Hekel aan de herfst?

Eigen ervaringen met het rijden, autotests en het verbruik van de Insight Hybrid.

Hekel aan de herfst?

Postby Roy » 23 Dec 2014 13:44

Het wordt weer kouder en dat merk ik erg aan mijn Insight. Als ik start en weg rijd gaat eerst de IMA een tijdje laden. Het gemiddelde verbruik schiet dan meteen een paar tienden omhoog. Sowieso is het verbruik beduidend hoger nu. Waar ik normaal op een gemiddelde van 5.5/100 zit (en al vrij snel), zit ik nu meer op 6.3/100 de eerste paar honderd kilometer. Met moeite kom ik onder de 6.0/100. Heeft mijn auto een hekel aan de herfst? Dat belooft nog wat voor de winter. Hij staat altijd buiten, dus ik geloof wel dat dat scheelt en de verkoper heeft er 5W40 ingegooid dus dat laat ik vervangen bij de eerste beurt, maar het verschil in verbruik vind ik toch behoorlijk hoog. Met de wind van de laatste tijd kan hij ook al niet lachen. Flink verhoogd verbruik en de cruise control is een ramp als de eco-knop aan staat; hij komt soms 6 km/u onder de ingestelde snelheid.

Verder een tevreden rijder hoor, maar hebben jullie Honda's ook een hekel aan de herfst?
Roy

Huidige auto: Honda Insight Elegance

Re: Hekel aan de herfst?

Postby hybridmarc » 23 Dec 2014 15:43

Hallo Roy,

Ja, ook mijn Insight gebruikt meer brandstof in de koude periode. In de warmere perioden haal ik 1 op 21/22, bij temperaturen onder de 10 gaden ben ik blij als ik 1 op 20 haal. En de wind van de laatste dagen helpt dan ook niet mee. Vooral op korte stukken wordt het merkbaar. Het uitschakelen van de "eco" stand zorgt voor een betere handhaving van de snelheid bij het gebruik van de cruisecontrol. Ik rijd sinds enige tijd zonder "eco", het brandstof verbruik is hierdoor niet toegenomen. Moet hierbij wel melden dat ik een voorzichtig rechter voetje heb :) .

Succes, fijne feestdagen iedereen.
Marc.
hybridmarc

Huidige auto: Honda insight elegance 2009 urban titanium

Postby RedDevil » 23 Dec 2014 19:56

Ik merk vrij weinig van de kou eerlijk gezegd, deels omdat het helemaal niet zo koud is (12°C zei ie vanochtend) en wellicht ook vanwege die Green oil die ik erin heb.
's Zomers kon ik het verschil niet merken, maar nu het kouder is (ook toen het vroor 's ochtends) viel het verbruik me inderdaad mee; het stijgt minder dan voorheen.
Als je olie toch binnenkort vervangen moet kan je het beter nu doen dan in de lente...

Zie ook Olie soort 0w20 of 5w40

En prettige feestdagen allemaal :)
2011 HIH Elegance Image => Image over 131.484 km.
Image
RedDevil

Huidige auto: Honda Insight Hybrid Elegance met Accord toeter, grille block, Green Oil, Waxoyl, UltraGauge, LED & Xenon

Postby Roy » 26 Dec 2014 10:31

Ik heb er een kleine 10.000 mee gereden sinds we 'm hebben gekocht, dus een beurt hoeft hij voorlopig niet. Er liggen ook winterbanden op, dus ik had bedacht om in de lente (dan zitten we toch richting de 20.000) de Insight een keer naar de Honda garage te brengen (ook voor de eventuele update). Tot die tijd maar met een hoger verbruik denk ik.
Roy

Huidige auto: Honda Insight Elegance

Postby RedDevil » 26 Dec 2014 15:55

Tja, ik denk niet dat het zelfs maar één tank scheelt in 10.000 km.
Het maakt misschien 20 tot 50 milliliter benzine per koude start uit voor zover ik kan zien, al vergelijk ik mijn Green Oil dan met 5W30.
(ik zet bij elke koude start mijn B teller op 0 zodat ik kan zien hoe mijn verbruik in de eerste kilometers zich ontwikkelt... Het is mijn hobby ;))
2011 HIH Elegance Image => Image over 131.484 km.
Image
RedDevil

Huidige auto: Honda Insight Hybrid Elegance met Accord toeter, grille block, Green Oil, Waxoyl, UltraGauge, LED & Xenon

Postby Marcel34 » 29 Dec 2014 14:46

RedDevil wrote:ik zet bij elke koude start mijn B teller op 0 zodat ik kan zien hoe mijn verbruik in de eerste kilometers zich ontwikkelt... Het is mijn hobby ;)

Heel herkenbaar! :P
Marcel34

Huidige auto: Honda Insight Hybrid Elegance

Return to Insight Hybrid - Verbruik en (rij)ervaringen