H11 LED dimlicht

Vragen, informatie èn discussie over de techniek en het onderhoud van de Insight Hybrid.

Re: H11 LED dimlicht

Postby RedDevil » 06 Jan 2019 20:25

Ik heb bericht gekregen van LightInTheBox dat ze het pakje met mijn lampen niet meer kunnen volgen en waarschuwen dat ik moet reageren als het niet binnen een maand aankomt.
Ik maak me geen zorgen want precies hetzelfde gebeurde met de achteruitrijcamera, en die is duidelijk wel aangekomen.
De geplande aankomstdatum voor mijn lampen weet ik nu wel: 18 januari. We zullen zien.

8 januari:
Post.nl deed een brief in de bus dat de lampen sinds 5 januari klaar liggen op een ophaalpunt.
Bij het ophaalpunt weten ze van niks, maar "we krijgen al 3 werkdagen lang helemaal niets binnen van post.nl"...
2011 HIH Elegance Image => Image over 138.983 km.
Image
RedDevil

Huidige auto: Honda Insight Hybrid Elegance met Accord toeter, grille block, Green Oil, Waxoyl, UltraGauge, LED & Xenon

Postby RedDevil » 10 Jan 2019 12:06

Ze zijn binnen!
Tante Possenel heeft 4 dagen na dagtekening het pakketje ingeleverd bij het afhaalpunt (het is nooit aan de deur aangeboden, we kregen een kaartje in de bus terwijl we thuis waren...)
Maar dit is 'm:

Image

Keurig verpakt in een stevige doos met deksel, hardschuim met uitsparing en afdekking aan weerszijde, duidelijke handleiding en folietjes voor wie liever felgeel of lichtjes blauw getint licht wil.

Image

Ook de LEDs zelf zien er degelijk en zorgvuldig geconstrueerd uit.
De koelvinnen zijn heel bijzonder gerangschikt (ik heb 1 van beide expres vanaf de staart op de foto gezet, zodat je die goed kan zien).
Het metaal is sterk warmte geleidend; het voelt heel even normaal aan, maar snel steeds kouder omdat het de warmte uit mijn vingertoppen razendsnel afvoert en af blijft voeren!

Meteen door naar het werk dus nog geen kans gehad ze te testen.

Wordt vervolgd!
Last edited by RedDevil on 10 Jan 2019 22:01, edited 3 times in total.
Image
RedDevil

Huidige auto: Honda Insight Hybrid Elegance met Accord toeter, grille block, Green Oil, Waxoyl, UltraGauge, LED & Xenon

Helaas...

Postby RedDevil » 10 Jan 2019 21:11

Getest!

Eerst met de amperemeter aan een 12V blokje. 1,35 Ampere. Hm, da's amper 16 Watt. En het is best wel aardig wat licht, maar ik sla niet steil achterover.
De kleur is strak wit, misschien een hele kleine hint van blauw erin. Het dopje kan je losschroeven, dan kan het glazen hulsje eraf en kan er een kleurfilter in. Maar deze kleur is beslist acceptabel. En zo'n filter gaat 'm niet feller maken.

Dan maar even in de koplamp gehangen.
De Xenonlamp moest nog even op gang komen, maar na 10 seconden is die al feller dan de LED. En na een minuut is het geen vergelijk meer. Xenon is minstens 3 keer zo fel.
De begrenzing is wel goed en de spreiding en diepte netjes... vergeleken met een halogeenlamp. De Xenonlamp wint het met gemak.
Dit setje leek wel op die van mijn zwager, maar is dus bij lange na niet zo fel. Mag ook wel voor het prijsverschil...

Na een paar minuten branden is de voet lauwwarm. Vrij snel nadat ie uit is is ie weer koud. De koeling zal geen probleem zijn, hij zal niet stuk gaan van de hitte.

Dus: Leuk reservesetje mistlampen. Jammer maar helaas. Gelukkig waren ze niet duur.
Maar er is dus nog geen setje LEDs dat voor heel weinig geld veel beter is dan halogeen.
Image
RedDevil

Postby Jozef » 11 Jan 2019 15:16

Jammer,dan moeten we nog even wachten met bestellen.Bedankt voor de het delen van je ervaringen.
Jozef

Huidige auto: Honda Insight Hybrid Elegance

Postby RedDevil » 12 Jan 2019 09:37

Voor de prijs was het een wonder geweest als het wel bij benadering zo fel als een Xenonlamp zou zijn... Het was te mooi om waar te zijn.
Er zijn duurdere LEDs die wel erg krachtig schijnen te zijn, maar het blijft afwachten.

Nog een paar dingen die me opvielen:
De ring waarmee de lamp in het lamphuis wordt gemonteerd is demontabel en vastgezet met een schroefje.
De lamp zelf is daardoor min of meer universeel en zou met een ander type ring voor andere formaten geschikt gemaakt kunnen worden. Het is ook mogelijk om de stand van de LEDs aan te passen om het patroon te beïnvloeden (zoals de pijltjes op de doos ook aangeven).
Ik had de indruk dat deze meegaf en de lamp ronddraaide binnen de ring... Ik kreeg 'm in eerste instantie niet goed gemonteerd. Misschien had ik het schroefje aan moeten draaien.

Ook de voet lijkt demontabel. Ik zie het nut daarvan niet zo, maar het brengt wel een punt naar voren: deze lampen zijn min of meer modulair gebouwd, dit koelelement kan dus op meerdere typen en kwaliteiten LEDs worden toegepast. Zoals op de dure felle LEDs van mijn zwager en deze goedkope set.

Met alleen naar het koelelement kijken heb je dus geen garantie qua kwaliteit, behalve dan dat als het ondermaats is (qua formaat) de lamp zijn hitte niet kwijt zou kunnen en je dus zeker weet dat ie dan niet fel kan zijn.
Deze kan zijn hitte prima kwijt, hij kan het alleen niet produceren...
Image
RedDevil

Postby RedDevil » 08 Feb 2019 15:28

Een van mijn goedkope LEDs knipperde vanmorgen toen ik op mijn werk aankwam... daarna bleef hij weer constant branden, net zo fel als de andere.
Toch, dit is wellicht het begin van het einde. Maar ik heb dat andere setje nog.
Image
RedDevil

Postby RedDevil » 11 Feb 2019 16:12

Dacht ik dat het de LED was, blijkt het nu mijn rechter Xenon koplamp te zijn...
Die knipperde vanmorgen even flink en ging toen uit. Nieuwe lamp erin en klaar, gelukkig had ik er nog 1. Maar dit is dus al de 2e kapotte Xenon lamp in 6 jaar.
Ze zouden 6000 tot 8000 branduren hebben. Deze schat ik op hooguit 2500.

Ik heb de LED niet meer zien knipperen. Wel de LEDjes in de stadslichten en mijn Xenonlamp dus, maar niet de mistlichten. Zou het dan toch iets eenmaligs zijn geweest, of helemaal niet?
Image
RedDevil

Previous

Return to Insight Hybrid - Techniek en onderhoud