ECON aan of uit ?

Eigen ervaringen met het rijden, autotests en het verbruik van de Insight Hybrid.

Re: ECON aan of uit ?

Postby mauricevanderzwaan » 26 Aug 2014 20:20

Sinds een week met de ECON knop uit. De HIH reageert accurater op het gaspedaal, lijkt iets vlotter te accelereren bij dezelfde hoeveelheid gaspedaal, geen vertraging bij wegrijden, maar vooral een veel nauwkeurigere cruise control ! Met ECON aan zakt de gekozen snelheid zomaar een paar km/u en reageert de cruisecontrol wat laat bij stijgen en dalen, best irritant in iets drukker verkeer. Het verbruik lijkt gek genoeg identiek gebleven, net als de autostop en airco, dus ik begin me nu af te vragen wat het nut van die groene knop daadwerkelijk is...
mauricevanderzwaan

Huidige auto: Honda Insight Exclusive 2012

Postby EcoDriver » 27 Aug 2014 07:14

Hier dezelfde ervaring. Verbruik neemt eigenlijk niet toe.
nb: de Aircopomp werkt wel eerder en vooral vaker (merk je bij warm weer echt duidelijk).
Het rijdt gewoon directer met ECON uit en daardoor uiteiendelijk prettiger.

Johan
Image
103.000 km in 8,5 jaar.
EcoDriver

Huidige auto: EcoDriver reed een Honda Insight Hybrid Elegance Model 2010 (Alabaster Silver Metallic) en rijdt nu in een Kia Niro 2018 (Aurora Black).

Postby pquist » 28 Aug 2014 20:13

De Eco-stand heeft volgens mij alleen zin als je binnen de bebouwde kom rijdt en regelmatig moet remmen en optrekken. Er zit dan een soort weerstand in het gaspedaal waardoor je beter beheerst gas kunt geven. Je kunt jezelf dit overigens ook aanleren en na verloop van tijd heb je hetzelfde effect. Op de snelweg heeft het volgens mij geen invloed op het verbruik, geeft alleen irritatie als de cruise-control aanstaat. Je rijdt dan relaxter met de Eco-stand uit en dus eigenlijk zuiniger.
pquist

Huidige auto: Lexus CT200H Business Line

Postby RedDevil » 28 Aug 2014 20:52

Ik rijd als het kan achter de vrachtwagens aan op de rechterbaan, met cruise control.
Ik had Eco altijd aan staan maar nu ook eens geëxperimenteerd met eco uit.

Wat blijkt.
Verbruiktechnisch maakt het niks uit op de snelweg. In de stad weet ik niet, lastig te meten.
Wat wel uitmaakt is hoe die vrachtwagen voor me omgaat met de hoogteverschillen.
Als de chauffeur cruise control op scherp heeft staan en helling op en af dezelfde snelheid aanhoudt dan kan de eco stand beter uit staan. De cruise control houdt netjes dezelfde snelheid aan.
Als de vrachtwagen bij elke helling wat vertraagt dan is het gedrag van de eco stand juist precies goed.

Vanmorgen zat ik achter een vrachtwagen met eco uit (3.5 l/100 km bij aankomst op mijn werk)
Vanavond had ik er een die langzamer reed en helling op vertraagde, dus eco aan. 3.3 l/100 km. Maar het was warmer en de snelheid was lager, dus het verschil is logisch.
Wind was in beide gevallen mild en schuin mee.

Zelfs met 'perfect' gedrag moet ik mijn snelheid toch een paar keer per minuut bijregelen. De cruise control knop toont na dik 40.000 km al duidelijk slijtage :oops: :lol:
2011 HIH Elegance Image => Image over 120.757 km.
Image
RedDevil

Huidige auto: Honda Insight Hybrid Elegance met Accord toeter, grille block, Green Oil, Waxoyl, UltraGauge, LED & Xenon

Postby EcoDriver » 29 Aug 2014 07:40

Leuk om te vernemen dat jullie soortgelijke ervaringen hebben als ik met de ECON knop. Was tot op heden weinig gebruikerservaring over geschreven in dit forum. Als je je voet goed onder controle hebt voegt de ECON knop niets toe.

NB: schrijf dit terwijl ik bij de Honda Dealer zit. De HIH wordt even opgefrist met nieuwe banden, een vervangende achterlichtunit (had ik zelf een stukje vanaf gebroken en heb een 2e hands weten te verkrijgen) en toch ook maar een nieuwe accu. Heb geen zin om komende winter stil te staan.

Johan
Image
103.000 km in 8,5 jaar.
EcoDriver

Huidige auto: EcoDriver reed een Honda Insight Hybrid Elegance Model 2010 (Alabaster Silver Metallic) en rijdt nu in een Kia Niro 2018 (Aurora Black).

Postby hybridmarc » 29 Aug 2014 12:16

Ik rijd doorgaans met de ECON aan, de auto reageert dan behoudend op het gaspedaal en de cruisecontrol laat de snelheid flink schommelen. verbruik is 4,8/100km aan de pomp gemeten. Ik probeer waar mogelijk de auto elektrisch te laten rijden. Als ik met ECON uit rijd is de auto iets rapper en de cruisecontrol houd de snelheid beter vast, niks nieuws dus. Elektrisch rijden wordt echter een stuk lastiger, de auto schakelt veel sneller over op benzine. Mijn verwachting is dat het verbruik zal toenemen.
hybridmarc

Huidige auto: Honda insight elegance 2009 urban titanium

Postby EcoDriver » 29 Aug 2014 12:47

Hetgeen dus in de praktijk niet blijkt is mijn ervaring (en inmiddels ook van andere HIH rijders).

Johan
Image
103.000 km in 8,5 jaar.
EcoDriver

Postby hybridmarc » 29 Aug 2014 14:09

ik ga het gewoon eens proberen en laat de ECON een poos uit.

Marc.
hybridmarc

Huidige auto: Honda insight elegance 2009 urban titanium

Postby EcoDriver » 29 Aug 2014 16:05

Ha, succes Hybridmarc. Ik ben benieuwd naar jouw ervaringen.

Johan
Image
103.000 km in 8,5 jaar.
EcoDriver

Postby mauricevanderzwaan » 29 Aug 2014 20:44

hybridmarc wrote:...Ik probeer waar mogelijk de auto elektrisch te laten rijden...

Niet de eerste keer dat ik dit lees, maar voor zover ik weet rijdt mijn HIH eigenlijk nooit echt puur elektrisch. Ik zie de assist meter bij een constante snelheid van grofweg 30-40 km/uur wel eens behoorlijk omhoog kruipen, maar ik rijd die snelheid eigenlijk (/gelukkig) nooit lang genoeg om te kunnen beoordelen of de benzinemotor daadwerkelijk helemaal uitschakelt. Volgens mij draait ie dan net iets meer dan bij stationair, maar dat is nog altijd niet helemaal elektrisch.
mauricevanderzwaan

Huidige auto: Honda Insight Exclusive 2012

Postby RedDevil » 29 Aug 2014 21:13

mauricevanderzwaan wrote:... voor zover ik weet rijdt mijn HIH eigenlijk nooit echt puur elektrisch.

Oh ja,de Insight rijdt wel degelijk puur elektrisch ook/juist/alleen als de motor draait.
Anders dan bij de Prius zit de elektromotor aan de krukas vast waar anders het vliegwiel zou zitten.
De motor moet dus draaien maar de kleppen staan in vaanstand en de benzineinjectie is stilgelegd. Er is dus weinig weerstand en geen brandstofverbruik.

Als je een UltraGauge aan je OBD2 poort hangt dan kan je daarmee het instant verbruik meten.
Ik kan je verzekeren dat de Insight volledig elektrisch kan rijden, en dat ook graag doet bij rond de 30 km/u.
Als je op het instant verbruiksmenu van de display maar 2 streepjes hebt dan rijd je volledig elkctrisch (verbruik 0,0 l/100 km).
Soms wil ie zelfs met gas los niet helemaal naar de nul, dan zie je 3 streepjes en is je instant verbruik ongeveer 1 - 1,5 l/100 km.

Volgens mij klopt de weergave van het menu met de accu en de motor ook. Gaat er geen pijl van de motor naar de wielen dan rijd je volledig elektrisch.

Ik mijd elektrisch rijden met constante snelheid, want alles wat je op die manier uit de accu trekt moet je er later weer in stoppen. Uiteindelijk lijkt het zuiniger om constant een heel laag verbruik te hebben zonder de accu te gebruiken.
Maar als de accu zo vol is dat de Insight uit zichzelf kiest om elektrisch te rijden dan laat ik 'm zijn gang gaan.

Mocht je nog twijfelen dan moet je je A of B trip meter eens resetten terwijl je elektrisch rijdt. Als je dat dan nog langer dan 100 meter volhoudt dan krijg je je verbruik te zien van 0.0 l/100 km.
Image
RedDevil

Huidige auto: Honda Insight Hybrid Elegance met Accord toeter, grille block, Green Oil, Waxoyl, UltraGauge, LED & Xenon

Postby EcoDriver » 30 Aug 2014 08:34

Inderdaad rijdt de HIH regelmatig volledig elektrisch (kan tot 48 km/u en kan ongeveer dan een kilometer vol worden gehouden). Zelf doe ik dit regelmatig. Het is wel zo dat daana de IM-accu weer wordt opgeladen (kost extra benzine). Dus jouw opmerking RedDevil is wel interessant. Dus kun je nu beter af en toe volledig elektrisch rijden of dit juist vermijden en met een heel laag benzineverbruik rijden om zo het totale bezineverbruik zo laag mogelijk te krijgen ?

Johan
Image
103.000 km in 8,5 jaar.
EcoDriver

Postby RedDevil » 30 Aug 2014 10:20

Ik kijk vooral hoe ver de wijzer het blauw in gaat bij het elektrisch rijden. Ik heb zo'n stuk war ik net geen 50 rijd en de wijzer diep het blauw in gaat tijdens EV mode.
Dan geef ik een klein beetje extra gas om 'm eruit te krijgen.
Stukje verderop begint de woonwijk, daar kan ik een heel stuk elektrisch rijden als ik niet daarvoor al de accu leeg heb getrokken, en met 30 km/u gaat ie veel minder ver het blauw in.
Image
RedDevil

Postby EcoDriver » 30 Aug 2014 11:06

Grappig, bij mij gaat de wijzer bijna altijd maar voor een kwart in het blauw. Zelden volledig in ieder geval en dan heel kortstondig. Eigenlijk vanaf het begin dat dit zo is, dus ook al voor de software updates.

Johan
Image
103.000 km in 8,5 jaar.
EcoDriver

Postby lyklah » 30 Aug 2014 17:52

Hey,

Ik krijg ook zelden meer dan 20% assist, en eigenlijk nooit 100% charge...goed ik rij dan ook relaxter als een oma haha..misschien dat een nieuwe 12V accu gaat helpen, ding is nu 4,5 jaar oud dus wellicht aan vervanging toe binnenkort.

Overigens heeft elektrisch rijden wel degelijk zin, tenzij je daarna fors op moet trekken. Opladen tijdens het rijden kost zon 20% meer brandstof, en meestal rij ik in de stad zon 33% elektrisch ;) maar als je daarna met een lege accu de snelweg op moet, is t beter om elektrisch rijden te mijden ;) tenminste, dat is mijn ervaring...

Overigens rij ik bij voorkeur elektrisch bij 30 km uur of lager, gezien de wagen dan stukken minder zuinig us als bij 45-50 km/hr.

Groeten,

L.
lyklah

Huidige auto: Honda Insight Elegance

PreviousNext

Return to Insight Hybrid - Verbruik en (rij)ervaringen