Corona en onderhoud

Vragen, informatie èn discussie over de techniek en het onderhoud van de Insight 1.3 Hybrid.
Plaats reactie
RedDevil
Beheerder
Beheerder

Corona en onderhoud

Bericht door RedDevil »

Ik heb net een afspraak gemaakt voor APK en een onderhoudsbeurt.

De Insight heeft het afgelopen half jaar amper 2500 km gereden. Ik heb de onderhoudsbeurt die ik in mei had willen laten doen (al ruim 1 jaar na de vorige) toch maar uitgesteld tot nu.
Al hoor je officieel elk jaar onderhoud te laten doen... Maar ik zie de noodzaak niet zo. Wat stil staat slijt niet?
2011 HIH Elegance Afbeelding => Afbeelding over 170.540 km.
Afbeelding
le0001

Re: Corona en onderhoud

Bericht door le0001 »

Lijkt mij ook, maar vraag het de dealer en je hoort een theorie die dat bestrijdt. De financiële belangen zijn natuurlijk ook tegengesteld :D . Of kom je niet bij de dealer (Debois, De Meern?)?
Ik rijd ook weinig en verrol de Insight elke 2 weken een piepklein stukje op de oprit, zodat ik geen platte banden krijg zoals destijds bij aflevering. En dankzij de nog redelijk verse 12V Varta accu lukt het na een maand nog probleemloos om te starten, Voorafgaand aan de start gemeten aan de polen zit die ook op ruim 12V (na een half minuutje vasthouden).
RedDevil
Beheerder
Beheerder

Bericht door RedDevil »

Nu juist wel. Ik ging voorheen naar Gouda omdat mijn werk daar zit, maar nu is dat niet handig.

Ik had het ook niet zo op de Bois omdat toen ik een auto zocht 8 jaar geleden ze niet erg hun best deden om mij tot klant te maken, zullen we maar zeggen. Zelfs van een demo met 7500 km en wat krassen kon bijna niets af. Dus toen werd het toch maar een Insight uit Wezep.
Maar de recalls voor de airbags en een APK hebben ze steeds keurig afgewerkt dus nu toch maar weer.

Evengoed is de Meern nog steeds ver weg, maar ik kan er gewoon werken als het goed is. En anders vraag ik mijn vrouw me op te halen.
Afbeelding
le0001

Bericht door le0001 »

Ja toen ze nog op de Kruyderlaan zaten ging het allemaal een stuk makkelijker, maar dat is al wel heel lang geleden. Ik sla denk ik ook een jaartje over, want rijd zelf nooit korte stukjes, dus de olie is niet verpest en dit jaar is de laatste keer dat ik de APK nog een jaartje mag overslaan.

Wat doe je met de onderhoudsindicator als je de beurt uitstelt? Zelf resetten of laat je alles er in staan? Ik neig naar alles er in laten staan zodat er volgend jaar geen werkzaamheden overgeslagen worden. Alternatief is nu even AB1237 ;) noteren en dan resetten zodat je de melding kwijt bent.
RedDevil
Beheerder
Beheerder

Bericht door RedDevil »

Ik reset 'm zelf.
Bij mijn vorige beurt had Van Loon tot mijn verbijstering een post van 10 euro ex BTW opgenomen voor het op 0 zetten van de onderhoudsindicators...!
Dat kunnen ze 1 keer doen, daar trap ik geen 2e keer in. Ik was van plan vlak voor de beurt alles keihard te resetten. Maar nu dus naar de Bois.
Er is een onderhoudsschema, als ze dat aanhouden dan gebeurt alles op tijd. Ik verwacht nergens overmatige slijtage want ik rijd zo zuinig mogelijk en ontzie alles enorm.
Afbeelding
MyHCH
Moderator
Moderator

Bericht door MyHCH »

Let bij De Bois goed op welke olie ze in je auto doen. Bij mij deden ze er 5W40 in, er stond ook 5W40 op de bon, maar dat werd glashard ontkend toen ik daarnaar vroeg. Ik heb ze ook het boekje laten zien met wat Honda voorschrijft (Honda Green Oil, 0W20 of 0W30). "Ach meneertje, dan verbruikt hij toch iets meer? Hij gaat er echt niet kapot van.".
De importeur wilde het niet oppakken (terwijl je het onder 'milieudelict' zou kunnen scharen). Voor mij geen De Bois meer.
2019 Jazz:Afbeelding > 48.000 km
2017 Jazz:Afbeelding over 68.830 km
2014 Civic:Afbeelding over 104.094 km
2010 Jazz:Afbeelding over 102.170 km
2007 HCH: Afbeelding over 83.077 km
RedDevil
Beheerder
Beheerder

Bericht door RedDevil »

Dank voor de tip. Ik zal ze bellen en zeggen dat ik per sé 0W20 erin wil.
EDIT Net gebeld en ze hebben het genoteerd en toegezegd dat ze er 0W20 in doen.
Afbeelding
Roy

Bericht door Roy »

Toen ik mijn Insight pas had, heb ik die discussie over de olie ook eens gehad met mijn universele garage. Zij doen er gewoon 5W40 in. Ik moest voor een terugroepactie (de eerste voor de airbags) naar een Honda dealer en heb er toch Green Oil in laten doen. Dat maakte in het verbruik echt helemaal niks, ik merkte geen verschil bij koude start in de winter, dus sindsdien volg ik maar gewoon het advies van mijn garage, gewoon de goedkopere olie er in.

Maar over het onderwerp. Bij de eerste golf hebben we een tijdje minder gereden, maar op het moment rijden we toch weer aardig wat kilometers. Zometeen weer even een paar honderd kilometers rijden om iets op te halen. Nee die auto van ons krijgt niet heel veel extra rust ondanks alle maatregelen.

Binnenkort ook maar eens naar de garage om de banden te laten verwisselen. Twee zomerbanden zijn bovendien aan vervanging toe. Dat ga ik ondanks de leeftijd (10+) en kilometers (235.000 geloof ik) toch nog maar een keer laten doen, want de twee ton beurt heeft te veel gekost om nu al te gaan nadenken over vervanging en bovendien heeft hij nog steeds nauwelijks onverwachte kosten, dus waarom zou ik hem vervangen?
RedDevil
Beheerder
Beheerder

Bericht door RedDevil »

Ik merkte het wel, maar ik heb dan ook een UltraGauge aan mijn OBDII poort hangen.
Met Green Oil duurde het een fractie (100 - 200 meter op mijn vaste route) langer dan voorheen voordat de motor warm werd vreemd genoeg, juist omdat de oliepomp minder weerstand ondervindt van de ook bij kou al dunne olie.
Terwijl er daarvoor waarschijnlijk 5W30 in had gezeten. Ik was er blij mee, en het gemiddelde verbruik leek ook een paar % te dalen. Ik schatte het op een halve tank over 20.000 km dus geen wereld van verschil, maar toch mooi meegenomen.

Een Insight is met 235.000 km nog lang niet op. Er zijn er met een veelvoud daarvan. Sowieso gaan Honda's lang mee; mijn ouwe '85 Civic ging na bijna 20 jaar en 285.000 km naar de sloop vanwege roest in de dragende delen, maar motorisch nog als een zonnetje zonder olieverbruik en alles. Terwijl ik 'm enorm had afgeragd... mijn rijstijl is nogal veranderd sindsdien ;)
Afbeelding
Roy

Bericht door Roy »

> Ik schatte het op een halve tank over 20.000 km dus geen wereld van verschil, maar toch mooi meegenomen.

Financieel toch niet dan... Of?

> Een Insight is met 235.000 km nog lang niet op.

Oh zo bedoelde ik het ook niet. Ik had eens een collega (nogal 'car minded') die van mening was dat na twee ton de restwaarde keldert, dus hij ruilt een auto daarvoor in, of rijdt hem op. Die twee ton kwam bij ons onverwacht, maar zo ben ik daar ook niet mee bezig. En sowieso, die Insight is nu 10 jaar of zo en de hybride auto's zijn nog steeds amper zuiniger en dat is toch wel de bedoeling als ik hem nog eens vervang.
RedDevil
Beheerder
Beheerder

Bericht door RedDevil »

Net terug van mijn beurt bij de Bois de Meern.

Keurig geholpen, op en aanmerkingen sneden hout.
Ze hebben de lampjes (LEDjes) van de kentekenplaat vervangen, die knipperen soms en links zat niet meer goed; wist ik eigenlijk ook wel. En de accu was slecht, daar belden ze nog over. Toch maar laten vervangen.
Maar keurig op tijd klaar. En er is Green Oil gebruikt, volgens de bon.

Ik heb even in de werkplaats gekeken en toen zag ik een monteur met een hamertje op iets onder mijn motorkap meppen!
Gezien de plek moet dat de nieuwe accu zijn geweest. Ik neem aan dat ze de accuklem er niet makkelijk op kregen? Wel apart.

Hij reed in ieder geval weer prima en behoorlijk zuinig, hij bleef vaak en lang in EV modus.
Afbeelding
RedDevil
Beheerder
Beheerder

Bericht door RedDevil »

Hij rijdt nog steeds zuiniger dan ik gewend ben. Allemaal korte stukjes natuurlijk, maar zelfs dan vaak onder de 5 liter per 100 km... :D

Zou het de nieuwe accu zijn, of de Green Oil, of gewoon weer alles net wat fijner afgesteld? Ik vind het wel prettig i.i.g.
Afbeelding
MyHCH
Moderator
Moderator

Bericht door MyHCH »

Hij begint nu net een beetje ingereden te raken! :lol: :D

Fijn dat ze bij De Bois goed hun best hebben gedaan; er is hoop!
2019 Jazz:Afbeelding > 48.000 km
2017 Jazz:Afbeelding over 68.830 km
2014 Civic:Afbeelding over 104.094 km
2010 Jazz:Afbeelding over 102.170 km
2007 HCH: Afbeelding over 83.077 km
Plaats reactie

Terug naar “Insight 1.3 Hybrid - Techniek en onderhoud”