Levensduur IMA en aanwijzigingen of het nog goed werkt

Vragen, informatie èn discussie over de techniek en het onderhoud van de Insight Hybrid.

Re: Levensduur IMA en aanwijzigingen of het nog goed werkt

Postby RedDevil » 25 Nov 2015 13:06

Heb je onlangs je bandenspanning nog eens gecontroleerd?
Als je banden te zacht zijn neemt het verbruik enorm toe. Bovendien moet de CVT dan verder terugschakelen, wat ie liever niet doet vandaar misschien het geklapper met assist en terugval.
Ik houd ze op 3 bar rondom. 2,8 bar is echter al genoeg om de zijwindgevoeligheid te verminderen en een stuk zuiniger te rijden.
2011 HIH Elegance Image => Image over 131.484 km.
Image
RedDevil

Huidige auto: Honda Insight Hybrid Elegance met Accord toeter, grille block, Green Oil, Waxoyl, UltraGauge, LED & Xenon

Postby Roy » 30 Nov 2015 07:54

Dat doe ik sinds al die bandenpompen betaald zijn bijna nooit meer :oops: (De spanning is toch altijd goed, dus 'zonde van het geld' en zo hè...)
Maar binnenkort moeten er toch winterbanden op, dus dan moet ik sowieso weer eens naar de spanning kijken. Goede tip in elk geval.
Roy

Huidige auto: Honda Insight Elegance

Postby EcoDriver » 30 Nov 2015 08:03

Ik heb, mede hiervoor, zelf een fietspomp gekocht. Werkt perfect.

Johan
Image
103.000 km in 8,5 jaar.
EcoDriver

Huidige auto: EcoDriver reed een Honda Insight Hybrid Elegance Model 2010 (Alabaster Silver Metallic) en rijdt nu in een Kia Niro 2018 (Aurora Black).

Postby RedDevil » 30 Nov 2015 09:29

Ik heb een elektrisch pompje achterin de Insight.
Dat heeft me al eens gered toen ik een langzaam leeglopende band had.

Het pompje is standaard als je geen reservewiel maar een plakset hebt want anders heb je ook niks aan die plakset.
Heel erg handig is ie niet, de schroefnippel zorgt ervoor dat er alijd wat lucht ontsnapt hoe snel je 'm er ook op schroeft.
Maar het is zo weinig dat het geen rol van betekenis speelt.

Ik heb ook een handpomp en een voetpomp met een veel handiger nippel, maar toch gebruik ik liever de elektrische pomp.
Het voetpompje is een beetje gammel en ik heb me al eens lelijk bezeerd aan het kreng ;); de handpomp gaat gewoon erg zwaar.

Voor een tientje kun je bij sommige sites al een elektrisch bandenpompje kopen (ik zag er net een bij Lightinthebox).
Ik heb er zo een voor de auto van mijn vrouw. Ze werken niet snel maar ze zijn goed genoeg om je banden te controleren en op spanning te houden, en ze zijn klein en licht genoeg om je er geen zorgen over te hoeven maken.
Image
RedDevil

Huidige auto: Honda Insight Hybrid Elegance met Accord toeter, grille block, Green Oil, Waxoyl, UltraGauge, LED & Xenon

Postby civicmobiel » 30 Nov 2015 21:28

sorry beste mensen, ik moet een beetje lachen over het verhaal van banden op spanning houden, pompje in de auto (10 euro), fietspomp,enz....
bij de pomp kost het gemiddeld 0,50 euro om je banden op te pompen, voor die 10 euro kun je dus 20 maal je banden verzorgen.
Normaal doe ik dat zo eens in de 2 maanden, dus ik kan 10/,50 x 2 = 40 maanden (dus ruim 3 jaar vooruit....) :D
mmm...even wegdromen....zie wel waar ik kom.........met mijn zwarte BMW 318i M-Pakket .
Image.........Image
civicmobiel

Huidige auto: BMW 318i Touring M-Pakket

Postby RedDevil » 30 Nov 2015 22:01

Dat tientje zal me worst wezen.
Het gaat er meer om dat je wanneer je zelf een pomp hebt altijd dezelfde waarden ziet.
Wanneer je pomp een paar tienden teveel of te weinig aangeeft deert je dat niet want het is elke keer dezelfde afwijking.
Zelfs als je banden maar een heel klein beetje lekken zie je het dan meteen.

Plus dat je kan pompen wanneer je wilt, c.q. wanneer het nodig is.
Ik kwam er op mijn werk achter dat mijn band vrijwel plat was. Ik was heel blij dat ik 'm eerst nog wat op kon pompen in plaats van op de velg verder te moeten rijden...

Hoe dan ook, belangrijker dan hoe en waar je je bandenspanning controleert is dat je het überhaupt doet.
Een hoge(re) bandenspanning scheelt aardig wat in het verbruik, en andersom kost een te lage spanning juist veel brandstof.
De extra weerstand kan ervoor zorgen dat de CVT niet laag in de toeren kan blijven of dat het IMA systeem vaker bij moet springen, wat leidt tot het eerder genoemde gedrag.
Image
RedDevil

Previous

Return to Insight Hybrid - Techniek en onderhoud