Gekraak bij verkeersdrempels

Eigen ervaringen met het rijden, autotests en het verbruik van de Insight Hybrid.

Gekraak bij verkeersdrempels

Postby jasjenl » 12 Mar 2010 18:17

Inmiddels heb ik mijn nieuwe Insight alweer een paar weken en aangezien ik voornamelijk in de binnenstad en door mijn woonwijk rijd, valt me op dat bij het nemen van verkeersdrempels je de schokdempers nogal hoort kraken. Althans, ik neem aan dat het de schokdempers zijn. Een vergelijkbaar geluid maakte mijn vorige auto, wat een 15 jaar oude Ford Fiesta was, ook en toen werd me verteld dat het veroorzaakt werd door iets van 'droge rubbers' van de schokdempers. Maar is dat dan ook al normaal bij een nieuwe auto?

Overigens kan ik me herinneren dat ik dit ook hoorde in het Insight model waarin ik een proefrit heb gemaakt dus wellicht 'hoort' het gewoon zo. Echter, ik heb begin dit jaar ook een proefrit in een Volkswagen Polo gemaakt en die had dit niet, bij dezelfde drempels met ongeveer dezelfde snelheid. En het is ook niet dat ik met 50 km/u over die drempels vlieg, hooguit iets van 25 km/u.
jasjenl

Huidige auto: Honda Insight Elegance

Re: Gekraak bij verkeersdrempels

Postby Pjork » 12 Mar 2010 18:34

Lijkt mij niet normaal, bij mij is de auto stil op de drempel.
Alles wat ik nog wel eens hoor als het ietsjes te hard gaat is het spul wat los achterin in de "opbergruimte" de vloer ligt.
Pjork

Huidige auto: Peugeot RCZ 156Pk

Postby Tiswa » 13 Mar 2010 08:12

Dit probleem is inmiddels -als ik mijn dealer mag geloven- bekent bij de importeur, ik heb het zelfde probleem gehad, auto is 4 keer terug geweest naar de dealer.
Na het invetten en daarna vervangen van de stablistor rubbers bleef het geluid terug komen, schijnt dat de veren in de veerschotel dit geluid veroorzaakt.
Image
Tiswa

Huidige auto: Nissan Juke 1.6 DIG-T

Postby sjoerd_insight » 13 Mar 2010 10:20

Dit probleem heb ik ook. Bij volgende beurt laat ik er ook naar kijken!
sjoerd_insight

Huidige auto: Honda Insight 1.3 Elegance

Postby jasjenl » 13 Mar 2010 13:38

Ok, ik ben dus niet de enige die dit heeft.. Ik zal m'n dealer er eens over raadplegen, kijken of het iets is dat 'erg' is of dat het verder geen kwaad kan.
jasjenl

Postby Bennink » 14 Mar 2010 11:17

Ook ik heb het en het lijkt dat het wat erger dan in het begin was. Misschien merkte ik het in het begin niet, dat kan natuurlijk ook.
Reed Insight: Image
Rijdt nu: Renault Mégane.
Bennink
Administrator

Huidige auto: Renault Megane

Postby jasjenl » 14 Mar 2010 14:35

Ik ga volgende week een afspraak maken met mijn dealer voor een controle. Het leek hem op zich geen kwaad te kunnen, maar een kleine controle was volgens hem toch wel verstandig. Dus wordt vervolgd :)
jasjenl

Postby Hondahok » 14 Mar 2010 18:55

Dat geluid ken ik ook, in het Amsterdamse wemelt het van die dingen die het verbruik omhoog doen schieten, Het is trouwens erger als de temp lager is. Denk dat de rubbers dan harder zijn. Bijna la mijn vorige auto's haden er last van dus ik let hier niet heel erg op. Hoort er bij in de grote stad. Auto;s worden niet gemaakt voor verkeersdrempels. ;)
Honda Insight Hybrid Urban Titanium
Image
Image
Hondahok

Huidige auto: Honda Insight Hybrid Elegance

Postby Mugello » 16 Mar 2010 08:17

Dit probleem heb ik ook. Vooral als ik de wagen 's ochtends heb gestart en drempels neem of bij koude temperaturen. Naarmate ik langer rij, lijkt het geluid iets af te nemen.
De Honda Insight staat er echter om bekend dat hij ontzettend strak is afgeveerd. Is volgens mij dus gewoon een nadelige (rij-)eigenschap van de Insight.
2011 Toyota Auris 1.8 HSD Dynamic (Pearl White)
Mugello

Huidige auto: 2011 Toyota Auris 1.8 HSD Dynamic (Pearl White)

Postby DaveVT » 16 Mar 2010 22:36

Nou geloof het of niet, maar die van mij doet het ook. Dacht eerst dat het nieuwigheid was, maar het gaat idd niet weg.

Een vorige auto van mij (Suzuki Swift) had dat ook, schijnt van Suzuki een kwaaltje te zijn, welke daar heel veel bij voorkomt...
Dealer zei destijds er niets aan te kunnen doen.

Suzuki/Honda = Japan....1+1=2???

Vind de hardheid van de rubbers bij kou overigens wel een heel goede verklaring. Hou het in de gaten.
Honda Insight Hybrid Elegance (Black Pearl) Xenon en Navi
DaveVT

Huidige auto: Honda Insight Hybrid Elegance (Black Pearl) Xenon en Navi

Postby Hondahok » 17 Mar 2010 08:07

DaveVT wrote:Nou geloof het of niet, maar die van mij doet het ook. Dacht eerst dat het nieuwigheid was, maar het gaat idd niet weg.

Een vorige auto van mij (Suzuki Swift) had dat ook, schijnt van Suzuki een kwaaltje te zijn, welke daar heel veel bij voorkomt...

Vind de hardheid van de rubbers bij kou overigens wel een heel goede verklaring. Hou het in de gaten.

VW Ford niet echt Japans hoor maar die kraken ook. Bij Ford is de complete voorwielophanging 2 keer vervangen in drie jaar tijd. Na de laatste keer nog een jaartje doorgeredern en toen het weer begon heb ik hem maar weg gedaan.

Trouwens ik vind de term gekraak ietwat overdreven ik noem het zelf meer een zuigend of steunend geluid.
Image
Image
Hondahok

Postby Mugello » 17 Mar 2010 09:29

Hondahok wrote:
DaveVT wrote:Nou geloof het of niet, maar die van mij doet het ook. Dacht eerst dat het nieuwigheid was, maar het gaat idd niet weg.

VW Ford niet echt Japans hoor maar die kraken ook. Bij Ford is de complete voorwielophanging 2 keer vervangen in drie jaar tijd. Na de laatste keer nog een jaartje doorgeredern en toen het weer begon heb ik hem maar weg gedaan.

Trouwens ik vind de term gekraak ietwat overdreven ik noem het zelf meer een zuigend of steunend geluid.

Ik weet niet of dit enkel een definitiekwestie is, of dat de ervaringen die jij hebt misschien anders zijn dan een aantal andere leden op dit forum.

Ik lees namelijk ook mensen die er helemaal geen last van hebben. Er is dus sprake van een breed spectrum. Zwart, Wit en een groot grijs middengebied. Dus het kan best zijn dat jouw auto een steunend geluid geeft, maar dat die van mij bijvoorbeeld een geluid geeft dat je het gevoel geeft dat die veringen echt kraken en dat het net lijkt alsof je met je voorbumper over de drempel schuurt. Want zo hard en rauw is het geluid wat ik hoor als ik over die dingen hobbel met een km of 30.

Het verschil zit hem in mijn optiek dus nieteens zozeer enkel in de interpretatie van de definitie "kraken" (wanneer is iets zuigen / dempen en wanneer is de grens bereikt dat het als kraken wordt ervaren?), maar minstens zoveel in het individuele geval (lees de individuele Honda Insight). Ik weet dus niet of een waardeoordeel als "overdreven" wel geheel op zijn plaats is in dit geval.

Anyhow, bij mijn eerstvolgende servicebeurt zal ik het even aankaarten bij de dealer. Misschien dat zij mij iets meer kunnen vertellen over de oorzaak of eventuele oplossingen. Daarnaast ben ik ook erg benieuwd of deze wagen zich ook zo gedraagt in warmer weer (lees minder koude temperaturen). Ik heb de wagen pas enkele maanden, dus heb het ook enkel ervaren in koude(re) temperaturen. Ik denk dus dat de stijfheid van de veringen als gevolg van de kou absoluut debet zijn aan dit geluid. Getuige het feit dat ik dit gekraak feitelijk alleen maar heb als ik in de ochtend wegrij over drempels. De komende weken ben ik benieuwd of het geluid afneemt, naarmate de temperatuur (en daarmee ook de temperatuur van de vering) minder koud (en dus ook minder stijf) is.
Mugello

Postby Hondahok » 17 Mar 2010 10:34

@Mugello,

Bedoelde ook meer voor mezelf.
Image
Image
Hondahok

Postby Mugello » 18 Mar 2010 07:40

Vandaag in alle vroegte weer over drempels gehobbeld na een nacht met relatief hoge temperaturen en raad eens? Mijn vering / pakking (of wat het geluid ook veroorzaakt) maakt ineens geen geluid meer op drempels. Althans voor mij niet benoemenswaardig veel geluid. Heeft mogelijk dus toch met de temperatuur en de daarmee gepaard gaande stijfheid van de veringen te maken onder koude (weers-)omstandigheden. Iemand soortgelijke (of juist tegengestelde) ervaringen?
Mugello

Postby HaKaa » 18 Mar 2010 21:15

Heb nu ongeveer 11.000 kraakvrije kilometers op de teller staan. :P
HaKaa

Huidige auto: Honda Insight 1.3 Elegance, kleur Urban Titanium met instaplijsten en wat crome opsmuk aan de buitenkant. USB-stick standaard in de wagen vol met vele muziekdeunen.

Next

Return to Insight Hybrid - Verbruik en (rij)ervaringen