Levensduur IMA en aanwijzigingen of het nog goed werkt

Vragen, informatie èn discussie over de techniek en het onderhoud van de Insight Hybrid.

Levensduur IMA en aanwijzigingen of het nog goed werkt

Postby Roy » 31 Jul 2014 08:06

Er wordt links en rechts nogal wat geschreven over de levensduur van het IMA systeem en wat er gebeurt als de accu's minder goed beginnen te worden. Om dit soort informatie een beetje bij elkaar te krijgen, is het misschien handig om er een los draadje van te maken.

Dus maar meteen mijn opmerkingen/vragen.
Ik heb een Insight uit 2010 met 50.000 km op de teller. Ik heb 'm nu een klein half jaar en er vallen me wat dingen op rond de IMA.
Als ik bijvoorbeeld op de snelweg wil versnellen van 100 naar 130 en ik doe dat een beetje op mijn gemak, dan gaat de IMA nogal snel van ondersteuning naar opladen. Dit was (natuurlijk) nog veel erger in bergachtig Duitsland waar de IMA steeds halverwege de berg moest gaan laden in plaats van dat hij ondersteunde. De wijzer gaat wel gewoon van helemaal beneden tot helemaal boven, dus ik denk niet dat de accu's al beginnen te verslijten, maar in jullie ervaring, hoe veel / lang kan de IMA ondersteuning bieden? Toch wel langer dan een paar minuten zeker? Of kan ik beter niet rustig versnellen, maar heel lomp? Het nadeel daarvan vind ik dat de IMA dan wel wat omhoog gaat, maar het toerental nog veel meer.

Wat natuurlijk ook zou kunnen, is dat de IMA vaker meehelpt, maar omdat ik op de snelweg niet rem en de IMA dus niet wordt opgeladen, is de accu op een gegeven moment bijna leeg en dat valt natuurlijk op als ik 'm echt wil gebruiken. Dus tussendoor gewoon een paar keer flink op de rem trappen om dit te voorkomen? Ik kan in elk geval niet zeggen dat me ooit is opgevallen dat de IMA laadt bij het rijden met constante snelheid.

Gaan die IMA accu's langzaam achteruit of doen ze het een hele tijd prima en kakken ze tegen het einde van de levensduur in?

Misschien ook wel handig in dit draadje. Ervaringen met het vervangen op basis van garantie en zelf betalen (met kosten, waar, enz.)
Roy

Huidige auto: Honda Insight Elegance

Re: Levensduur IMA en aanwijzigingen of het nog goed werkt

Postby MyHCH » 31 Jul 2014 08:59

De IMA accu bestaat uit diverse rijen met batterijen, waarvan er meerdere parallel aan elkaar staan. De batterijen worden naarmate ze ouder worden een klein beetje slechter, maar niet zoveel. Het probleem bestaat er voornamelijk uit, dat 1 van de batterijen er plotseling de brui aan geeft, waardoor de rij waarin deze batterij zit niet meer goed kan functioneren. Door de vele parallelle rijen blijft de accu het doen, maar is er minder capaciteit voorhanden.

De software bepaalt af en toe het verschil tussen helemaal leeg en helemaal vol. Dit wordt ook geregistreerd (de dealer kan het uitlezen). Is dit verschil te klein, dan gaat het IMA lampje branden en heb je (binnen garantie) recht op een nieuwe accu.

Bij mijn weten is er bij de HIH nauwelijks sprake van problemen met de accu's. Dit in tegenstelling tot de HCH.

Je kunt de conditie (en verandering daarin) van je accu als volgt bepalen:
- zorg voor een helemaal volle accu (beetje gasgeven in P en hij laadt op)
- ga op een vlakke, lege weg ongeveer 40 km/u rijden en ga over op alleen elektrisch rijden
- kijk hoe ver je kunt komen, met gelijkblijvende snelheid, voordat de motor bijspringt
Bij een nieuwe HCH is dat ongeveer 3 km, van de HIH weet ik het niet.

Er zijn trouwens 2 methoden om een slechte accu te verbeteren: helemaal vervangen of door een expert de individuele batterijen laten doormeten en de slechte laten vervangen. Dat laatste wordt in de USA al veel gedaan; ik weet niet of dat inmiddels ook in Nederland mogelijk is.
2017 Jazz:Image > 56.000 km
2014 Civic:Image over 104.094 km
2010 Jazz:Image over 102.170 km
2007 HCH: Image over 83.077 km
MyHCH
Moderator

Huidige auto: Honda Jazz 1.3 CVT comfort

Postby Roy » 31 Jul 2014 09:03

Bedankt voor de info!

3 km electrisch? Dan moet je wel ergens in de polder gaan rijden. Ik heb een kilometer of anderhalf wel eens gehaald, maar er komt nogal snel een bocht, tegenligger of iets dergelijks en dan is de proef voorbij.
Roy

Postby RedDevil » 01 Aug 2014 00:14

Ik ben in Duitsland het Moezeldal ingedoken met de Insight (400 meter dalen en fors de accu bijladen). Daarna wil de Insight best een flink stuk elektrisch rijden, omdat de IMA accu dan ver boven zijn normale vullingsgraad zit.
Voor de levensduur van de accu is het echter het best om dat niet heel vaak te doen. Van volledig opladen en volledig ontladen schijnen de cellen snel te verouderen, terwijl ze honderdduizenden keren 10% van hun capaciteit kunnen laden en teruggeven rond de 'middenstand'... Vandaar dat de Insight daar steeds naar toe probeert te komen.
2011 HIH Elegance Image => Image over 131.484 km.
Image
RedDevil

Huidige auto: Honda Insight Hybrid Elegance met Accord toeter, grille block, Green Oil, Waxoyl, UltraGauge, LED & Xenon

Postby EcoDriver » 01 Aug 2014 06:45

Dus geen auto voor bergachtig gebied zou je kunnen concluderen.

Johan
Image
103.000 km in 8,5 jaar.
EcoDriver

Huidige auto: EcoDriver reed een Honda Insight Hybrid Elegance Model 2010 (Alabaster Silver Metallic) en rijdt nu in een Kia Niro 2018 (Aurora Black).

Postby MyHCH » 01 Aug 2014 07:22

RedDevil wrote:Voor de levensduur van de accu is het echter het best om dat niet heel vaak te doen. Van volledig opladen en volledig ontladen schijnen de cellen snel te verouderen, terwijl ze honderdduizenden keren 10% van hun capaciteit kunnen laden en teruggeven rond de 'middenstand'... Vandaar dat de Insight daar steeds naar toe probeert te komen.

Dat doet de Insight dus zelf. Een helemaal volle accu op je display is nog geen 100% volle accu. Een helemaal lege accu op je display is nog minimaal halfvol. De software houdt hier dus al rekening mee!
MyHCH
Moderator

Postby Roy » 01 Aug 2014 07:50

Ik vind het raar dat je niet kunt zien hoe vol of leeg de acu is, maar bedankt voor de toelichting RedDevil.
Roy

Postby RedDevil » 01 Aug 2014 10:14

Graag gedaan. Weet je of je de updates al hebt gehad?
Voor alle 2010 en sommige 2011 modellen heeft Honda 3 updates vrijgegeven die o.a.zorgen voor een veel logischer gebruik van het IMA systeem.

Als je ze niet gehad hebt of het niet weet kan je je garage vragen je Insigt aan de Honda computer te hangen. Het moet wel de specifieke Honda computer zijn en hij moet in verbinding zijn met Honda anders vindt ie uiteraard niks.
Zoek eens op software update hier of op InsightCentral.net voor meer info.
Image
RedDevil

Huidige auto: Honda Insight Hybrid Elegance met Accord toeter, grille block, Green Oil, Waxoyl, UltraGauge, LED & Xenon

Postby Roy » 01 Aug 2014 12:53

Een update voor een auto? Het moet niet gekker worden!
Mijn garage is gewoon een algemene garage. Ik weet niet of hij een specifieke Honda computer zal hebben. Maar de auto is oorspronkelijk gekocht bij een Honda dealer uit Eindhoven en daar woon ik zelf ook, dus misschien dat ik daar gewoon eens heen rij.
Roy

Postby RedDevil » 01 Aug 2014 14:51

Zie bijvoorbeeld http://www.insightcentral.net/forums/honda-insight-mpg/24074-improved-ima-after-software-update.html
Nogmaals, veel garagebedrijven hangen een diagnoseapparaat aan de Insight maar die gaat geen updates vinden, het moet een Honda computer zijn en die moet verbonden zijn met het Honda netwerk.
Die geeft het VIN nummer van je auto door en dan bepaalt Honda of je de updates mag/kan/nog moet krijgen. Het apparaat installeert ze dan direct.

Een van de klachten van de Insight vóór de updates is het nadrukkelijk bijladen tijdens een langere klim. Na de updates neemt de assist langzaam maar zeker af tijdens een beklimming, maar regenereren doet ie normaliter pas als je het gas terugschroeft.
Image
RedDevil

Postby Roy » 20 Aug 2014 13:20

Ik heb onze Insight gewoon gekocht bij een handelaar, maar ik weet van welke Honda dealer hij komt. Ik dacht eens te informeren of zij (bv. in de boekjes) konden zien of de updates waren geïnstalleerd, maar dat was niet het geval. We moesten een keer langskomen. Mijn vriendin dacht dat vandaag eens te regelen, maar ze werd door twee mensen afgescheept met de opmerking dat ze van updates niks weten, maar dat ze onze auto best een keer aan de computer willen hangen, voor een uur werk. Dat is me toch ook weer wat te duur, want straks staan de updates er gewoon op en zijn we voor niks € 100,- lichter.

Zelf kan ik het natuurlijk nooit controleren. Als ik straks bij onze eigen (universele) garage ben, weet ik daarna nog niet of hun systeem wel of niet updates installeert of zien zij dat als het gebeurt?

Of zal ik onze eerste beurt voor de zekerheid bij de Honda garage laten doen?
Roy

Postby MyHCH » 20 Aug 2014 15:04

Niet zo'n vriendelijke dealer. Dat zou toch op zijn minst bij de service moeten horen, helemaal als je een nieuwe klant wil werven.
Alleen bij de Honda-dealer krijg je updates, een universele garage kan dat niet. Ik zou zelf altijd naar de Hondadealer gaan, want dan weet je ook zeker dat de goede olie in de motor en in de CVT wordt gedaan. En erg duur is de dealer niet en meestal krijg je een prijsopgave vooraf.
Ik zou eens een andere dealer proberen en gewoon zeggen dat je eerst bij een andere garage bent geweest en bent afgescheept. Er is een forumdeel met dealerervaringen, dus zoek een goede uit.
Succes!
MyHCH
Moderator

Postby civicmobiel » 20 Aug 2014 16:20

MyHCH wrote: dus zoek een goede uit.
Succes!

Ik woon in Den Haag en ga naar http://www.auto-ruiter.nl
Geweldige mensen.
Ps....ik heb geen financieel belang bij dit bedrijf ;)
mmm...even wegdromen....zie wel waar ik kom.........met mijn zwarte BMW 318i M-Pakket .
Image.........Image
civicmobiel

Huidige auto: BMW 318i Touring M-Pakket

Postby Roy » 21 Aug 2014 16:31

Tja, dat was dus bij de Honda dealer...
Roy

Postby RedDevil » 21 Aug 2014 22:34

Probeer het eens bij Honda Nederland (nu benelux, je wordt doorgeschakeld met België) op te nemen.
Ik kwam er destijds niet uit met mijn 12V accu, dat heeft de importeur toen weer op de rit gekregen. Ze vroegen mij de dealer te vragen hen te bellen ;)
Image
RedDevil

Next

Return to Insight Hybrid - Techniek en onderhoud