Knipperend achterlicht

Vragen, informatie èn discussie over de techniek en het onderhoud van de Insight Hybrid.

Knipperend achterlicht

Postby Roy » 01 Oct 2018 07:38

Nog niet de tijd gehad om naar te kijken, maar gisterenavond toen we thuis kwamen, zagen we dat het linker achterlicht niet goed functioneert. Van het 'driehoekje' branden de onderste lampjes gewoon, die aan de 'zijkant' doen niks en die aan de 'bovenkant' knipperen af en toe. Zijn er drie delen die los van elkaar kapot kunnen gaan? Het lijkt er op dat er een stekkertje los zit of zo.
Kan ik makkelijk zelf bij de achterlichten? Gewoon die bout in de achterklep losdraaien en dan heb ik de hele unit in mijn hand?
Roy

Huidige auto: Honda Insight Elegance

Re: Knipperend achterlicht

Postby Roy » 02 Oct 2018 09:10

Ik heb hem er gisteren uit gehad. Het remlicht is gewoon een bolletje die er uit kan, maar van de andere lampen zie ik helemaal niet hoe ze er uit moeten. Ik begin een beetje te vrezen dat de hele lampen vervangen moet worden....?
Roy

Postby RedDevil » 02 Oct 2018 09:48

Er is een topic over de achterlichten op InsightCentral.net waar je mogelijk wat aan hebt:
https://www.insightcentral.net/forums/troubleshooting-problems/23031-rear-tail-light-leds-not-working.html
Met name de laatste paar posts van user Robertas, die zelf nieuwe LEDjes heeft besteld en geplaatst...
2011 HIH Elegance Image => Image over 131.484 km.
Image
RedDevil

Huidige auto: Honda Insight Hybrid Elegance met Accord toeter, grille block, Green Oil, Waxoyl, UltraGauge, LED & Xenon

Postby Roy » 02 Oct 2018 11:26

Daar was ik al bang voor. De hele handel vervangen of zelf knutselen. Wel informatief trouwens. Het beschreven probleem (deel niet werkend, deels knipperend) is trouwens precies dat van mij.

Bedankt voor de tip.
Roy

Postby Roy » 03 Oct 2018 15:36

Mijn eigen universele garage kan ze niet bestellen. Bij de Honda kosten ze € 270,- per stuk. Ik was wat op het internet aan het zoeken en er zijn twee B-merken (vermoed ik) waarbij het voor minder kan: Abakus, € 170,- per stuk maar voor ruim € 130,- vind je ze ook wel) en Van Wezel, € 150,- per stuk, maar voor € 120,- vind je ze ook. Het nadeel aan de B-merken, verschillende webshops verkopen ze, maar dat wil niet zeggen dat ze op voorraad zijn. Ik heb uiteindelijk voor € 270,- twee Abakus units besteld. Toch een hoop geld voor een paar led-lampjes die kapot gaan. Ik hoop dat ze snel binnen komen, want ik rij niet zo graag met een knipperend achterlicht.

Ben ik trouwens de eerste Insight rijder op dit forum die dit heeft? Je zou inderdaad zeggen dat led-lampjes een autoleven mee gaan, maar twee units tegelijk kapot op een auto van 7 jaar is wel erg toevallig.
[edit] Nee dus. Het komt blijkbaar niet vaak voor en ik heb er twee... [/edit]
Roy

Postby Jozef » 04 Oct 2018 16:45

Mijn linker achterlicht-unit is 2x vervangen.De eerste keer onder garantie de tweede keer zelf een aangeschaft(150euro) en ingebouwd.De oorzaak heb ik niet kunnen vinden.
Jozef

Huidige auto: Honda Insight Hybrid Elegance

Postby Roy » 05 Oct 2018 07:53

Ik ga die oude toch eens uit elkaar halen om te kijken of het niet gewoon slechte contactpunten zijn of iets sufs. Maar eerst die nieuwe maar eens binnen krijgen.
Roy

Postby RedDevil » 05 Oct 2018 07:56

Alle soldeerpunten aantippen kan nooit kwaad. Veel succes.
Image
RedDevil

Huidige auto: Honda Insight Hybrid Elegance met Accord toeter, grille block, Green Oil, Waxoyl, UltraGauge, LED & Xenon

Postby Roy » 17 Oct 2018 07:44

Nou, ze zitten er op. Ik had via een Nederlandse webshop twee lampen besteld die op voorraad waren in de veronderstelling dat ik ze dan snel zou hebben. De lampen kostten een kleine € 135,- per stuk. Dat snel viel nogal tegen, want de lampen bleken vanuit Duitsland te worden verstuurd, dus dat duurde een week. Een mega-doos werd bij de buren drie deuren verderop afgeleverd. Ik had al gekeken of ik ze niet zelf zou kunnen verwisselen, maar de aansluiting / stekker zit goed verstopt. Links in de kofferbak zit een klepje waar onder andere het kofferbaklampje in zit, maar natuurlijk niet de stekker voor de achterlichten. Nee, daarvoor moest veel meer binnenbekleding worden verwijderd en dat lukte me natuurlijk niet. Dat is te zeggen, het moest zo lomp dat ik bang was iets kapot te trekken. Ik heb het dus maar aan mijn garage overgelaten en (bij 26º) ook maar meteen de winterbanden er op laten leggen.

De oude lampen liggen thuis. Als ik een keer tijd en zin heb, zal ik die eens open maken om te zien of het met wat soldeer te repareren is.
Roy

Postby RedDevil » 17 Oct 2018 12:59

Het glas van mijn rechter achterlicht is stuk aan de onderkant (een keer teveel 'the bump' gedanst...) Kan ik de oude van jou overnemen?
Image
RedDevil

Return to Insight Hybrid - Techniek en onderhoud