by fba » 20 Aug 2010 19:04
Hallo,
Ik ben Ferry uit Den Haag en heb sinds ruim een jaar een Honda Insight. Rijdt lekker (geen 'trekbeest' natuurlijk !), compleet, comfortabel, én.... zuinig.
Hier mijn verbruikscijfers. Deze zijn natuurlijk erg individueel, al naar gelang je stadsgebruik/grote weg, rustig rijden/snel optrekken, zomer/winter etc.
Mijn gegevens: behoorlijk veel stadritten (relatief onzuinig natuurlijk), maar ook 8 keer per week naar Zoetermeer voor mijn werk (25 km iedere keer). Verder relatief vrij veel verre ritten naar familie, vakantie etc. Ik rij vrij rustig (als ik om me heen kijk.....).
Nog iets: leuk, die foto's van de verbruiksmeter, maar die is dus zeker 5% te optimistisch, dat weet ik zeker (nu in de zomer met zéér zuinig gereden tank zegt de meter 4,8 per 100 = ongeveer 20,6 à 20,8, mijn nameting met km-stand en tankbonnen is 1 op 19,6 à 19,7).
Ik heb ALLE liters genoteerd van mijn tankbeurten en ALLE kilometerstanden.
Op grond daarvan kok ik tot de volgende gemiddelden (is natuurlijk nog steeds individueel bepaald):
zomer / veel langere ritten: 1 op 19,1; 'normale omstandigheden' c.q. herfst c.q. lente c.q. gemiddelde afstanden: 1 op 18,1; winter (winter 2009/'10 was streng met veel gladde wegen, loeiende airco etc. !) met minder lange afstanden en meer stadswerk: 1 op 16,7.
Mijn overall gemiddelde totnutoe met iets meer zomer dan winterritten (maar is dus zéér individueel bepaald): 1 op 18,2.
Ik ben altijd geïnteresseerd hoe deze, werkelijk gemeten cijfers, bij anderen zijn.
groeten van een tevreden Honda-rijder (en die speciale Twinny-load fietsdrager voor hybrides is ook een puik ding !).