Off Grid Charger Insight 2 gen.

Vragen, informatie èn discussie over de techniek en het onderhoud van de Insight Hybrid.

Off Grid Charger Insight 2 gen.

Postby Hoofdnoorman » 20 Apr 2018 20:53

Zoals ik al in het voorsteltopic beloofd heb, hier de bijzonderheden van de lader/balancer voor de Honda Insight 2.

Ondertussen zijn de meningen over het nut ervan verdeeld. Ik houd mij even vast aan het aanwezig zijn van diverse (soortgelijke ) systemen in Amerika. Immers daar wordt hoog opgegeven over de Prolong en Max Volt lader. Schijnbaar doet de Insight het ook in Rusland erg goed, want ook daar kwam ik een soortgelijke lader tegen.
Waar het op zit, is de prijs van dat alles. Ze lopen uiteen van 300 tot 500 dollar.
De Insight gen2 lader van Prolong is ook bij de Hybrideshop in Nederland leverbaar. Daar kost hij € 630,-.

Maar goed, ondanks verschillende inzichten over net nut, heb ik toch maar besloten om zelf een lader /balancer te maken.

Image

Alles is erg eenvoudig gehouden en met in de achtergrond de gedachte dat ik de onderdelen later ergens anders voor kan gebruiken.

Kort over de werking:
Als laadstroom heb ik op advies van diverse partijen ongeveer 0,35 A genomen. Dit is genoeg om de accu netjes vol te krijgen. Aan het eind van de rit zal hij gebalanceerd worden. Dit gebeurt al bij ongeveer 118 Volt spanning. Na een aantal uren zullen de cellen dan weer keurig optimaal zijn.
Voor de voeding een eenvoudige 8,5 amp 12 volt transformator. Hiervan gaat het een deel naar een StepUp. Deze maakt een keurige 120 Volt gelijkstroomspanning die constant is. Ook de stroom is vast ingesteld op 0,35 A. Dus een CV-CC StepUp.
Om de cellen te koelen heb ik een computerventilator uit de behuizing genomen. De ventilator heb ik in het gewone ventilatorhuis voor de vin gemonteerd. De airflow is keurig en gelijkmatig en goed genoeg om eventuele warmteontwikkeling die optreedt bij de betreffende laadstroom op te vangen.
Verder een Volt Ampèremeter.
Het geheel ingebouwd in een behuizing en een 4 polige stekker met snoer naar de auto.

Hier onder nu een samenstel van foto’s hoe de fan in de originele koeler is ingebouwd. Als eerste heb ik het gedaan omdat de elektronicakennis mij net een beetje tekort schoot om de aangegeven bouwwijze op het Amerikaanse forum toe te passen. Als tweede vond ik het beslist niet noodzakelijk om het op die manier te doen en wilde beslist niet ingrijpen op de originele auto elektronica.

Image

Om eventuele misverstanden te vermijden, de originele fan zit dus nog steeds op zijn plaats!

Ik heb mijn Insight 5 maanden niet gebruikt. De lader heb ik aan een GSM schakelaar gehangen en heb regelmatig de accu weer volgeladen terwijl ik aan het overwinteren in Spanje was.
Bij terugkomst, enige weken geleden, was de accu in prima staat. Wat mij verder opviel was dat de wijzer bij Assist nu helemaal naar boven in de hoek schiet als ik snel probeer op te trekken. Ook gaat hij veel verder naar de groene kant om aan te geven dat hij aan het laden is. Ik heb geen grote afstanden meer gereden dus van het verbruik kan ik nog niets zeggen.

Nogmaals, ondanks of het nodig is geweest om de accu op spanning te houden, zijn de meningen wel redelijk stabiel als het gaat om het, af en toe, balanceren. Hier gaat hij dan ook voor gebruikt worden. Vijf maanden stilstand is erg lang. Ik ben vrijwel zeker dat het af en toe opladen ondertussen beter is dan helemaal niets te doen en na het starten de accu met volle laadstroom in enige minuten vol te jassen bij 300 rpm.

http://www.insightcentral.net/forums/mo ... arger.html

Image
Vriendelijke groet,
Rudy
Hoofdnoorman

Huidige auto: Honda Insight Hybrid

Re: Off Grid Charger Insight 2 gen.

Postby RedDevil » 24 Apr 2018 08:30

Ziet er keurig uit allemaal!
2011 HIH Elegance Image => Image over 131.484 km.
Image
RedDevil

Huidige auto: Honda Insight Hybrid Elegance met Accord toeter, grille block, Green Oil, Waxoyl, UltraGauge, LED & Xenon

Return to Insight Hybrid - Techniek en onderhoud