Remtechniek

Eigen ervaringen met het rijden, autotests en het verbruik van de Insight Hybrid.

Remtechniek

Postby coroner69 » 29 Jul 2013 19:11

Hallo allemaal. Ik ben nieuw HIH rijder (sinds 1 week) . Welke remtechniek gebruiken jullie in stadsverkeer? Terugschakelen met schakelflippers? of gewoon rempedaal ?
coroner69

Huidige auto: Honda Insight Hybrid

Re: Remtechniek

Postby RedDevil » 29 Jul 2013 21:06

Welkom!

Rempedaal. Zeker in Nederland heeft het normaliter geen zin om terug te schakelen met de flippers.
Zolang de regeneratie meter niet stijf onderin het groene deel zit ben je nog alleen op de dynamo aan het remmen, en van het kleine beetje extra als je harder remt zal je je schijven niet oververhitten.

Ik was vorige week in Duitsland en ben daar een paar steile bergen afgegaan. Zelfs dan hoef je haast niet terug te schakelen, al heb ik dat wel een paar keer gedaan, uit angst dat ik mijn accu te zwaar zou belasten.
Maar de accu bleek het prima aan te kunnen en was na een stevige afdaling bij de beklimming aan de andere oever minutenlang vol in het blauw mee aan het trekken.
Bij een volgende afdaling zal ik (als dat kan) vaart minderen tot ik volledig op de accu rem en pas terugschakelen als het echt te steil wordt.

Ik was tot mijn verbazing ook daar niet gelukkig met de S en L stand (de L stand selecteer je door in de S stand beide flippers 3 seconden lang naar je toe te trekken). Als je alsmaar haarspeldbochten en rechte stukken doet moet je veel schakelen. Tik een keer teveel terug dan loeit ie er op los. En het is gedoe, zeker omdat je ook moet sturen en je soms goed na moet denken waar de juiste flipper nu weer zit.
Terwijl de CVT werkelijk ideaal is om van haarspeldbocht naar haarspeldbocht te flitsen. Gassen en gaan... Niets hield me bij, bergop. In D.

Voor mij hadden die flippers er niet op gehoeven.
Als je haast hebt zet je de eco mode uit, dan reageert alles een stukje scherper maar heb je nog steeds profijt van een traploos schakelende CVT.
Als je eenmaal in de ban raakt van hoe laag je verbruik kan zijn dan wordt 'haast' een zeldzaam verschijnsel ;)
2011 HIH Elegance Image => Image over 120.757 km.
Image
RedDevil

Huidige auto: Honda Insight Hybrid Elegance met Accord toeter, grille block, Green Oil, Waxoyl, UltraGauge, LED & Xenon

Postby MyHCH » 30 Jul 2013 06:20

Het liefst zo anticiperen dat je eigenlijk niet hoeft te remmen (gewoon uitrollen zonder gas te geven). Als je dan toch moet remmen, dan liever alleen elektrisch; als je een beetje gewend bent aan de auto dan voel je in het rempedaal wanneer de 'echte' remmen mee gaan doen. Om echt zuinig te rijden moet je dat 'echt remmen' vermijden (tenzij het niet anders kan).
Verder sluit ik me volledig aan bij de post van RedDevil.
2017 Jazz:Image > 45.000 km
2014 Civic:Image over 104.094 km
2010 Jazz:Image over 102.170 km
2007 HCH: Image over 83.077 km
MyHCH
Moderator

Huidige auto: Honda Jazz 1.3 CVT comfort

Postby lyklah » 30 Jul 2013 10:18

Hoi,

Bij de Insight wordt er altijd een beetje met de schijven geremd, maar zolang je snelheidmeter groen is, wordt er voornamelijk elektrisch geremd (ik denk dat de regen meter niet altijd maximaal uit kan slaan, dat doet hij bij mij alleen als ik van een hoge snelheid afrem, bij afremmen vanaf 40 km/hr komt ie maar halfweg, daarna wordt de snelheidsmeter blauw als k harder wil remmen). Hard remmen gaat nog steeds met de schijven, het beste is eerder te beginnen met remmen (en dus ook langer met een 0-verbruik te rijden).
S en L zijn denk ik alleen handig voor afdalingen, om zo op de motor te remmen. Helling op kan de CVT computer waarschijnlijk zelf de juiste overzetting beredeneren.

Groeten,

L.
lyklah

Huidige auto: Honda Insight Elegance

Postby RedDevil » 30 Jul 2013 10:47

@lyklah: Dat is vreemd. Ik krijg de meter moeiteloos vol in het groen tot 25 km/u of zo.
Het is wel zo dat je steeds iets harder moet gaan remmen om de zelfde hoeveelheid energie op te wekken bij een lagere snelheid; arbeid = kracht * afstand, dus de remkracht moet omgekeerd evenredig zijn aan de snelheid om een constant niveau van regeneratie aan te houden tijdens het remmen.

Dus als je vanaf een hoge snelheid tot stilstand moet komen en het maximale in de accu wilt pompen, rem dan licht terwijl je nog hard gaat (maar genoeg om de wijzer vol het groen in te jagen) en steeds harder naarmate je langzamer gaat (om de wijzer daar te houden).

Maar belangrijker is dat je bij het stoplicht aankomt als het net op groen is gesprongen. Snelheid die je behoudt is altijd het best. Soms moet je dus juist wat eerder of wat harder remmen om mooi uit te komen.
2011 HIH Elegance Image => Image over 120.757 km.
Image
RedDevil

Huidige auto: Honda Insight Hybrid Elegance met Accord toeter, grille block, Green Oil, Waxoyl, UltraGauge, LED & Xenon

Postby lyklah » 31 Jul 2013 13:46

@RedDevil: nee dat krijg ik niet voor elkaar (onder de 50-60 km/hr, erboven wel), de meter wordt eerder blauw en ik voel dan ook dat er mechanisch bijgeremd wordt...net als maximale assist, ook nog nooit gezien (ook niet als ik echt gas geef en de toeren richting de 4k gaan, dan is het nog steeds maar 2/3e tot 3/4e vd meter, ook bij een bijna volle accu).
Nu is mijn rijstijl wel zo dat normaal ik zo weinig mogelijk regeneratief rem, meestal laat ik m al ruim van te voren rollen of 'rem' ik af met een heel klein beetje assist zodat het heel geleidelijk gaat. Het zou dus kunnen dat de electronica geleerd heeft om minder vd accu gebruik te maken...

Anticiperen is inderdaad wel het sleutelwoord tot zuinig rijden, en een slimme afremcurve doet soms wonderen. Harder remmen betekent waarschijnlijk ook minder controle over de eindsnelheid, en vaak is iets eerder beginnen te remmen (maar minder hard) uiteindelijk nog sneller ook (zeker voor bochten etc) omdat je de snelheid waarmee je uit komt beter kan regelen. Voor rotondes probeer ik altijd zo af te remmen dat ik mooi in een gat uitkom zodat ik niet hoef te stoppen, helaas snapt niet iedereen dat dat sneller is dan stoppen en dan in hetzelfde gat optrekken (of nog 1 gat wachten, als het gat te klein is om vanuit stilstand in te gaan).

Groeten,

L.
lyklah

Huidige auto: Honda Insight Elegance

Return to Insight Hybrid - Verbruik en (rij)ervaringen