Blauw scherm bij afremmen - waarom??

Eigen ervaringen met het rijden, autotests en het verbruik van de Insight Hybrid.

Blauw scherm bij afremmen - waarom??

Postby MvM » 07 Nov 2016 22:51

Heb nu een paar dagen een Insight uit 2009 in mijn bezit.
Die bevalt vooralsnog prima.
Heb ook de handleiding (voor een deel dan) doorgelezen, en dan met name het stuk over het van van kleur verschieten van het dashboard als indicator voor je verbruik.

Echter, wat ik niet snap is het volgende.
Je bent aan het rijden en je moet afremmen voor een verkeerslicht of rotonde. Je remt flink af en ik zie de assistmeter naar beneden duiken om aan te geven dat de accu word opgeladen.
Maar tóch schiet de dashkleur naar blauw, dus ik zou niet zuinig rijden. Terwijl ik 'gewoon' aan het remmen ben.

Waarom is dit???
MvM

Huidige auto: Honda Insight Hybrid

Re: Blauw scherm bij afremmen - waarom??

Postby MyHCH » 08 Nov 2016 07:57

Er zijn 2 soorten van remmen:
- regeneratief remmen (hierbij wordt energie teruggewonnen en in de accu opgeslagen)
- normaal remmen (remblokken tegen de remschijven, er ontstaat warmte)

Regeneratief remmen kan maar heel beperkt, omdat je gebonden bent aan de elektromotor (= generator op dat moment) die maximaal ongeveer 12 kW kan omzetten. Dat is niet zoveel. Rem je harder dan dat, dan springen de normale remmen bij en gaat energie verloren. Je kan aan het rempedaal aanvoelen vanaf welk punt de normale remmen aangrijpen, maar dat vereist enige oefening en oplettendheid.
Kort samengevat: trap je het rempedaal een klein beetje in, dan heb je alleen regeneratief remmen, rem je harder dan heb je ze samen. Als de accu helemaal vol is, kun je alleen de normale remmen gebruiken. De kleur speelt in op de overgang tussen regeneratief en normaal.

Overigens is uitrollen nog beter dan generatief remmen!

Succes ermee en veel plezier!
2017 Jazz:Image > 63.000 km
2014 Civic:Image over 104.094 km
2010 Jazz:Image over 102.170 km
2007 HCH: Image over 83.077 km
MyHCH
Moderator

Huidige auto: Honda Jazz 1.3 CVT comfort

Return to Insight Hybrid - Verbruik en (rij)ervaringen