Rijden in de bergen met een Insight

Eigen ervaringen met het rijden, autotests en het verbruik van de Insight Hybrid.

Rijden in de bergen met een Insight

Postby xxxStef » 13 Sep 2012 17:58

Hallo allemaal
Ben nieuw op dit forum. Overweeg serieus een Insight aan te schaffen. Heb alle voors en tegens afgewogen. De balans slaat door naar " kopen"
Er is nog 1 punt waar ik niets over kan vinden maar wel iets over wil weten. Het rijden in de bergen. Is er iemand die daar ervaring mee heeft?
Dan hoor ik dat graag.
Ben van huis uit een Volvo rijder. (laatste 12 jaar) Met voornamelijk met krachtige motoren. Maar ben nu de hoge onderhoudskosten en maandelijks terugkerende wegenbelasting zat.
Ben alleen bang dat de Insight de Oostenrijkse snelwegen door de bergen moeizaam haalt. Of dat ik ingehaald wordt door de vrachtwagens en gezinnen met caravan achter de auto.

Groet

Stef
xxxStef

Huidige auto: Honda Civic Hybrid / Honda Insight Hybrid

Re: Rijden in de bergen met een Insight

Postby EcoDriver » 13 Sep 2012 18:29

Tja, je moet niet teveel verwachten van een 1.3 motortje (met een beetje electro assist). Ik reed hiervoor een 2 liter met CVT automaat > die ging als de brandweer. Ik heb recentelijk ook nog een stukje gewijd aan mijn vakantie ervaring aan de Moezel dit jaar met de HIH.

Johan
Image
103.000 km in 8,5 jaar.
EcoDriver

Huidige auto: EcoDriver reed een Honda Insight Hybrid Elegance Model 2010 (Alabaster Silver Metallic) en rijdt nu in een Kia Niro 2018 (Aurora Black).

Postby JeroenE » 14 Sep 2012 06:27

Ik heb nog nooit in de bergen gereden, dus ik kan daar verder weinig over zeggen. Ik denk wel dat je er rekening mee moet houden dat dat "minder" rijdt dan wanneer je een een 4x4 met dikke motor gebruikt. Maar of je daar echt last van hebt? Een "normale" auto rijdt ook minder luxe dan een Maybach en toch rijden de meeste mensen in een "normale" auto.

Maar dan de volgende vraag: rij je daar vaak? Ga je iedere maand 2 weekenden in de bergen rijden of hooguit 1 keer per jaar tijdens de vakantie? Als je er heel vaak komt dan is het wellicht een overweging om daar een keer een dag een Honda te huren en kijken hoe je het vindt rijden. Anders zou ik me er niet al te druk over maken. Als je de bergen echt niet door komt dan had het ongetwijfeld breed uitgemeten geweest: hybrids opgesloten in Italië vanwege de Alpen! ;)

Persoonlijk zou ik er niet echt wakker van liggen als anderen mij inhalen in de bergen. Dat doen ze nu op de snelweg in Nederland ook en dat is voor mij geen reden om te proberen harder dan hen te gaan rijden. En zeker op vakantie maak ik mij al helemaal niet. Die begint als ik weg rij en ik hoef niet zo snel mogelijk op de plek van bestemming te zijn.Daar wordt je alleen maar gestrest van en dat is juist niet de bedoeling van mijn vakantie.

Ik ben zelfs een keer ingehaald door een caravan in Nederland. Het was wel een dikke bmw en hij reed 130 met zijn caravan, maar toch. En toen reed ik nog niet eens een Honda!
2011 HJH Elegance : Image => Image
2006 Mitsubishi Colt: Image => Image
JeroenE

Huidige auto: Honda Jazz Hybrid

Postby Hondahok » 14 Sep 2012 07:15

Je hebt meer power in de HiH dan in een renault Twingo met die nieuwe eco motor. Heb op de A1 gereden en tussen Euskirchen en Blankenheim, dat gaat alleen maar omhoog met hier en daar een lichte afdaling. Het is niet sterg stijl maar door de lengte van de klim heeft de auto het er best wel moeilijk mee. Met mijn Toyota Corolla ging het soepeler dan met de HiH. dat dan weer wel maar met de HiH gaat het soepeler dan met een Renault Twingo, die moest lossen kwam op een gegeven moment niet meer boven de 110 uit met plank gas en wij reden bij hem vandaan. Als je de HiH op snelheid hebt houdt hij die zelfs in de klim lang vast. Maar als je van je gas moet dan trekt hij vreselijk traag op. Als ik daar wil/moet versnellen zet ik hem in zijn S. Dan gaat dat iets beter. Als je een keer per jaar daar komt dan zou ik het zker niet laten een Insight aanschaffen bedoel ik. kom je daar erg regelmatig dan is het een andere keus.

Hieronder een berekening alleen op basis van brandstof verbruik, en dan ga ik voor de HiH even uit van mijn verbruik, ik rijdt elke maand in en naar Duitsland daar rijdt ik 150+ daardoor is mijn verbruik aan de hoge kant. Voor het gemak ga ik even uit van het dubbele verbruik voor de VOLVO.
Als je 20.000 Km per jaar rijdt dan kost je dat in een HiH 20000KM.jr/100KM*6L=1200L *1,75€/L = 2100€ Als je VOLVO 12 L per 100KM verbruikt is dat 4200€. voor het verschil van 2100€ kun je een auto huren in de vakantie die het wel trekt. Als na je eerste vakantie blijkt dat hij toch niet genoeg trekt. Je bent dan niet meer geld kwijt dan nu en als de Insight wel voldoet dan (be)spaar je.
Honda Insight Hybrid Urban Titanium
Image
Image
Hondahok

Huidige auto: Honda Insight Hybrid Elegance

Postby MyHCH » 14 Sep 2012 09:40

Het rijden in de bergen met een CVT is juist erg fijn. Als je volgas geeft heb je altijd het maximale vermogen tot je beschikking; je hebt er dus geen last van dat je beperkt wordt door die paar versnellingen die je hebt in een handgeschakelde auto. Ga je bergaf dan kun je met stand S extra afremmen op de motor en in stand L rem je nog wat extra af. Je kunt het afremmen dan zeker vergelijken met wat een handgeschakelde auto doet. En je accu laadt op; de generator remt dus ook extra. Bergop kun je altijd gewoon in D doen; de auto kiest dan indien nodig toch een heel korte overbrenging.
Met een (vergelijkbaar qua pk / gewicht) HCH gaat het in de bergen prima; je komt niet snel vermogen tekort. Je hebt ook niet veel over, maar wat je hebt kan altijd maximaal ingezet worden. Wel moet in je hoofd de knop dan even om; de motor hoort je goed als hij hard moet werken maar hij gaat er echt niet stuk van.
Bergop ingehaald worden door auto's met caravans? Dat zal niet gauw gebeuren. Een auto met caravan is minstens 2 keer zo zwaar als een HIH. Dan kun je alleen ingehaald worden als die combinatie minstens het dubbele aan pk's heeft (reken even met 88 voor de HIH, want bergop is de accu best snel leeg, dan kom je op ongeveer 176 pk voor een auto met caravan).
2017 Jazz:Image > 60.000 km
2014 Civic:Image over 104.094 km
2010 Jazz:Image over 102.170 km
2007 HCH: Image over 83.077 km
MyHCH
Moderator

Huidige auto: Honda Jazz 1.3 CVT comfort

Postby xxxStef » 14 Sep 2012 16:40

Bedankt voor jullie reacties. Lijkt me overigens een actief forum dit. Verbaasde me over het feit dat de Honda Hybride rijders een forum hadden. Leuk!
Maar terug naar mijn vraag die ik stelde. Ik vind de wedervraag " hoe vaak kom je in de bergen" zeker relevant. Antwoord is " alleen met de vakantie" . En daar schaf ik
geen auto voor aan. Ik weet nu een beetje wat ik kan verwachten. Ik moet de + 200 pk's en 400 Nm van mijn Volvo uit mijn hoofd zetten en anders gaan rijden.
Ik heb de knoop doorgehakt en de auto besteld.
Ik las een reactie van snelheden van 150+ met de Insight. Hoeveel toeren maakt het motortje dan? En hoe is het met het aantal dB in de auto?

Groet

Stef
xxxStef

Huidige auto: Honda Civic Hybrid / Honda Insight Hybrid

Postby floris33 » 15 Sep 2012 00:11

mijn HIH deed bij 160 km/h in Duitsland op de snelweg richting het noorden zeker zo'n 4000+ rpm als ik het me goed herinner. Geluid was niet meer als anders. Wat ik me absoluut nog wel herinner is het gemiddeld gebruik met die snelheid... 10l/100km (ik noem het één-op-slurp). Normaal haal met m'n dagelijkse woon/werk verkeer (amsterdam amersfoort v.v.) vaak 4,9l/100km. Veel cruise-control, altijd in eco-stand, veel cruisen, vroeg aanremmen.
floris33

Huidige auto: Honda Insight Hybrid Elegance

Postby MyHCH » 15 Sep 2012 09:37

xxxStef wrote:Ik las een reactie van snelheden van 150+ met de Insight. Hoeveel toeren maakt het motortje dan? En hoe is het met het aantal dB in de auto?

De luchtweerstand neemt nogal fors toe met de snelheid (2 keer zo hard is 4 keer zoveel luchtweerstand). Als je plankgas rijdt, dan maakt de motor 6000 toeren en ga je ruim 180. Bij 120 maakt de motor nog geen 2500 toeren. Daartussen zit dus een flinke stijging in toerental. De HCH maakt bij 145 ongeveer 3000 toeren en bij 170 5000. Een HIH zal dat niet veel anders doen. Dus je kunt de snelheid die je rijdt laten afhangen van je oren (je hoort overigens vrijwel alleen banden en windgeruis) en eventueel van welk verbruik je nog acceptabel vindt.
In elk geval proficiat met de bestelling en alvast veel plezier!
MyHCH
Moderator

Postby Roy » 31 Jul 2014 08:27

Ik ben een paar maanden geleden naar Leipzig gereden en dan kom je op de snelweg langs een paar lange, en soms nog redelijk stijle, stukken omhoog. Ik heb bijna altijd de cruise control aan staan, maar dat is op dat soort stukken snelweg niet zo slim. Wat de Insight normaal al doet, is als de snelheid onder de ingestelde snelheid komt, er 500 toeren 'op zetten' om in een paar seconden weer op de ingestelde snelheid te komen (dan mag van mij wel wat rustiger), in de bergen was dat regelmatig 1000 toeren. Dan klinkt de auto niet alleen als een jumbojet, maar ik schiet dan ook opeens heel hard richting de auto die voor mij rijdt. Bovendien kwam het regelmatig voor dat ondanks de 1000 toeren extra de ingestelde snelheid buiten bereik bleek en het motortje dus maar bleef loeien zonder dat er veel gebeurde. Na me daar een tijd aan te hebben geërgerd, heb ik het anders aangepakt. Bij 130 kmu maakt de motor 3000 toeren. Als ik bergje op moest, zette ik de cruise control uit en hield ik de toeren 'voetmatig' op 3000 toeren. Als ik dan na een tijdje nog maar 90 kmu reed, dan was dat maar zo, maar het rijdt wel een stuk rustiger. Alleen jammer dat mijn voet als 'cruise control' moet werken, want die functie vind normaal toch wel super.
Roy

Huidige auto: Honda Insight Elegance

Postby mauricevanderzwaan » 01 Aug 2014 20:46

Gewoon in S zetten en dan met de flippers aan het stuur vast zetten in 7...
mauricevanderzwaan

Huidige auto: Honda Insight Exclusive 2012

Postby Roy » 28 May 2015 18:30

Groeten uit de Sächsische Schweiz :-)

Ik had er nog niet eerder bij stilgestaan, maar op de cruice control remt de insight niet af als het bergje af te hard gaat. Is dat niet raar? Ik had in Amerika een automaat die dat wel gewoon deed, terugschakelen als het nodig is. Verder, als ik zelf een lagere versnelling pak, remt hij weer niet met de IMA... In een heuvelachtig gebied rijden, blijft een beetje rommelen. In S naar beneden, in D weer naar boven...

Trouwens, kan ik op een of andere manier zien/merken wanneer de auto op de accu remt en wanneer (ook) op de rem? Is dat bijvoorbeeld als de wijzer halverwege helemaal beneden is, of zegt dat niet zo veel? Als ik met mijn voet op de rem naar beneden kan en dat is dan de IMA en het zijn niet de remschijven, dan is dat nog een goede manier om beneden te komen. Tot de accu vol is natuurlijk, want dan laadt de IMA niet meer.
Roy

Postby MyHCH » 29 May 2015 10:19

Roy wrote:Groeten uit de Sächsische Schweiz :-)
Trouwens, kan ik op een of andere manier zien/merken wanneer de auto op de accu remt en wanneer (ook) op de rem? Is dat bijvoorbeeld als de wijzer halverwege helemaal beneden is, of zegt dat niet zo veel? Als ik met mijn voet op de rem naar beneden kan en dat is dan de IMA en het zijn niet de remschijven, dan is dat nog een goede manier om beneden te komen. Tot de accu vol is natuurlijk, want dan laadt de IMA niet meer.

Je kan het zien aan de wijzer die aangeeft of de accu wordt geladen of juist wordt leeggetrokken. Met gas los zie je al een beetje oplading. Door zachtjes te remmen, gaat de wijzer verder het oplaadgebied in. Op een bepaald punt gaat de wijzer niet meer verder en voel je in het rempedaal dat je ook de mechanische remmen gebruikt (maar dan moet je wel je best doen; het is niet erg opvallend. Het is een lichte tegendruk in het pedaal). Je kunt dus met het rempedaal de hoeveelheid oplading bijregelen! Inderdaad, zoals je al aangeeft, totdat de accu vol is.
MyHCH
Moderator

Postby Roy » 29 May 2015 16:49

Ok bedankt. Dus in theorie kan de wijzer tot helemaal beneden voordat de remmen gaan meewerken? Handig om te weten.
Roy

Postby RedDevil » 29 May 2015 20:09

Klopt.

Je kan, als je een steile berg af gaat, de Insight in L zetten door naar S te gaan en daarna beide schakelflippers tegelijk 3 seconden lang naar je toe te trekken.
Het toerental schiet dan bij het minste of geringste in de hoogte, je remt dan heel fors af op de motor zelfs als je IMA accu vol zit.
Ik had 2 jaar geleden bij de Moezel een lange en erg steile helling naar beneden te pakken. In L kon dat dus zonder te remmen.
Verder is de L mode vreselijk, je hebt echt het gevoel de hele tijd benzine te verkwisten.

Schakelflippers zijn hopeloos in haarspeldbochten. In D zijn haarspeldbochten juist leuk, je schiet echt weg uit de bochten.
Ik rijd zo veel mogelijk in D en schakel pas naar S of L als ik consistent harder moet remmen dan de Insight met regenereren kan afhandelen.
2011 HIH Elegance Image => Image over 131.484 km.
Image
RedDevil

Huidige auto: Honda Insight Hybrid Elegance met Accord toeter, grille block, Green Oil, Waxoyl, UltraGauge, LED & Xenon

Postby EcoDriver » 30 May 2015 09:37

Goed beschreven. Is ook geheel mijn ervaring met het rijden in heuvelachtig gebied. Als ik in heuvelachtig gebied woonde zou ik nooit een HIH gekocht hebben. Te onder-gemotoriseerd. Je ziet ze in het buitenland dan ook nauwelijks rijden. Voor NL is het een perfecte auto.

Johan
Image
103.000 km in 8,5 jaar.
EcoDriver

Huidige auto: EcoDriver reed een Honda Insight Hybrid Elegance Model 2010 (Alabaster Silver Metallic) en rijdt nu in een Kia Niro 2018 (Aurora Black).

Next

Return to Insight Hybrid - Verbruik en (rij)ervaringen