Recalibratie of ?

Eigen ervaringen met het rijden, autotests en het verbruik van de Insight Hybrid.

Recalibratie of ?

Postby lyklah » 11 Feb 2013 20:27

Hoi,

Vandaag is mijn accu schijnbaar helemaal leeg gegaan. Op een kruising waar ik moest stoppen ging de autostop aan, vervolgens sloeg de motor meteen weer aan en begon hij met opladen, ook tijdens stilstand. Daarna nog een klein stukje naar huis gereden, de accu meter was helemaal leeg. De wagen reed erg houterig, ook omdat de motor constant aan bleef en goed in de toeren bleef, niet onder de 1200 gezien behalve tijdens stilstand. Daarom heb ik voor de zekerheid nog 2 minuten bijgeladen door in N naar 3k toeren te gaan, en dan terug naar 2k tijdens het laden. Nu zit er weer iets in, hopelijk genoeg om de nacht te overbruggen...

Is dit normaal? Hebben meer mensen dit meegemaakt? Morgen zal ik zien of het allemaal nog werkt...

Ik rij normaal meestal lange ritten, minstens 7km, en voordat dit gebeurde heb ik 60km gereden op de snelweg, de afrit natuurlijk maximaal opgeladen. Daarna wel even langs de winkel geweest (op route), maar dat heeft misschien 5-10 minuten geduurd. Daarna ongeveer 500meter 30zone en neen paar stoplichten gereden en toen gebeurde het. Wel een beetje elektrisch gereden, maar niet het hele stuk. Airo etc uit, lampen wel aan, dus daar zal het denk ik niet aan gelegen hebben.

Groeten,

L.
lyklah

Huidige auto: Honda Insight Elegance

Re: Recalibratie of ?

Postby RedDevil » 12 Feb 2013 10:01

Hoi Lyklah,

Waarschijnlijk is je IMA accu niet leeg, maar is je IMA controller de weg kwijt. Bij een recalibratie moet de controller opnieuw uitzoeken wat de status van de accu is en rijdt je auto enige tijd houterig.
Is je gewone accu wel in orde? Want de IMA controller wordt gevoed door de gewone accu, als die te weinig spanning heeft dan raakt de controller de weg kwijt, enz.
2011 HIH Elegance Image => Image over 120.757 km.
Image
RedDevil

Huidige auto: Honda Insight Hybrid Elegance met Accord toeter, grille block, Green Oil, Waxoyl, UltraGauge, LED & Xenon

Postby lyklah » 12 Feb 2013 22:16

Hoi,

Vandaag reed ie na de eerste paar km warm worden weer als normaal. Starten ging ook via de IMA accu. Dus minder erg dan ik dacht ;) Hij heeft niet eens helemaal volgeladen voordat ik weer assist had, vanaf ongeveer 70% kon ik weer een elektrisch rijden (ik rij altijd ver voor het stoplicht uit, dwz beetje assist en dan elke 2-3 sec er een km af, tot 100mtr van te voren en dan geen "gas" meer en evt voetje op de rem tot bijna stilstand komen en dan laatste stukje "echt" remmen).

Dat van die normale accu moet ik eens in de gaten houden; het zou goed kunnen dat die van slag is, al zou het voor 3 jaar oud wel erg snel zijn.
Het valt me wel op dat als ik start, de lampen knipperen, net als bij een normale auto. Niet als ie uit autostop komt, maar alleen de eerste keer.
Als ik de winterwielen weer laat wissellen zal ik wel s vragen of ze m na kunnen meten. Of zijn er andere manieren om erachter te komen of die accu het wel doet?
En zijn er al mensen met een zwaardere accu?

Groeten,

L.
lyklah

Postby RedDevil » 12 Feb 2013 22:40

Als je een multimeter hebt kan je het verschil tussen de pluspool en de massa meten. Dat zou minimaal 12,5 volt moeten zijn in rust.

Had je ' m niet per ongeluk in S geschakeld ? :) Is mij wel eens gebeurd, voelt heel vreemd aan als je het niet verwacht.
Image
RedDevil

Huidige auto: Honda Insight Hybrid Elegance met Accord toeter, grille block, Green Oil, Waxoyl, UltraGauge, LED & Xenon

Postby lyklah » 16 Feb 2013 19:27

Hoi,

De kleine accu lijkt normaal, maar ik zal zodra ik weer bij de garage ben eens vragen of ze de startstroom kunnen meten. Ik denk dat dat meer zegt...Niet dat de Insight er snel op zal starten (2x gehad, toen het -20 was, maar dat ging toen moeiteloos (normaal slaat hij gelijk aan, toen starte hij als een 'normale' auto).
Mocht ie niet meer jofel zijn (in wintertijden is dat effect natuurlijk extra groot, ws ga ik er de zomer dan nog wel mee doorkomen, ook omdat dan zaken als lichten/verwarming van spiegels etc niet nodig zijn) dan ga ik eens op zoek naar een zwaardere accu, al zal dat door het formaat wel een issue gaan worden (maar op insightcentral heb ik er wel eens iets over gelezen, dus blijkbaar bestaan er wel).

De rij-eigenschappen waren meteen heel anders, met name door het hogere toerental (schijnbaar kan hij dus ook opladen als je stil staat, op +/- 1400 rpm) waardoor langzaam rijden echt remmen betekent en je vooruit schiet. Beetje houterig dus.
Ook het display van de accu was leeg en hij laadde die 500 meter naar de parkeergarage van mn huis constant bij, behalve tussen 0 en 10 km/hr (maar bij stilstand wel weer).

Groeten,

L.
lyklah

Postby lyklah » 03 Mar 2013 15:20

Vorige week nog een keer gehad; vergelijkbare situatie overigens, op een parkeerterrein zoekend naar een (al dan niet aanwezig) plekje, na 3 rondjes sprong de IMA accu weer naar leeg. Ik reed dat hele terrein overigens niet harder dan zo'n 15 km/hr, dus vermoedelijk niet echt elektrisch gereden.

Gaat bij jullie tijdens het koud starten ook de radio en lampen uit (LCD scherm radio leeg, lampen echt vrijwel uit)? Ik meende me te herinneren dat dat niet altijd zo geweest is. Hij start wel gelijk, en ik vermoed nog steeds op de IMA accu, want ik hoor geen 'startmotorgeluid' maar hij floept aan. (afgelopen winter bij onder de -20 wel eens gestart op de kleine accu, dat duurde toen 2-3 seconden en ik hoorde het welbekende geluid dat een startmotor maakt. maar ik denk dat dat ingebouwd is als de temperatuur te laag is).
De start uit autostop start doet dat iig niet; dan blijft alles netjes aan.

Groeten,

L.
lyklah

Postby RedDevil » 03 Mar 2013 19:46

Klopt, heb ik ook de laatste tijd. Ik zet bij elke koude start eerst de B teller op 0, en dan speelt de de radio al voordat ik start. Nu gaat ie even uit, voorheen niet. Dacht ik.

Ik heb een ander verschijnsel; bij het rustig in de woonwijk rijden veel toeren maar weinig gang. Heel even gas helemaal los en er weer op: toerental zakt en de auto begint te accelereren...
Ik zie dit verschijnsel soms ook bij hogere snelheden maar vooral bij het wegrijden met koude motor gebeurt dit vaak.
Het kan normaal zijn want ik probeer de laatste kilometer voor ik thuis ben geheel elektrisch te rijden. Als mijn IMA denkt dat de accu leeg is dan kon dat wel eens aardig kloppen :)
Image
RedDevil

Return to Insight Hybrid - Verbruik en (rij)ervaringen