Levensduur IMA en aanwijzigingen of het nog goed werkt

Vragen, informatie èn discussie over de techniek en het onderhoud van de Insight Hybrid.

Re: Levensduur IMA en aanwijzigingen of het nog goed werkt

Postby mauricevanderzwaan » 26 Aug 2014 20:55

EcoDriver wrote:Dus geen auto voor bergachtig gebied zou je kunnen concluderen.

Beetje mee oneens, mits je een versie hebt met flippers aan het stuur waarmee je hem (in S) manueel kunt schakelen (en hem op een comfortabel toerental kan laten klimmen en naar beneden op de motor kunt remmen). Al moet ik zeggen dat schakelen met flippers terwijl je in een haarspeldbocht het stuur ondersteboven draait, niet altijd meevalt :-) En ook zodra de IMA batterij leeg is, valt het bescheiden 1.3 blokje helemaal niet tegen. De Zwiterse Alpen waren in ieder geval geen probleem (voor zover ik weet heb ik geen files achter me veroorzaakt).
mauricevanderzwaan

Huidige auto: Honda Insight Exclusive 2012

Postby EcoDriver » 27 Aug 2014 07:17

Naast het geklungel met die Flippers inderdaad, doelde ik vooral op het toenemende Bezineverbruik in de bergen.

Johan
Image
103.000 km in 8,5 jaar.
EcoDriver

Huidige auto: EcoDriver reed een Honda Insight Hybrid Elegance Model 2010 (Alabaster Silver Metallic) en rijdt nu in een Kia Niro 2018 (Aurora Black).

Postby mauricevanderzwaan » 27 Aug 2014 08:28

Ah da's dan ook wel weer waar ja. Al kan ik me niet heugen dat ik ooit in een auto heb gereden die zelfs in de Alpen nog bijna 1 op 20 reed... Fijn ding hoor.
mauricevanderzwaan

Huidige auto: Honda Insight Exclusive 2012

Postby civicmobiel » 27 Aug 2014 17:52

Is dat geschakel met de flippers naar S, hetzelfde als de S bij de pook in de HCH?
mmm...even wegdromen....zie wel waar ik kom.........met mijn zwarte BMW 318i M-Pakket .
Image.........Image
civicmobiel

Huidige auto: BMW 318i Touring M-Pakket

Postby MyHCH » 28 Aug 2014 07:05

civicmobiel wrote:Is dat geschakel met de flippers naar S, hetzelfde als de S bij de pook in de HCH?

Niet helemaal. De HCH heeft geen 7 voorgeprogrammeerde versnellingen. Het is dus niet mogelijk om de overbrenging 'vast' te zetten. In de HCH vond ik bergaf rijden lastig om te doseren. In S remt deze vaak nog te weinig, terwijl in L het een heel geloei wordt met een forse vertraging. Ergens ertussen was niet mogelijk. Het de HIH en HJH lukt dat wel (mits je de uitvoering met flippers hebt).
2017 Jazz:Image > 56.000 km
2014 Civic:Image over 104.094 km
2010 Jazz:Image over 102.170 km
2007 HCH: Image over 83.077 km
MyHCH
Moderator

Huidige auto: Honda Jazz 1.3 CVT comfort

Postby civicmobiel » 28 Aug 2014 11:01

MyHCH wrote:
civicmobiel wrote:Is dat geschakel met de flippers naar S, hetzelfde als de S bij de pook in de HCH?

Niet helemaal. De HCH heeft geen 7 voorgeprogrammeerde versnellingen. Het is dus niet mogelijk om de overbrenging 'vast' te zetten. In de HCH vond ik bergaf rijden lastig om te doseren. In S remt deze vaak nog te weinig, terwijl in L het een heel geloei wordt met een forse vertraging. Ergens ertussen was niet mogelijk. Het de HIH en HJH lukt dat wel (mits je de uitvoering met flippers hebt).

thx...goede uitleg. ;)
mmm...even wegdromen....zie wel waar ik kom.........met mijn zwarte BMW 318i M-Pakket .
Image.........Image
civicmobiel

Huidige auto: BMW 318i Touring M-Pakket

Postby Roy » 29 Sep 2014 09:04

Ik ben momenteel op vakantie in het mooie Schotland. De IMA wordt hier helemaal gek! Het heuvelt hier aardig, maar we zitten niet in de Highlands, maar de IMA weet blijkbaar niet goed waar hij het halen moet. Na een paar heuveltjes is de IMA leeg, dat kan gebeuren. Wat ik dan wel erg irritant vindt, is dat deze op de motor gaat bijladen terwijl ik net een heuvel van 14% op moet. Waarom niet gewoon als we weer bergje af gaan? Naar boven wordt zo wel een erg grote kriem, zeker met een 'local' op de bumper.

Wat ik ook vreemd vind, is dat ik regelmatig bergje af ga en dat de IMA totaal niet laadt; het pijltje blijft stoïcijns op neutraal hangen (rem ik dan ook alleen op de rem?). Ik ga er vanuit dat de IMA dan vol is, maar hoe kan hij dan al weer leeg zijn halverwege de eerstvolgende stijging?

Vreemd. Niet echt een systeem voor dit soort omgeving? Zijn dit dingen die aangepast zijn met de updates?

Trouwens, ik heb in een week in Groot Brittannië welgeteld één andere Insight gezien en geen enkele HCH. Wel veel van de nieuwe, hippe Civic die wat van de Insight heeft, dus het merk doet het wel aardig.
Roy

Huidige auto: Honda Insight Elegance

Postby RedDevil » 29 Sep 2014 12:32

Zet 'm eens in S vóór je de berg op gaat en terug naar D als de fut eruit lijkt bergop.
Ik meen gelezen te hebben dat de Insight in S de IMA accu voller probeert te houden dan in D. Als dat zo is dan gaat ie de accu gebruiken als je van S naar D gaat.

Als de IMA accu te warm wordt dan houdt het systeem 'm neutraal. Zo gauw die genoeg is afgekoeld dan gebruikt ie 'm weer.
2011 HIH Elegance Image => Image over 131.484 km.
Image
RedDevil

Huidige auto: Honda Insight Hybrid Elegance met Accord toeter, grille block, Green Oil, Waxoyl, UltraGauge, LED & Xenon

Postby Roy » 30 Sep 2014 09:35

Ik doe het juist andersom. Naar boven schakelt de Insight prima en naar beneden wil ik wat meer remmen op de motor. Het is erg handig dat je gewoon tijdens het rijden tussen D en S kunt wisselen.

Bedankt voor de tips. Ik zal het eens gaan proberen.
Roy

Postby Roy » 15 Oct 2014 09:26

Nieuwe vraag.
Wie kent het fenomeen dat de Insight wel vijf minuten of meer de IMA aan het opladen is? Ik heb nu een keer of 4 gezien, volgens mij alleen op de snelweg, dat de IMA aan het laden is (een kwart omlaag) en dat dit echt vijf minuten of langer duurt.
Roy

Postby HCH-CH » 17 Oct 2014 14:30

Ik heb een HCH en weet daarom niet precies hoe de metertjes en wijzers bij de Insight werken, maar het lijkt erg op een recalibratie. Dwz de software berekent en past intern opnieuw het laagste en hoogste ladingsniveau van de accu aan. Als dat gebeurt is, komt hij waarschijnlijk terug met een 100% volle accu.
ch
HCH-CH

Huidige auto: Honda Civic 1.3 DSi i-VTEC Hybrid 2008

Postby RedDevil » 17 Oct 2014 20:09

Vijf minuten maak ik niet mee, maar dat er na het invoegen op de snelweg (waarbij de wijzer flink in het blauw heeft gestaan) een paar kilometer lang licht wordt bijgeladen is normaal.
Als je veel stroomverbruikers aan hebt (verlichting, radio) dan duurt het bijladen ook langer, want alle stroom voor de 12V accu komt via de converter uit het IMA systeem.
Image
RedDevil

Huidige auto: Honda Insight Hybrid Elegance met Accord toeter, grille block, Green Oil, Waxoyl, UltraGauge, LED & Xenon

Postby Roy » 19 Oct 2014 17:03

HCH-CH. Ik kan (volgens mij) helemaal niet niet hoe vol de accu is. Het is in elk geval geen recalibratie, want ik merk duidelijk dat hij de motor nodig heeft om te laden.

Red Devil, het gebeurt meestal als ik met een koude motor vrij snel op de snelweg zit, maar de eerste keer dat ik het zag, had ik er al 100 km op de snelweg op zitten, dus de koude motor alleen lijkt dit niet te verklaren en ook niet dat de accu leeg zou lopen tijdens het stil staan of zo. Op een of andere manier gebruikt hij ergens zo veel stroom voor (optrekken denk ik) en krijgt hij dit niet bijgeladen omdat ik niet hoef te remmen en lost hij het maar zo op.

Maar goed, misschien is dit ook wel iets wat na de update die ik eventueel nog moet krijgen (dat weet ik na de eerste beurt) oplost.
Roy

Postby RedDevil » 19 Oct 2014 22:25

Je kan in een van de menu's in het MID zien hoe vol de IMA accu is; 0 tot 6 blokken, dus vrij ruw, maar er is niks beters tenzij je zelf het voltage over de IMA accu gaat meten.

De updates schijnen inderdaad te helpen, als je een 2010 of vroege 2011 hebt dan zou ik dat zeker uit laten zoeken. Zorg dat ze je Insight aan de Honda computer koppelen en vraag een uitdraai van het resultaat.
Image
RedDevil

Postby Roy » 25 Nov 2015 11:20

Nu het kouder is en zeker als het ook nog waait, merk ik dat de auto het er moeilijk mee heeft. Het verbruik komt weer niet onder de 6/100, maar ook de IMA heeft iets nieuws bedacht. De wijzer was eerder deze week aan het 'jojo-en' tussen ongeveer een vijfde in de plus en een vijfde in de min. Niet dat hij soms laadde en soms de IMA nodig had om om snelheid te blijven, maar echt gewoon: wijzer in de plus, wijzer in de min, wijzer in de plus, enz. Dat heeft zeker 10 minuten geduurd. De motor leek er niet echt op te reageren. Ik heb nog wel eens dat als de IMA leeg is en hij wil gaan bijladen, dat de motor 500 rpm er op zet en na een tijdje is alles weer normaal. Deze keer zwabberde de IMA en de motor bleef op de 3000 rpm hangen (120 kmh op cruise control, ik neem aan met wind tegen, dit heeft hij de laatste tijd bijna altijd, daarom ook mijn hogere verbruik) of de IMA nu in de plus stond of in de min.

Op de terugweg was het weer redelijk normaal. 3000 rpm om op 120 kmh te blijven met af en toe wat hulp van de IMA en af en toe een noodlading.

In de zomer rijdt hij beter :roll:
Roy

PreviousNext

Return to Insight Hybrid - Techniek en onderhoud