actieradius

Eigen ervaringen met het rijden, autotests en het verbruik van de Insight Hybrid.

Re: actieradius

Postby RedDevil » 19 Feb 2013 22:42

Ik zou niet teveel erop vertrouwen dat je nog 6,9 liter hebt als het lampje aan gaat.

Ik rijd gemiddeld 1 op 20 (tot dusver, hoop binnenkort veel zuiniger te worden).
Ik heb nog nooit meer dan 70 km gereden nadat het lampje ging branden maar wel al eens meer dan 38 liter getankt. (22-11-2012,38,21 l)
Volgens de tripcomputer reed ik toen al bijna 30 km met een lege tank (dat was dus binnen 40 km nadat het lampje ging branden)...
Met 1 op 20 had er nog minstens 3,4 liter in moeten zitten. Misschien kan er 42 liter in de 40 liter tank? Maar anders kan je er niet op vertrouwen. 5 liter met het lampje aan, hooguit.
60 km met de tripcomputer op nul moet net gaan als het precies 40 liter is.
2011 HIH Elegance Image => Image over 131.484 km.
Image
RedDevil

Huidige auto: Honda Insight Hybrid Elegance met Accord toeter, grille block, Green Oil, Waxoyl, UltraGauge, LED & Xenon

Postby lyklah » 20 Feb 2013 12:03

Hoi,

Toch merkwaardig, altijd als bij mij het lampje aangaat en ik tank bij het eerste betaalbare station, gaat er altijd 32,5-33,5 liter in.
De meter staat dan nog op 80km te rijden. Een keer heb ik ruim 900 km op 1 tank gereden, en 35,4 liter getankt (toen reed ik nog ~50km door nadat hij op de meter 0 kwam).

In mijn ogen is de meter dus in dat opzicht wel aardig consistent.

Die 70 km is niet toevallig tov de 0 stand van de actieradius?

Groeten,

L.
lyklah

Huidige auto: Honda Insight Elegance

Postby RedDevil » 20 Feb 2013 12:41

Ik rijd voornamelijk woon/werk, dat is ongeveer 70 km. Als het lampje brandt voor ik thuis ben rijd ik meteen door naar de goedkope pomp.
Die keer met 777 km ging het lampje aan toen ik net van huis ging. De MID gaf toen nog 70 km aan. Dat liep vervolgens heel snel af.
(na een km of 5 wordt de prognose pas bijgesteld. Omdat de motor dan nog koud is en het verbruik hoog keldert het in eerste instantie.)
Bij mijn werk was dat al gezakt naar 24 km.

Terug op weg naar huis (koude motor weer) zakte het binnen 5 km als een komeet naar 0. Het waaide vrij hard die dag maar ik geloof wel dat ik niet abnormaal veel verbruikte, de MID zat de hele tijd rond of net boven de 4 l/100 km. Thuis bij de pomp ging er dus 38,29 l in.

Het zou zomaar kunnen dat de indicatie niet bij iedereen op hetzelfde moment inschakelt?
Ik kan het nu alleen niet testen, net zaterdag getankt. Elke zaterdag 4 cent extra korting, daar wil ik graag van profiteren.

Bij mijn vorige auto reed ik rustig nog eens extra heen en weer met het lampje al aan. Al heb ik het 1 keer heel spannend gemaakt, toen ging er ruim 51 liter in terwijl de tank officieel maar 50 liter was.
Image
RedDevil

Huidige auto: Honda Insight Hybrid Elegance met Accord toeter, grille block, Green Oil, Waxoyl, UltraGauge, LED & Xenon

Postby lyklah » 20 Feb 2013 22:20

Er zou inderdaad een verschil tussen exemplaren kunnen zitten. Maar bij mij gaat reserve lamp altijd aan tussen 32,5 (vaker @winter) en 33,5 (vaker @zomer) liters te tanken. Wat wel opvalt is dat er dan altijd 80km togo staat op het scherm.
Zou het zou kunnen zijn dat je verbruik ook van invloed is? (dat zou het verschil tussen zomer en winter verklaren). Dan zou het zo kunnen zijn dat de ritten ervoor erg zuinig waren, en hij dus pas bij bv 34 liter nog 80 km voorspelde....)

Het is inderdaad zeker waar dat koude kilometers (meer dan) dubbel tellen. Ik heb vandaag als test op een 200km lange rit de laatste 25km de teller eens gereset toen ik de stad in ging en toen nog een stukje buitenweg moest. Resultaat: stad 3,9, toen ik er was 4,3 (na nog 12 km buitenweg is 80 met overal rotondes...gelukkig was er niemand dus kon goed uitrollen, das het voordeel van Friesland...gelukkig woon ik zelf in NB, heeft weer andere voordelen :P ). Maar als ik voor de stad koud was gestart, was dat nooit gelukt, ws was eind stad de teller dan net boven de 5,0 gekomen en op bestemming aangekomen misschien rond de 4,9. Dat is toch 0,15 liter meer, waar met een warme motor toch nog zo'n 3,5 km mee te rijden zou zijn.

Groeten,

L.
lyklah

Postby RedDevil » 21 Feb 2013 12:53

Wat mee kan spelen is dat ik altijd tank bij een pomp met een hellend vlak, met de vulpijp aan de hoge kant. Die ene keer dat ik ergens anders tank gaan er liters minder in.
Dus wellicht is mijn reserve groter dan ik dacht.

De aangegeven actieradius als het lampje gaat branden moet haast wel afhangen van hoe zuinig je rijdt. Bij die 70 km van mij waren de omstandigheden niet zo gunstig.
Maar de laatste tijd is de Insight veel zuiniger dan voorheen. Mijn MID geeft nu 4,1 l/100 km aan over de laatste 260 km. Zo gaat het nog even duren voor ik kan kijken wanneer het lampje gaat branden.
Image
RedDevil

Postby HNaterop » 22 Feb 2013 18:52

Pas op met het tot het minimum leegrijden van de tank, er blijft altijd rommel achter in een benzine tank. Het meeste word tegen gehouden door je benzine filter echter door de rest kunnen je injectors verstopt raken.
HNaterop

Huidige auto: Honda Insight Hybrid 08-2010 Chemical grey

Postby pquist » 17 Jul 2013 18:28

Vanmorgen stond dit op mijn verbruiksmeter. Toch maar even getankt. Er ging niet meer dan 37,40 liter in bij 810 kilometer. Ik denk dat ik nog wel 50 kilometer verder had kunnen rijden. In ieder geval heb ik nu een nieuwe richtlijn om in te schatten hoe ver ik kan komen op 1 tank. Wat betreft het waarschuwingslampje om te tanken: deze gaat meestal branden als er volgens de verbruiksmeter 60 km gereden kan worden. Maar meestal kun je dan nog makkelijk 100 km verder rijden is mijn ervaring.
Image
pquist

Huidige auto: Lexus CT200H Business Line

Postby lyklah » 17 Jul 2013 20:49

Netjes ;)
Overigens had ik afgelopen tank vrijwel hetzelfde aantal km's gereden, maar toen hoefde er maar een kleine 33 liter bij ;)
Mijn ervaring is dat er rond de 32 liter t lampje aan gaat, en ik heb de indruk dat daarna de actieradiusmeter niet meer nauwkeurig werkt, hij loopt nl nooit meer op (hoe zuinig je ook rijdt).
Waarschijnlijk wordt de reserve-inhoud dus bepaald door de vlotter en niet door het berekende verbuik ahv inspuitgegevens en rekent ie vervolgens met een soort van standaard scenario, of telt ie gewoon af...Naja beter te vroeg getankt dan te laat ;)

Groeten,

L.
lyklah

Postby RedDevil » 17 Jul 2013 21:05

Weet je dat je je A teller zo in kan stellen dat die automatisch op 0 gezet wordt als je tankt?
Dat heb ik in ieder geval gedaan, ik gebruik mijn B teller nu om het verbruik sinds de laatste koude start te monitoren.
Soms reset ik mijn B teller tijdens het rijden om het verbruik over een bepaald stuk te meten. Dan blijkt ook dat het aantal balkjes geen erg betrouwbare weergave is van het echte verbruik. Staan de balkjes de hele tijd tot bij de 4 dan kan het verbruik over een km toch 3.5 zijn, terwijl het met 2 balkjes minder ineens 4.2 blijkt te zijn.
Ik hoop binnenkort een TurboGauge te krijgen, dan zie ik wellicht beter wat klopt en wat niet.

Mijn A teller (tank reset) staat nu overigens op 3.7 l/100 km voor 370 km 8-)
Beste tank tot dusver was 894 km, en toen ging er maar een kleine 36 liter in, precies 1:25 dus. De MID gaf toen 3.9 l/100 km aan, al zat die heel dicht tegen de 3.8 aan. Zie mijn tank log.
Als ik dit vol houd dan wordt dit verreweg mijn beste tank, misschien passeer ik de 1000 km wel!
Maar er komt een uitstapje naar Duitsland aan. Dus wie weet wordt het alsnog mijn slechtste verbruik ooit :shock: :mrgreen:

Die actieradius lijkt gebaseerd op je verbruik over de laatste 10 kilometer of zo. Eenmaal een tijdje onderweg zal die niet ineens meer stijgen, tenzij de omstandigheden verbeteren.
Ik heb al eens 1204 km actieradius gezien. Uiteindelijk kom ik niet eens in de buurt daarvan uit helaas.
Als de actieradius op -35 staat blijkt de motor ook nog steeds te willen draaien.
Het klinkt verleidelijk om eens met een reservekan benzine op pad te gaan en te kijken hoe ver negatief de actieradius kan aflopen ;)
Image
RedDevil

Postby Bassez » 18 Jul 2013 08:55

Leuk om te lezen.

Maar ik ben wel nieuwsgierig geworden hoe ik de A teller automatisch kan reseten bij het tanken....
Bassez

Huidige auto: Honda Insight Hybrid Elgance

Postby lyklah » 18 Jul 2013 09:41

Hoi,

@RedDevil: let wel dat alle troep in je tank ook in je motor kan komen, wat misschien niet helemaal handig is...
Het verste dat ik heb gezien is 1427 km actieradius, wellicht had dat gekund als ik van Friesland-Brabant en weer een paar keer terug had gereden, ipv een aantal keer koud starten (killing voor verbruik), in 30 zones rijden en in een file terechtkomen ;) Verst op 1 tank: dik 900 km. Beste tank is 1:26,49. Maar dat zijn wel de uitschieters ;)

Groeten,

L.
lyklah

Postby RedDevil » 18 Jul 2013 10:34

Indrukwekkend, ik ben jaloers ;)

Hoe je de A teller automatisch kan resetten zie je in de handleiding, bijvoorbeeld hier (Engelstalig, pagina 91-99).

Als het goed is werkt het als volgt:
- Houd in de parkeerstand, motor uit, contact aan de Info/op knop 3 seconden lang vast. Het display toont CHG SETTING.
- Klik op de Sel/Reset knop. Het display toont METER SETUP. je kan met de op/neer knop de LIGHTING SETUP of DOOR SETUP kiezen, maar die doen nu niet ter zake.
- Klik opnieuw op Sel/Reset. Je ziet dan LANGUAGE SELECTION .
- Klik net zolang op de (info)op of neer knop tot je TRIP A RESET WITH REFUEL ziet.
- Druk op Sel/Reset om dit menu in te gaan. Met Op/Neer kan je 'm dan aan of uit zetten. Druk opnieuw op Sel/Reset om het menu weer uit te gaan.
- Druk net zolang op op of neer tot je EXIT ziet. Druk op Sel/Reset om terug te gaan naar het hoofdmenu.
- Druk ook dan weer net zolang op op of neer tot je EXIT ziet om het hoofdmenu te verlaten en de settings op te slaan (met Sel/Reset).

NB. de Sel/reset en op/neer knoppen zitten rechtsonder achter het stuur of rechts op het stuur, afhankelijk van je uitvoering.
De Info op/neer knoppen bladeren door de menu's. Het zijn de knoppen waar je (normaliter ook) mee door de schermpjes bladert.
De Sel/Reset knop gaat een menu in of juist uit (als je met bladeren EXIT hebt gekozen). Het is de knop waarmee je de tripmeter mee kiest en reset.
Image
RedDevil

Postby le0001 » 18 Jul 2013 18:58

Voor de mensen die hun verbruik bijhouden: als je Trip A zo instelt, dan wél vanaf dat moment waarden zoals afgelegde afstand en verbruik, noteren vóór het tanken en niet meer erna want dan ben je dus te laat toch? Ik houd het wel op handmatig resetten.
le0001

Huidige auto: 2013 Honda Insight Hybrid Exclusive (Premium White Pearl)

Postby MyHCH » 18 Jul 2013 19:31

le0001 wrote:Voor de mensen die hun verbruik bijhouden: als je Trip A zo instelt, dan wél vanaf dat moment waarden zoals afgelegde afstand en verbruik, noteren vóór het tanken en niet meer erna want dan ben je dus te laat toch? Ik houd het wel op handmatig resetten.

Pas als je na het tanken de motor start, springen de waarden naar nul. Je kunt dus ook de sleutel naar contact draaien en de boordcomputer uitlezen na het tanken, vervolgens starten en wegrijden. Zelf schrijf ik alleen de totaalstand op; de boordcomputer is me te onnauwkeurig (dat kan ik beter in mijn spreadsheet).
Leuk trouwens om te lezen dat de HIH dezelfde issues heeft als de Jazz (qua hoeveelheid reservetank en berekening van de actieradius).
2017 Jazz:Image > 60.000 km
2014 Civic:Image over 104.094 km
2010 Jazz:Image over 102.170 km
2007 HCH: Image over 83.077 km
MyHCH
Moderator

Huidige auto: Honda Jazz 1.3 CVT comfort

Postby RedDevil » 18 Jul 2013 22:17

Ik voer de totaalstand in in Spritmonitor, en als ik te lui was om die bij het tanken te noteren dan noteer ik die bij thuiskomst en trek de A teller daarvan af. Meestal onthoud ik 'm wel.
Met mijn Tinq pas kan ik de km stand ingeven, dan staat die op de tankbon...! maar dan moet je die echt uitlezen voor je gaat tanken. Meestal denk ik er pas aan nadat ik de pincode al heb ingetikt en laat ik dat maar zitten.
Image
RedDevil

PreviousNext

Return to Insight Hybrid - Verbruik en (rij)ervaringen