Verbruik HIH valt tegen

Eigen ervaringen met het rijden, autotests en het verbruik van de Insight Hybrid.

Verbruik HIH valt tegen

Postby AmsterFrans » 21 Nov 2014 09:24

Hallo forum leden,

Sinds kort in het bezit van een HIH.
Nu heb ik het verbruik gemeten aan de hand van de tankbeurten.
Ik kom op een 1:16 als verbruik en dan heb ik de ECO stand aangehad en reed ik echt erg rustig (dus zo goed als altijd in het groen gereden).
Tevens rij ik het meest op de snelweg.

Enig idee waarom het verbruik niet zo laag is?
Wellicht dat ik mijn banden harder moet oppompen? En andere olie erin moet laten plaatsen door de dealer?

Alvast bedankt voor de reacties.
AmsterFrans

Huidige auto: Honda Insight Hybrid Elegance 2010

Re: Verbruik HIH valt tegen

Postby EcoDriver » 21 Nov 2014 09:48

Het is vrij koud momenteel !

Banden goed oppompen !

Olie draagt weinig bij.

ECO aan of uit maakt ook niet substantieel verschil.

Airco niet op het raam, anders werkt je Autostop niet.

En je meter alleen in het Groen houden, dus heeeeeel rustig optrekken en voortijdig langzaam afremmen bij gelegenheid.

Johan
Image
103.000 km in 8,5 jaar.
EcoDriver

Huidige auto: EcoDriver reed een Honda Insight Hybrid Elegance Model 2010 (Alabaster Silver Metallic) en rijdt nu in een Kia Niro 2018 (Aurora Black).

Postby AmsterFrans » 21 Nov 2014 10:08

Thanks Johan!

Ik ga vanmiddag de banden checken...wellicht iets harder oppompen (dus de hoeveelheid bars aangegeven op het portier met volle lading?) goed idee?

Mmm als ik echt optrek in het groen worden de bestuurders achter me niet echt vrolijk hahaha
Maar ga er wel opletten.
AmsterFrans

Postby RedDevil » 21 Nov 2014 11:12

Hoi AmsterFrans,

Geef het even wat tijd. Zie mijn tank log, het duurde even voordat ik echt zuinig ging rijden terwijl ik vanaf het eerste begin mijn best deed.
Ik trap 'm gewoon in het paars bij optrekken als dat nodig is. Het scheelt wel iets als je beneden de 2000 toeren blijft, maar ik ga daar niemand voor in de weg rijden.
Met anders optrekken valt niet zo veel te winnen.
Met anticiperen op het stoplicht, eerder van het gas af en met snelheid aansluiten bij de optrekkende auto's wel.

AutoStop scheelt ook veel.
Ik zet de ventilatie vaak uit (OFF) voordat ik bij een rood stoplicht aan kom (als je nog rijdt dus) want dan gaat de AutoStop vrijwel altijd in werking.
Bij het weer optrekken 1 of 2 keer drukken op A/C dan staat de ventilatie weer aan, of op Auto als je dat prettiger vindt.
in de Auto stand werkt de AutoStop vaker dan als je de ventilatie zelf regelt (ook als de airco uit staat!).

Wat zeker uitmaakt is je snelheid. Hoe rustig is rustig? Als je 130 km/u rijdt waar dat mag dan rijd je rustig maar verbruik je wel gewoon 1 op 15, net als (of nog steeds minder dan) alle andere auto's.
Als je veel korte stukjes rijdt, vooral ook door de stad met een koude motor, dan verbruik je ook een hoop.

De bandenspanning moet zeker niet te laag zijn. Ik heb ze op ongeveer 3 bar staan, dat is niet alleen zuiniger maar ook beter voor de zijwindgevoeligheid en tegen het 'vegen' van de banden in snelle bochten.

De olie kan zeker uitmaken. Veel garages hebben een vat met 10W30 staan en hoewel de Insight daar niet stuk van gaat zal hij wel minder zuinig zijn dan als je daar de voorgeschreven 0W20 of Honda Green Oil in doet.
Ik gebruik sinds een half jaar Green Oil en merk nu pas een verschil; ondanks de kou neemt mijn verbruik niet veel toe, minder dan voorheen in de winter.
Dikkere olie maakt juist nu ook een groot verschil in het negatieve. Maar geen liter per 100 km.

Als je een stuk gereden hebt en weinig geremd, kijk dan of je remschijven warm zijn. Voor lauw en achter koud is normaal.
Zijn ze heet dan lopen ze aan en moet je ze gangbaar maken.

Je kan verder nog een H11 xenon setje in (laten) bouwen, die doen het prima met de projectorlampen en verbruiken iets minder stroom (2x35W ipv 2x55W) en dus ook iets minder benzine.

Oh, en haal die dakkoffer eraf ;)
2011 HIH Elegance Image => Image over 131.484 km.
Image
RedDevil

Huidige auto: Honda Insight Hybrid Elegance met Accord toeter, grille block, Green Oil, Waxoyl, UltraGauge, LED & Xenon

Postby AmsterFrans » 21 Nov 2014 11:45

Thanks RedDevil!

Ik ga je tips gebruiken ;)

Wat betreft de snelheid rij ik meestal niet harder dan 105 km per uur.
Alleen gister even de 135 aangetikt maar dan ga ik inderdaad vanuit dat die meer gebruikt 8-)

De olie laat ik veranderen in Honda Green Oil zodra mijn Insight een onderhoudsbeurt krijgt.

Tevens heb ik affabriek Xenon erin zitten :-)

Nogmaals bedankt voor de tips!
AmsterFrans

Postby mauricevanderzwaan » 21 Nov 2014 14:30

Beste AmsterFrans, optrekken in het groen is ook echt niet nodig hoor (is mijn mening), ik rijd doorgaans gewoon mee met het verkeer (dus ook zo nu en dan 130) en rijd zonder al te veel moeite 4.8l/100km. Vroeg van het gas werkt heel goed, cruisecontrol en niet te veel remmen natuurlijk :-) Wel heb ik een tijdje het beeldscherm op dat gaspedaal/verbruik grafiekje gezet (met aan beide uiteinden het vakje waar je niet in mag komen), daarmee ging ik 'onbewust' toch zuiniger rijden.
mauricevanderzwaan

Huidige auto: Honda Insight Exclusive 2012

Postby AmsterFrans » 21 Nov 2014 15:17

Ok, ik zal mijn verbruik in de gaten houden.
En jullie opde hoogte houden ;)
AmsterFrans

Return to Insight Hybrid - Verbruik en (rij)ervaringen