actieradius

Eigen ervaringen met het rijden, autotests en het verbruik van de Insight Hybrid.

Re: actieradius

Postby lyklah » 22 Jul 2013 21:57

Vandaag weer moeten tanken, na 901 km ging er 33,97 liter bij: 1 op 26,52. Das nét een nieuw persoonlijk record :D.
Ik heb trouwens sterk de indruk dat optrekken met een verbruik van 1:18 (blokjes half tussen 4 en 8 l/100km inhouden) met assists de zuinigheid ten goede komt; het duurt iets langer (maar gaat toch nog redelijk vlot), maar is denk ik wel zuiniger. Werkt overigens alleen boven +/- 40km/hr, daaronder is ws het verlies in de motor te groot zo op te trekken.

Overigens is het verschil tussen wat een elektrische auto per km aan brandstof kost (5 ct/km aan elektriciteit) en wat ik nu tank (6,5 ct/km) wel erg klein...
En de meerprijs vd Prius terugverdienen door zn lagere verbruik lijkt zo ook onmogelijk, een vriend van me heeft er 1, en die is nooit boven de 1:24 gekomen...

Groeten,

L.
lyklah

Huidige auto: Honda Insight Elegance

Postby RedDevil » 22 Jul 2013 23:47

Geweldig! 8-)
Zelf was ik ook niet ontevreden met mijn bijna 1 op 26, inclusief even blazen op de Autobahn en een paar hele steile bergweggetjes. Maar op de terugweg nog zuiniger gereden, het display geeft nu 3.4 l/100 km aan voor 400 km sinds de laatste tankbeurt. Ik ga voor de kilotank ;) en dat met E10 nog wel! (Duitse eurosuper met 10% ethanol)
2011 HIH Elegance Image => Image over 120.757 km.
Image
RedDevil

Huidige auto: Honda Insight Hybrid Elegance met Accord toeter, grille block, Green Oil, Waxoyl, UltraGauge, LED & Xenon

Postby Roy » 24 Mar 2014 10:47

Afgelopen zaterdag naar Amsterdam geweest. Meteen bij de eerste pomp moeten tanken, dus ik kon mooi eens kijken wat een 'normaal verbruik' (snelweg en stad) zou zijn. Op de snelweg kom ik niet echt onder de 5,7/100. Ik rij zo'n beetje de maximum snelheid (120/130) op cruise control. Wat wel scheelde is dat je van Utrecht tot Amsterdam maar 100 mag, dus zo kwam ik toch nog op 5,5/100. In Amsterdam schoot hij regelmatig op de accu, maar in het verbruik maakte dat uiteindelijk niet zo veel (ook veel optrekken zo in de stad). Bij thuiskomst was het nog gewoon 5,5/100. Gisteren ook nog even binnendoor naar mijn ouders gereden, maar het blijft 5,5. Het lijkt erop dat ik met normaal, maar toch wat rustig, rijden vooralsnog niet niet echt onder dit verbruik uit kom.

Dat maakt dan ook een actieradius van een dikke 600 km. Niet heel spectaculair, maar toch altijd 150 km meer met een 5l kleinere tank dan met de vorige auto.
Roy

Postby Roy » 31 Jul 2014 08:35

Ik had toen het warm werd nog even het idee dat het verbruik wat zakte, maar ik kom uiteindelijk altijd op 5,5 (als ik tank, springt de teller weer op nul). Dat zal het verbruik op de snelweg zijn, want naar verhouding maak ik de meeste kilometers op de snelweg. Mijn actieradius blijft dus stug 600km.
Roy

Postby RedDevil » 01 Aug 2014 00:16

Laatste tank: 950 km.
Volgende tank: 1000? Ik ben goed op weg, aangegeven verbruik is 3,6 l/100 km met al 400 km op deze tank!
Image
RedDevil

Huidige auto: Honda Insight Hybrid Elegance met Accord toeter, grille block, Green Oil, Waxoyl, UltraGauge, LED & Xenon

Postby EcoDriver » 01 Aug 2014 06:46

Duw je mee met je voeten a la Fred Flintstone of zo ?

Johan
Last edited by EcoDriver on 01 Aug 2014 12:56, edited 1 time in total.
Image
103.000 km in 8,5 jaar.
EcoDriver

Huidige auto: EcoDriver reed een Honda Insight Hybrid Elegance Model 2010 (Alabaster Silver Metallic) en rijdt nu in een Kia Niro 2018 (Aurora Black).

Postby Roy » 01 Aug 2014 07:53

Ja RedDevil, kom je niet boven de 50 km/u of hoe doe je dat?

Ik had laatst heel even 3.8. Ik had getankt binnen de bebouwde kom toen ik al even aan het rijden was. Hij sprong op electrisch dus het verbruik ging snel omloog, maar achter me vonden ze dat ik te langzaam reed (electrisch he, dus 40 km/u of zo) en toen kwam er een rotonde en was het gedaan met het feest. Binnen de korste keren zat ik weer op de gebruikelijke 5.5.
Roy

Postby RedDevil » 01 Aug 2014 09:06

Fred Flintstone, hah :)

Maar ik volg wel de tips om zuinig te rijden (zie de Ecomodder link onder mijn post) en een paar aanpassingen aan de auto gedaan.
- Ik heb de bandenspanning verhoogd naar ongeveer 3 bar. Ik zet ze soms wat hoger en lager om het effect op comfort en wegligging te onderzoeken. Rond de 3 bar lijkt dat vrij neutraal. Het verbruik daalt echter met ongeveer 5% tot 10% (afhankelijk van je rijstijl) ten opzichte van de normale druk van 2,5 bar. Hij rolt merbaar verder uit bij gas los.
- Ik heb extra veren op de remblokken laten zetten. Deze slappe veren drukken de remblokken zachtjes tegen de cylinders zodat ze niet aan de schijven blijven plakken. De Insight heeft al veren aan de 'voorkant' van de remblokken, ik nu dus ook aan de achterkant; maar alleen bioj de voorwielen, alleen daar kon het volgens mijn dealer (ik ga niet zelf prutsen aan mijn remmen). Moeilijk te zeggen wat het scheelt, maar ik heb nooit meer een hete rem als ik niet ook flink geremd heb, en daarvoor wel af en toe. Qua remmen merk je er niks van - of het moet zijn dat het voorspelbaarder is, ook de overgang van op de motor remmen naar gewoon remmen rond 15 km/u is nu gelijkmatiger.
- Ik heb buisisolatie in de onderste grill gestopt. Hierdoor wordt het hogedrukgebied voor de grille iets groter waardoor de lucht soepeler klangs de auto glijdt. In de winter helpt het om de motor iets sneller op temperatiuuur te krijgen en sowieso blijft de motor iets langer warm, zodat je zuiniger bent al je na een paar uur weer gaat rijden. Echt veel maakt het niet uit. Wel is het zaak om de motortemperatuur in de gaten te houden:
- De motortemperatuur en het instant verbruik, het aantal graden vervroeging van het ontstekingstijdstip en het voltage van de accu e.d. controleer ik met een UltraGauge OBD2 tool. Een aanrader voor wie geïnteresseerd is in wat er allemaal gebeurt in de auto. Het ding kan alleen niet tegen langdurig in de volle zon liggen op een heet dashboard, dus moet hij een schaduwplek hebben en toch afleesbaar zijn; lastig met ons volle dashboard.
- Xenon dimlichten en LED stads- en portierlichten e.d. verbruiken minder stroom en dat scheelt weer een paar % als het donker is.

Het meeste win je echter met rijden.
Korte stukjes met een koude motor zijn funest voor je verbruik. Ik heb een streefverbruik van 4.0 l/100 km en de eerste 10 km van een rit (ik zet de B teller altijd op 0 bij een koude start) kom je daar niet aan zelfs niet bij dit weer.
Als de motor eenmaal goed warm is haal ik rustig 2.8 l/100 km bij een constante snelheid van 60 km/u op een rustige buitenweg. Meestal rijd ik echter in de rechterbaan op de snelweg op gepaste afstand van de vrachtwagens; de snelheid hangt dan uiteraard af van wat die doen. Bij windstil weer of rugwind kan ik dan makkelijk onder de 3 l/100 km blijven bij 80 a 90 km/u. Met stevige zijwind en regen en zo kan het echter zomaar richting 4.5 l/100 km gaan zelfs bij die snelheid.

Eigenlijk heb je die vrachtwagens alleen nodig als excuus om zo langzaam te rijden want ook zonder vrachtwagen gebruikt de Insight weinig bij die snelheden. Maar zonder vrachtwagen voor de neus ben je vogelvrij. Iedereen haalt zonder morren vrachtwagens in maar een eenzame rustig rijdende personenauto wordt het mikpunt van kwaadaardig gedrag, zelfs op een verder lege 4 baans weg als de A12. Dus rijd ik mee met het snellere verkeer tot de verlossing zich aandient in de vorm van een vrachtwagen...
Het vrachtwagens volgen kost me maximaal ongeveer 3 minuten t.o.v. de maximum snelheid rijden (Nieuwegein-Gouda v.v.). Het is ook veel minder lawaaiig, wat gunstig is voor mijn tinnitus (oorsuizen) en lekker ontspannen. Ik kom uitgerust thuis. Dus ik vind het die paar minuten wel waard.

Wat ik zeker niet doe is ritjes uitstellen of doelen wijzigen omdat mijn verbruik daaronder zou lijden. Ik breng mijn kinderen naar school, doe de boodschappen in de supermarkt met parkeergarage, enz. Dat probeer ik dan weer een beetje op te poetsen met mijn woon-werk route.
Het doel blijft gewoon doen wat ik wil doen; als dat kan met zo min mogelijk brandstof dan is dat mooi meegenomen.
Image
RedDevil

Postby Roy » 01 Aug 2014 13:15

Jij bent wel heel fanatiek! Ik heb wel mijn banden wat harder dan voorgesteld. Geen drie bar, maar ik ga meestal een paar tienden 'te hoog zitten'. Verder geen modificaties en ik rij altijd 'gewoon' de toegestande snelheid. Ik heb in het begin nog geprobeerd of er wat te winnen viel met op een bepaalde manier remmen of optrekken, maar daar is niet zo veel winst te halen. De grootste winst zit denk ik in de grootste afstanden, de snelweg dus. 30 Km/u minder zal inderdaad een slok op de borrel schelen.
Roy

Postby RedDevil » 01 Aug 2014 14:03

Ik vind het eigenlijk wel meevallen met mijn fanatisme.
De aanpassingen aan mijn auto zijn ook verbeteringen in andere opzichten.
Het achter vrachtwagens hangen is ook rustgevend (ik moest er eerlijkheidshalve wel aan wennen) en veel stiller.

Ik kan me nu moeilijk voorstellen dat ik expres harder zou gaan rijden... dat wil ik helemaal niet meer.
Nou misschien even op de Autobahn als het rustig is.
Vorige keer kreeg ik geen kans om de topsnelheid uit te proberen, er dook steeds iemand voor me als ik boven de 140 zat, alsof ze me wilden pesten.
Achteraf pas bedacht dat ik die Xenon lampen aan had moeten doen zoals andere hardrijders op de Autobahn steevast doen. Maar ja, in de volle zon denk je niet meteen aan verlichting.
Image
RedDevil

Postby lyklah » 02 Aug 2014 11:57

haha...je bent echt niet de enige hoor RedDevil ;)
Kom je overigens ook onder de 4.0 in de stad? Ik scoor daar meestal 4.7 na 8km...hooguit 4.2 als ik alle stoplichten mee heb ;)

afgelopen tank overigens 1:26,8 gereden..wel 90% snelweg, en met goed weer ;)

Het is overigens best lucratief...hooguit een paar minuten langer rijden, tientallen euros per maand besparen...kun je weer andere leuke dingen van doen, zoals een weekendje weg ;)
Wel apart...als er 4 ct extra korting op benzine is (op zaterdag bij bepaalde pompen) staat half de wijk hier gerust 10 minuten in de file om zo hun besparing te verliezen aan stationair draaien, terwijl je veel meer kan besparen door iets meer anticiperend en langzamer te rijden ;)

En afgezien van het financiele effect rijdt het veel rustiger, zelfs na 2 uur stap je nog redelijk fit uit...
lyklah

Postby MyHCH » 02 Aug 2014 13:33

Als je eenmaal gewend bent om rustig aan te rijden, dan wil je niet anders meer. Het valt me wel op dat er steeds meer mensen zijn die dit proberen; af en toe wordt mijn veilig plekje achter een vrachtwagen weggekaapt door iemand anders :( .
Overigens lijkt het, wanneer je rustig rijdt, alsof iedereen haast heeft. Laatst met een bedrijfsauto gewoon 120 gereden en dan lijkt het alsof bijna iedereen 90 rijdt. Met 90 kom je nooit andere 90-rijders tegen... Mijn traject is trouwens enkele keren per week A2, A12 en N11 van Den Bosch tot Zoeterwoude.
De Jazz 1.2 doet 3,2 a 3,3 l/100km wanneer je met 85 a 90 achter een vrachtwagen rijdt (op 1,5 a 2 seconden afstand).
2017 Jazz:Image > 51.000 km
2014 Civic:Image over 104.094 km
2010 Jazz:Image over 102.170 km
2007 HCH: Image over 83.077 km
MyHCH
Moderator

Huidige auto: Honda Jazz 1.3 CVT comfort

Postby RedDevil » 02 Aug 2014 23:47

@lyklah: ik ben maar 1 of 2 keer binnen 10 km onder de 4.0 gemiddeld gekomen, meestal heb ik daar 3 tot 10 km meer voor nodig.
Mijn stad houdt al binnen 3 km op ;) maar als voorbeeld vandaag, tegen de 30 graden, naar de supermarkt (parkeergarage) en terug: 3,3 km totaal, waarvan 2,3 in een 30 km/u zone. 5.6 l/100 km.
(EDIT aangepast, zag vanochtend de echte stand en verbruik)
Vind ik zelf heel goed voor zo'n kort en onhandig stukje. Mijn verbruik voor de tank is wel weer terug geklommen naar 3.7. Thats life.
Image
RedDevil

Postby chameleonlizzard » 09 Nov 2016 15:31

Zit er nog veel verschil tussen de verschillende bouwjaren, want ik heb een Insight uit 2009. Maar ik zit toch gemiddeld rond de 4.4/100 tijdens lange snelweg ritten en met gecombineerd ongeveer 5/100. Dus ik haal gemiddeld rond de 680 km met nog de reserve tank vol. Maar ik zie namelijk alleen de nieuwe versies (2011 en nieuwer) die een veel laag verbruik hebben.
Honda Insight Hybrid (2009 - Elegance)
Mazda Miata (1990)
Kawasaki ER-5 Twister (2004)
chameleonlizzard

Huidige auto: Honda Insight Hybrid (2009 - Elegance)
Mazda Miata (1990)
Kawasaki ER-5 Twister (2004)

Postby RedDevil » 09 Nov 2016 21:19

Nee, in principe hebben de jaargangen 2009 t/m 2011 ongeveer hetzelfde verbruik, er zitten geen grote veranderingen tussen; de verschillen komen vooral door de rechtervoet van de bestuurder :)

In 2012 kreeg de Insight andere zuigerveren waarmee je iets zuiniger bent, maar die benzine van matige kwaliteit tot opbouw van roet leiden en een hoog olieverbruik veroorzaken. Alleen een revisie kan dat verhelpen.
In de USA is dit een groot probleem. Hier is de benzine van betere kwaliteit en lijkt het niet voor te komen.

In 2012 en 2013 zijn er stapsgewijs een paar verfijningen aan de voor- en achterbumper gedaan waardoor de weerstand iets afnam, ook werd het gewicht iets lager en de stoelleuningen dunner waardoor je meer ruimte achterin hebt.
Halverwege 2013 werden de zuigerveren nogmaals verbeterd, nu om het olieprobleem te verhelpen.

De 2012 + versie is dus iets zuiniger, vooral vanwege minder wegenbelasting; door het lagere gewicht scheelt het net een belastingschijf.
Image
RedDevil

PreviousNext

Return to Insight Hybrid - Verbruik en (rij)ervaringen