scan- of ultra gauge?

Eigen ervaringen met het rijden, autotests en het verbruik van de Insight Hybrid.

scan- of ultra gauge?

Postby Rode Schicht » 04 Dec 2014 10:03

Met 0° buitentemperatuur werken climatubes op de grille erg goed. Maar ook bij hogere temperaturen, heb ik ondervonden. Om de motortemperatuur in de gaten te houden, zou ik een Ultragauge of Scangauge willen aanschaffen. De Ultragauge is goedkoper en lijkt completer, maar kent het fenomeen start/stop niet. Dat is een belangrijk minpunt. Scangauge heeft ook een light versie, de E, misschien is dat een goeie tussenoplossing. Wie kan mij advies geven? En gaat het aansluiten op de HIH probleemloos?
Rode Schicht

Huidige auto: Honda Insight Elegance 2012 Milano red

Re: scan- of ultra gauge?

Postby RedDevil » 04 Dec 2014 10:36

Hallo Rode Schicht,

Hoezo, kent de UltraGauge het fenomeen start/stop niet? Waar merk je dat dan aan?
Hij gaat niet uit bij de AutoStop ook niet als die langer dan een minuut duurt. Alleen als je het contact uitzet. Dat lijkt me precies wat je wilt.

Ik heb een UltraGauge (zie dit topic) en ben er tevreden mee, al is de bediening niet erg handig vanwege de knopjes aan de achterkant. Wat prachtig op te lossen is door 'm enigszins flexibel te monteren voor een achterplaat, zodat je door tegen de rand te drukken de knopjes indrukt :)

Een ander nadeel van de UltraGauge is de beperkte hittebestendigheid. Boven de 60 graden wordt het scherm bleek, dat trekt weer weg als ie afkoelt.
Boven de 70 graden schijnt hij permanent beschadigd te kunnen raken, en in de volle zomerzon op het dashboard haal je dat makkelijk.
Verder vond ik het lastig een goede plek te vinden.
De ScanGauge is minder hoog, dat geeft meer opties.

Bij Ecomodder.com kan je een heleboel vergelijkende info vinden over beide gauges.

Het aansluiten is simpel: onder het dashboard, pal naast de middenconsole aan bestuurderszijde, zit de OBD2 poort. Daar plug je 'm in; klaar. En dan een uur lang alles instellen :)

Ik negeer de verbruiksstatistieken want ik kreeg het automatisch detecteren van een tankbeurt niet goed. Terwijl de Insight dat zelf prima kan (zie de optie Reset Trip A at Fuelup, of zoiets).
Het is ook handig om de lijst met standaard alarminstellingen door te spitten en alles uit te zetten wat je niet wilt. Vooral de waarschuwing voor een bijna lege tank; dat doet de Insight al. De UG maakt er dus een potje van en ging irritant doen terwijl ik een bijna volle tank had...!

Ik kijk vooral naar het instant gebruik, temperatuur van de inlaat en van de koelvloeistof en het voltage van de 12V batterij.
2011 HIH Elegance Image => Image over 120.757 km.
Image
RedDevil

Huidige auto: Honda Insight Hybrid Elegance met Accord toeter, grille block, Green Oil, Waxoyl, UltraGauge, LED & Xenon

Postby Rode Schicht » 05 Dec 2014 11:56

Bedankt, Red Devil. Ik was in de war met die Turbogauge. Ik zal de vergelijking op ecomodder eens rustig bestuderen. Maar als de Ultragauge een betrouwbaar instrument is, dan rust ik de Rode Schicht uit met deze. Wordt vervolgd.
Rode Schicht

Postby Rode Schicht » 22 Dec 2014 08:47

De Ultra-Gauge zit erin. Wordt heel erg basic opgestuurd. Er zit niet eens een stukje klittenband bij ;) maar het ding werkt wel meteen. Met een stuk van de handleiding uitgeprint (in totaal 70 bladzijden!) ben ik aan de slag gegaan en heb ik vrij makkelijk een schermpje met 4 gauges kunnen maken. Het toestelletje zelf heb ik op de onderste rand van het dashboard bevestigd, net onder het infoschermpje van de HIH. Of daar plaats is? Ik rij met mijn stuurwiel in de laagste stand en helemaal naar me toe, daar heb ik het meeste stuurgevoel bij. Zo zie je de toerenteller wel niet, maar de Rode Schicht komt sowieso zelden boven de 2000 toeren. Hoe dan ook, de Ultra-Gauge zit dus vrij netjes tussen dashboard en stuurwiel in. Als het nodig zou blijken, verhuis ik hem wel weer.

Het belangrijkste: die metertjes doen het meteen en naar ik aanneem, vrij precies. Goed ding dus. Ik heb nu de watertemperatuur, het instant verbruik, de "engine load" en de "kilometres per hour" geactiveerd. Misschien stap ik later over op zes gauges en doe ik er nog de accu en de luchtinlaattemperatuur bij. Maar voorlopig is vier wel het duidelijkst om te wennen en het toestelletje verder te evalueren.

Ik ben vooral benieuwd naar de watertemperatuur, om te zien hoeveel en hoelang ik de grille kan blokkeren met isolatiebuisjes. Want hoe sneller de motor op bedrijfstemperatuur is, hoe zuiniger de computer van de HIH is met het inspuiten van benzine. En je kunt ook makkelijker zien wanneer het zin heeft om de verwarming aan te zetten. Ik heb sinds kort pas de uit-schakelaar van het verwarmingssysteem "ontdekt", maar in die uit-stand doet de autostop het inderdaad véél langer en dat scheelt alles bij elkaar toch weer een paar tientjes van een liter.

Nog een vraag aan Red Devil: als je de eerste keer de Ultra-Gauge aansluit, start hij meteen als je het contact op "Run" zet. Maar nu hij geconfigureerd is, wordt hij pas wakker als de motor draait. Als ik nog iets wil veranderen, moet ik het dus bij een draaiende motor doen. Kan dat? Of moet ik eerste de obd-stekker weer uittrekken?
Rode Schicht

Postby RedDevil » 22 Dec 2014 10:02

Hallo Rode Schicht,

Hij gaat al aan als je het contact op Aan zet, starten is niet nodig.
In de Accessoire stand staat ie standaard uit maar je kan 'm aan zetten door op de Mode knop te drukken, wellicht even vasthouden.
Misschien lukt dat zelfs als het contact helemaal uit staat. Alleen doet dan de OBDII computer niks dus zie je er geen gegevens van.

Je kan meerdere pagina's instellen die je automatisch kan laten wisselen of zelf met de ^/v knoppen door kan bladeren.
Ik had eerst 7 pagina's op automatisch bladeren maar daar werd ik gek van, ik keek meer naar het ding dan naar de weg...
ik heb nu alles op 1 pagina, maar denk er over om een 2e pagina te gebruiken met de belangrijkste gegevens hetzelfde en een paar andere gegevens (EGR flow, inlaatdruk)

Ik zou zeker de 12V spanning erbij opnemen, want de 12V accu is een berucht zwak punt.
Ik zag de mijne sterven op mijn Ultragauge en was al een paar keer bij de garage geweest, maar die wilden er eerst weinig mee doen (wel getest maar tot mijn verbazing als goed beoordeeld) tot ik een keer echt stil stond.
Uiteindelijk, met een andere testprocedure (namelijk zonder draaiende motor! ja echt!) gaf ook het Honda testapparaat de accu als slecht door en mocht ik een nieuwe onder garantie.
Die niet veel beter is helaas, maar vooralsnog te goed om eruit te laten halen.
Image
RedDevil

Huidige auto: Honda Insight Hybrid Elegance met Accord toeter, grille block, Green Oil, Waxoyl, UltraGauge, LED & Xenon

Postby Rode Schicht » 21 Jan 2015 10:42

Even een tussentijds verslag. Ik heb nu 6 pages op de Ultragauge: watertemperatuur, instant verbruik, engine load, ECM voltage, reële snelheid km/u en luchtinlaattemperatuur. Alles werkt prima en het schermpje is ook best overzichtelijk - of ik ben het intussen gewoon om in één oogopslag alle nodige informatie af te lezen. Het zou natuurlijk een potentiële ramp zijn als het apparaatje je te veel zou afleiden..

Intussen heb ik ook een veel beter idee over hoeveel je de onderste grille mag afsluiten. Zo rond en net boven het vriespunt kun je er rustig twee climatubes op laten zitten - ik schuif ze met de gleuf over de lamellen, niet ertussen. Daarmee is de grille vrijwel helemaal afgedekt. De motor komt sneller op bedrijfstemperatuur, je kunt eerder de verwarming aanzetten en de watertemperatuur blijft stabiel op 83-84 graden. Dat geldt zowel voor stad als autoweg. Op een warmere dag (zo'n 10 graden) ging alles nog goed op de autoweg, maar toen ik die verliet en een helling nam, steeg de gauge naar 90 graden en ging de fan draaien. Dus dat was iets te veel van het goede - buisje minder is de boodschap. Geen probleem, mijn eerste auto, een Ami 8, had ook een plastic schermpje dat je voor de grille moest plaatsen in de winter.

Klopt dat zo'n beetje met jouw ervaringen, Red Devil? Je hebt het ook eens uitvoerig gehad over de invloed van de luchtinlaattemperatuur op het verbruik en ik merk precies wel enig verschil als die ietsje stijgt, maar het is nog te vroeg om er conclusies uit te trekken. Tja, vroeger hadden luchtfilters ook een winter- en zomerstand. Ik heb trouwens op een Amerikaanse blog gelezen dat de motor van een HCH of HIH bij optimale bedrijfstemperatuur sowieso overschakelt op een gunstiger regime. Fascinerend.

Toch blijf ik het gek vinden dat als ik 's ochtends van Brussel naar Oostende rij, de Rode Schicht gemiddeld een balkje minder lijkt te verbruiken dan 's avonds op de terugweg. Ik bedoel, overdag kan ik 95 km/u rijden, 's avonds maar 90 en toch evenveel verbruiken, zoiets. Ik laat de factor tegenwind buiten beschouwing, die is variabel. Komt het dan doordat ik 's avonds met licht rij (geen Xenon)? Of maakt het niveauverschil van zo'n 70 meter tussen kust en binnenland over 100 kilometer echt zo'n verschil? Het bijzondere is ook dat de Ultragauge op de terugweg vaak een instant verbruik onder de 4 liter aangeeft en de balkjes van de Insight een verbruik van net iets boven de 4 liter. Wie begrijpt wat ik bedoel en er een verklaring voor heeft, mag me altijd bijlichten.

Dan de accu. Komt het doordat ik met een Insight 2012 rij, maar met die heb ik (na bijna 60.000 km) nog geen problemen gehad. De Ultragauge geeft op de autoweg mooi rond de 13,75 V aan en bij rustiger rijden tussen 12,50 en 13. Ik ben wel zuinig op de stoelverwarming en op andere stiekeme verbruikers, maar toch. Mijn vorige Accord heeft acht jaar met dezelfde accu gedaan, van hetzelfde fabrikaat. Ik moest op het eind wel wat gedistilleerd water bijgieten, dat moet je in de gaten houden. Hoe dan ook, het is prima dat je met de Ultragauge ook de voltage van het systeem kunt checken. Enige minpunt: ik heb de alarmpjes (lege tank terwijl die vol was) moeten afzetten. Maar dat was een kleine moeite.
Rode Schicht

Postby RedDevil » 21 Jan 2015 11:57

Hallo Rode Schicht,

Het is normaal dat de temperatuur omhoog schiet als je een flinke helling neemt, ook zonder geblokkeerde grille kun je zo de fan laten draaien, al zal dat wel iets minder snel gebeuren.
Ik heb nooit last gehad van mijn geblokkeerde ondergrill behalve toen ik urenlang in een file stond tijdens een hittegolf (36°C volgens het weerbericht, 40 volgens de thermometer in de neus).
Nou ja last... de fan ging draaien en ik zag de inlaattemperatuur snel oplopen van rond de 50 graden (10 meer dan de neus) naar boven de 70. Airco uit, fan meteen uit, temperatuur weer langzaam omlaag.
Juist toen loste de file op en kon ik weer rijden, airco aan en inlaattemperatuur in no time naar 40 graden.

Nu in de winter rijd ik ook met een grotendeels geblokkeerde bovengrille, maar dan moet je rustig aan doen anders loopt het snel op. Met rustig aan doen is de inlaattempoeratuur 10 tot 20 graden hoger dan de buitentemperatuur, op de snelweg; in de stad meer, naarmate je langzamer rijdt neemt het toe, net als met hard rijden (meer dan 120 km/u) op de snelweg.

Die 70 meter hoogteverschil tussen Brussel en Oostende maakt wel iets uit.
Je Insight zal met bestuurder en wat spullen een kleine 1300 kilo wegen, maal 70 meter, maal 9.81 Newton per kilo kom je op een kleine 900 kiloJoule (0,25 kWh) aan energie die je wint door af te dalen en moet leveren door te klimmen.
Een liter benzine bevat ruwweg 9 kWh aan energie maar de verbrandingsmotor kan daar in het ideale geval hooguit zo'n 25% van benutten, en vaak minder; het zal zo'n 2 kWh aan de krukas opleveren.
Afdalen naar Oostende levert je dus ruim 0,1 liter benzinebesparing op en die zal je extra moeten verstoken op de terugweg.
Alleen dat al is genoeg om 0.2 l/100 km verschil in het verbruik heen en terug te verklaren.

De verlichting verbruikt 110 Watt voor de koplampen (70 voor Xenon...) plus 10 voor de stadslichten, 10 voor de nummerplaatverlichting en nog eens 30 of zo voor alle lampjes in het interieur (de instrumentverichting brandt altijd dus die telt niet mee), dat zal al gauw 0,2 kWh verbruik aan je terugrit toevoegen; weer een tiende erbij.

Dan de wind. Die zal vaak uit het zuidwesten komen.
Op een meerbaans snelweg profiteer je dan van het verkeer in de banen maast je, omdat je vaak in het zog van dat verkeer rijdt.
Op de terugweg profiteer je er niet van (tenzij je een baantje naar links schuift natuurlijk, maar dan wordt je geacht sneller te rijden :))
Ik zit in hetzelfde schuitje, van Nieuwegein naar Gouda in mijn geval, maar vaak ook zuiniger heen dan terug ondanks dat de wind dan schuin tegen staat ipv. schuin mee.

Wel waait het 's avonds gemiddeld harder dan 's ochtends, dat helpt ook niet.
Alle wind is slecht voor het verbruik behalve als je het precies in de rug hebt.
Zijwind is funest voor de stroomlijn.
De temperatuur maakt weinig uit deze dagen, minimum en maximum liggen vlak bij elkaar.

Al met al volkomen logisch dat je 's avonds meer verbruikt... :)

De 12 Volt accu.
Mijn Civic uit 1985 heeft in 18,5 jaar maar 1 keer een nieuwe accu gehad.
Honda regelt de laadspanning zo af dat je de accu niet snel zal overladen.
Als de accu mooi in balans is is dat perfect voor een lange levensduur en een lager verbruik.
Als de accu niet in balans is, stel een cel loopt langzaam leeg, dan raakt de accu steeds verder uit balans omdat de 5 volle cellen het doorladen tegenhouden en de lege cel dus nooit bij trekt.

Ik heb helaas al een nieuwe 12 Volt accu in mijn Insight moeten laten zetten (onder garantie) en ook het nieuwe exemplaar is niet geweldig; voor ik de motor start geeft de UltraGauge met deze kou nu amper 11 Volt aan.
Ik wil een zonnepaneeltje in mijn auto hangen om de accu toch geleidelijk bij te laden en daarmee de zwakke cel op te trekken. Maar ik denk er ook over om een ander type accu te plaatsen.
Image
RedDevil

Return to Insight Hybrid - Verbruik en (rij)ervaringen