Je laagste verbruik met de Insight?

Eigen ervaringen met het rijden, autotests en het verbruik van de Insight Hybrid.

Re: Je laagste verbruik met de Insight?

Postby Bennink » 07 Feb 2011 21:13

Wauw, dat is echt knap :-) En het helpt wel ja, achter een vrachtwagen hangen ;-)
Reed Insight: Image
Rijdt nu: Renault Mégane.
Bennink
Administrator

Huidige auto: Renault Megane

Postby Hondahok » 07 Mar 2012 11:54

Niet helemaal mijn laagste verbruik ;-)

Image
Honda Insight Hybrid Urban Titanium
Image
Image
Hondahok

Huidige auto: Honda Insight Hybrid Elegance

Postby EcoDriver » 08 Mar 2012 07:48

Net getankt?
Image
103.000 km in 8,5 jaar.
EcoDriver

Huidige auto: EcoDriver reed een Honda Insight Hybrid Elegance Model 2010 (Alabaster Silver Metallic) en rijdt nu in een Kia Niro 2018 (Aurora Black).

Postby Hondahok » 08 Mar 2012 11:47

Net getankt en dan de wasstraat in, het was druk en lanzaam stop and go. Zo hoog heb ik hem nog nooit gehad meestal stopt t bij 67 L/100KM.
Image
Image
Hondahok

Postby lyklah » 02 Aug 2013 18:29

Image

Link voor als de foto te groot is: https://fbcdn-sphotos-e-a.akamaihd.net/ ... 4733_o.jpg

Dat hete weer is dus zo slecht nog niet voor je verbruik, ondanks dat de airco wel flink stond te loeien.
Enige nadeel is dat ie de accu erg vol houdt, zodra je assist krijgt, gaat ie daarna meteen bijladen om weer op 90% capaciteit te komen. Dat maakt het wellicht minder zuinig dan een paar graden koeler (en minder belasting door de airco).

Overigens is die 34 graden in de garage, moest ook eerst de camera halen (genomen na +/- 10 minuten stilstand). onderweg was t 36 graden...

Groeten,

L.
lyklah

Huidige auto: Honda Insight Elegance

Postby RedDevil » 02 Aug 2013 20:49

Mijn laagste verbruik over een volle tank is 3.6 l/100 km op het display voor een (2/3) tank, ik tank graag op zaterdag bij Tinq voor 4 cent extra korting, vandaar dat ie dan niet helemaal leeg is.
Was in werkelijkheid 3,8 l/100 km. Nog steeds dik 1:26. (zie mijn tanklog onder de post)
Dat was terug uit Duitsland, dik 30 graden Celsius maar zeer rustig gereden, af en toe airco aan. In Duitsland getankt en de eerste 100 km onder de 3 liter per 100 km!
Maar ik registreer alleen per hele tank (teller A) of per koude start (teller B). Eenmaal thuis, laatste stuk stervensheet dus veel airco en veel zijwind, was er niet veel meer van over. Nou ja, 3.5 l/100.

Van mijn beste trip van werk naar huis heb ik een foto:
Image
Nagenoeg windstil en warm plm. 25 graden, even de airco gebruikt, groot deel van de tijd achter een vrachtwagen.

Gisteren mijn zoontje uit logeren gebracht naar Zeeland... begon goed met 3.5 l/100 km voor de eerste 100 km, daarna uren in de file gestaan in de snikhitte (40 C op de thermometer in de neus!), hele tijd airco aan. Dit wordt geen recordtank.
2011 HIH Elegance Image => Image over 120.757 km.
Image
RedDevil

Huidige auto: Honda Insight Hybrid Elegance met Accord toeter, grille block, Green Oil, Waxoyl, UltraGauge, LED & Xenon

Postby lyklah » 25 Aug 2013 16:19

Netjes.
Mijn laatste tank was weer 1:26,05 (over 1270 km, maar wel 16 liter bijgetankt om thuis te komen), dus qua verbruik gaat t nog steeds goed.

Ik rij wel 90% snelweg (met +/- 90 km/hr), rest is stad, maar bekende routes dus kan goed anticiperen op de stoplichten.
En optrekken met een verbruik van 1:16 (blokjes halfweg tussen de 4 en de 8 l/100km, met assist) is volgens mij ook zuiniger dan sneller optrekken, dus dat doe ik als de situatie t loelaat ;)
Wel merk ik dat als ik 's avonds rij met lampen aan, hij de accu voller houdt (irritant bijladen als ik eenmaal opgetrokken ben of net een heuvel over ben). Geen idee of dat normaal is, of dat toch de kleine accu aan zn einde gaat komen...

Groeten,

L.
lyklah

Postby EcoDriver » 26 Aug 2013 07:42

Jouw opmerking over de lampen triggert mij een beetje. Ik rijd overdag altijd met verlichting aan. Zou ik het verbruik werkelijk kunnen beïnvloeden door dit te beperken, vraag ik mij nu af?

Daarbij: rij nu al geruime tijd zonder de Eco-knop aan > Mijn ervaring: Heeft geen invloed op het verbuik.

Johan.
Image
103.000 km in 8,5 jaar.
EcoDriver

Huidige auto: EcoDriver reed een Honda Insight Hybrid Elegance Model 2010 (Alabaster Silver Metallic) en rijdt nu in een Kia Niro 2018 (Aurora Black).

Postby RedDevil » 26 Aug 2013 11:04

Die lampen hebben inderdaad invloed.
Alle elektriciteit die de Insight gebruikt wordt door het IMA systeem geleverd, dus heb je met je verlichting aan (iets) minder assist en (iets) meer gebruik.
Uit een liter benzine haal je, nadat de motor die in beweging en het IMA systeem dat weer in elektriciteit heeft omgezet, ruim 1 kWh.
Je lampen gebruiken 2 x 55 watt voor de dimlichten en nog eens 50 Watt of zo voor stadslichten, achterlichten, dashboard- en kentekenplaatverlichting; in totaal zeg 160 Watt.
Daarmee verstook je in pakweg 7 uur 1 liter benzine extra.

Ik heb een Xenon setje geïnstalleerd van 35 Watt per lamp; geeft veel meer licht en bespaart 40 Watt. Verder nog LEDs in de stadslichten en kentekenplaat, en LEDs in de mistlampen die ik nu gebruik als dagrijverlichting. Dat scheelt me 's nachts zo'n 53 Watt en overdag 117 Watt ten opzichte van rijden met standaard licht.
Ik vermoed dat het me 0.1 l/100 km op het gemiddeld verbruik scheelt. Na 40.000 km heb ik de kosten er dan volledig uit.

De Eco knop lijkt weinig te doen qua verbruik tijdens normaal rijden, maar de cruise control is een stuk 'aggressiever' als de knop uit staat en wellicht gaat de AutoStop eerder uit.
Image
RedDevil

Huidige auto: Honda Insight Hybrid Elegance met Accord toeter, grille block, Green Oil, Waxoyl, UltraGauge, LED & Xenon

Postby Sirach » 26 Aug 2013 20:04

Ook ik merk wel verschil in het benzine verbruik t.o.v 2012, tot nu toe gemiddeld constant 1-22 a 23 gereden, veel met airco aan en hoge snelheid waar het is toegestaan, 14 dagen geleden in Duitsland zelfs ruim boven de 130 km/h over 20 km en ook waar je in nederland 130 mag rijden, ik rij van nature altijd al vrij hard net op de grens van niet te hard, maar dat zal mijn rij ervaring wel zijn over 50 jaar beroeps auto rijden, over de afgelopen 1,1/2 jaar bevalt de Insight mij beter dan de HCH ik heb nog geen enkel probleem gehad met de Insight de afgelopen 20000 km vanaf de aanschaf.inmiddels na de wetswijziging ook mijn dagrijverlichting gemaakt van de mistlampen met een nieuw type ledlamp van Immers, geen problemen met de canbus.
Sirach

Huidige auto: HIH Elegance 2012

1 op 30...! Of niet?

Postby RedDevil » 06 Sep 2013 19:36

Net getankt na 912 km, waarvan de laatste 30 met een aangegeven range van 0 hele kilometers. Hij was goed leeg.
Toen weer getankt bij die Blue One tank waarvan ik de vorige keer al dacht dat die misschien iets te weinig aangaf.
Na 30 liter zat ie helemaal tjokvol.

Ik kan er niks aan doen, het verbruik was dus ietsje beter nog dan 1 op 30...

Ik vermoed dat er in werkelijkheid zo'n 36 of 37 liter in is gegaan.
De MID gaf 3.9 l/100 km aan, hoewel die dicht bij de 3.8 zat. Maar zeker geen 3.3!

Zie mijn tank log hieronder.

Ik kan hier niet blij mee zijn, de uitbaters van het (bemande) tankstation kunnen hier nog helemaal op leeglopen.
Ik ga ze mailen. Wordt vervolgd.
Image
RedDevil

Postby lyklah » 06 Sep 2013 23:34

Hey RedDevil, dis wel een beetje cheaten, zo'n record kan ik (en anderen) niet meer breken denk ik ;)
Laatste 3 tanks boven de 1:26 gereden, maar 1:30 alleen in mn dromen.....

Groeten,

L.
lyklah

Postby RedDevil » 06 Sep 2013 23:48

:)
Tja, ik weet ook wel dat dit eigenlijk 1:24 of zo had moeten zijn.
Ik kon er ook weinig aan doen dat op de eerste dag na de schoolvakantie heel Utrecht plat lag en ik een liter extra nodig had om naar mijn werk te kruipen. Ik was wel blij dat een beetje te kunnen compenseren. Een beetje maar, he? ;)
Evengoed een ramp voor de pomphouder, vandaar dat ik ze nu heb gewaarschuwd. In deze tijd wil je niet op straat komen te staan, zeker niet door zoiets.
Groeten,
Bart

EDIT Ik heb in mijn tanklog extra liters bijgeteld om een realistischer beeld van mijn verbruik te krijgen. Mijn beste tank is nu weer 3,8 L per 100 km ofwel 1 op 26,3.
Image
RedDevil

Postby Hondahok » 07 Oct 2014 09:55

Ik heb het eindelijk voor elkaar

Image

En daarna getankt.

Image
Image
Image
Hondahok