Vervangende 12V accu

Vragen, informatie èn discussie over de techniek en het onderhoud van de Insight Hybrid.

Vervangende 12V accu

Postby lyklah » 28 Dec 2013 20:07

Hey,

Ik vroeg me af of er al mensen een andere 12V accu hebben laten installeren, en of ze dan de accu van de dealer hebben genomen, of een andere (betere, zwaardere) accu. De ruimte voor een andere accu is niet erg groot, maar er zijn vast betere verkrijgbaar?

De reden dat ik het vraag is dat ik merk dat mijn accuspanning erg laag is (12.1V na 2 dagen uitstaan en geen belasting, volgens de dealer is dat overigens een prima waarde), ook al rijdt de wagen verder prima...de lampen worden merkbaar veel feller na het starten, en doven meteen flink als ik de motor afzet. Zolang de IMA accu aangesloten is (tijdens autostop etc) zie ik geen enkel verschil. Daarom wil ik rustig eens rond kijken naar een vervangend exemplaar, voordat ik (mocht het echt eens koud gaan worden) voor verassingen kom te staan.

Groeten,

L.
lyklah

Huidige auto: Honda Insight Elegance

Re: Vervangende 12V accu

Postby RedDevil » 28 Dec 2013 22:32

Ik zat er zwaar over te denken want mijn accuspanning daalt vrolijk naar de 11 volt als de motor een minuut uit staat. Ook dat vindt de dealer helemaal geen probleem.
Van zwakker branden van de lampen merk ik niks, want de Xenon lampen hebben ballasts die de spanning regelen en de LEDs die ik verder heb zitten zijn ook niet erg gevoelig voor spanningswisselingen.

Misschien neem ik een lithium (LiFePO4) accu in plaats van een loodaccu, wel veel duurder maar ook heel wat kilo's lichter en veel minder lekstroom; en als het goed is hoeft die de eerste 10 jaar niet meer te worden vervangen.
De Sint heeft me echter een zonnepaneeltje gegeven, ik kijk eerst of dat helpt om de accu op peil te houden.

Groeten, Bart
2011 HIH Elegance Image => Image over 131.484 km.
Image
RedDevil

Huidige auto: Honda Insight Hybrid Elegance met Accord toeter, grille block, Green Oil, Waxoyl, UltraGauge, LED & Xenon

Postby Henk.W » 03 Jan 2014 08:56

Ik heb hem ook al moeten laten vervangen kon niet meer starten onderweg.
Doe het bij een accu boer de garage is veel te duur, ik kon niet anders omdat ik dicht bij de garage was. Het koste 145 euro.
De accu geeft het maar 3jaar uitgehouden bij ongeveer 30.000 km, de kwaliteit is gewoon slecht van dat merk en het praatje van de dealer dat er te weinig mee gereden wordt gaat gewoon niet op.
Als ik kijk bij onze oude camper waar maar 7000km mee gereden wordt in de zomer deze accu heeft geen last en is al ouder.
Henk.W

Huidige auto: Honda Insight Hybrid

Postby civicmobiel » 03 Jan 2014 11:09

Henk.W wrote:Ik heb hem ook al moeten laten vervangen kon niet meer starten onderweg.
Doe het bij een accu boer de garage is veel te duur, ik kon niet anders omdat ik dicht bij de garage was. Het koste 145 euro.
De accu geeft het maar 3jaar uitgehouden bij ongeveer 30.000 km, de kwaliteit is gewoon slecht van dat merk en het praatje van de dealer dat er te weinig mee gereden wordt gaat gewoon niet op.
Als ik kijk bij onze oude camper waar maar 7000km mee gereden wordt in de zomer deze accu heeft geen last en is al ouder.

Toevallig kon ik gisteren ook niet starten, alles was dood. De Honda service gebeld, die stuurde de ANWB, even een shot en weer rijden.
Uur later het zelfde probleem, kon nog net starten maar zeer weinig stroom blijkbaar, bovendien brande mijn motorwaarschuwingslampje (?) snel naar de garage en nieuwe accu. Garantie, ik heb de auto vanaf sep.2011. :)
mmm...even wegdromen....zie wel waar ik kom.........met mijn zwarte BMW 318i M-Pakket .
Image.........Image
civicmobiel

Huidige auto: BMW 318i Touring M-Pakket

Postby RedDevil » 13 Feb 2014 21:20

Hoera! Het was weer eens zover.

In Gouda zijn ze het kruispunt Nieuwe Gouwe O.Z. / Goudse Poort / Burgemeester Jamessingel aan het verherbouwen. Althans ze zijn er ooit aan begonnen, ik zie de afgelopen tijd niks meer veranderen.
Het stoplicht is vervangen door een domme noodinstallatie die in de spits het verkeer volkomen blokkeert. Het is 10 seconden groen en dan weer 2 minuten rood.
Dus wat doe je dan... Spaar het milieu, motor uit. En als het groen is weer starten natuurlijk. Zo ook gisteren.

Klik. System failure. Check IMA system.

Ja, de accu was plat na 2 minuten licht, contact en stereo aan!
Alles snel uitgezet, opnieuw starten, chuggachuggachugga...chugga......chugga........vroem! Door het oog van de naald.
Het licht was wel weer rood, net als mijn oren en het hoofd van de BMW rijder achter me.

Ik heb nog een slimme acculader liggen van mijn motor. Dus gisteravond maar eens geprobeerd hoe lang de accu spanning geeft.
Lampen aan, muziek aan, contact aan, motor uit... Binnen 2 minuten gezakt van 12 naar 8 volt en alles valt uit!
De lader maar weer eens aangesloten en de hele nacht staan laden.
Vanochtend bij het eerste het beste stoplicht weer even de motor uit gehad en jawel; de spanning (kan ik zien op mijn UltraGauge) keilt binnen enkele seconden naar beneden.
Snel maar weer gestart.

Dus langs Van Loon in Gouda gegaan. Ja meneer u krijgt een nieuwe accu, garantie maar dan moet uit de test wel blijken dat de accu slecht is.
Zij testen, accu is prima volgens hun testapparaat.
Zet de lampen maar aan en de motor maar uit zei ik. En inderdaad, na een paar minuten zo plat als een dubbeltje.
Lampen uit, contact uit. De spanning loopt langzaam weer op. De Insight start zonder probleem op de IMA.
Nog eens een accutest. Weer uitstekend! Prima accu meneer!

Ik kan er een andere accu in laten zetten maar dan mag ik 'm zelf betalen. Fijne garantie, een auto die niet meer wil starten maar geen nieuwe accu! Goed bezig Honda! :evil:

Maar intussen wel gezien hoe de accu na enige tijd steeds weer opkomt.
Dus vanavond wat testjes gedaan.
Doordat de spanning snel terugloopt bij groot stroomverbruik en weer opkomt bij minder verbruik kon ik meteen zien wat er veel stroom gebruikt en wat niet.
Want je hebt de motorbesturing als het contact aan staat, de ventilatie, de stereo, de diverse verlichting.

Wat blijkt.
De grootst stroomverbruik is de electronica voor de motorbesturing en de IMA. Contact aan betekent dat de spanning snel daalt.
Dimlicht en grootlicht doen ook een hoop. Moet aangetekend dat het dimlicht bij mij niet eens zoveel uitmaakt vanwege het lagere gebruik door de Xenon lampen.
Maar zelfs de stadsverlichting verbruikt al een hoop doordat het hele dashboard met al zijn 150 minilampjes meedoet.
De stereo daarentegen doet bijna niks. Gaat wel zelf direct uit als de spanning onder de 10 volt zakt.
Ook de ventilatie verbruikt opvallend weinig.

Sta je dus te wachten voor heen langdurig stoplicht of de brug, zet dan niet alleen de motor uit maar laat 'm in de accessoire stand staan. Dan verbruik je veel minder dan met contact aan.
Doe de lampen uit als dat kan, liefst helemaal. En blijf lekker luisteren naar je muziek.

Maar het is duidelijk dat mijn accu niet goed meer is.
Ik ga niet betalen om een slechte accu binnen de garantie te laten vervangen, niet zonder Honda het vel over de oren te halen tenminste.

Hij hangt nu weer een nachtje aan de druppellader.
Het voltage is inmiddels weer terug op 12 volt, maar het zou tijdens laden boven de 14 volt moeten komen. Er zit een lamme cel tussen. Zouden ze de accu niet per cel kunnen testen? Het ziet er gesealed uit...
Image
RedDevil

Huidige auto: Honda Insight Hybrid Elegance met Accord toeter, grille block, Green Oil, Waxoyl, UltraGauge, LED & Xenon

Postby civicmobiel » 13 Feb 2014 22:31

Wat een 'zuinige' dealer. Mijn accu werd probleemloos zonder enige discussie vervangen.
Garantie....dus.
Lees mijn post hier 2 plaatsen onder.
Goede dealer :D
http://www.auto-ruiter.nl
mmm...even wegdromen....zie wel waar ik kom.........met mijn zwarte BMW 318i M-Pakket .
Image.........Image
civicmobiel

Postby RedDevil » 13 Feb 2014 22:39

Ik ken Auto Ruiter goed. Die wilden mijn ouders namelijk géén nieuwe auto verkopen omdat zij vonden dat hun toen 6 jaar oude Civic nog prima was en dat ze die vooral niet weg moesten doen...
Een jaar later heb ik die Civic overgenomen en er nog bijna 12 jaar met veel plezier mee gereden. Ja, ik ben Auto Ruiter erg dankbaar! ;)
Image
RedDevil

Postby Henk.W » 14 Feb 2014 08:40

Het is gewoon een heel slecht merk accu, Kia gebruikte volgens mij dat merk ook .Ik heb toen in 3jaar 2 accu's versleten het geeft niet wat de buiten temp. is hij knapt in een keer af , net als in de Honda dat was ook in de zomer en net buiten de garantie en de smoesjes van de dealers daar zitten we niet op te wachten en als je dan veel te duur betaald voor hetzelfde merk is het wel zuur met het inzetten erbij . Ze hebben niet voor niets een behoorlijk aantal in voorraad.
Kijk bij een accu zaak in de buurt en je bespaart toch heel wat, als ik kijk voor onze clas.camper betaalde ik 3 jaar terug voor een 85 amp. accu via internet 69 euro en deze gaat nu het vierde jaar in, en deze accu wordt alleen in de zomermaanden gebruikt en 's winters weinig naar omgekeken omdat hij elders in de stalling staat, en dat is wel een ander bedrag als van de Honda voor bijna 150 euro.
Henk.W

Postby RedDevil » 14 Feb 2014 10:04

Net Honda Nederland gebeld (->België tegenwoordig): Ik moet contact opnemen met de dealer die dan weer met Honda Support contact opneemt.
Als de dealer me niet kan helpen zeggen de dat ik naar een andere dealer moet voor een second opinion.

Punt is dat ik mijn dealer graag wil houden omdat die in de buurt van mijn werk zit. Thuis is er geen locale Honda dealer.
Afijn ik word zo teruggebeld door mijn dealer. Wordt vervolgd...!
EDIT
Ik mag 'm maandag bij de dealer neerzetten, dan gaan ze de accu testen als de auto al een tijdje uit staat zodat de dooie cel zichzelf ontladen heeft.
De accutester print de resultaten uit en die moet bij de accu naar Honda worden verstuurd zodat de dealer 'm vergoed krijgt.
Zonder die uitdraai of als op de uitdraai staat dat ie prima is dan krijgen ze 'm niet vergoed. En daar hebben ze natuurlijk geen zin in.
Maar als de uitdraai negatief uitpakt wel dus, en dan is iedereen blij.
Image
RedDevil

Postby Henk.W » 14 Feb 2014 15:34

Het is toch jammer dat het op zo'n manier gespeeld moet worden, en zo gaan de dealers toch klanten verliezen en zeker net zo als ik er iedere keer totaal 60km voor moet rijden, wat ik aan het einde van dit jaar doe weet ik nog niet misschien wel een ander merk.
Henk.W

Postby RedDevil » 14 Feb 2014 15:49

Tja, de bedoelingen zullen goed zijn.
Het resultaat is echter dat je ziet dat de importeur zijn dealers niet vertrouwt en een klant geen garantie krijgt op de accu ook al wil de auto er soms niet mee starten.
Maar het verhaal is nog niet af. Maandagmiddag weet ik meer.
Image
RedDevil

Postby RedDevil » 17 Feb 2014 21:04

Van Loon heeft mijn auto nogmaals binnen gehad en nu de accu eens flink getest. En jawel, nu gaf zelfs de accutester van de importeur aan dat er een dooie cel in zit.
Dus heb ik onder garantie (3 jaar op de 12V accu en de Insight is van december 2011) een nieuwe accu gekregen.

Ik merk het verschil. AutoStop duurt nu rustig 2 minuten (misschien nog wel langer maar zelfs het stoplicht op een grote kruising met 5 andere verkeersstromen dat net op rood sprong voor ik aankwam gaf het op voor de Insight weer aansloeg!) voorheen maximaal 15 seconden.
En het kan illusie zijn, maar de Insight lijkt nu ook grager en langer in EV mode te rijden, allemaal doordat deze accu nu minder stroom trekt...?
Verbruik van de garage naar huis was 3.8 liter per 100 km, had ik ook niet meer gehaald sinds november vorig jaar. Ondanks een flinke zijwind, maar dankzij 11 graden boven nul.
Vrijdag was het nog 4.6 l/100 km op vrijwel hetzelfde stuk.

Net nog even gekeken. Lampen aan, motor al een tijdje uit. Dik 12 volt. Hehe, eindelijk.
Image
RedDevil

Postby civicmobiel » 18 Feb 2014 08:29

RedDevil wrote:Van Loon heeft mijn auto nogmaals binnen gehad en nu de accu eens flink getest. En jawel, nu gaf zelfs de accutester van de importeur aan dat er een dooie cel in zit.
Dus heb ik onder garantie (3 jaar op de 12V accu en de Insight is van december 2011) een nieuwe accu gekregen.

Ik merk het verschil. AutoStop duurt nu rustig 2 minuten (misschien nog wel langer maar zelfs het stoplicht op een grote kruising met 5 andere verkeersstromen dat net op rood sprong voor ik aankwam gaf het op voor de Insight weer aansloeg!) voorheen maximaal 15 seconden.
En het kan illusie zijn, maar de Insight lijkt nu ook grager en langer in EV mode te rijden, allemaal doordat deze accu nu minder stroom trekt...?
Verbruik van de garage naar huis was 3.8 liter per 100 km, had ik ook niet meer gehaald sinds november vorig jaar. Ondanks een flinke zijwind, maar dankzij 11 graden boven nul.
Vrijdag was het nog 4.6 l/100 km op vrijwel hetzelfde stuk.

Net nog even gekeken. Lampen aan, motor al een tijdje uit. Dik 12 volt. Hehe, eindelijk.

Wel beetje schandalig dat je zoveel werk moest doen (en ritten heen en weer) om een accu die onder garantie viel te laten vervangen :twisted:
kostte ook nog weken tijd.
Image.........Image
civicmobiel

Postby RedDevil » 18 Feb 2014 11:43

Tja, je moet er wat voor over hebben. De dealer heeft er ook een hoop werk aan gehad en niks aan verdiend. En Honda dokt voor de kapotte accu.

Ik heb er een hoop van geleerd, vooral dat als je de motor uit zet dat je 'm beter in de accesoirestand kan draaien, want in de gewone stand verbruikt ie aardig wat stroom. Lichten uit en ventilatie uit scheelt ook een hoop. Kan je nog een uur lang naar je radio luisteren.

Dat mijn Insight zoveel zuininger was komt ook doordat ze de verwarming en ventilatie helemaal uit hadden gezet, viel me vanmorgen pas op. Met alles aan duurt de autostop een stuk korter. Maar het scheelt nog steeds met wat het was; met 5 graden boven nul zoals vanmorgen (weer 3.8 l/100km trouwens :)) was de autostop eerder helemaal niet te krijgen.
Image
RedDevil

Return to Insight Hybrid - Techniek en onderhoud