Warme lucht inlaat - eco modificatie voor 0 €

Eigen ervaringen met het rijden, autotests en het verbruik van de Insight Hybrid.

Re: Warme lucht inlaat - eco modificatie voor 0 €

Postby HCH-CH » 21 Jan 2013 01:07

Je hebt iig de komende week nog de juiste omstandigheden om naar hartelust door te experimenteren :D

Ik dacht eigenlijk dat je de richting van een geregelde inlaat-temperatuur op zou gaan.
Maar blokverwarming zal ook wel helpen. Dat is tenslotte al een beproefde techniek.
Je let er toch wel goed op dat de zaak niet in de hens gaat, want dat bespaar je nooit terug.
Verder veel succes en blijf ons zo lekker deelgenoot maken.
ch
HCH-CH

Huidige auto: Honda Civic 1.3 DSi i-VTEC Hybrid 2008

Postby RedDevil » 21 Jan 2013 10:31

Dank, ja ik let er op dat het heel blijft.
En de warme lucht inlaat werkt natuurlijk pas als er warmte is, dus dit vult elkaar aan.

Vanmorgen na 3 kwartier geföhn was de temperatuur in het vooronder opgelopen naar 6 graden (vanaf -2).
De motor startte als een zonnetje en liep mooi stationair, licht verhoogd maar minder dan de vorige dagen.
Kind naar school, de voorruit ontdooide snel, het werd zowaar een beetjhe warm vlak bij school.

Dan het verbruik.
12,5 l/100 km voor die dikke kilometer. Dat was vrijdag 14,5 liter, en toen was het nog ietsje kouder ook.
Er lag nu wel wat verse sneeuw om doorheen te ploegen, maar ik geloof niet dat dat heel veel uitmaakt.
Dus heb ik er ongeveer 20 milliliter benzine mee bespaard, misschien nog ietsje meer maar als het 10 cent oplevert is het al veel.
De 1000W föhn heeft intussen wel 0,75 kWh verstookt, dat kost me bij de huidige prijzen bijna 20 cent.
De winst moet 'm in het milieu zitten en in mindere slijtage. Aan de pomp scheelt het te weinig.

Op mijn werk aangekomen was het aangegeven verbriuik 4,5 l/100 km over 35 km (incl schoolrit). Was wel binnendoor om een file te vermijden, maar het maakt per saldo weinig uit met constant 90-95 op de snelweg wat ik anders doe. Ook dit is iets beter dan vorige week (gemiddeld 4,8) al was het toen dus iets kouder.

Conclusie: Het doet wel iets maar is de moeite niet waard.
De föhn warmt alles onder de motorkap langzaam maar gelijkmatig op. De bekabeling, de radiator, de accu, de CVT, de motorkap, spatschermen, Xenon ballasten zonder H11 contraplug, de buitenlucht, enz. Alleen het motorblok niet, of niet snel genoeg.
Het effect van een echte carterverwarming is waarschijnlijk ook niet zo groot, maar de warmte komt dan wel bijna volledig daar terecht waar het nut heeft. Hoop ik.

Morgen maar weer eens proberen zonder föhn.
2011 HIH Elegance Image => Image over 120.757 km.
Image
RedDevil

Huidige auto: Honda Insight Hybrid Elegance met Accord toeter, grille block, Green Oil, Waxoyl, UltraGauge, LED & Xenon

Postby RedDevil » 22 Jan 2013 14:42

Vandaag weer zonder voorverwarmen met de föhn gereden, en met de snorkel op half.
Gisteravond (zonder snorkel) was de temperatuur richting de 40 graden opgelopen en had ik de indruk dat dat niks meer hielp.

Ondanks een koude start (-3 C) toch nog een redelijk aangegeven verbruik (naar school, 5 km binnenweg, 30 km snelweg @ 90km/u): 4,4 l/100km.
Wat vooral opviel was het laatste stuk (inlaattemperatuur 15-18 graden): minder dan 3 l/100km.
De hele tijd maar 5 of 6 streepjes op de verbruiksmeter, nog 2 of 3 streepjes verwijderd van de 4 dus.
Met lichte meewind (oost 2) en natuurlijk weer achter een vrachtwagen, maar toch. Als je er de hele dag mee door zou kunnen gaan dan rijd je zo 1200 km op één tank of meer.

Als met al is het loshalen van de snorkel pas nuttig als je weet (en meet) wat je doet.
Een paar vuistregels:
- Zonder grille block waait de lucht vrolijk door de radiator en wordt daar nauwelijks warmer van. Je kan de snorkel veilig loshalen maar het maakt bijna niks uit, behalve in de stad (minder rijwind).
- Met grille block loopt de temperatuur snel te hoog op, eigenlijk moet het vriezen en dan nog moet je oppassen. De snorkel half op het gat zetten werkt wel.
- Als de buitentemperatuur boven de 10 graden is heeft het geen zin om de snorkel los te halen, ook niet met een open grille.
- Als je stevig doorrijdt produceert de motor zoveel warmte dat een warme lucht inlaat weinig meer toe kan voegen, ook niet 's winters. Koude lucht kan er dan zelfs voor zorgen dat je minder toeren maakt en juist zuiniger rijdt.

Ik verwacht dat het me toch eens gaat lukken om meer dan 800 kilometer op een tank te rijden. Moet het niet 10 graden vriezen en ook geen files waar ik 2 uur in vast zit zoals laatst, of die te krap geplande afspraak waardoor ik voor het eerst met deze auto een heel stuk met meer dan 120 per uur heb gereden... Dat scheelt echt, tot de 105 valt het wel mee met het verbruik maar daarboven loopt het snel op.
Image
RedDevil

Huidige auto: Honda Insight Hybrid Elegance met Accord toeter, grille block, Green Oil, Waxoyl, UltraGauge, LED & Xenon

Postby lyklah » 24 Jan 2013 21:39

Hoi,

Wat ik met name merk aan de koude start is dat het uitmaakt hoe je wegrijdt. Met name op een 50 km/uur weg is het zuiniger dan langzaam wegrijden (30 zone met veel drempels) of meteen de snelweg op.
Laatst stond er een semi file (langzaam rijdend), en kon ik de snelweg op met slechts 50-60 km/uur, en dat bleven we ongeveer rijden. Na een paar km stond de meter (ritverbruiksblokjes, 1 tab verder dan de actuele meter) al ver onder de 5 l/100km, waar dit normaal bij 90 km/uur incl optrekken pas veel later is. Verschil: nu de snelweg op met 1300-1400 rmp, normaal moet dat met 1700-1800.

Groeten,

L.
lyklah

Huidige auto: Honda Insight Elegance

Postby RedDevil » 24 Jan 2013 22:45

Klopt. bij flink accelereren loopt het toerental flink op, en als de motor dan ook nog koud is verkwist je dubbel. De meter wordt niet voor niets paars. Maar je wilt ook niet met 70 invoegen dus je moet wel.
Als je langzaam rijdt dan maakt de motor net zoveel toeren (als die nog koud is) dan als je 50 rijdt, maar je komt er uiteraard minder ver mee.

Als je motor al warm is dan is het een ander verhaal. Ik hoop daar binnenkort wat over te kunnen vertellen, want ik heb Van Loon Gouda gevraagd of ze een carterverwarming kunnen installeren in mijn Insight.
Image
RedDevil

Postby lyklah » 25 Jan 2013 19:15

Ik ben erg benieuwd wat dat doet.
Ik merk dat de kou bij een warme motor niet zoveel uitmaakt, alleen dat de banden minder op druk zijn en daardoor het verbruik iets hoger is. Dat was bij de Bridgestone banden erg goed te merken, met de Michelin Alpin A4s minder.

Het effect van de wind is erger, en 's winters waait het hier meer.
Ik haal nu ongeveer 1 op 23 gemiddeld (gemeten aan de pomp), dat loopt 's zomers op tot 1 op 25, enkele uitschieters nog zuiniger (maar dan rij ik meestal meer buitenweg dan nu, soms 95%, en zoals altijd een OMA gangnam style).
Ik vermoed dat het opwarmen hier effect heeft, evenals gebruik lampen (in grauw weer staan ze aan, 's zomers alleen als het donker is) en het feit dat ik 's winters eerder de auto neem dan lopen/fietsen (iets met het weer ;)).

Ik heb slechts 3 tanks onder de 1:20 gereden, de eerste (na afleveren) en 2 tanks toen het <-20 was snachts. Toen werkte ook het Start/Stop systeem niet en 1x was de binnenkant van het raam aangevroren, waardoor ik hem op moest laten warmen, wat zonder belasting erg lastig is (maar rondjes op het parkeerterrein rijden half uit het raam hangend leek me geen alternatief). Eigenlijk het meeste effect heeft de berijder, een vriend van me reed 500km en had 1 tank leeg (weet geen exact aantal liters, maar ie zei op reserve, en ik had ervoor ongeveer net getankt. vol terug gekregen dus kon t niet uitrekenen en uit automatisme de tankteller gereset), en zelf doe ik met dit weer rond de 750km, ´s zomers 800, soms 850. Ik tank altijd het eerste station na waarschuwing, behalve op de snelweg, dan het 1e langs de afrit waar ik af moet, want dat scheelt soms 10ct/liter.

Groeten,

L.
lyklah

Postby RedDevil » 25 Jan 2013 21:34

Dat zijn hele mooie cijfers.
Ik schommel voorlopig nog rond de 1 op 20, het weer en botte pech compenseren vooralsnog mijn pogingen om zuiniger te rijden ( rijstijl, hoge bandernspanning, grille block, snorkel, LEDs). Begin Januari haalde ik soms zowel heen als terug naar mijn werk 4.0 l/100 km aangegeven. De vorst maakt dat minstens 10% slechter; vooral de eerste 5 kilometer kosten gruwelijk veel brandstof.
Vandaar mijn wens om het motorblok te verwarmen. Maar nu blijkt dat de motor verschilt van de Amerikaanse versie, het is niet zeker dat de block heater plug die aldaar geleverd wordt hier past... ik weet niet of dit gaat lukken.

Ik zet nu bij elke rit de B teller op 0, geeft een goed beeld van het verbruik per rit.
Ik merk dat zijwind meer weerstand geeft dan tegenwind.
Image
RedDevil

Postby RedDevil » 26 Jan 2013 23:47

Ik heb net een discussie met mijn zwager gehad. Hij is ingenieur en heeft veel ervaring met kleppen, stroming en het construeren van specifieke apparaten daarvoor.
Ik hoopte dat hij me kon vertellen hoe ik het best een gereguleerde warme lucht inlaat zou kunnen bouwen.

Maar hij raadt het sterk af.
Volgens hem is er met een auto met uitlaatgasrecirculatie zoals de Insight geen winst te behalen door de lucht voor te verwarmen (iets wat ook al in mijn achterhoofd knaagde).
Hij vertelde ook dat een motor met koude lucht efficiënter werkt dan met warme lucht, omdat de lucht in de motor relatief verder uitzet. Dat compenseert het verlies doordat er een hoger vacuum moet worden getrokken door de inlaatklep.
Hij zei ook dat de verschillen zo klein zijn dat ze moeilijk te meten zijn en zei dat wie zelf iets bedenkt en bouwt eigenlijk niet geschikt is om het te testen, omdat je graag wilt geloven dat het werkt en niet objectief kan meten. Zelfs als je je dat bewust bent.
Over het voorverwarmen met een carterplug was hij al helemaal niet te spreken. Je gaat toch niet uit vrije wil 230 volt in een ruimte toepassen waar ook benzinedamp kan hangen? En wat als er iets stuk gaat, je de kabel vergeet los te pluggen, enzovoort. Kortom, het risico is te groot. Tja.
Die föhn, daar heb ik het maar niet over gehad. Was achteraf misschien niet zo slim, al is het niet fout gegaan.

Het weer wordt weer warmer. Tijd om de snorkel weer op zijn plaats te zetten.
Ik moet toegeven dat ik niet goed genoeg heb kunnen testen om te bewijzen dat er wat valt te halen met het loshalen van de snorkel.
Het verbruik valt de laatste dagen sowieso steeds meer tegen, maar ik zag net dat de banden weer beginnen te bollen. Daar zit zeker geen 2.9 meer in. Morgen maar eens controleren.
Zonder OBD2 tool is het testen van dit soort dingen geen doen.

Ik zal de WAI verder even met rust laten tot ik in staat ben om exact het verbruik te meten.
Ik heb net de UltraGauge ontdekt, die hetzelfde kan als de ScanGaugeII tegen minder dan de helft van de prijs. (61 dollar...!)
Het geeft precies aan hoeveel je op enig moment verbruikt, waardoor je makkelijk kan zien wanneer en hoe je zuinig rijdt.
Je kan het ding bovendien gebruiken om foutcodes op te sporen en te corrigeren, en om te waarschuwen als bepaalde parameters boven of beneden een bepaalde waarde komen.
Maar eens kijken of ik die kan kopen. En daarna, wie weet.
Image
RedDevil

Postby lyklah » 27 Jan 2013 13:42

Hoi,

Ik denk dat ik het deels met met je zwager eens ben, al is hobbyen natuurlijk altijd leuk (en niet altijd even veilig).

Wat betreft de carterplug, ik denk dat je ook best veel elektrische energie kwijt bent om de olie op te warmen, en dat er energetisch niet meteen veel winst valt te halen. Tenzij het -20 wordt ofzo, en de motor erg snel weer afkoelt.

Post je ervaringen met je ultragauge, voor 61 dollar ben ik ook wel geinteresseerd. Ik wil namelijk aan het testen wat het effect op optreksnelheid/snelheid vs uitrollen is, dwz is het efficienter in de stad 35 te gaan rijden naar het volgende stoplicht, of juist bv 42? (35 rijdt iets onzuiniger, maar je hebt minder energie nodig 35 te halen dan bv 42, maar je kan ook weer minder lang uitrollen). En misschien is het wel het efficientst om stevig (niet hard, bv 1800 rpm ipv 1400 wat ik nu doe) naar 50 op te trekken en dan heel langzaam af te remmen (elektrisch klein beetje assist, maar dan heel lang volhouden). Alleen hoe langer de afstand dat je rolt, hoe moeilijker het anticiperen is...

Groeten,

L.
lyklah

Postby RedDevil » 15 Apr 2013 21:54

Koning Winter heeft zijn greep eindelijk een beetje losgelaten. Dus die snorkel zit weer permanent op zijn plek.

Ik heb nog flink veel kunnen testen met een losgehaalde snorkel half over het inlaatgat (de beste stand bij temperaturen rond het vriespunt en een geblokkeerde ondergrille), waaronder 2 keer dezelfde rit kort achter elkaar; 1 keer met en 1 keer zonder snorkel.
Bij lage temperaturen geeft het loshalen en half over het gat zetten van de snorkel een kleine, maar meetbare verbetering op de middelkorte afstand (10 tot 30 km).
Boven de 30 km is het de moeite haast niet waard, en beneden de 10 km wordt de radiator niet warm.
Belangrijk is dat je de inlaattemeratuur meet en de snorkel weer op zijn plek zet als de temperatuur te hoog oploopt (40 graden of meer). Als je die niet kan meten, dan de snorkel lekker op zijn plek laten zitten.

Voordeel van het warmere weer is dat je niet zo vaak meer hoeft te tanken:
Image
Image
Waar gaat dat heen vraag ik me af, kan ik van de zomer onder de 3 l per 100 km komen? :mrgreen:
Image
RedDevil

Postby lyklah » 16 Apr 2013 16:40

Net resultaat!
Maar, wel gemeten over een kleine afstand...zo heb ik eens 2,7 gehaald op 33 km gemeten, met warme motor gelijk helling af achter een vrachtwagen ;)
tankgemiddelde was dan wel slechts 3,9 (gemeten aan de pomp ;)).

Groeten,

L.
lyklah

Postby RedDevil » 16 Apr 2013 19:21

Ja, dit was met koude motor op het vlakke maar wel met wind mee op (ruime) afstand van een vrachtwagen, op mijn 175/15 winterbanden.
Nu zitten de 185/16 zomerbanden er weer op, verbruik was meteen weer hoger. Thuis de spanning maar weer eens opgeschroefd van 2,3 / 2,2 naar 2,9 / 2,8 voor / achter. Kijken hoe dat uitpakt.
EDIT dat pakt goed uit, weer 3,5 l/100 km. Nu met zijwind ipv. schuin achter. Wel wat geluk gehad met stoplichten + goed anticiperen.
Image
RedDevil

Postby lyklah » 18 Apr 2013 21:23

Ja dat verschil met zomer/winter banden merk ik ook erg. Die bridgestones zijn niet de meest zuinige banden zo te merken....kan me niet voorstellen dat die ene cm zoveel scheelt. Maar kan ook dat de omtrek anders is, zodat de metingen wat vertekend zijn, heb me er verder niet in verdiept ;)
Ik rij overigens zowel Alpin A4 als de Turanzas met 2,6 bar rondom.

Vanochtend even 3,2 l/100km gezien, voor de wind op de snelweg met 90. Echter een aantal mafketels vonden het nodig om tegen elkaar te rijden, waardoor er toen 3km file volgde, meteen weer 4,2...

Groeten,

L.
lyklah

Postby RedDevil » 18 Apr 2013 22:42

Qua omtrek had ik echt helemaal geen verschil tussen mijn 15 inch winterbanden en 16 inch zomer herriemakers: De Bridgestone Turanza's. Ik kom precies op hetzelfde punt op 5.0 km, 10.0 km enz.

Wat me wel meteen opvalt; ik heb minder grip op de Turanza's dan op mijn Continental EcoContact winterbanden! Bij 20 graden Celsius terwijl het droog is!
Niet dat het gevaarlijk is, maar wel vreemd en zeker niet leuk. En die herrie dus; Op ZOAB maken ze veel meer herrie. Het valt echt op.
Ik rijd ze op en dan weg met die krengen. Je zou toch bijna door willen rijden op je winterbanden?
Image
RedDevil

Postby lyklah » 19 Apr 2013 16:04

Ja de winterbanden zijn echt beter. Iets duurder ook, maar niet zoveel.
Maar welke banden kunnen er nog meer op de 185 velgen, misschien Conti's? Voor de rest denk ik weinig, tenzij je er 195 banden op zou kunnen zetten (en nog een set velgen is weer wat overdreven ;)).

Groeten,

L.
lyklah

PreviousNext

Return to Insight Hybrid - Verbruik en (rij)ervaringen