Rijden in de bergen met een Insight

Eigen ervaringen met het rijden, autotests en het verbruik van de Insight Hybrid.

Re: Rijden in de bergen met een Insight

Postby Roy » 30 May 2015 18:35

L, is dat dan één versnelling lager dan hij normaal zou doen?

Het is er niet meer van gekomen om de tips te proberen, ik ben inmiddels weer in het platte Brabant. Wel nog een paar 'observaties':
- Hij remt in cruise control soms wel degelijk bij op de IMA, een enkele keer zelfs fors, maar dat feestje duurt niet zo lang, omdat de IMA snel vol is (en bergje op ook weer snel leeg). Hij schakelt alleen niet terug om op de motor te remmen. De cruise control is (lijkt) alleen: gas - geen gas.
- Van hier naar Leipzig met een gemiddeld verbruik van 5,1 en van Königstein naar hier met een verbruik van 6,1. Ik kan het ding niet altijd volgen. Mijn rijstijl was toch echt niet anders (120/5 op de cruise control als het mogelijk was). We hebben alleen minder files gehad op de terugweg. 700 km Wind tegen of zo?
- Het 'overgaan' van remmen op de IMA en op de remschijven heb ik niet kunnen bemerken. Ik heb wel een paar keer geprobeerd om zo te remmen dat de IMA bijna in max-opladen zat en daar bleef. Dat zou dus betekenen dat mijn remmen niks doen. Vaak is zo remmen genoeg om niet al te hard naar beneden te gaan.
User avatar
Roy
 
Posts: 96
Joined: 17 Feb 2014 11:00
Huidige auto: Honda Insight Elegance

Re: Rijden in de bergen met een Insight

Postby RedDevil » 30 May 2015 21:07

L is echt een ander verhaal, net als in S heb je een aantal 'vaste' versnellingen maar ze liggen veel meer onderin, net als de lage gearing van een terreinwagen.
Je kan daardoor op het gehoor met een hele lage snelheid rijden.
Als ik me niet vergis schakelt ie dan ook eerder terug, dwz. hij probeert de toeren hoog te houden door naar een lagere versnelling te gaa dan je had gekozen als het toerental wat zakt; eerder dan ie dat in S zou doen.
Ik kan me voorstellen dat er omstandigheden zijn waar dat gewenst is, maar in ons land kom je die niet makkelijk tegen.
Vrij snel nadat je ontdekt hebt hoe je L in kan komen wil je weer weten hoe je eruit komt. Makkelijk; even naar D en evt. weer terug naar S :)

De overgangen van alleen regenererend remmen naar IMA plus fysieke remmen naar alleen fysieke remmen zou je niet of niet duidelijk moeten kunnen voelen als de remmen en het IMA systeem goed op elkaar zijn ingespeeld.
Het reageert anders in S vanwege het schakelen; de Insight wil de versnellingsverhouding vast houden en zal helling af harder afremmen dan in D, zeker als je ook nog opschakelt. Meer toeren betekent dat de IMA meer vermogen kan opnemen, maar al onder de 2000 toeren kan de IMA (in principe) al de maximale laadstroom opwekken dus daarvoor hoef je niet (ver) op te schakelen.

Het verbruik is van veel dingen afhankelijk, een beetje zijwind is funest en hoe hoger de snelheid hoe groter de invloed van zijwind e.d. bovenop het extra verbruik. 120 km/u doe ik zeer zelden :)

Een ding doet de Insight beslist beter dan de meeste andere auto's met een kleine motor: een echt steile helling oprijden.
Met een handbak moet je uitkijken dat je niet in een te hoge versnelling zit, want dan kun je je snelheid niet vasthouden, maar kies je een te lage versnelling dan moet je je inhouden of heel snel opschakelen. En bij wegrijden precies voldoende de koppeling laten slippen, de hellingproef maar dan erger.

Een conventionele automaat schakelt vaak terug terwijl dat nog niet hoeft, dan zit je met een loeiende motor omdat ie net de hogere versnelling niet vast wil houden; geef je vol gas dan krijg je een kick down... Ik heb 5000 km met een automaat gereden in de VS, voor de helft flink in de bergen. Ik had achteraf gezien graag een handbak gehad.

De Insight heeft daar allemaal geen last van, simpel wegrijden ongeacht hoe steil de helling is, en je zakt nooit door je versnelling.
Als je het niet erg vindt dat de motor boven de 5000 toeren komt dan gaat ie redelijk vlot naar boven.

Kortom ik vind de Insight het niet slecht doen, naar verhouding.
Natuurlijk is meer vermogen altijd fijn in de bergen. En als wij Nederlanders bergen tegen komen hebben we vaak een gezin en een hoop bagage aan boord, dat helpt ook niet.
2011 HIH Elegance Image => Image over 120.757 km.
Image
User avatar
RedDevil
 
Posts: 574
Joined: 23 Oct 2012 20:49
Location: A2, A12, A27
Huidige auto: Honda Insight Hybrid Elegance met Accord toeter, grille block, Green Oil, Waxoyl, UltraGauge, LED & Xenon

Re: Rijden in de bergen met een Insight

Postby Roy » 31 May 2015 16:43

Bedankt voor de uitgebreide toelichting.
User avatar
Roy
 
Posts: 96
Joined: 17 Feb 2014 11:00
Huidige auto: Honda Insight Elegance

Re: Rijden in de bergen met een Insight

Postby EcoDriver » 28 Jul 2015 08:13

Zo net terug van vakantie uit Frankrijk (Dordogne). De HIH heeft zich fantastisch gehouden. Het blijft een lekkere en betrouwbare auto.

Verbruik loopt in bergachtig gebied wel direct vrij fors op naar 1 op 16. Ondersteuning van de IMA is beperkt, want de accu is binnen tien seconden al leeggetrokken.

Op de snelweg is een snelheid van rond de 120 een fijne snelheid voor de HIH. ( verbruik weer daargelaten). Airco werkt ook perfect, hetgeen met 40 graden erg welkom was.

De bagageruimte had ik aanvankelijk vergroot (zie ander topic van Red Devil hierover), maar uiteindelijk toch weer teruggezet naar de verlaagde situatie. Dit leverde net voldoende bagageruimte op en voelde ivm de warmte toch ietjes prettiger.

Geen enkele andere HIH gezien in Frankrijk. Alleen direct bij terugkomst over de grens in NL zie je ze weer.

Johan
Image
103.000 km in 8,5 jaar.
User avatar
EcoDriver
 
Posts: 313
Joined: 29 Sep 2009 08:35
Location: Heiloo
Huidige auto: EcoDriver reed een Honda Insight Hybrid Elegance Model 2010 (Alabaster Silver Metallic) en rijdt nu in een Kia Niro 2018 (Aurora Black).

Re: Rijden in de bergen met een Insight

Postby civicmobiel » 28 Jul 2015 14:23

EcoDriver wrote: Alleen direct bij terugkomst over de grens in NL zie je ze weer.
Johan

Logisch, in Nederland hebben de leaserijders massaal Prius, HCH en HIH genomen ivm belastingvoordeel, andere landen hebben deze regels niet.
Dat is ook de oorzaak van de giga prijsdaling na een jaar of 4, want dan dumpen de leasemaatschappijen deze auto's in grote aantallen.
mmm...even wegdromen....zie wel waar ik kom.........met mijn zwarte BMW 318i M-Pakket .
Image.........Image
User avatar
civicmobiel
 
Posts: 272
Joined: 31 Aug 2011 18:08
Huidige auto: BMW 318i Touring M-Pakket

Re: Rijden in de bergen met een Insight

Postby EcoDriver » 28 Jul 2015 16:26

Ja, inderdaad dat klinkt logisch. Ik zou wel een nieuwe Jazz of CRV willen. Dit omdat ik eigenlijk graag een caravannetje wil en de HIH geen caravan mag trekken. Ik stel wel vast dat Honda geen geweldige trekkers levert tenzij je in het zware segement zoekt. Heel anders dan bijv. een Focus 1.0 Ecoboost. Een geweldenaar. Daarbij vrees ik ook de inruilprijs van mijn HIH. Een Honda dealer doet duur verkopen, maar zuinig inkopen! Nou ja, nog maar eens over nadenken of en wat het wordt.

Johan
Image
103.000 km in 8,5 jaar.
User avatar
EcoDriver
 
Posts: 313
Joined: 29 Sep 2009 08:35
Location: Heiloo
Huidige auto: EcoDriver reed een Honda Insight Hybrid Elegance Model 2010 (Alabaster Silver Metallic) en rijdt nu in een Kia Niro 2018 (Aurora Black).

Re: Rijden in de bergen met een Insight

Postby EcoDriver » 17 Aug 2016 08:57

Zo net terug van een vakantie in de Provence. De HIH heeft zich weer geweldig gehouden. Lekker afgeladen en met dakkoffer erop. Verbazingwekkend hoeveel bagage in de HIH gaat. Verbruik loopt dan wel op naar 1 op 15. Inclusief een aantal flinke files o.m bij Lyon (twee uur stilgestaan met vol de airco aan).

nb: De hele reis heen én terug en op vakantiebestemming GEEN enkele HIH, HJH en HCH gezien !!

Johan
Image
103.000 km in 8,5 jaar.
User avatar
EcoDriver
 
Posts: 313
Joined: 29 Sep 2009 08:35
Location: Heiloo
Huidige auto: EcoDriver reed een Honda Insight Hybrid Elegance Model 2010 (Alabaster Silver Metallic) en rijdt nu in een Kia Niro 2018 (Aurora Black).

Re: Rijden in de bergen met een Insight

Postby civicmobiel » 17 Aug 2016 11:11

EcoDriver wrote:Daarbij vrees ik ook de inruilprijs van mijn HIH.Johan

Dat klopt. De inruilprijzen van alle hybrides zijn giga gekelderd. Dat komt ook omdat door het verminderen van het belastingvoordeel er steeds minder belangstelling voor is. Bovendien zijn zeer veel hybrides in de lease geweest en deze leaseperiodes zijn inmiddels vaak afgelopen..en deze auto's worden dan massaal gedumpt tegen zeer lage prijzen.
mmm...even wegdromen....zie wel waar ik kom.........met mijn zwarte BMW 318i M-Pakket .
Image.........Image
User avatar
civicmobiel
 
Posts: 272
Joined: 31 Aug 2011 18:08
Huidige auto: BMW 318i Touring M-Pakket

Previous

Return to Insight Hybrid - Verbruik en (rij)ervaringen

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest

cron