auto remt niet uit zichzelf af bij gas los

Eigen ervaringen met het rijden, autotests en het verbruik van de Insight Hybrid.

auto remt niet uit zichzelf af bij gas los

Postby micste » 03 Mar 2018 20:16

Ik heb sinds half december in het bezit van een Honda Insight uit 2012 met 128000 km op de teller.
Ik merk dat de auto bij het wegrijden de eerste kilometers bij lage snelheid niet uit zichzelf afremt wanneer ik het gas los laat.
Ik kan dan een heel stuk bijvoorbeeld 30km/pu rijden zonder het gaspedaal in te drukken. Op de boordcomputer blijft er ook een pijltje van het benzinepistool naar de motor gaan.Pas wanneer ik het rempedaal indruk wordt dit opgeheven. Eerst dacht ik nog dat er misschien iets mis was met de cruise control maar ten eerste werkt deze niet bij deze lage snelheden en ten tweede doet hij het ook als ik de cruise control helemaal uit zet. Nadat ik een aantal kilometers gereden heb verdwijnt dit probleem ook weer en remt hij wel normaal af bij gas los.. Wie weet wat er aan de hand kan zijn?
micste

Huidige auto: Honda Civic Hybrid / Honda Insight Hybrid

Re: auto remt niet uit zichzelf af bij gas los

Postby RedDevil » 04 Mar 2018 11:40

Welkom!

Dit gedrag klopt, zolang het koelwater kouder is dan 46 graden volgt de Insight het koudloopgedrag, bedoeld om de motor zo snel mogelijk op temperatuur te krijgen.
AutoStop werkt dan niet en de motor zal zelfs tijdens afremmen benzine blijven gebruiken. De hybride accu wordt daardoor extra opgeladen.
Bij 46 graden (precies) schakelt hij dus over op normaal gedrag en als je het gaspedaal niet indrukt zal hij van dat moment ineens snelheid verminderen.
Even later, bij 53 graden, gaat het blauwe lampje uit, maar dat is dus al nadat de Insight over is gegaan op het normale gedrag.

De cruise control doet niks onder de 42 km/u, of die nu ingeschakeld is of niet.
Waarschijnlijk een veiligheidskwestie zodat je niet verrast wordt zoalswanneer hij bij lage snelheid en gas los ineens door zou blijven gaan.
2011 HIH Elegance Image => Image over 131.484 km.
Image
RedDevil

Huidige auto: Honda Insight Hybrid Elegance met Accord toeter, grille block, Green Oil, Waxoyl, UltraGauge, LED & Xenon

Re: auto remt niet uit zichzelf af bij gas los

Postby micste » 04 Mar 2018 12:32

Dank voor het snelle antwoord! Ik kon er zelf niks over vinden maar ben nu gerust gesteld!
micste

Huidige auto: Honda Civic Hybrid / Honda Insight Hybrid

Return to Insight Hybrid - Verbruik en (rij)ervaringen