België

Eigen ervaringen met het rijden, autotests en het verbruik van de Insight Hybrid.

België

Postby Roy » 02 Mar 2014 19:57

We komen nogal eens over de grens en afgelopen vrijdag was het weer zo ver. We zijn via de A67 naar Antwerpen gereden. Nu weten we natuurlijk allemaal dat zodra je op deze snelweg de grens over bent, het geluidsniveau van het rijden enorm toeneemt vanwege de slechte weg, maar wat een invloed op het verbruik heeft die ondergrond! Regelmatig moest de auto 3000 toeren maken om 120 km/u op de cruisecontrol te blijven rijden. Het gemiddelde verbruik zakte ook van gemiddeld 5,3/100 naar 5,7/100. Nog afgezien van het verminderde rijplezier op de A67 is het voor de eco-rijder nog een extra frustrerende weg!

Maar we komen nog altijd graag in België hoor.
Roy

Huidige auto: Honda Insight Elegance

Re: België

Postby RedDevil » 02 Mar 2014 20:26

Daar hebben ze in België wat op gevonden. Ga tanken dan ben je een hoop van die frustraties weer kwijt...
Ik vind het wel eens jammer dat ik zo ver van de grens woon ;)

De wind was ook niet echt gunstig afgelopen vrijdag, als ik me niet vergis.
2011 HIH Elegance Image => Image over 108.129 km.
Image
RedDevil

Huidige auto: Honda Insight Hybrid Elegance met Accord toeter, grille block, Green Oil, Waxoyl, UltraGauge, LED & Xenon

Postby Roy » 03 Mar 2014 07:56

Jamaar ik hoef tegenwoordig zo weinig te tanken :lol:
Roy

Postby mauricevanderzwaan » 04 Mar 2014 15:13

Volgens mij scheelt het bij dat soort wegen, en bij heuvelachtig gebied, als je hem (gek genoeg) in S zet, en dan manueel in 7. Zo ben ik afgelopen zomer van de Alpen naar huis gereden (120-130 km/uur) met een gemiddeld verbruik van 4.8.
mauricevanderzwaan

Huidige auto: Honda Insight Exclusive 2012

Postby lyklah » 04 Mar 2014 16:19

Blijft ie dan wel in 7 staan? Als je in D 'schakelt', schakelt ie heel snel terug naar wat ie zelf denk dat goed is.

Overigens is het zo gek nog niet, je dwingt de cvt het huidig verzet vast te houden, waardoor ie minder gas kan geven, wat wellicht weer zuiniger is.

Groeten,

L.

P.S. wel grappig die Belgen, ze betalen 20% minder voor benzine, gebruiken 20% meer door die wegen zodat we uiteindelijk net zo duur uit zijn ;)
lyklah

Postby Roy » 04 Mar 2014 16:43

Maurice, hoe kom je daar nu weer achter? Je had 'm nog in S staan omdat je in de bergen reed en vergat het op de snelweg? Klinkt wel als een aardig experiment.
Roy

Postby mauricevanderzwaan » 05 Mar 2014 09:32

Ik kwam er inderdaad enigszins per toeval achter. Onder de 3000 toeren is de Insight heerlijk stil, daarboven echter... Dus toen bij de eerste de beste lange klim op de Duitse autobahn het toerental zomaar naar de 4000 toeren klom, heb ik hem dus in S gezet, en manueel geflipperd naar 7. Daarmee staat het toerental mooi vast op iets van 2500 toeren. Overigens blijft hij, als je in de S stand flippert, je versnelling netjes staan, heel bruikbaar in de bergen inderdaad, in D schakelt hij vanzelf over op automaat (behoorlijk nutteloos vind ik).
mauricevanderzwaan

Huidige auto: Honda Insight Exclusive 2012

Postby RedDevil » 12 Mar 2014 12:07

Gisteren even uitgeprobeerd wat het verschil is tussen D en de 7e versnelling in S.

Setting: ongeveer 85 km/u in de rechterbaan op de snelweg.
In D: ongeveer 1650 RPM, verbruik plm. 3 liter per 100 km
in S:(5) ongeveer 3000 RPM, verbruik 3,7 l/100 km
S doortikken naar 7: 2000 RPM, verbruik 3,2 l/100 km.

Je krijgt 7 versnellingen, maar als je te 'langzaam' rijdt is zelfs die 7e korter dan het CVT bereik aankan?

Ik heb nog geprobeerd door te tikken naar 8, maar dat zat er niet in ;)
Image
RedDevil

Huidige auto: Honda Insight Hybrid Elegance met Accord toeter, grille block, Green Oil, Waxoyl, UltraGauge, LED & Xenon

Postby Henk.W » 12 Mar 2014 18:47

het langzame rijden is natuurlijk rustig in de 7, maar denk ook eens aan het koppel vermogen toerental.
Dan kan hij met een wat hogere snelheid een gunstiger gemiddeld gebruik hebben.
Wij zijn afgelopen week terug met vakantie uit Duitsland op de lokale wegen zo'n 80 km/u en op de autobaan zo'n 125 km/u gereden en het gemiddelde verbruik op de winterbanden die iets breder zijn was toch 1 op 20. En toch ook wel eens met passeren het gas er wel eens even op.
Henk.W

Huidige auto: Honda Insight Hybrid

Postby RedDevil » 12 Mar 2014 21:49

Mja, als ik zo rustig voorttokkel dan is de belasting maar 40 - 50% zelfs bij slechts 1650 toeren.
De EGR klep vol open en al, toch nog steeds 35-40% onderdruk in de inlaat.
(leuk, dat spelen met zo'n UltraGauge)

Hij zou met een iets langere versnelling nog steeds niet in de buurt van maximum koppel zitten, dus zou dat nog een fractie zuiniger zijn.
Hoe dichter je bij maximum koppel zit, hoe lager het zogenaamde pompverlies; de onderdruk in de inlaat werkt de inlaatslag tegen.
Dat pompverlies geldt altijd, bij elk toerental. Zolang er geen rare foefjes aan de motor zitten zal een hoger toerental met een lager koppel altijd minder zuinig zijn dan een evenzoveel lager toerental met een hoger koppel, vanwege een verder openstaande inlaatklep c.q. minder onderdruk.

Ga je harder rijden dan neemt de luchtweerstand kwadratisch toe en het benodigde vermogen tot de 3e macht (want de extra afstand komt er nog bij).
Je komt dan al gauw in de buurt van het maximum koppel; de Insight zal in D dan al gauw wat terugzakken in de versnelling.
In S kan je dan dichter bij het maximum koppel blijven en dus lager in de toeren dan op dat moment in D kan.
Trap je door dan zal de bak zelfs in de S stand terug schakelen.
Image
RedDevil

Return to Insight Hybrid - Verbruik en (rij)ervaringen