Doffe koplampen

Vragen, informatie èn discussie over de techniek en het onderhoud van de Insight Hybrid.

Doffe koplampen

Postby RedDevil » 17 Sep 2020 10:51

Mijn koplampen werden zo langzamerhand steeds doffer:

Image

De koplamp is van plastic en dat plastic kan op termijn niet goed tegen UV straling.
Dus zit er ook een beschermlaagje over met een UV filter. Dat laagje wordt echter zelf na verloop van tijd dof en gelig.

Ik was al van plan er wat aan te doen:

Image

Koplamp eerst goed schoonmaken en drogen, dan met een schone doek een klein beetje koplamppolisher eropen uitsmeren, stukje bij beetje tot de hele koplamp is ingesmeerd.
Bij het uitwrijven zie je 'm al beter worden, en het doekje wordt licht gelig.
Met een andere schone doek nawrijven tot alles glanst.

En het doet wat...

Image

Het is niet in één keer perfect, ik zal dit waarschijnlijk elk jaar opnieuw moeten blijven doen.
Verder heb ik het gevoel dat dit wel de oude beschermlaag weghaalt maar zelf niet veel toevoegt... Dus misschien moet ik overstappen naar een set met aparte sealant.
Voor nu laat ik het even zo, het ziet er i.i.g. al een stuk beter uit. Nog steeds niet perfect maar het valt niet meer op.
2011 HIH Elegance Image => Image over 160.934 km.
Image
RedDevil

Huidige auto: Honda Insight Hybrid Elegance met Accord toeter, grille block, Green Oil, Waxoyl, UltraGauge, LED & Xenon

Re: Doffe koplampen

Postby Roy » 18 Sep 2020 07:29

Die van ons heeft dat ook. Mijn vriendin ziet wel eens reclame voor bedrijven die dat verhelpen, maar ik heb daar al weer even niks van gehoord :lol:
Roy

Huidige auto: Honda Insight Elegance

Postby Bassez » 18 Sep 2020 09:54

Inderdaad herkenbaar, dit hebben wij ook.

De vorige keer bij de onderhoudsbeurt wel naar gevraagd, maar het laat nog genoeg licht door. Het ziet er natuurlijk niet geweldig uit, maar goed het mag nog.

Nu zijn we ook aan het oriënteren op een andere auto, dus ik weet niet of ik er heel veel moeite in wil stoppen. De tip is in ieder geval het overwegen waard.
Bassez

Huidige auto: Honda Insight Hybrid Elgance

Postby MyHCH » 20 Sep 2020 11:25

Mooi resultaat! Overigens staat er een koplamp van een HCH op de flacon van Turtle wax :lol: .
2019 Jazz:Image > 40.000 km
2017 Jazz:Image over 68.830 km
2014 Civic:Image over 104.094 km
2010 Jazz:Image over 102.170 km
2007 HCH: Image over 83.077 km
MyHCH
Moderator

Huidige auto: Honda Jazz 1.5 CVT Dynamic

Return to Insight Hybrid - Techniek en onderhoud