80.000km beurt

Vragen, informatie èn discussie over de techniek en het onderhoud van de Insight Hybrid.

80.000km beurt

Postby Bennink » 20 Aug 2010 15:06

Na de 20.000km-, 40.000km- en 60.000km-beurt komt de 80.000km beurt. Hier vind je alle informatie over deze onderhoudsbeurt van de Insight Hybrid.
Reed Insight: Image
Rijdt nu: Renault Mégane.
Bennink
Administrator

Huidige auto: Renault Megane

Re: 80.000km beurt

Postby Bennink » 20 Aug 2010 15:07

Ik verwacht dat mijn lampje één dezer dagen gaat branden. Ik zal dan weer een afspraak maken met de dealer. Niks te melden, nu ik van het gekraak achter af ben.
Bennink
Administrator

Postby Bennink » 24 Aug 2010 06:38

En inderdaad: het lampje ging vanochtend branden. Vandaag even contact opnemen met de dealer voor de 80000km beurt rond eind september. Dan alweer halverwege deze auto en kan ik langzaam aan alweer op zoek naar een nieuwe :-)
Bennink
Administrator

Postby Bennink » 30 Sep 2010 07:14

De kosten van de onderhoudsbeurt van eergisteren waren €429,79. Moet zeggen dat mijn leasemaatschappij Arval snel is dit keer met het doorsturen van (een kopie van) de rekening :-) Heb geen idee wat er aan de auto gedaan is, ik weet alleen dat er iets met de remmen is gebeurd.
Bennink
Administrator

Postby EcoDriver » 30 Sep 2010 08:13

Toch wel even interessant om te weten wat er aan onderhoud is gepleegd > Distributieriem wellicht?
Image
100.000 km in 8 jaar.
EcoDriver

Huidige auto: EcoDriver rijdt een Honda Insight Hybrid Elegance Model 2010 (Alabaster Silver Metallic)

Postby BlueHCH » 30 Sep 2010 08:51

Distributieriem? Dat zou een unicum zijn. Er zit een ketting in...
BlueHCH

Huidige auto: Honda Civic 1.3 DSi i-VTEC Hybrid

Postby Bassez » 29 Jan 2014 07:53

Van de week ging het lampje voor de 80.000 km beurt branden.

Dus binnenkort maar een beurt in plannen.

Wat zijn jullie ervaringen?
Bassez

Huidige auto: Honda Insight Hybrid Elgance

Postby Tineke-C » 10 Jun 2016 11:14

Gisteren 80.000 Km beurt bij van Nieuwkerk Hilversum gedaan. :D :D

Kosten 353,00 euro
A+B beurt motor olie, pollenfilter, remvloeistof, totale check-up.

Mijn Insight is in topconditie rijd nog steeds 1: 25 ongeveer. :D
Tineke-C

Huidige auto: Honda Insight Hybrid Pearl White 2010

Postby Rode Schicht » 27 Jun 2016 11:46

De Rode Schicht heeft net zijn 85.000 km-beurt gekregen. Een A-B check-up, die ik heb laten uitvoeren bij een kleinere Honda-dealer in België. Ik heb ook de CVT-olie laten wisselen, omdat dat volgens deze dealer beter tijdig kan gebeuren, ook al geeft je boordcomputer nog geen kik. Mijn eerste CVT-oliewissel was bij 35.000 km, maar het mag volgens hem om de 25.000 km. Dat zei hij niet zomaar omdat hij verlegen zat om werk, want blijkbaar zitten er in de bak hele kleine kanaaltjes die verstopt kunnen raken, wat schokkerig gedrag veroorzaakt. Bovendien blijft er altijd wat oude olie in de bak, dus tenzij je echt laat spoelen, kun je beter wat vaker verversen. De bak zal niet stuk gaan als je het niet doet volgens de man, maar wel beter functioneren. Het resultaat? Dat lees je zo meteen.

Ik heb ook een probleempje laten verhelpen met de besturing. Rechtuit rijden op de autoweg was echt heel vervelend aan het worden, ik moest voortdurend een beetje bijsturen naar links, dan weer naar rechts. Ik wist allang dat mijn stuurwiel niet helemaal in het midden stond (bijna een centimeter naar links), dat was eigenlijk van in het begin zo. Geen idee of mijn theorie klopt dat de stuurhoeksensor onder het stuurwiel daardoor de elektrische stuurbekrachtiging overuren liet maken. Het stuurgevoel was in ieder geval veel te licht naar mijn zin - als ik bijvoorbeeld de VSA uitzette, had ik gek genoeg stellig de indruk dat de auto stabieler liep. Maar allicht speelde ook de uitlijning een rol. Twee jaar geleden stond die nog 100% neutraal en ook al blijf ik altijd ver uit de buurt van stoepen, nu heb ik de Rode Schicht toch een tikje toespoor laten geven.

Resultaat? Wat de bak betreft, die liep de eerste meters erg schokkerig, maar dat was meteen voorbij en nu is ie weer heel alert. Zo duurde het na het starten een fractie van een seconde voor de wielen begon te rollen, nu reageert hij weer prompt op het gas. Wat de besturing betreft, die is veel steviger en rustiger geworden. Zoals dat bij wat meer toespoor gaat, danst het stuurwiel minder in je handen en maakt ook de ophanging minder herrie over oneffenheden.

Al bij al een fijne ervaring dus, deze beurt, behalve dat de dealer geen 0W20 in voorraad had en dat er synthetische 5W30 in gegaan is. Kan geen kwaad, zei de man, zijn adagio getrouw dat je beter vaker olie kunt wisselen dan brokken maken. Of dat nu invloed zal hebben op het benzineverbruik? Zo te zien niet meteen, want zelfs met wat meer toespoor luistert de Schicht even spaar- en gehoorzaam als voorheen naar mijn voet. Nog iets interessants: toen ik vroeg naar een update van de IMA-software, bleek volgens de Honda-module alles nog helemaal bij de tijd. Wel heb ik de mecanicien met een Honda-laptop een aantal overbodige codes uit de motorsturing zien wissen, maar vraag me niet welke (fout?)codes dat waren, het ging te snel. In ieder geval, nu werkt de start-stopfunctie weer zoals het hoort en slaat de assist-chargewijzer verder uit. Ik had het gevoel van een soort schijfopruiming of algehele reset, de motor reageerde een tikkeltje meer lineair. Na een ritje van 100 kilometer rijdt de Schicht als vanouds, het is een goeie leerling en hij gaat nu ook volwassener om de hoek ;) Alleen ben ik zo te zien mijn eco-palmpjes kwijt - maar die spaar je zo weer bijeen, toch?
Rode Schicht

Huidige auto: Honda Insight Elegance 2012 Milano red

Return to Insight Hybrid - Techniek en onderhoud