Gister/vandaag de eerste wat lange rit gemaakt.
Thuis viel me opnieuw het getik op, ik denk van de kleppen. Onderhoud is tot nu toe bij een dealer gedaan. Omdat ik de boekjes er ook bij heb toch eens gekeken, blijkt bij onderhoud dat alles gedaan is wat moest, maar bij het kleppen controleren/stellen staat steeds een kruisje. Nu 163K km zonder ztellen.
Dus moet ik zelf aan de slag, wat ik zo zie is het redelijk simpel, lekker ouderwets met een sleuteltje 10.
Iemand hier ervaring of niet te missen tips?
Kleppen stellen
-
- Berichten: 7
- Lid geworden op: ma 21-12-2020, 21:50
- Woonplaats: Assen
- Huidige auto: Honda Insight 2011
Re: Kleppen stellen
Meeste forumleden zullen geen sleutelaars zijn natuurlijk
Ik heb de pakkingen besteld en hoop/verwacht deze of volgende week het klusje, met foto,s!, te klaren.

Ik heb de pakkingen besteld en hoop/verwacht deze of volgende week het klusje, met foto,s!, te klaren.
Re: Kleppen stellen
Erg leuk dat je foto's gaat maken; ik ben benieuwd. Dapper dat je het aandurft!
Ik hoorde van mijn Honda-dealer in Veghel dat ze ooit een monteur van een collega-filiaal in dienst hadden genomen die nog nooit kleppen gesteld had. En die al vele jaren Honda's in onderhoud had. Bij sommige dealers doen ze het gewoon niet, blijkt. Net als af en toe de remmen uit elkaar halen en schoonmaken.
Wat ik ook interessant vind: vrijwel alle merken gebruiken zelfstellende kleppen. Dit is een veel zwaarder en ingewikkelder systeem. Honda vertrouwt op handmatig te verstellen kleppen, vanwege de precisie van de productie hoeven ze slechts weinig versteld te worden. Dat blijkt!
Ik hoorde van mijn Honda-dealer in Veghel dat ze ooit een monteur van een collega-filiaal in dienst hadden genomen die nog nooit kleppen gesteld had. En die al vele jaren Honda's in onderhoud had. Bij sommige dealers doen ze het gewoon niet, blijkt. Net als af en toe de remmen uit elkaar halen en schoonmaken.
Wat ik ook interessant vind: vrijwel alle merken gebruiken zelfstellende kleppen. Dit is een veel zwaarder en ingewikkelder systeem. Honda vertrouwt op handmatig te verstellen kleppen, vanwege de precisie van de productie hoeven ze slechts weinig versteld te worden. Dat blijkt!
Re: Kleppen stellen
Ik had een oude CB400 (2cylinder 6klepper motorfiets) en daar hebben een paar vrienden van me geholpen de kleppen te stellen. Na meer dan een ton op een lichte motorfiets... En er hoefde nauwelijks wat aan te gebeuren.
Daarentegen knapte mijn ST1100 Pan European enorm op van kleppenstellen door een vakman. Eerst had hij enorm veel koppel onderin (spontane wheelies door alleen het gas open te draaien) maar was de fut eruit boven de 6000. Daarna was hij gewoon strak onderin (net geen wheelies...) maar trok hij soepel door tot in het rood. Een wolf in schaapskleren!
Ik stel zelf geen kleppen; ik laat al het onderhoud bij een dealer doen, behalve het wisselen van zomer- en winterbanden. Ik heb een garagekrik en ruimte voor de banden, en dan is het gauw 80 euro bespaard voor minder dan een uurtje werk.
Daarentegen knapte mijn ST1100 Pan European enorm op van kleppenstellen door een vakman. Eerst had hij enorm veel koppel onderin (spontane wheelies door alleen het gas open te draaien) maar was de fut eruit boven de 6000. Daarna was hij gewoon strak onderin (net geen wheelies...) maar trok hij soepel door tot in het rood. Een wolf in schaapskleren!
Ik stel zelf geen kleppen; ik laat al het onderhoud bij een dealer doen, behalve het wisselen van zomer- en winterbanden. Ik heb een garagekrik en ruimte voor de banden, en dan is het gauw 80 euro bespaard voor minder dan een uurtje werk.