Hallo Rode Schicht,
Het is normaal dat de temperatuur omhoog schiet als je een flinke helling neemt, ook zonder geblokkeerde grille kun je zo de fan laten draaien, al zal dat wel iets minder snel gebeuren.
Ik heb nooit last gehad van mijn geblokkeerde ondergrill behalve toen ik urenlang in een file stond tijdens een hittegolf (36°C volgens het weerbericht, 40 volgens de thermometer in de neus).
Nou ja last... de fan ging draaien en ik zag de inlaattemperatuur snel oplopen van rond de 50 graden (10 meer dan de neus) naar boven de 70. Airco uit, fan meteen uit, temperatuur weer langzaam omlaag.
Juist toen loste de file op en kon ik weer rijden, airco aan en inlaattemperatuur in no time naar 40 graden.
Nu in de winter rijd ik ook met een grotendeels geblokkeerde bovengrille, maar dan moet je rustig aan doen anders loopt het snel op. Met rustig aan doen is de inlaattempoeratuur 10 tot 20 graden hoger dan de buitentemperatuur, op de snelweg; in de stad meer, naarmate je langzamer rijdt neemt het toe, net als met hard rijden (meer dan 120 km/u) op de snelweg.
Die 70 meter hoogteverschil tussen Brussel en Oostende maakt wel iets uit.
Je Insight zal met bestuurder en wat spullen een kleine 1300 kilo wegen, maal 70 meter, maal 9.81 Newton per kilo kom je op een kleine 900 kiloJoule (0,25 kWh) aan energie die je wint door af te dalen en moet leveren door te klimmen.
Een liter benzine bevat ruwweg 9 kWh aan energie maar de verbrandingsmotor kan daar in het ideale geval hooguit zo'n 25% van benutten, en vaak minder; het zal zo'n 2 kWh aan de krukas opleveren.
Afdalen naar Oostende levert je dus ruim 0,1 liter benzinebesparing op en die zal je extra moeten verstoken op de terugweg.
Alleen dat al is genoeg om 0.2 l/100 km verschil in het verbruik heen en terug te verklaren.
De verlichting verbruikt 110 Watt voor de koplampen (70 voor Xenon...) plus 10 voor de stadslichten, 10 voor de nummerplaatverlichting en nog eens 30 of zo voor alle lampjes in het interieur (de instrumentverichting brandt altijd dus die telt niet mee), dat zal al gauw 0,2 kWh verbruik aan je terugrit toevoegen; weer een tiende erbij.
Dan de wind. Die zal vaak uit het zuidwesten komen.
Op een meerbaans snelweg profiteer je dan van het verkeer in de banen maast je, omdat je vaak in het zog van dat verkeer rijdt.
Op de terugweg profiteer je er niet van (tenzij je een baantje naar links schuift natuurlijk, maar dan wordt je geacht sneller te rijden

)
Ik zit in hetzelfde schuitje, van Nieuwegein naar Gouda in mijn geval, maar vaak ook zuiniger heen dan terug ondanks dat de wind dan schuin tegen staat ipv. schuin mee.
Wel waait het 's avonds gemiddeld harder dan 's ochtends, dat helpt ook niet.
Alle wind is slecht voor het verbruik behalve als je het precies in de rug hebt.
Zijwind is funest voor de stroomlijn.
De temperatuur maakt weinig uit deze dagen, minimum en maximum liggen vlak bij elkaar.
Al met al volkomen logisch dat je 's avonds meer verbruikt...

De 12 Volt accu.
Mijn Civic uit 1985 heeft in 18,5 jaar maar 1 keer een nieuwe accu gehad.
Honda regelt de laadspanning zo af dat je de accu niet snel zal overladen.
Als de accu mooi in balans is is dat perfect voor een lange levensduur en een lager verbruik.
Als de accu niet in balans is, stel een cel loopt langzaam leeg, dan raakt de accu steeds verder uit balans omdat de 5 volle cellen het doorladen tegenhouden en de lege cel dus nooit bij trekt.
Ik heb helaas al een nieuwe 12 Volt accu in mijn Insight moeten laten zetten (onder garantie) en ook het nieuwe exemplaar is niet geweldig; voor ik de motor start geeft de UltraGauge met deze kou nu amper 11 Volt aan.
Ik wil een zonnepaneeltje in mijn auto hangen om de accu toch geleidelijk bij te laden en daarmee de zwakke cel op te trekken. Maar ik denk er ook over om een ander type accu te plaatsen.