olieverbruik?!

Vragen, informatie èn discussie over de techniek en het onderhoud van de Insight Hybrid.

olieverbruik?!

Postby Rode Schicht » 14 Feb 2017 19:28

Gisteren schrok ik toen ik het olieniveau van de Rode Schicht controleerde. Dat stond net boven het minimum. De Schicht is van 2012 en heeft zo'n 95.000 km gelopen. Altijd goed onderhouden volgens de instructies van de boordcomputer, alleen is er de laatste beurt 5W30 synthetische olie van een ander merk in gegaan. Dat is gebeurd bij een officiële Honda-dealer, maar wel een andere dan die waar ik de Schicht nieuw kocht. Die laatste vertelt me dat ik rustig wat olie kan bijvullen en de volgende beurt afwachten (die is, opnieuw volgens de BC, pas over "130 dagen"). Misschien heeft het met de recente kou te maken, zegt hij over de telefoon.

Nu heb ik een bus Green Oil staan, maar is het eigenlijk wel een goed idee om die bij die 5W30 te gieten, die intussen al goed donker aan het worden is? Misschien kan ik de beurt maar beter vervroegen, heeft iemand van jullie daar ervaringen of een opinie over?

Na wat zoeken op het internet lees ik nu bij http://www.carcomplaints.com/Honda/Insi ... tion.shtml relatief recente, zorgwekkende verhalen van Insight 2012-eigenaars over de hele wereld die bij een kilometerstand van zo'n 100.000 km met excessief olieverbruik af te rekenen hebben gekregen. Het zou te maken hebben met de zuigers en zuigerveren die Honda vanaf 2012 installeerde. Resultaat is uiteraard vervuiling in de cilinderkop en op de bougies. Dat is niet echt een probleem als je nog in garantie bent, Honda zou een reparatieset beschikbaar hebben. Maar anders doet Honda alsof zijn neus bloedt en kost het je een fortuin. Wat is hier van waar? Ik lees zo op het eerste gezicht op andere hybride fora niet zo gek veel over het probleem. Maar stel dat het klopt, dan krijgt Honda wel een heel kwalijke reputatie. Wie weet hier meer over?
Rode Schicht
 
Posts: 55
Joined: 06 Oct 2011 06:16
Location: Asse, België
Huidige auto: Honda Insight Elegance 2012 Milano red

Re: olieverbruik?!

Postby RedDevil » 15 Feb 2017 11:39

Hallo Rode Schicht,

Het lijkt op excessief olieverbruik door koolafzetting op de zuigerveren.
Dat is een probleem waarvan we dachten dat het alleen in de USA optreedt vanwege de matige benzinekwaliteit daar.
Veel 2012 en 2013 Insights daar hebben er mee te kampen.
Honda doet er echter wel wat aan, al is het vaak nodig om flink aan te dringen; er gebeurt pas wat als het olieverbruik hoger is dan een 'quart' per 1000 mijl, wat neerkomt op een liter per 1500 km.

Hier een link naar een post op InsightCentral over iemand met het probleem met verwijzingen naar andere threads en sites met informatie hierover:
http://www.insightcentral.net/forums/honda-insight-forum-2nd-gen-discussion/101122-new-owner-here-5.html#post1144050

5W30 lijkt me onnodig dik. Niet dat dat een probleem zou moeten zijn. Bijvullen met Green Oil lijkt me geen bezwaar, hooguit een beetje zonde van het geld als het verbruik zo hoog is?
Last edited by RedDevil on 15 Feb 2017 19:27, edited 1 time in total.
2011 HIH Elegance Image => Image over 148.585 km.
Image
User avatar
RedDevil
 
Posts: 622
Joined: 23 Oct 2012 20:49
Location: A2, A12, A27
Huidige auto: Honda Insight Hybrid Elegance met Accord toeter, grille block, Green Oil, Waxoyl, UltraGauge, LED & Xenon

Re: olieverbruik?!

Postby Rode Schicht » 15 Feb 2017 16:37

Hé Red Devil, fijn van je te horen. Ik ben vanmorgen na een doorwaakt nachtje meteen maar naar de hoofddealer in Aalst gereden. Daar heeft de chefmonteur me heel professioneel te woord gestaan en het probleem gerelativeerd. Per slot van rekening had de Rode Schicht maar een halve liter op 10.000 kilometer verbruikt en had ik niet gecheckt of de olie bij de vorige beurt tot het maximumstreepje gevuld was. Dat valt absoluut binnen de perken, zei de man.

"Oké," zei ik, "maar ik heb het wel nog nooit eerder meegemaakt met een Honda." "Wees gerust," zei hij, "een motor van Jazz-origine is best sterk. Wissel liever wat vaker de olie, bijvoorbeeld om de 10.000 km in plaats van om de 15.000, zoals de boordcomputer aangeeft. Dat moet je motor normaal gezien probleemloos halen. En wij doen er sowieso standaard 5W30 in, Honda Belgium geeft geen specifieke instructies over hybride olie. Het mindere benzineverbruik is eerder symbolisch, het wordt vooral zo gemarket. En een tikje dikkere olie gaat in een al iets oudere motor (96.000 km) minder snel verbranden. Hou het deze keer wel goed in de gaten. Als we probleemgevallen krijgen, dan zijn het meestal klanten die erg nonchalant zijn met hun onderhoudsintervallen. En het huidige verkeer stelt best hoge eisen aan een motor."

Tot zover de woorden van een ervaren, maar nog altijd enthousiast monteur. Wellicht krijgen Insightrijders zonder dat ze er erg in hebben dus wel vaker 5W30 in hun motor. Ik ga van één ding uit: de volsynthetische Shell die nu in de Rode Schicht zit, is van goeie kwaliteit. Wat de man wel aanried, toen ik hem vroeg naar interne vervuiling bij laagtoerige motoren, is een toevoegsel tegen koolstofafzetting in de benzine te gebruiken. Daar was hij een absoluut voorstander van, volgens hem is zo'n product van Wynn's of LiquiMoly ook de makkelijkste remedie. Dat ga ik beslist zo snel mogelijk in een autoshop halen. En dan maar hopen dat het goed afloopt. Beter voorkomen dan genezen - andere 2012 HIH's van dit forum die de 100k naderen, kunnen beter hun voordeel doen met dit verhaal.
Rode Schicht
 
Posts: 55
Joined: 06 Oct 2011 06:16
Location: Asse, België
Huidige auto: Honda Insight Elegance 2012 Milano red

Re: olieverbruik?!

Postby RedDevil » 15 Feb 2017 19:26

Tja, dikkere olie kan een voordeel zijn als de motor slijtgevoelig is.

Maar Honda blokken, en zeker het blok in de Insight dat normaliter niet zoveel toeren draait en ook geen klappen van een schakelbak krijgt, kunnen rustig 3 tot 5 ton wegzetten zonder noemenswaardige slijtage. Ik zie het nut dus niet zo.
Vooral niet van de 5 in 5W30 want dat betekent dat de olie veel dikker is als het koud is. Juist als het koud is wil je dat de olie goed vloeit om de warmte beter te verdelen. Dikke olie is dan een nadeel.
0W30 scheelt je al gauw een tank per beurt als je veel koude starts hebt.
Green Oil is nog dunner bij kou (lees minder dik, het is nog altijd veel dikker dan warme olie) en beslist aan te bevelen.

Je kan een additief gebruiken als je dat wilt, maar ook dat lijkt mij niet zo hard nodig.
Merkbenzine in Europe heeft normaal gesproken al additieven die koolafzetting tegen gaan, en ook het octaangehalte (95, hoog genoeg) helpt daarbij.
Aan de andere kant, als je het uitprobeert en hij gaat er fijner van rijden dan ben je blij dat je het gedaan hebt, en als je niks merkt dan is er geen ramp gebeurd.

Een halve liter per 10.000 km is inderdaad niet alarmerend. Het kan zelfs een luchtbel geweest zijn bij de vorige beurt, als bijv. het oliefilter is vervangen en nog niet vol olie zat bij afvullen. Dan heb je eigenlijk helemaal geen verbruik gehad!
Check de olie snel na een beurt, als je twijfelt.

Ik laat mijn olie elke 20.000 km vervangen. Die ziet er dan prima uit, geen ijzervijlsel, niet al te donker (donkerbruin doorzichtig tot 1 cm dik), normale viscositeit. De Green Oil kwam er ook zo uit, was iets dunner dan de andere samples, maar even dun als het restje uit de fles.
2011 HIH Elegance Image => Image over 148.585 km.
Image
User avatar
RedDevil
 
Posts: 622
Joined: 23 Oct 2012 20:49
Location: A2, A12, A27
Huidige auto: Honda Insight Hybrid Elegance met Accord toeter, grille block, Green Oil, Waxoyl, UltraGauge, LED & Xenon

Re: olieverbruik?!

Postby Rode Schicht » 16 Feb 2017 10:24

Je hebt gelijk, Red Devil, die dealers zien je natuurlijk liever dubbel zo vaak komen. Elke doorsmeerbeurt van 150 euro is kassa, de klant hoest het wel op. Ze checken ook alles wat je niet gevraagd hebt, zoals het ruitewisservloeistofniveau en zelfs of je lichten nog goed staan - doen ze dat in Nederland ook automatisch? Tja, zo kun je natuurlijk een vol werkuur legitimeren. Ik laat het minzaam gebeuren, er zijn al zo weinig Hondadealers in België en gewiekst zijn ondernemers toch, of ze nu klein zijn of groot.

Maar goed, dit was een beetje een noodgeval. Eerst checken hoe het zit met dat olieverbruik, dan kan ik de volgende keer altijd weer 0W20 vooruit bestellen. Ik zal het goed in de gaten houden deze keer. Nu staat het peil precies op maximum, de olie oogt mooi helder doorzichtig met een ietsje geelgroen erdoorheen en lijkt best dun - al is het nog geen naaimachineolie, wat vroeger in de SU-carburator van de Mini van mijn vader ging, dat was bijna water.

Ik vertrouw ook wel op de additieven die in benzine zitten. Ik tank altijd merkbenzine, meestal Q8 en Total, die laatste beweert heel erg clean te zijn. Maar ik heb me laten vertellen dat de benzine van verschillende merken soms van dezelfde raffinaderij komt. Het verschil zou hem zitten in de kan additieven die de chauffeur van de tankwagen in elke pomp kiepert. Daarbij vraag ik me twee dingen af: 1) of dit geen indianenverhaal is 2) maar stel dat het waar is, is elke tankwagenchauffeur even precies en raakt het additief ook voldoende gemengd? Ze zeggen weleens dat je beter bij een druk bezocht station kunt gaan tanken dan bij een eenzame pomp in the middle of nowhere, kortom, dat benzine ook "beperkt houdbaar" is. Geen idee of de consumentenbond al eens een test gedaan heeft, maar ik ga straks toch een flesje Wynn's halen.
Rode Schicht
 
Posts: 55
Joined: 06 Oct 2011 06:16
Location: Asse, België
Huidige auto: Honda Insight Elegance 2012 Milano red

Re: olieverbruik?!

Postby Jozef » 16 Feb 2017 15:10

Een halve liter op 10.000km?? Daar kunnen de berijders van een Audi van dromen.
Mijn vorige Audi verbruikte een halve liter op 1000km.
Ik mocht pas reclameren als het 1 op 1000 was.( heb hem toch maar weggedaan)
Jozef
 
Posts: 8
Joined: 15 Apr 2012 18:07
Huidige auto: Honda Insight Hybrid Elegance

Re: olieverbruik?!

Postby Rode Schicht » 19 Mar 2018 12:22

Even een update over het olieverbruik van de Rode Schicht, waar ik zo'n jaar geleden behoorlijk van geschrokken was. Zoals u zich zult herinneren gaat het over een HIH van 2012 die uitgerust is met zuigerveren met minder wrijving, zoals dat ook bij andere merken steeds meer het geval is. Op het internet kun je zien dat er vooral in de VS alarm werd geslagen over het hoge olieverbruik dat de motor door die nieuwe zuigerveren te verduren kreeg. Door de minder goede Amerikaanse benzine treedt er blijkbaar versneld koolafzetting in de motor op, zoals Red Devil in een post hierboven al beschreef.

Nu tank ik alleen bij Total en Q8 en toch had ook ik last van een vuile motor. Dat had ik eigenlijk al kunnen merken aan de olie, die vanaf kilometerstand 90.000 snel zo bruin als melkchocolade werd. Kwam dat door het zuinige rijden, waardoor de motor nooit de kans kreeg om roetafzettingen te verbranden? Of maakte ik te veel korte ritjes, waarbij de motor nooit echt warm kon draaien? Tja, volgens mijn Ultragauge komt hij echt wel op bedrijfstemperatuur (zo'n 83°C) en de HIH is gemaakt om niet veel meer dan 2000 toeren te draaien, dus hoe kwam mijn olie dan zo smerig? Zou het de 5W30 olie van Shell kunnen zijn die mijn (hoofd)dealer er de laatste twee keer in gekieperd had? Kan geen kwaad, beweerde de man. Green Oil hebben we niet meer, 0W20 doen we alleen nog in de Type R en de diesels. Maakt trouwens niks uit voor je verbruik. Honda België raadt 0W20 niet eens uitdrukkelijk aan.

Bij mijn laatste beurt in december vorig jaar (bij 108.750 km.) had mijn dealer ineens wel 0W20. Blijkbaar wil Honda voor zijn nieuwe driecilinder turbomotoren geen risico's nemen of zijn er ook van andere klanten klachten over olieverbruik gekomen. Wellicht heeft De 0W20 specificatie A5/B5 (de vroegere Green Oil) de nodige reinigende eigenschappen die je bij andere olie niet altijd hebt. Er zijn zo veel soorten, met voor elk automerk specifieke additieven. Nu doe ik al sinds vorig jaar bij elke tankbeurt een scheut Comma of Wynn's bij mijn benzine, wat meteen een veel alerter motor tot gevolg had. Ik klim ook al eens wat vaker in de toeren, wat de Schicht best leuk vindt. Het gevolg? De 0W20 die sinds december in de motor zit wordt wel donkergeel, maar blijft transparant. Tja, als mens moet je ook je cholesterol in de gaten houden en voldoende beweging nemen ;) .

Maar hoe zit het dan met het olieverbruik van de Schicht? Om het deze keer heel precies te monitoren heb ik gewacht tot de peilstok het minimum naderde. Gisteren begon zelfs het olieniveauverklikkerlichtje op de boordcomputer te branden (kilometerstand 112.780) en heb ik een liter Castrol Edge Professional 0W20 co-engineered by Honda bijgevuld. Ik had eerst geen idee hoeveel er tussen max en min in gaat, daar vind je niets over in het instructieboekje of op het internet. Maar het is dus wel degelijk een liter. Eén liter op 4000 kilometer, dat is een kwart liter op 1000 kilometer. Lijkt me schappelijk, al zeggen ze dat verse olie minder snel verbruikt dan aangelengde oudere olie, dus ik hou het zeker in de gaten. Zolang de Schicht even betrouwbaar blijft als tot nu toe het geval is, gun ik hem zijn borrel. Straks moeten er ook nieuwe bougies in, ik ben benieuwd of de oude sporen van het olieverbruik zullen dragen. Ik merk er in ieder geval niets van bij het rijden, het blokje spint als een schietspoel. Heeft iemand trouwens al enig verschil gemerkt met nieuwe bougies? En heeft iemand ze al DIY vervangen? Zonde dat je zo moeilijk bij de achterste vier kunt, want Honda vraagt dubbel zoveel voor originele onderdelen als voor identiek dezelfde NGK's in de autohandel...
Rode Schicht
 
Posts: 55
Joined: 06 Oct 2011 06:16
Location: Asse, België
Huidige auto: Honda Insight Elegance 2012 Milano red

Re: olieverbruik?!

Postby RedDevil » 20 Mar 2018 10:31

In de VS worden de zuigerveren en indien nodig motoren nu vervangen op basis van een nieuw servicedocument: TSB #16-101.
Dat gebeurt wanneer het oliegebruik groter is dan een 'quart' (van een gallon) per 1000 miles, oftewel ongeveer 1 liter op 1650 kilometer.
Be klanten krijgen dan typisch een leenauto mee tijdens de reparatie, zonder bijkomende kosten.

Doe geen toevoegingen aan de benzine. Ga naar de dealer, meld het probleem, meld het servicenummer (TSB #16-101) en maak duidelijk dat het olieverbruik te hoog is en groeit.
Als het nu nog niet over de grens zit, dan zal dat niet lang meer duren; in de VS treedt het op rond de 60.000 mijl; oftewel 100.000 km. Extreem zuinig rijden kan het probleem uitstellen maar niet voorkomen.
Hoe langer de reparatie wordt uitgesteld, hoe meer er moet worden vervangen; Honda bijt zichzelf in de staart als ze het niet meteen doen.
Laat de dealer het peil controleren en de kmstand noteren. Trap 'm daarna flink op zijn staart.
Ik hoop dat dit helpt. Sterkte!
2011 HIH Elegance Image => Image over 148.585 km.
Image
User avatar
RedDevil
 
Posts: 622
Joined: 23 Oct 2012 20:49
Location: A2, A12, A27
Huidige auto: Honda Insight Hybrid Elegance met Accord toeter, grille block, Green Oil, Waxoyl, UltraGauge, LED & Xenon

Re: olieverbruik?!

Postby Roy » 26 Mar 2018 09:10

Voor wat het waard is. Mijn Insight is in onderhoud bij een universele garage. Die gebruikt standaard 5W30 en gooit iets bij de benzine om de motor schoon te maken. Toen ik de auto nog niet zo lang had, was er die terugroepactie voor de bestuurdersairbag en omdat hij toen toch naar de Honda Dealer moest, heb ik gevraagd of ik de olie moest laten vervangen. Ze dachten niet dat dat nodig was, maar wilden dat uiteraard wel doen. Ik heb dat toen dus gedaan en het scheelde in het verbruik helemaal niks. Ik weet niet meer in welk jaargetijde dat was.

Inmiddels zijn we een paar jaar verder. De Insight verbruikt geen olie, krijgt dus altijd 5W30, maar ik heb deze winter wel moeite om het verbruik onder de 6/100 te krijgen. Het rijgedrag van vrouwlief helpt niet, maar als het minder koud is kom ik meestal rond de 5,5/100 uit. Het kleine motortje met harde wind (die er de laatste tijd vaak is) zal niet helpen, winterbanden ook niet, maar ik vind het wel een vrij groot verschil. Ik ga toch eens informeren of de garage geen dunnere olie heeft om te kijken of dat inderdaad helpt, maar ik denk dat dat pas iets zal maken als het weer een winter wordt als de afgelopen winter.
User avatar
Roy
 
Posts: 108
Joined: 17 Feb 2014 11:00
Huidige auto: Honda Insight Elegance

Re: olieverbruik?!

Postby RedDevil » 26 Mar 2018 09:30

De Insight is gemaakt voor 0W20. Green Oil is ongeveer 0W16, nog dunner dus; maar ook dat is geen probleem.
Het laatste cijfer geeft de viscositeit op temperatuur aan, het eerste bij kou; en aangezien koude olie extreem veel stroperiger is dan warme is het zaak om juist dat eerste cijfer omlaag te krijgen.
Alleen is zelfs dat relatief. Een 0W40 is bij kou nog steeds veel stroperiger dan een 5W20... maar wel dunner dan een 5W40 dus.

Ik heb er nou geen Green Oil meer in zitten helaas. De motor blijft nu langer op hoge toeren stationair draaien als het koud is.
Ik zal ruim voor de volgende beurt zelf op zoek gaan naar zo dun mogelijke olie; mogen ze die erin kieperen.
2011 HIH Elegance Image => Image over 148.585 km.
Image
User avatar
RedDevil
 
Posts: 622
Joined: 23 Oct 2012 20:49
Location: A2, A12, A27
Huidige auto: Honda Insight Hybrid Elegance met Accord toeter, grille block, Green Oil, Waxoyl, UltraGauge, LED & Xenon

Re: olieverbruik?!

Postby MvM » 08 Sep 2018 11:15

Heb mijn Insight uit 2009 nu bijna 2 jaar en heb er ruim 65000 km mee gereden.
Olieverbruik is gewoon 0.

Auto krijgt elk jaar 1 beurt bij mijn Honda garage waar ik al meer dan 10 jaar kom met de andere Honda.

Inmiddels heeft mijn vader zelf ook een 2e hands Insight gekocht en sinds twee maanden heeft mijn zelfs mijn vriendin er eentje.
Voor alle drie de Insights geldt gewoon, erg zuinig en géén olieverbruik voor zover bekend.
MvM
 
Posts: 25
Joined: 05 Nov 2016 21:59
Huidige auto: Honda Insight Hybrid

Re: olieverbruik?!

Postby herbergier » 23 Apr 2019 14:50

Hallo, ik ben nieuw hier. Ik rijd nu een jaar met een Insight uit 2013. En mijn Insight van na de facelift heeft ook een stevig olieverbruik.
Vrij snel na aanschaf (km-stand 142000) merkte in wat olieverbruik op en ben er daarna beter op gaan letten.
Ik zit nu op zo'n 1 liter op 4000 km en heb de indruk dat het olieverbruik oploopt.

Ik ga binnenkort maar eens naar de dealer om eens te "peilen" :P hoe zij over dit olieverbruik denken.
Het is mijn eerste Honda en had dit niet verwacht.
Is er iemand met een dermate hoog olieverbruik waarbij de dealer al actie heeft ondernomen op deze ontwerpfout aan de zuigerveren?
herbergier
 
Posts: 1
Joined: 17 Apr 2019 18:40
Huidige auto: Honda Insight Hybrid 2013

Re: olieverbruik?!

Postby Rode Schicht » 14 May 2019 12:32

Beste Herbergier, mijn ervaringen met Honda Europa hier in België zijn niet erg positief. Primo, telefonisch en via mail kom je bij een callcenter ver boven de Moerdijk terecht waar ze je terug verwijzen naar je dealer. En daar wassen ze hun handen in onschuld, ook als je het document over de terugroepactie in de USA laat zien. Ik ben bij drie dealers langs geweest, en ze zeggen alledrie: dikke pech met die zuigerveren, maar je kunt je motor beter niet open maken zolang je olieverbruik binnen de normen blijft (en dat is volgens het boekje 1 liter op 1000 km.) En als je überhaupt iets wil bereiken bij Honda, moet je je verzekeraar inschakelen - als je al verzekerd bent voor juridische bijstand bij administratieve zaken (was bij mij niet het geval). Of je kunt de consumentenbond proberen, maar die staat alleen sterk als er véél klachten zijn. Ik geloof dat VW-Audi bij een gelijkaardig probleem op die manier op de knieën gedwongen is, maar die paar luitjes die pech hebben met hun Insight staan volgens mij nergens tegenover de managers van Honda. Maak je geen illusies.

Al die stress, angst en woede waren het mij ook niet waard, vooral omdat de Rode Schicht verder probleemloos bleef lopen, op een wat ratelend geluid bij het accelereren na (meer daarover straks). Na wat opzoekingswerk heb ik een motorspoeling met een dubbele dosis Forté New Generation Motor Flush uitgevoerd in de hoop de in carbon vastgekoekte zuigerveren los te weken. Hoe gaat dat in zijn werk? Als je olie het minimumpeil nadert, ga je voor de oliebeurt met twee blikjes van het spul erin een uurtje rijden. Dan komt er héél wat vuiligheid uit het carter gelopen. Daarna heb ik laten vullen met nieuwe 5W30 C3, dat is wat dikkere olie die beter bestand zou zijn tegen verzwaveling. Zo had ik tenminste begrepen van een hele behulpzame man uit de oliesector uit de buurt van Groningen nota bene, je komt soms aardige mensen tegen op het internet. Ik had immers ook de bougies laten vervangen bij kilometerstand 120.000 (door een handige jonge monteur met fijne vingers die niet eens het plastic paneel boven de motor hoefde te demonteren om bij de achterste bougies te kunnen). De oude kaarsen zagen er wel nog behoorlijk uit, licht grijs-bruin van kleur, alleen op die van cilinder 2 zat wat meer bloemkoolachtige aanslag. Was cilinder 2 de dader? Hoe dan ook, die C3-olie levert mij nihil extra benzineverbruik op, dus mis ik de dunnere A5B5 allesbehalve (is meer longlife, smeert minder goed).

Het metaal in de motor staat na deze behandeling behoorlijk blank, daarom heb ik een extra bescherming gegeven met Forté Top End Treatment plus een blikje Fuel System Cleaner in de benzine, om de kleppen te verwennen. Wat was het resultaat? Ik ben nu zo'n 10.000 km verder en het olieverbruik is er nog altijd, maar het blijft min of meer stabiel - een litertje op zo'n 3000 km intussen, wat meer als de olie veroudert, weer wat minder als je verse olie bijvult. Ik heb wel de indruk dat de Castrol Edge 5W30 C3 die ik gebruik van betere kwaliteit is dan het synthetische goedje wat bij de dealer uit het vat komt. Maar goed, blijft die olie nu langer schoon, is de volgende vraag. Nee dus, ook na de motorspoeling wordt ze vrij snel weer bruin, al blijft ze een zekere graad van doorzichtigheid behouden. Plus na een poos kreeg ik weer de indruk dat de motor inhield en lichtjes ratelde bij het accelereren. Ik dacht eerst aan de distributieketting, maar toen ik een blikje Wynn's Fuel petrol treatment bij de benzine kieperde, snorde de motor weer alert en tevreden. Conclusie: was het dan gepingel wat ik gehoord had en zijn blijkbaar ook de kleppen van de HIH 2012 gevoelig voor koolafzetting, zelfs met merkbenzine? Is dit motorje eigenlijk nog wel happy met de huidige E10 benzine (octaan 95)? Kortom, sindsdien rijdt de Rode Schicht op E5 (octaangehalte 98) van een betere groene pomp mét een half blikje Wynn's petrol treatment per tank erbij. Met die cocktail heeft hij zelfs nog geen schijn van een blauwe pluim achter zich hangen.

Wat een gedoe, zul je zeggen, voor iets waar Honda en de strengere CO2-normen voor verantwoordelijk zijn. Ik zei het al, dit gevecht win je toch niet, dus heb ik een andere oplossing gezocht. Ik wil iedereen nog een interessante webpagina van Forté over LSPI meegeven: https://gallery.mailchimp.com/155ab162b2a2bc64eadfc827d/files/f566e1f5-d604-4779-a804-630148715cee/AMT_Forte_Whitepaper_LSPI.pdf "Low speed pre ignition" is een fenomeen dat zich voordoet bij laagtoerige moderne motoren die onder zware omstandigheden moeten functioneren, zoals fileverkeer. Die komen heel courant voor hier in de omgeving van Brussel, de HIH zal vast niet alleen van dit soort gepingel last hebben. Hoe dan ook, ik heb een vast voornemen opgevat: de Rode Schicht zal mijn laatste fossiele auto zijn. Afgelopen met olie en benzine wat mij betreft, weg met die achterhaalde techniek, de olielobby en die stinkende uitlaatgassen. Ik weet het, rijbereik en laadpalen kunnen ook voor ellende zorgen, maar in deze nijpende tijden moeten we ons blikveld sowieso verruimen.
Rode Schicht
 
Posts: 55
Joined: 06 Oct 2011 06:16
Location: Asse, België
Huidige auto: Honda Insight Elegance 2012 Milano red


Return to Insight Hybrid - Techniek en onderhoud

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest