pook in P staat en je het rempedaal ingetrapt houdt. Of de lichten aan of uit zijn, zou geen verschil horen te maken. Indien dat wel het geval is, zou het kunnen zijn dat de kleine 12V accu aan vervanging toe is (dat is een vaker voorkomend probleem met de HIH; deze is een beetje onderbemeten).

De knak achter zou kunnen zijn dat de remblokken een beetje vastplakken aan de remschijven. Dat heb ik met mijn Jazz ook weleens (en helemaal als ik de auto gewassen heb en dan een dag later wil vertrekken). Het kan eigenlijk niet zoveel kwaad, maar je zou de remblokken achter kunnen losnemen, invetten en terugplaatsen.

Succes ermee!
2017 Jazz:Image > 63.000 km
2014 Civic:Image over 104.094 km
2010 Jazz:Image over 102.170 km
2007 HCH: Image over 83.077 km
MyHCH
Moderator

Huidige auto: Honda Jazz 1.3 CVT comfort

Postby Imoec » 17 Nov 2014 21:05

Hoi
Bedankt voor het snelle antwoord.
Wat betreft het starten ja ik weete dat hij in de P moet straan en ik de rem moet indrukken dus dat kan het niet zijn. Ik denk dus eerder aan de accu wat je al aangeeft. moet ik dat dus eens in de gaten houden zeker met de koude maanden voor de boeg.
Wat betreft de "knal" ik denk niet dat het de remblokken zijn die vast zitten. Ik ben vergeten te zeggen dat het gebeurt nadat ik al een tijd aan het rijden ben.
Dus de remmen zijn zeker al vaak gebruikt voordat ik het geluid hoor, maar ik denk dat het zeker iets met de aandrijving te maken heeft aangezien het ook een voelbare schok geeft.

mvg Rob
Imoec

Postby RedDevil » 17 Nov 2014 22:33

Als je een tweedehands Insight hebt gekocht die een tijdje stil heeft gestaan dan heeft de 12 volt accu een knauw gehad, als ze die niet steeds regelmatig hebben bijgeladen.
Vaak is een cel helemaal leeg geraakt, die gaat dan geleiden en is nooit meer helemaal vol te krijgen omdat de andere cellen eerder helemaal vol zitten en voorkomen dat de laatste cel bijtrekt.
Dat gaat steeds verder uit de pas lopen tot je accu bijna geen capaciteit meer lijkt te hebben.
De mijne had dat dus, gelukkig is die nog vervangen onder garantie.

Als het voltage van de 12 volt accu te laag wordt dan werkt het IMA systeem niet meer. De gewone startmotor zou dan moeten werken, maar je gaf al aan dat die het dan ook niet doet. Waarschijnlijk heeft je 12V accu ook daar te weinig pit voor...

Je kan een voltmeter aan je accu hangen (ik heb een UltraGauge zo ingesteld dat die ook de accuspanning laat zien) om zekerheid te krijgen.
Het kan geen kwaad om de klemmen en massaverbinding goed te controleren, want ook dat kan een probleem zijn en verklaren waarom de gewone startmotor het niet doet; een slechte verbinding kan de benodigde stroomsterkte nooit aan. Maar zeer waarschijnlijk is het gewoon de accu.

De knal hoor ik alleen als ik net wegrijd. De remschoenen van de handrem plakken dan even.
Trek 'm eens niet aan als het regent of vriest; in P staat ie toch geparkeerd. Heb je dan geen knal dan is het dat dus.

Voorkom in ieder geval onnodige druk op de handrem; zet eerst de motor uit, trek dan de handrem aan, laat de voetrem los als je die nog intrapte en zet 'm dan pas in P.
Op het moment dat je de voetrem los laat 'zet' de Insight zich nog even. Als ie dan al in P staat dan staat er kracht op de transmissie.
Dat voorkomen scheelt in de knallen.
2011 HIH Elegance Image => Image over 131.484 km.
Image
RedDevil

Huidige auto: Honda Insight Hybrid Elegance met Accord toeter, grille block, Green Oil, Waxoyl, UltraGauge, LED & Xenon

Postby Roy » 19 Nov 2014 10:22

Ik gebruik de handrem nooit, maar mijn remmen plakken ook regelmatig. Dat merk ik alleen bij het de eerste keer wegrijden, niet meer (zoals Rob ook aangeeft) als ik aan het rijden ben. Die remschijven lijken me niet de verklaring.

Waar ik wel aan moet denken, maar wat het bijna niet kan zijn, is de overgang tussen op de motor rijden en electrisch rijden. Dat geeft een beetje een schok, die ik weliswaar voel, maar toch zeker niet hoor. Dit doet mijn Insight alleen tussen de, pak'm'beet 25 en 40 kilometer per uur. Is dat de snelheid waarbij je de 'knal' ervaart? Kan de 'knal' dan het sluiten van de benzinetoevoer zijn?

Starten, gelukkig nog nooit een probleem mee gehad. Ik heb laatst wel een keer een lege accu gehad (vrouwlief had het binnenlampje aangelaten), maar met een stel startkabels sloeg de motor gewoon direct aan. Geen melding, lampjes of wat dan ook.

Trouwens, je bedoelt toch zeker dat je vorige auto 11,1/100 reed en niet je Insight hè?

Roy
Roy

Huidige auto: Honda Insight Elegance

Postby civicmobiel » 19 Nov 2014 10:54

Mijn remmen plakken nooit, en de handrem zie ik als een redelijk nutteloos ding, gebruik ik dus niet.
Wij hebben overigens wel een HCH en geen HIH ;)
mmm...even wegdromen....zie wel waar ik kom.........met mijn zwarte BMW 318i M-Pakket .
Image.........Image
civicmobiel

Huidige auto: BMW 318i Touring M-Pakket

Postby Imoec » 19 Nov 2014 13:29

Hoi
ik zal de accu eens opmeten ( heb er niet zo veel verstand van maar denk dat ik het doe op het moment dat hij niet start, lijkt me het meest logische)
Ja ik hoor het "knallen" als ik inderdaad tussen de 25 en 40 km rij, maar naar mijn idee in het midden onder de achterbank vandaar mijn idee dat het iets met de aandrijving te doen heeft.

Die 11.1 op 100 km was gelukkig niet de HIH :P ( het was een santa fe V6, wel een geweldige auto trouwens!)
mvg Rob
Imoec

Postby RedDevil » 19 Nov 2014 13:57

Hoi Rob,

We hebben een voorwielaangedreven auto dus de aandrijving zal het niet zijn ;)
Wat wel zou kunnen is dat er iets los zit onder de auto; een van de panelen die de bodem vlak houden, een steun van de uitlaat, iets aan de wielophanging?

Ik had ooit een raar tikkend geluid in de bocht en op verkeersdrempels.
Bleek er een flinke kiezelsteen achter het opstaande randje voor het achterwiel te liggen, helemaal voorin het spatbord.
In mijn ouwe Nissan heeft de krik ooit los gelegen, die hoor je ook en als je niet op het idee komt dat het de krik wel eens zou kunnen zijn dan kan je lang zoeken :)
Met vriendelijke groet, Bart
2011 HIH Elegance Image => Image over 131.484 km.
Image
RedDevil

Huidige auto: Honda Insight Hybrid Elegance met Accord toeter, grille block, Green Oil, Waxoyl, UltraGauge, LED & Xenon

Postby Roy » 19 Nov 2014 16:10

Ah ja! De Insight heeft achterin een vak dat je dieper en ondieper kunt maken en links en rechts nog een vak voor de krik en wat andere losse zooi. Bij mij vliegt er ook iets van links naar rechts in de bochten. Dat zal wel iets in een van die vakken zijn (de krik zit vast geloof ik). Dat klinkt inderdaad van achter de achterbank, maar dat is dus in de bocht.

Maar goed, een heel waarschijnlijke verklaring is dat niet, want dat geluid is op zijn best een "plof" en zeker geen "knal" :mrgreen:
Roy

Huidige auto: Honda Insight Elegance

Postby Imoec » 25 Nov 2014 07:51

Hoi
Bedankt voor de antwoorden.
Ik heb de accu gecheckt en voor het wegrijden in de morgen was hij 9.95 volt en na een dik half uur op de snelweg nogmaals gemeten en helaas maar 10,1.
Ik vrees dus dat deze niet meer goed is. ik heb maar meteen een afspraak gemaakt bij de garage. Nu maar hopen dat het onder de garantie valt.

Wat het "knallen" aangaat heb ik inderdaad het idee dat het toch van de remmen komt, wat jullie al aangegeven hadden. Ik moet binnenkort toch winterbanden eronder leggen en dan zal ik dit meteen even nakijken en kijken of ik wat kopervet kan aanbrengen.

mvgr Rob
Imoec

Postby Hondahok » 04 Dec 2014 10:51

Weet je zeker dat dat van je remmen komt. Ik vermoed dat wanneer je remt voor een verkeerslicht bv. en het licht wordt groen vlak voordat je helemaal stil staat dan staat de dynamo op opladen van de grote accu. geef je dan gas omdat je toch door kunt rijden dan krijg je de door jou omschreven schok in de aandrijving omdat hij van vol opladen in een keer omschakelt naar assist. Dit geeft inderdaad een schok in de aandrijving. Ik hoor het niet maar voel dat zeer zeker. Dit gebeurt alleen als hij van opladen naar assist schakelt. Dus niet altijd in deze situatie omdat hij soms al gestopt is met laden voordat je stil staat omdat de accu al vol is.
Honda Insight Hybrid Urban Titanium
Image
Image
Hondahok

Huidige auto: Honda Insight Hybrid Elegance

Return to Insight Hybrid - Techniek en onderhoud