Kleppen stellen

Vragen, informatie èn discussie over de techniek en het onderhoud van de Insight 1.3 Hybrid.
Plaats reactie
NorAs
Huidige auto: Honda Insight 2011

Kleppen stellen

Bericht door NorAs »

Gister/vandaag de eerste wat lange rit gemaakt.
Thuis viel me opnieuw het getik op, ik denk van de kleppen. Onderhoud is tot nu toe bij een dealer gedaan. Omdat ik de boekjes er ook bij heb toch eens gekeken, blijkt bij onderhoud dat alles gedaan is wat moest, maar bij het kleppen controleren/stellen staat steeds een kruisje. Nu 163K km zonder ztellen.
Dus moet ik zelf aan de slag, wat ik zo zie is het redelijk simpel, lekker ouderwets met een sleuteltje 10.
Iemand hier ervaring of niet te missen tips?
NorAs
Huidige auto: Honda Insight 2011

Re: Kleppen stellen

Bericht door NorAs »

Meeste forumleden zullen geen sleutelaars zijn natuurlijk :D
Ik heb de pakkingen besteld en hoop/verwacht deze of volgende week het klusje, met foto,s!, te klaren.
MyHCH
Moderator
Moderator

Bericht door MyHCH »

Erg leuk dat je foto's gaat maken; ik ben benieuwd. Dapper dat je het aandurft!

Ik hoorde van mijn Honda-dealer in Veghel dat ze ooit een monteur van een collega-filiaal in dienst hadden genomen die nog nooit kleppen gesteld had. En die al vele jaren Honda's in onderhoud had. Bij sommige dealers doen ze het gewoon niet, blijkt. Net als af en toe de remmen uit elkaar halen en schoonmaken.

Wat ik ook interessant vind: vrijwel alle merken gebruiken zelfstellende kleppen. Dit is een veel zwaarder en ingewikkelder systeem. Honda vertrouwt op handmatig te verstellen kleppen, vanwege de precisie van de productie hoeven ze slechts weinig versteld te worden. Dat blijkt!
2019 Jazz:Afbeelding > 48.000 km
2017 Jazz:Afbeelding over 68.830 km
2014 Civic:Afbeelding over 104.094 km
2010 Jazz:Afbeelding over 102.170 km
2007 HCH: Afbeelding over 83.077 km
RedDevil
Beheerder
Beheerder

Bericht door RedDevil »

Ik had een oude CB400 (2cylinder 6klepper motorfiets) en daar hebben een paar vrienden van me geholpen de kleppen te stellen. Na meer dan een ton op een lichte motorfiets... En er hoefde nauwelijks wat aan te gebeuren.

Daarentegen knapte mijn ST1100 Pan European enorm op van kleppenstellen door een vakman. Eerst had hij enorm veel koppel onderin (spontane wheelies door alleen het gas open te draaien) maar was de fut eruit boven de 6000. Daarna was hij gewoon strak onderin (net geen wheelies...) maar trok hij soepel door tot in het rood. Een wolf in schaapskleren!

Ik stel zelf geen kleppen; ik laat al het onderhoud bij een dealer doen, behalve het wisselen van zomer- en winterbanden. Ik heb een garagekrik en ruimte voor de banden, en dan is het gauw 80 euro bespaard voor minder dan een uurtje werk.
2011 HIH Elegance Afbeelding => Afbeelding over 170.540 km.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Insight 1.3 Hybrid - Techniek en onderhoud”